سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرباز ولایت

نظر
نمایندگان ملت با رای قاطع خود مقرر کردند طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای با اولویت در دستورکار مجلس قرار گیرد.
به گزارش فارس، نمایندگان مجلس در نشست علنی دیروز درخواست بررسی اولویت‌دار طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای را با 185 رأی موافق، 2 رأ‌ی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر در صحن مجلس تصویب کردند.

علاءالدین بروجردی به‌ عنوان پیشنهاد‌دهنده این طرح گفت: در شرایط فعلی تیم مذاکره‌کننده با زیاده‌خواهی‌های آمریکا مواجه است، از این‌رو این طرح با هدف حمایت از تیم مذاکره‌کننده و همچنین جهت رعایت مطالب شورای عالی امنیت ملی و حفظ خطوط قرمز ترسیم‌شده از سوی مقام معظم رهبری، بسیار ضروری است،؛ لذا باید این طرح را در اولویت قرار دهیم تا بتوانیم از منافع ملی صیانت کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: از طرف دیگر این موضوع بسیار مهم و ضروری است که با تصویب طرح مذکور، یک صدای واحد از ایران به جهانیان به ویژه گروه 1+5 برسد و ما باید اعلام کنیم که نمایندگان ایران در حفظ منافع ملی یکپارچه و یکصدا هستند.

وی همچنین گفت: قطعاً ما به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که بازرسان وارد حریم امنیت و مراکز نظامی ما شده و با زیاده‌خواهی به دنبال مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ما باشند.

گفتنی است در جریان بررسی این طرح هیچ یک از نمایندگان در مخالفت با طرح مذکور صحبت نکردند و بررسی اولویت‌دار طرح با 92 درصد آرا به تصویب نمایندگان رسید.

براساس این گزارش، سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی خانه ملت را برعهده داشت، پس از تصویب قاطع در اولویت قرار گرفتن طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشور اظهار داشت: براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و ضرورت پاسداری از فناوری هسته‌ای کشور و ارج نهادن به خون مقدس شهدای هسته‌ای، این طرح با 92 درصد آرا تصویب شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشور با تغییر دستور در اولویت قرار گرفته، پس از بررسی طرح کنونی آن را مورد بحث قرار خواهیم داد.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: این طرح مخالفی نداشته و نمایندگانی که برای مخالفت ثبت‌نام کردند نیز به منظور بازشدن بحث کارشناسی بوده است.

مصوبات نمایندگان در جلسه علنی چهارشنبه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز و در ادامه رسیدگی به طرح یک فوریتی استانی شدن انتخابات مجلس موادی از  این طرح را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.
نمایندگان با تصویب ماده 4 این طرح مقرر کردند احزاب می‌توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان نامزدی حوزه‌های انتخابیه موجود استان، فهرست خود را تنظیم و حداقل تا 24 ساعت قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی نامزدها به هیئت اجرایی استان اعلام کنند.

وکلای ملت در تبصره این ماده مقرر کردند ارائه فهرست از سوی احزابی صورت می‌گیرد که طبق قانون فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی اقلیت‌های دینی شناخته شده مصوبه 1360 مجوز فعالیت داشته باشند.
ارائه فهرست ائتلافی توسط احزاب بلامانع است. احزاب موظفند در هنگام ارائه فهرست به هیئت اجرایی استان موافقت کتبی نامزدها مبنی بر عضویت در فهرست را ارائه کنند.

وکلای ملت همچنین مقرر کردند ائتلاف‌های ملی که توسط احزاب شکل می‌گیرد باید به اطلاع ستاد انتخابات کشور برسد.

خانه ملتی‌ها در این مصوبه مقرر کردند چنان که فردی یا افرادی از نامزدهای مذکور در فهرست‌ها به دلایل قهری یا به درخواست کتبی نامزد پس از ثبت‌نام و حداقل 24 ساعت پیش از برگزاری انتخابات از فهرست خارج شوند، حزب یا احزاب ارائه‌کننده فهرست می‌توانند از میان سایر داوطلبان تأیید صلاحیت شده در حوزه انتخابیه موجود استان با رعایت مفاد این ماده فهرست خود را تکمیل کنند.

به موجب مصوبه مجلس، رأی‌دهندگان در هر استان می‌توانند برای هر یک از حوزه‌های انتخابیه موجود استان از بین نامزدهای مربوط به همان حوزه انتخابیه به میزان تعداد کرسی‌های موجود نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب کنند.

خانه ملتی‌ها مقرر کردند هر رأی‌دهنده در استان می‌تواند به عنوان یک فهرست رأی داده و یا به نامزد و یا نامزدهای مورد نظر اعم از منفرد یا از درون یک یا چند فهرست با رعایت تعداد کرسی‌های حوزه‌های انتخابیه موجود رأی دهد.

وکلای ملت مصوب کردند آرایی که صرفاً به عنوان یک فهرست داده شده است برای هر یک از نامزدهای آن فهرست یک رأی محسوب می‌شود.
وکلای ملت با 127 رأی موافق، 24 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع ماده 5 این طرح را مصوب کردند.
خبر دیگر اینکه محسن علیمردانی، سیامک مره‌صدق و عبدالکریم هاشمی نخل‌ابراهیمی به عنوان ناظران مجلس شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی برگزیده شدند.

تذکرات و نطق‌های نمایندگان
بیژن نوباوه وطن نماینده تهران در نطق میان دستور خود در جلسه علنی دیروز گفت: گره زدن همه مشکلات کشور به رفع تحریم‌ها، ظلم به ملت و دروغی بزرگ است و از این پس خواهند گفت ترمیم لایه ازن هم با رفع تحریم‌ها انجام خواهد شد.

در همین جلسه جواد کریمی قدوسی، سیدمحمود نبویان، مهدی کوچک‌زاده، سیدعلی طاهری، حسین‌علی حاجی دلیگانی و بهرام بیرانوند نمایندگان مشهد، تهران، گرگان، شاهین شهر و بروجرد در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار جلوگیری از توافق بد و واگذاری امتیازات زیاد به طرف مقابل در مذاکرات هسته‌ای شدند.

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس نیز در تذکر شفاهی خود با ابراز تاسف از قرارگیری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) در گروه‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌ها گفت: از بانیان صیانت از اندیشه امام می‌خواهیم خود را در قیاس امام که فارغ از گروه‌بندی‌ها بود بالا بکشند.
خبر دیگر اینکه عدم برخورد با معضل بی‌حجابی در جامعه «وزیر کشور» را برای پاسخگویی به سؤال ملی بیاتیان نماینده بیجار به صحن علنی مجلس کشاند.

حجت‌الاسلام سیدمحمد علی بزرگواری نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد نیز در تذکری شفاهی در صحن علنی گفت: جناب آقای هاشمی! شما تغییر کرده‌اید، شما به دنبال تحریف امام و در راس این جریان هستید شما بودید که در راس فتنه 88 بودید.

ابراهیم نکو نماینده مردم رباط کریم در مجلس نیز خطاب به وزیر کشور گفت: دستور جدی را برای برخورد با اصحاب فساد و فتنه که از هم اکنون فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند صادر کنید.

حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی نماینده مردم قزوین در مجلس نیز خطاب به حجت‌الاسلام شهیدی محلاتی رئیس بنیاد شهید گفت: عوض اینکه به استان‌ها رفته و کار سیاسی کنید مشکلات فرزندان شهدا را حل کنید.

نظر


آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی نقدینگی را عامل تورم می‌خواند اما حالا که نقدینگی به شکل چشم‌گیری رو به فزونی گذاشته، رکود نیز حاکم شده است!


وبسایت «فردا» در این زمینه با مرور سخنان رئیس جمهور نوشت: «به عرض ملت بزرگ ایران برسانم، اولین عامل بزرگ که موجب تورم شده، رشد بی‌حساب نقدینگی در جامعه بود. در سال 84 نقدینگی، 68 هزار میلیارد تومان بود، در پایان دولت رقمی در حدود 470 هزار میلیارد تومان که در حال حاضر هم از مرز 500 هزار میلیارد تومان عبور کرده است. شما 68 را نسبت به 500 در نظر بگیرید، هفت برابر شده است،

یعنی نقدینگی کشور 7 برابر شده است.»، «جلوگیری از رشد افسار گسیخته نقدینگی که اثرات بدی بر تورم داشته و مشکلاتی جدی به وجود می‌آورد و از سویی اقتصاد را از رونق خواهد انداخت در دستور کار دولت قرار دارد.» و... اینها تنها نمونه‌هایی از اظهارات حسن روحانی در خصوص رشد نقدینگی و در نقد آن است که از پیش از انتخابات سال 92 آغاز شد و هر بار با شدت بیشتری ادامه یافت.

انتقادی که البته به دولت قبل وارد بود اما دولت یازدهمی‌ها نگاه به آمار نقدینگی در طول بیش از 2 سال فعالیت خود را فراموش کرده‌اند. بنابر تعریف علم اقتصاد، افزایش نقدینگی برابر است با افزایش تورم. تورمی که در شرایط بد تولید رکود می‌آورد و به گواهی کارشناسان اقتصادی زیربنای اصلی مشکلات اقتصادی ایران است. در واقع روند صعودی حجم نقدینگی در کشور را باید هشداری برای کشور تلقی کرد، هشداری که نشان از رکود تورمی در کشور دارد.


فردا می‌افزاید: تجربه نشان داده است که تورم با نقدینگی رابطه مستقیم دارد و با افزایش نقدینگی، باید منتظر تورمی بالا در کشور بود. در واقع در مقابل هر میزان رشد نقدینگی، باید ارائه کالا و خدمات در جامعه افزایش یابد و اگر این توازن ایجاد نشود، تورم ایجاد می‌شود.


مهر ماه سال 93 بود که ابوالفضل اکرمی، مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی از رسیدن حجم نقدینگی به 640 هزار و 700 میلیارد تومان در پایان مرداد و رشد 3/30 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل خبر داد و گفت: پایه پولی با 9/4 درصد کاهش 110 هزار میلیارد تومان و ضریب فزاینده با 4/12 درصد رشد به 8/5 رسیده است. به تازگی هم به گفته رئیس کل بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان سال 1393 به 782 هزار میلیارد تومان رسیده است.


با این تفاسیر، براساس آمار، دولت‌های نهم و دهم طی 8 سال مجموعاً حجم نقدینگی کشور را حدود 400 هزار میلیارد تومان افزایش داد، اما دولت یازدهم فقط در 20 ماه نخست خود این رقم را 300 هزار میلیارد تومان بیشتر کرده است.


براساس آمار بانک مرکزی، در پایان تیر ماه سال 1392 یعنی همزمان با تغییر دولت، حجم نقدینگی کشور نزدیک به 480 هزار میلیارد تومان بود. از سوی دیگر و به گفته رئیس کل بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان سال 1393 به 782 هزارمیلیارد تومان رسیده است.


مقایسه این آمار نشان‌دهنده آن است که در 20 ماه فعالیت دولت حجم نقدینگی حدود 62 درصد یعنی معادل 300 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. به عبارت دیگر در حدود 600 روزی که از عمر دولت می‌گذرد روزانه 500 میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور افزوده شده است.


فردا می‌نویسد: نکته مهم اینجاست که نقدینگی رشد داشته اما رکود هنوز براقتصاد کشور حاکم است و رونق هم به تولید بازنگشته است.


نظر

«با واکاوی عملکرد 2 ساله دولت به این نتیجه می‌رسیم که جز یکسری کارهای روبنایی و گران کردن کالاها هیچ کار مهمی انجام نگرفته است.»


روزنامه آرمان در یادداشتی نوشت: مردم همچنان امیدوار و منتظر فعالیت‌های دولت برای بهتر شدن شرایط اقتصادی و ارتقای سطح زندگیشان هستند.

همچنین پایبند بودن دولت به تعهداتش، مسأله مهم دیگری که مردم روی آن تأکید بسیار دارند و از رئیس جمهور منتخب خود می‌خواهند که اگر قولی به مردم داده‌اند، حتماً آن را انجام دهند و به تمام وعده‌هایشان وفادار باشند تا مردم فرق این دولت با دولت پیشین را قلباً احساس کنند.


این روزنامه افزود: اما با واکاوی عملکرد دو ساله دولت تدبیر و امید به این نتیجه رسیده‌ایم که طی دو سال گذشته به جز یکسری از کارهای روبنائی از جمله توزیع یک دفعه سبد ناقص و نیمه کاره کالا، رفت‌وآمد چند هیأت اقتصادی خارجی به ایران و آغاز فاز دوم و سوم طرح هدفمندی یارانه‌ها که حاصلی جزء گرانی کالاها را در پی نداشته و طرح بیمه سلامت متأسفانه هیچ کارخانه ورشکسته‌ای احیاء نشده است.

چه میزان اشتغال ایجاد کرده‌ایم؟ چه میزان تورم را (البته در عمل نه در حرف) کاهش داده‌ایم؟ وضعیت ارز و نرخ آن نسبت به سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟


این روزنامه می‌نویسد: سایه رکود بیش از پیش بر سر مردم باقی مانده و دهها مورد و سؤال دیگر... که در ذهن همه مردم و فعالان اقتصادی وجود دارد. 
آرمان افزود: اوضاع اقتصادی کشور و وضعیت معیشتی باید بهبود یابد و ساختارهای اقتصادی کارآمدتر شوند تا بتوانند مطالبات مردم را برآورند.

مع‌الاسف استنباط بر این است که هنوز طی دو سالی که گذشته نتوانسته‌ایم به وعده‌های داده شده جامه عمل بپوشانیم و باید با اجرای دقیق‌تر و مطلوب‌تر برنامه‌های اقتصادی سطحی از رضایت‌مندی مردم را تأمین کنیم.


نظر


سخنگوی کاخ‌سفید تصریح کرد بازرسی مدنظر از برنامه هسته‌ای ایران فراتر از پروتکل الحاقی و یک بازرسی ویژه است.
جاش گفت: بازرسی تمام زنجیره تامین دقیقا به ما این اطمینان را می‌دهد که مسیر مخفی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای وجود نخواهد داشت.


وی گفت: کارشناسان در حال حاضر در حال گفتگو درباره جزییات این مسئله در اروپا هستند. ما شاهد هستیم ایران در توافق سیاسی که اوایل آوریل به آن رسیدیم اساسا به همکاری با سرزده‌ترین بازرسی‌ها که تاکنون بر یک کشوری اعمال شده، موافقت کرده است.


سخنگوی کاخ‌سفید گفت: آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای یک پروتکل استاندارد دارد که در انجام این نوع بررسی‌ها از آن تبعیت می‌کند اما مسلما اوضاع درباره ایران به خاطر شرایط منحصر به فرد برنامه هسته‌ای ایران متفاوت است. ارنست گفت: آنچه که در این سناریوی خاص منحصر به فرد است این است که بازرسی‌ها در سراسر زنجیره تامین انجام می‌شود.

ما فقط به تاسیسات هسته‌ای یا تاسیسات نظامی نگاه نمی‌کنیم بلکه بازرسی‌ها شامل برخی تاسیسات تولید که برای عملیاتی شدن تاسیسات هسته‌ای مهم است نیز می‌شود. این بازرسی همچنین شامل منابع اورانیوم در داخل ایران می‌شود تا زمانی که این مواد اکتشاف یا انتقال می‌یابند، مورد بررسی قرار گیرند.

بنابراین ما به همه زنجیره تامین نظارت خواهیم داشت که می‌تواند به آمریکا و شرکای بین‌المللی این اطمینان را بدهد که ایران به توافق گسترده‌تر (جامع) پایبند است و فقط زمانی که ایران این گام‌ها را بردارد، آمریکا و جامعه بین‌المللی آماده خواهد بود نوع خاصی از کاهش تحریم‌ها را پیشنهاد کند که می‌دانیم سران و مردم ایران مشتاق آن هستند. 


وی افزود: نگرانی‌هایی درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد که کارشناسان در اروپا در حال گفت‌وگو درباره آن هستند و در متن توافق نهایی باید حل و فصل شوند اما بازرسی تمام زنجیره تامین دقیقا به ما این اطمینان را می‌دهد که مسیر مخفی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای وجود نخواهد داشت. ما می‌دانیم تجهیزات خاصی برای راه‌اندازی هر نوع تاسیسات هسته‌ای نیاز است.

بنابراین با رفتن به تاسیسات تولید و راستی آزمایی درباره این که این تجهیزات تولید نشده است و اگر تولید شده باشد به کجا می‌رود. اطمینان زیادی بدست خواهیم آورد که تجهیزات تولید شده در این تاسیسات برای مسیر مخفی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

همین کار را می‌توانیم در تاسیسات استخراج انجام دهیم. ما خواهیم دانست که این مواد به کجا می‌روند و می‌توانیم راستی‌آزمایی کنیم که این مواد برای مسیر ناشناخته برای رسیدن به سلاح هسته‌ای نیست.


نظر
دو هفته دیگر تا پایان ضرب‌الاجل تعیین شده برای مذاکرات هسته‌ای باقی مانده است و به گفته منابع نزدیک به مذاکرات متن توافق مملو از پرانتزهایی است که پر کردن آنها در این فرصت اندک بعید به نظر می‌رسد. وقتی پای دبه‌های جدید آمریکایی‌ها به میان می‌آید این تردید فزونی یافته و به سمت یقین میل می‌کند. اما بیایید فرض کنیم توافق جامع هسته‌ای منعقد می‌شود.
چند روزی روزنامه‌های زنجیره‌ای پر می‏شوند از تیترهای پرطمطراق که فتح‌الفتوح و شق‌القمر و... شد! اما نباید فراموش کرد این توافق در خوشبینانه‌ترین حالت چیزی بیش از یک دهه به طول خواهد انجامید و با توجه به اخبار منتشر شده، بسیار بعید است که پس از طی این دوره برخورد با فعالیت‌های هسته‌ای ایران عادی شده و براساس ان.پی.تی باشد. 

این روزها یکی از مباحث مطرح در مذاکرات، تلاش آمریکایی‌ها برای تعیین سازوکار بازگشت و اعمال تحریم‌ها علیه ایران، در صورت نقض احتمالی توافق از سوی ایران است. مقامات ارشد آمریکایی بارها به صراحت اعلام کرده‌اند که به جمهوری اسلامی ایران به چشم دشمن خود می‌نگرند - که از قضا نگرشی صحیح است- و نمی‌توانند توافق را براساس اعتماد بنا کنند و باید بدترین حالت‌ها را در نظر بگیرند.
آیا نگاه مذاکره‌کنندگان ما به چارچوب، ماهیت و دورنمای توافق نیز از چنین نگرشی زیربنایی برخوردار است؟ چه تضمینی وجود دارد که آمریکایی‌ها به توافق صورت‌گرفته پایبند می‌مانند و عهدشکنی نمی‌کنند؟ و اگر کردند نحوه برخورد با آن باید چگونه باشد؟
شاید ذوق‌زدگان بگویند تضمین این توافق قطعنامه شورای امنیت خواهد بود. چنین تضمینی بیشتر یک تعارف حقوقی است تا عاملی مقوّم و اجرایی. در میان حقوقدانان مسائل و روابط بین‌المللی مثلی رایج است که قوانین بین‌المللی تار عنکبوت‌هایی هستند که برای پشه‌ها ساخته شده‌اند. خرمگس‏ها تار عنکبوت را پاره می‌کنند و به راه خودشان می‌روند!

هیچ چیز بهتر از تاریخ و تجربه‌های آن نمی‌تواند در ایجاد فهم و درک درست از ابعاد این ماجرا راهگشا باشد. مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 که عملاً تبدیل به مذاکرات ایران و آمریکا شده است، در چارچوب ادعایی تلاش برای منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای انجام می‌پذیرد. چنین مذاکرات و توافقاتی در جهان اندک و عمری حداکثر چند دهه‌ای دارند. این تجارب آنقدر قابل تطبیق و الگوگیری‌اند که حتی اغلب دست‌اندرکاران و عوامل یک طرف ماجرا، یعنی آمریکایی‌ها ثابتند که برای مثال می‌توان به وندی شرمن اشاره کرد.
او که امروز پای میز مذاکره با کشورمان است، تجربه توافقی مشابه را با کره شمالی دارد. آمریکایی‌ها با کدام کشورها چنین مذاکراتی داشته‌اند؟ نتیجه این مذاکرات چه شده و سرنوشت توافق‌های امضا شده به کجا رسیده است؟ در این مجال به 3 مورد از این معدود مذاکرات که از قضا منجر به توافق نیز شدند می‌پردازیم. توافق‌هایی که ماهیت غیرقابل اعتماد آمریکایی، سرنوشت نهایی آنها را رقم زد.

1- آمریکا و شوروی در اوج دوران جنگ سرد توافقی تسلیحاتی موسوم به( ABM  (Anti-ballistic missile با هدف ممانعت از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی امضا کردند. «پیمان ضدموشک‌های بالستیک» در سال 1972 میان ریچارد نیکسون و لئونید برژنف امضا شد. براساس این پیمان قرار شد هر کدام از این کشورها تنها دو سایت ضدموشک بالستیک داشته باشند و در هر سایت هم حداکثر 100 موشک استقرار یابد.
این تعداد دو سال بعد به یک سایت کاهش یافت. شوروی سایت ضدموشک بالستیک خود را اطراف مسکو و آمریکا در داکوتای شمالی(موسوم به سیف گارد کمپلکس؛ محل نگهداری تسلیحات اتمی و کشتار جمعی) مستقر کرد. با فروپاشی بلوک شرق، آمریکایی‌ها منافع خود را در ادامه عمل به این پیمان ارزیابی کرده و با چهار جمهوری روسیه، بلاروس، قزاقستان و اوکراین این معاهده را با ترتیباتی تجدید کردند. معاهده 16 بندی ABM را می‌توان خوش‌شانس‌ترین معاهده از این نوع نامید. اگرچه قرار بود این معاهده پایانی نداشته باشد اما 30 سال عمر کرد.
سه ماه پس از حملات 11 سپتامبر جرج بوش - برادر بزرگ‌تر جب بوش که چند روز پیش برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اعلام نامزدی کرد- مدعی شد کشورش با تهدیداتی مواجه است که معاهده سال 1972 مانعی برای مقابله موثر با آنهاست. حدس می‌زنید این تهدیدات موهوم چه بودند؟ حملات موشکی کشورهایی مانند ایران! 

آمریکا پایان این پیمان را اعلام کرد و از آن خارج شد. اگرچه روسیه که در آن زمان در خواب و خیال روابط گرم‌تر با غرب بود واکنش درخوری به این اقدام کاخ سفید نشان نداد اما تحلیلگران غربی مرگ این پیمان را ضربه‌ای جدی به ان.پی.تی دانستند که جهان را به سوی وضعیتی بدون محدودیت‌های موثر برای گسترش سلاح‌های هسته‌ای سوق می‌داد. اثرات این اقدام آمریکایی‌ها سال‌ها بعد در گسترش ناتو به شرق و تهدید فضای امنیتی روسیه خود را نشان داد و جنگ اوکراین که همچنان قربانی می‌گیرد یکی از نتایج دومینوی آمریکا در خروج از ABM است.

2- دومین مورد از چنین رفتاری باز هم در معاهده‌ای میان آمریکا و شوروی رخ داد. پیمان سالت 2. البته این پیمان به اندازه پیمان فوق عمر نکرد. سالت2 ( Strategic Arms Limitation II) در سال 1979 میان جیمی کارتر و برژنف امضا شد.
براساس  این پیمان قرار شد دو کشور موشک‌های راهبردی خود را به 1320 عدد کاهش دهند. شوروی 200 موشک راهبردی خود را نابود و آمریکا هم آزمایش موشک‌های کروز با برد بیش از 600 کیلومتر را متوقف کند. این توافق با کارشکنی‌های کاخ سفید و سنا هرگز اجرایی نشد و پس از چندین سال کشمکش، پایان آن رسماً از سوی آمریکایی‌ها اعلام شد.

3- مورد سوم از شلیک به تعهدات تسلیحاتی به معاهده میان آمریکا و کره شمالی مربوط است. دو کشور در سال 1994 توافقی موسوم به agreed framework در ژنو امضا کردند. این توافق برای کنترل فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی بود. بر این اساس پیونگ یانگ متعهد شد رآکتور آب سنگین خود را تعطیل، سوخت هسته‌ای خود را به کشور ثالث ارسال و اجازه بازرسی‌های ویژه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدهد.
تعهدات واشنگتن به کره شمالی از این قرار بود؛ کاهش موانع تجارت و سرمایه‌گذاری، رفع برخی تحریم‌ها در بخش مخابراتی و خدمات مالی، ساخت دو رآکتور آب سبک 1000 مگاواتی و تحویل سالانه نیم میلیون تن نفت خام تا وقتی که رآکتورهای آب سبک ساخته شوند و عادی‌سازی روابط میان دو کشور.

آمریکایی‌ها که قرار بود با مشارکت ژاپن و کره جنوبی رآکتورهای آب سبک را بسازند، هرگز اقدامی در این زمینه نکردند و تحویل محموله‌های نفتی هم به بهانه‌های مختلف با تاخیر بسیار انجام شده و نهایتاً قطع شد.
سال 2002 آمریکا رسماً اعلام کرد پیمان هسته‌ای با کره شمالی را به رسمیت نمی‌شناسد و فشارها به این کشور را تشدید کرد که البته نتیجه این رفتار، فرار هسته‌ای کره شمالی و مسلح شدن آن به سلاح هسته‌ای بود. 
مذاکرات و توافق هسته‌ای میان آمریکا و لیبی نیز مورد دیگری است که نتیجه آن امروز عیان‌تر از آن است که نیازی به بیان داشته باشد. 

بله! واقعیت این است. ما امروز با چنین کشوری بر سر میز مذاکره نشسته‌ایم. کشوری که پیمان‌های امضا شده از سوی خود را به راحتی زیر پا می‌گذارد و به میزان و تا جایی به تعهدات خود پایبند است که منافعش را تضمین کند. مرور موارد مشابه فوق طرح این سوال را ضروری‌تر کرده و پاسخی عمیق‌تر می‌طلبد؛ تضمین پایبندی آمریکا به تعهدات خود و پاسخ ما به عهدشکنی متداول آنها چیست؟ 

محمد صرفی

نظر
در پی تشییع باشکوه و غیرتمندانه‌ی پیکر مطهر 270 شهید دوران دفاع مقدس با حضور پرشکوه و حماسی مردم تهران، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیام تقدیر و سپاس صادر کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای متن پیام رهبر انقلاب به شرح زیر است :

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
صلوات و سلام خدا بر شهیدان عزیز که مشعل توحید را با ایثار خود بر فراز میهن اسلامی برافروختند و صلوات و تحیات خدا بر شهیدان مظلوم غواص که با ظهور و حضور خود این فروغ خاموش‌نشدنی را مدد رساندند و پرچم یادهای عزیز و گرانبها و ذخیره‌های معنوی ملت را با شکوهی هرچه تمام‌تر در کشور برافراشتند.
سلام بر دستهای بسته و پیکرهای ستم‌دیده‌ی شما و سلام بر ارواح طیبه و به رضوان الهی، بال گشوده‌ی شما. سلام بر شما که بار دیگر فضای زندگی را معطّر و جان زندگان را سیراب کردید. و سپاس بی‌پایان پروردگار حکیم و مهربان را که در لحظه‌های نیاز این ملّت خداجوی و خداباور، بشارتهای تردید‌ناپذیر را بر دلهای بیدار نازل می‌فرماید و غبارها را می‌زداید. و سلام بر شما ملّت بزرگ، وفادار، آگاه و مسئولیت‌پذیر که خطاب لطیف الهی را به‌درستی می‌شناسید و می‌نیوشید و پاسخ می‌گویید. حضور پرمضمون امروز شما در تشییع این دردانه‌های به‌میهن‌بازگشته یکی از به‌یادماندنی‌ترین حوادث انقلاب است. رحمت خدا بر شما.
و سپاس بی‌حد از خدای مالک دلها و سلام بی‌پایان بر حضرت بقیه‌الله روحی‌فداه که صاحب این ثروت عظیم است.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
سیّد علی خامنه‌ای
 26 خرداد 1394

نظر

مساله ای را لازم میدانم تا برای همه ی عزیزان به دلیل شفاف شدن موضوع مطرح نمایم برای ما و همه همفکران این حقیر تبعیت از قانون و ولایت اصل اول است و حتی اگر احمدی نژاد را هم دستگیر کنند از قانون تبعیت خواهیم کرد و مانند بعضی ها به دنبال فتنه نیستیم.

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان ، "علیرضا فرساد" فعال سیاسی و فرهنگی گلستانی پیرو هجمه های جدید برخی از جریان ها به دولت های نهم و دهم طی یادداشتی که برای پایگاه خبری تحلیلی گل رامیان ارسال کرده است نوشت: مطالبی که این چند روزه در شبکه های اجتماعی و رسانه های در جهت دستگیری جناب آقای بقایی منتشر گردید بسیاری غیرمنصفانه بوده است.از برادران عزیزمان در دستگاه قضا انتظار میرفت که هنگامی که مساله ای را مطرح کردند و بازداشت جناب آقای بقایی را رسانه ای کردند دلیل آن را هم میفرمودند تا فرصت سودجویی برای بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی فراهم نشود و هر کس هر تهمت و تحلیل غیر منصفانه ای را به شخص مذکور نسبت ندهد.

مساله ای را لازم میدانم تا برای همه ی عزیزان به دلیل شفاف شدن موضوع مطرح نمایم برای ما و همه همفکران این حقیر تبعیت از قانون و ولایت اصل اول است و حتی اگر احمدی نژاد را هم دستگیر کنند از قانون تبعیت خواهیم کرد و مانند بعضی ها به دنبال فتنه نیستیم.

اما انتظار داریم همانگونه که برخورد با مسئولین دولت سابق بسیار تسریع میابد؛برخورد و رسیدگی به پرونده آقای مهدی هاشمی نیز تسریع پیدا کند تا قوه قضائیه مانند همیشه سربلند و روسفید شود.البته با وجود شخصیتی همچون آیت ا... صادق لاریجانی که همیشه نشان داده اند عدالت محوری را اصلی ترین نقطه مدیریتی خود قرار میدهند این دستگاه از این امتحان نیز سربلند بیرون خواهد آمد انشاء الله.

برخی مثل اینکه فساد های مالی و وزرا و مسئولین خائن دولت های خود را فراموش کرده اند.لازم میدانم برای آن دسته از افرادی که تاریخ را یادشان رفته مجددا یادآور جنایتهای گذشته شوم.

رحیمی اگر اشتباهی کرد درون کشور ماند و از قانون تبعیت کرد و بقایی نیز اگر جرمش ثابت شود بی تردید از قانون تبعیت خواهد کرد و هر تنبیهی که برایش در نظر گرفته شود خواهد پذیرفت اما دوستان شما امروز کجا هستند.برخی از اشخاصی که در دولت های اطلاحات و سازندگی در کشور مسئولیت داشتند و امروز در رسانه های بیگانه به تبلیغ علیه نظام میپردازند به شرح ذیل است:

عطاء الله مهاجرانی: او در نخستین مجلس پس از انقلاب اسلامی نماینده شیراز در مجلس بود. در زمان نخست‌وزیری میرحسین موسوی معاون پارلمانی نخست‌وزیر بود که بعداً در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به عنوان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همکاری می‌کرد. در ضمن وی وزیر فرهنگ و ارشاد دولت محمد خاتمی بود.

مهاجرانی به دلیل اقداماتش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با مخالفتهای زیادی همراه بود، در حالیکه کمتر از یک سال تا پایان وزارتش باقی مانده بود، استعفا داد؛ او پس از آن به عنوان رئیس مرکز گفت‏وگوی تمدن‏ها فعالیت کرد؛ اما به خاطر رسوایی‏های اخلاقی و شکایت‏های انجام گرفته از کشور گریخت.

اکبر گنجی: از حامیان خارج نشین فتنه سبز که تا قبل از انقلاب اسلامی از فعالین خیابانی بود و بعدها با تشکیل سپاه پاسداران به آن پیوست. وی دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس در رشته ارتباطات است. او بعد از کنار رفتن از سپاه چند سالی رابط فرهنگی سفارت ایران در ترکیه بود. وی عضو گروه اصلاح طلبان است که با دریافت مجوز انتشار نشریه راه نو، به طور مستقیم به تخریب مبانی حکومت دینی پرداخت. وی از مخالفین ادامه جنگ بعد از فتح خرمشهر بود.وی پس از محاکمه و محکوم شدن آن به اقدام علیه امنیت ملی از کشور گریخت.
فریبا داوودی مهاجر:

فعال سیاسی و عضو سیاست گذاری سازمانی غیر قانونی به نام تحکیم وحدت، وی در سال 1386، به دلیل شرکت در تظاهراتی غیر قانونی به چهار سال زندان محکوم شد. وی پس از ترک ایران در پارازیت (برنامه تلویزیونی) برای نخستین بار در مقابل دوربین کشف حجاب کرد. او دلیل این تصمیم را اعتراض به فرهنگ مرد سالار عنوان کرد.وی مشاور رییس جمهور دولت اصلاحات,مشاور وزیر علوم و مشاور وزیر ارشاد دولت اصلاحات بوده است که پس از محاکمه از کشور گریخت

عیسی سحرخیز: عیسی سحر خیز مدیرکل دفتر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد دولت خاتمی بود که به دلیل همکاری در فتنه و ایجاد اختشاش در 12 تیر 88 دستگیر شد و پس از محاکمه قصد فرار از کشور را داشت که در مرزهای شمالی کشور دستگیر شد. از این رو در مصاحبه با اشپیگل می گوید: من مدام در حال فرار هستم و خانه عوض می‌کنم. تلفن موبایلم را هم بیش از یک ساعت در روز باز نمی‌گذارم تا نتوانند مرا را ردیابی کنند، اما احتمال اینکه هر لحظه مرا دستگیر کنند، وجود دارد.

اردشیر امیر ارجمند: وی مشاور حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری در دولت خاتمی بوده است. اردشیر امیر ارجمند یک روز پس از وقایع عاشورای سال 1388 در تاریخ 7 دی ماه بازداشت شد. وی بعد از بازداشت به جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی موساد و همکاری با منافقین در جریان آشوب ها اعتراف کرد. امیر ارجمند قبل از برگزار دادگاهش، موفق شد به بهانه مرخصی از زندان خارج شده و به کشور ترکیه فرار کند. وی از آنجا به فرانسه گریخت و از این کشور پناهندگی گرفت.

حال از باقی فراری های دولت آقای خاتمی میگذریم که چه جنایت هایی بر علیه امنیت ملی کردند و از این مملکت گریختند و امروز نیز در رسانه های بیگانه بر علیه کشور ما تبلیغ میکنند و اکثر وزیر یا مشاور ایشان در دولتشان بوده اند که این خود نشان از غرب زده بودن دولت اصلاحات دارد.

حال مقداری نیز به پرونده فساد های مالی در دوران سازندگی و اصلاحات اشاره خواهیم کرد تا همگان متوجه شوند که فساد مالی تنها در دولت نهم و دهم نبوده است و مقدار فساد مالی در دولت نهم و دهم با دولت های گذشته قابل مقایسه نیست.

اگر چه مفسدین اقتصادی در دولت نهم و دهم نیز همانند روز روشن است که از چه کسانی خط میگرفتند و تقدیر شده اند و با چه هدفی به کار خود ادامه میدانند.لازم میدانم توصیه نمایم که حتما عزیزان جست و جو نمایند و ببینند که جناب آقای بابک زنجانی از چه کسانی لوح تقدیر و تندیس دریافت کرده است.

حال به تعدادی از پرونده های فساد مالی دولت سازندگی و اصلاحات اشاره خواهیم کرد به شرح ذیل است:

شهرام جزایری عرب: با ایجاد رابطه بین مراکز قدرت و برخی مدیران مسئله دار در دوران اصلاحات توانست وارد فعالیت‌های اقتصادی شود.

او موفق شد قلمرو نفوذ فعالیت‌های فاسد اقتصادیش را حتی تا دفتر رئیس مجلس وقت (مهدی کروبی) و رئیس جمهور وقت (محمد خاتمی) گسترش دهد.

جزایری توانست با پرداخت پول شمار قابل توجهی از نمایندگان مجلس ششم و مدیران روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاح طلب را به موافقت با درخواست‌های خودش وادارد.

از جمله، دریافت وام 50 میلیون دلاری از صندوق ضمانت صادرات – بی آن که صادراتی در میان باشد- و یا دریافت 90 میلیارد تومان تسهیلات غیر ارزی از سیستم بانکی کشور و… او در قبال این سوء استفاده، مبلغ 400 میلیون تومان به رئیس وقت صندوق ضمانت صادرات دولت اصلاحات و مبلغ 400 میلیون تومان دیگر به یکی از معاونان وقت وزارت بازرگانی دولت اصلاحات رشوه داده بود.

گفتنی است شهرام جزایری از مجلس ششم «کارت 500» دریافت کرده بود که مجوز ورود به جلسات مجلس اصلاح‌طلبان بدون بازرسی بود، داده شده بود. شرکت عمران علوی یکی موسسات خیریه مولی الموحدین کرمان وابسته به مرعشی برادر زن آقای هاشمی است که شهرام جزایری عرب که با دریافت بیش از 800 قطعه از این اراضی ارادت خود را به این مجموعه ثابت می کند.

دانشگاه هاوایی: با فروش مدارک کاغذی بی‌آزمون به مدیران دولت اصلاحات، سود هنگفتی را به دست آورده بود.در فهرست دانش‌آموختگان این دانشگاه غیرقانونی، اسامی مدیران اصلاح‌طلبی همچون مرتضی حاجی، رضا ویسه، محمد ملاکی، سیدحسن الحسینی، حسن جاهد و علی رئوف به چشم می‌خورد.

پرونده شرکت ایران مارین: سرویس نمونه‌ای از مفاسد اقتصادی و ثروت‌های بادآورده است که حاکی از غارت حداقل 100 میلیارد تومان از بیت‌المال و پرداخت 600 میلیون تومان رشوه به مسوولان میانی دولت اصلاحات است.

مدیر عامل شرکت نفتی پتروپارس: که اکنون در دولت سمت دارد – همان زمان (خرداد 1381) گفت:اگر ما رانتی را در دولت قرار دادیم و عده‌ای از آن رانت استفاده کردند و ثروتمند شدند، حق نداریم یقه آنها را بگیریم

آن روز سخن از واگذاری پروژه چند میلیارد دلاری به شرکت پتروپارس بدون برگزاری تشریفات قانونی مناقصه بود و هنوز دشواری‌های تحریم به اقتصاد کشور تحمیل نشده بود.

کرباسچی شهردار وقت: تهران که از حمایت آقایان خاتمی و هاشمی برخوردار بود به اتهام برداشت 260 میلیون تومان جهت ستاد کارگزاران، 25 میلیون تومان به تاجران و تقوامنش نامزدهای انتخابات مجلس، 60 میلیون تومان به بهزادیان، 87 میلیون تومان برای خود، خرید 90 هزار دلار از حساب مدیران شهرداری و پرداخت به نماینده جمهوری‌ اسلامی در نیویورک، پرداخت 50 میلیون تومان به تعدادی از مدیران شهرداری به سه‌سال زندان و 10سال انفصال از خدمات دولتی و بازگرداندن اموال محکوم شد او همچنین به دلیل تضییع سه و نیم میلیارد به چهار سال حبس و 60 ضربه شلاق تعلیقی محکوم شد.

مبلغ 50?000?000?000 دلار برداشت از صندوق ذخیره ارزی:طی سالهای ریاست جمهوری خاتمی مصداق بارز جارو کردن حساب ذخیره ارزی است. دولت آقای خاتمی با برداشت 130 درصدی از این حساب رکوردار تخلف از قانون در این حوزه است.

هواپیمای چهل میلیارد تومانی از سلطان برونئی: در زمان دولت خاتمی به‌عنوان هواپیمای اختصاصی رئیس‌جمهور خریداری شد. این هواپیمای تشریفاتی از نوع ایرباس 321 و متعلق به سال 2002 بود و در سال 1382 پس از خرید هواپیما، قرارداد تبدیل آن به هواپیمای اختصاصی با هزینه‌ای نزدیک به 20 میلیون دلار یعنی نزدیک 20 میلیارد تومان با شرکت “سوژرما” منعقد شد.
 
دیوان محاسبات: پس از بررسی مدیریت صنعت نفت دولت هشتم در گزارش تفریغ بودجه سال 83 آخرین سال دولت خاتمی به صورت رسمی اعلام کرد بیش از 6 میلیارد دلار درآمدهای حاصل از فروش نفت به خزانه دولت واریز نشده است، خاتمی هیچگاه به ابهاماتی که در این زمینه ایجاد شد، پاسخ نداد. دیوان محاسبات در گزارش تفریغ بودجه سال 1383 می‌گوید که 1029 دستگاه دولتی اصلاً جواب دیوان را هم نداده‌اند!

طرح اکتشاف گاز در منطقه حفاظت شده سراج: در عسلویه در حالی با پیشنهاد وزارت نفت در تاریخ 11 مرداد 1384 به تصویب هیات وزیران رسید که بر اساس آن دولت موظف شد پانزده هزار هکتار از اراضی بخش‌هایی از منطقه حفاظت شده سراج و نیز محدوده پیرامون آن را جهت اکتشاف گاز به وزارت نفت واگذار کند.

پرداخت مبلغ 300 میلیارد تومان بابت خسارت وارد شده به یک شرکت پرورش میگو که در منطقه حفاظت شده سراج مجوز فعالیت داشت در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت. اما شرکت مذکور که اعضای هیات مدیره آن را افرادی چون آقایان “ک”، ” ق” و ” م” از سران حزب کارگزاران تشکیل می‌دادند، تنها چند ماه قبل و باز هم با تصویب هیات وزیران دولت اصلاحات توانسته بودند مجوز فعالیت در منطقه حفاظت شده سراج، برای پرورش میگو را دریافت کند.

در دوره تصدی ولی الله سیف بر بانک صادرات:دولت سازندگی – رئیس بانک مرکزی فعلی- اختلاسی به مبلغ 124 میلیارد تومان در بانک صادرات صورت گرفت که «فاضل خداداد» را به دام مرگ کشاند.اگر یک میلیارد دلار آن روز را به ریال امروز تبدیل کنیم حدود 3 هزار میلیارد تومان می‌شود.

احمد خرم وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات: به خاطر حادثه ی نیشابور و کشته شدن حدود 400 نفر در این حادثه و هزینه‌کرد حدود 1/7 میلیارد تومان فقط برای افتتاح فرودگاه ناتمام امام خمینی و صرف هزینه‌های دو میلیاردی به قیمت سال 1382 برای دکوراسیون دفتر وزیر توسط مجلس عزل شد. میز جلسه با خبرنگاران این اتاق 42 میلیون تومان، و درب اتاق پنج میلیون تومان ارزش ریالی داشته است.

ضعف عملکرد دولت خاتمی: تعلل مسئولان مربوطه در بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از میدان پارس جنوبی باعث شد کشور همسایه در این میدان به میزان قابل توجهی از ما جلوتر باشد.

در دولت هفتم و هشتم شاهد به‌کارگیری روش‌های غیر صیانتی در تولید از میادین نفتی بودیم:که این مسئله هم در قالب قراردادهای بیع متقابل انجام شد و هم به دلیل عدم تزریق گاز لازم به میادین نفتی. به خاطر عدم تزریق گاز مورد نیاز در مخازن نفتی کشور که عمدتاً در نیمه دوم عمر خود هستند حجم عظیمی از ذخائر نفت خام درجای این میدان‌ها دچار هرزروی شده‌اند که خسارت آن‌ها میلیاردی است.

در زمان وزارت زنگنه(وزیر فعلی نفت):در مخزن بزرگ نفتی پارسی به دلیل رعایت نکردن نسبت تزریق به تولید پیشنهادی، چاه‌ها دچار گاز گرفتگی و نمک اضافی شدند و افت کیفیت نفت تولیدی و نهایتاً کاهش بازیافت ثانویه و آسیب رسیدن به مخزن را بدنبال داشته است. سرانجام تنها در یک دوره به ازای 15 میلیون نفت برداشت شده این مخزن حدود پنج میلیون بشکه آن بر اثر عدم تزریق گاز به هدر رفت.

قراراد دارخوین: چرا شرکت نفت در زمان دولت آقای خاتمی قرارداد 200 میلیون دلاری دارخوین را با شرکت انی ایتالیا یک میلیارد دلار بستند و قرار داد 500 میلیون دلاری سروش و نوروز را با 5/1 میلیارد دلار؟
 
قرارداد کرسنت: خسارت حداقل و سالیانه قرارداد کرسنت معادل 24 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. م.هاشمی تنها در قرارداد کرسنت، 85 میلیون دلار پورسانت گرفته است.

پرونده استات اویل: پرونده استات اویل مربوط به اتهام رشوه‌گیری از م.هاشمی است که از این شرکت نروژی مبلغ 1?5 میلیون دلار آمریکا در سال برای مدت 10 سال از ژوئن 2002 رشوه دریافت کرده است. شرکت نروژی استات اویل به دلیل پرداخت رشوه به مهدی هاشمی محکوم شد و با آن برخورد شد در حالی‌که این شرکت برای کسب منافع برای کشورش چنین رشوه‌ای را داده بود، اما در ایران با رشوه‌گیر که منافع ملی کشور را مورد هجمه قرار داده بود برخوردی نشد.

فروش گاز ایران یک چهارم قیمت به امارات: فروش گاز ایران برای مدت 20 سال به قیمت 17.5 دلار (14 برابر زیر قیمت جهانی) به طرف اماراتی با رشوه‌های کلان برای دلالان دولتی.

و ده ها مورد فساد دیگر در این دولت ها بوده است.حال اگر هر شخصی که انصاف را رعایت نمایند اگر دو یا سه پرونده فساد مالی در دولت اصلاحات و سازندگی را جمع بزند با تمامی فسادهای مالی دولت نهم و دهم برابری میکند.

به راحتی میتوان متوجه شد که کدام دولت به انقلاب و نظام و توسعه و پیشرفت کشور خدمات شایان تری را داشته است تنها باید از خواب بیدار شویم و مقداری تحقیق و تفحص نماییم نه بر اساس گفته ها سخنی بگوییم.

انتهای پیام/


نظر

سخنرانی حجت الاسلام و المسلین دکتر نبویان درباره‌ی توافق هسته‌ای، شنبه ساعت 20 در مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از ظهور12 ؛ سید محمود نبویان (نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ) در این جلسه به نقد توافقاتی که در لوزان سوئیس انجام گرفت پرداخته است.فایل صوتی این جلسه را از طریق لینک زیر دریافت کنید.

دانلود / لینک کمکی

گفتنی است که پیش از شروع این جلسه سایت های حامی جریان اصلاحات با انتشار خبری تحت عنوان ” امروز دلواپس‌ها در قم جلسه دارند ” حملات از پیش طراحی شده ای را علیه این جلسه صورت داده بودند.

انتهای پیام/


نظر

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توافقنامه لوزان از وادادگی هم چندین گام جلوتر گفت: نگاه کنید که چه بر سر فوردو در توافقنامه ژنو و لوزان آمده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، حجت الاسلام نبویان در نشست با دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر که عصر امروز در این دانشگاه برگزار شد ضمن گرامیداشت ایام ولادت حضرت فاطمه (س) گفت: پیامبر (ص) 84 جنگ در طی ده سال داشت که این تقریبا نشان دهنده آن است که هر یک ماه و نیم در حال جنگ بوده است که سردار چنین سپاهی حضرت امیرالمومنین بوده است و حضرت فاطمه همسر یکی از بزرگمردان تاریخ بود حضرت زهرا نیز یک الگوی بود که نه فقط برای خانم ها بلکه برای آقایان نیز می باشد و زندگی حضرت زهرا برای ما درس آموز است چرا که حضرت زهرا تا پایان جان خودش ایستاد و حتی حرفی از مذاکره به میان نیاورد و امیدواریم تابعی از عمل ایشان باشیم.

وی در خصوص توافقنامه لوزان گفت: باید در این مبحث نگاه کرد که نظر مقام معظم رهبری چیست و باید به این مسئله اشاره کنم که هیئت دولت و اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای تأکید دارند که توافقنامه لوزان یک توافقنامه نیست و بیانیه است ولی ما به این موضوع کار داریم که این موضوع و آنچه که بین دو طرف منعقد شده تعهدآور است.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به محتوای بیانیه لوزان پرداخت و گفت: محتوای که در بیانیه آمده شش الی هفت مطلب دارد نکته اول این است که آنها از خودشان تشکر کردند که البته من در جلسه ظریف با نمایندگان مجلس به این قضیه اشاره کردم که طبق سخنان مقام معظم رهبری ظریف دوباره بازگشت داشته است آنچه در بیانیه مهم است این است که می گویند این یک تصمیم مهم و سرنوشت سازی است که زمینه را برای متن نهایی آماده می کند این مسئله خود نشان دهنده آن است که جزئیاتی که در سه ماه آینده قرار است نوشته شود براساس کلیات این بیانیه است و من تا کنون بیانیه ای را با این ویژگی ها ندیده ام.

وی افزود: ما باید مواظب باشیم و به خط و خطوط واقعی مقام معظم رهبری توجه کنیم اما آنچه که می بینیم این است که هم در توافقنامه ژنو و هم این توافقنامه ملت ایران بدهکار امریکاست و همیشه تعهدات از ما آغاز می شود.

نبویان به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که دشمن با برنامه ریزی و حساب جلو آمده است شاید همین فرمان های اخیر بود که وقتی این امر امضاء شد کنگره امریکا به تیم مذاکره کننده خود تذکر و هشدار دادند جوابی که تیم مذاکره کننده امریکایی دادند بسیار دقیق و حساب شده بود آنها گفتند ما یک اهرم فشار و تحریم داشتیم ولی ایران هم یک اهرم فشاری داشت که آن هم وجود اورانیوم 20 درصد و سانترفیوژهای جدیدی بود که نصب کرده اند و در حال پیشرفت بوده است ما با امضاء توافقنامه اهرم 20 درصد آنها را گرفتیم و سانترفیوژها را اجازه استفاده ندادیم و حتی حق نصب سانترفیوژ را گرفتیم.

وی با تأکید بر اینکه توافقنامه لوزان از وادادگی هم چندین گام جلوتر است گفت: نگاه کنید که چه بر سر فوردو در توافقنامه ژنو و لوزان آمده است فوردو برای پدافند غیرعامل تأسیس شده است در دولت سابق این سایت را ایجاد کردیم، تعهد هفتم ایران در ژنو این بود که بیش از 5 درصد از فوردو نباید کار کند و ظرفیت غنی سازی در فوردو افزایش نیابد و تقریبا سه چهارم فوردو غیرفعال شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: آنها می خواهند غیر از نطنز هیچ مرکز دیگری فعالیت نداشته باشد در توافق ژنو گفته شده که تحقیق و توسعه در مورد آنچه که دارید جایز است ولی در توافق لوزان گفته شده تابع محدودیت های است که بعدا تعیین می شود و آنها اجازه دادند که فقط روی نسل اول تحقیقات انجام شود.

وی به سخنان محکم و قاطع مقام معظم رهبری تأکید کرد و گفت: 23 بهمن مقام معظم رهبری به هر دو طرف مذاکره فشار آوردند و با سخنان خود باعث شدند که در توافق لوزان حتی همین مقدار کم در توافق لحاظ شود من این سوال را دارم که اگر این متن بیانیه است و هیچ الزامی وجود ندارد پس چرا همه جا اعلام شده که تحریم ها برداشته می شود در توافقنامه لوزان ما فقط می توانیم از نسل یک استفاده کنیم تا قبل از دولت روحانی سالانه 300 کیلو غنی سازی می شد.

وی به تحریم های طرف مذاکره کننده غربی اشاره کرد و گفت: روسیه تضمین کرده است که تا سال 2021 سوخت ما را تأمین می کند ولی سال 2022 اگر ذخیره نداشته باشیم سوختمان را از کجا تهیه کنیم آیا هر زمان که آنها اراده کنند که به ما سوخت ندهند کشور ما بدون برق و انرژی بماند و ما چگونه به نیاز سوخت بوشهر که 190 هزار سوت است برسیم.

نبویان با اعلام اینکه از دست دادن منافع ملت در این توافق کاملا مشخص است گفت: در جلسه ای عراقچی می گفت که 5-6 کشور تکنولوژی ساخت راکتور هسته ای را دارند که یکی از آنها ایران است راکتور هسته ای پلوتونیوم تولید می کند و هم جنبه آموزشی دارد و هم برق و رازیوتوپ تولید می کند یکی از کاربردهای پلوتونیم این است که برای بمب هسته ای استفاده می شود اما این یکی از موارد استفاده آن می باشد و ایزوتوپ های دیگر آن نظامی و شیمیایی هستند.

وی به تشریح محتوای بیانیه لوزان پرداخت و گفت: در ادامه متن این بیانیه آمده است که راکتور تحقیقاتی آب سنگین مدرن شده در اراک باید بازطراحی شود که پلوتونیوم با درجه تسلیحاتی تولید نشود و بازفراوری ممنوع است و سوخت مصرف شده باید صادر شود یعنی ما خودمان هیچ حقی نداریم و این مایه تحقیر است.

وی در ادامه افزود: در توافق ژنو در تعهد دوازدهم فقط توقف تکمیل راکتور اراک بوده است ولی در حال حاضر توقف خواسته آنها نیست بلکه آنها تخریب را می خواهند.

این نماینده مجلس گفت:  در مبحث نظارت در این بیانیه به صورت فاجعه واری امتیاز داده شده در توافق ژنو تقریبا تعهد داده شد که داروندار ایران در دست امریکا و مأمورین آژانس باشد ولی در این توافق نظارت سرزده و سرنزده هم قبول شده نظارت سرزده دو حالت دارد یکی با اطلاع قبلی به مدت دو ساعت قبل از نظارت ودیگری نظارت سرزده و بدون اطلاع ضمن آنکه دوربین های که در حال ضبط می باشند به صورت آنلاین از طریق مأمورین آژانس کنترل می شود و دشمن به راحتی می تواند دانشمندان و موقعیت های ما را شناسایی کند.

وی در ادامه افزود: در این توافقنامه ایران تعهد داد که اگر خواست سایتی را احداث کند پیش از آن به آنها اطلاع داده شود در حالی که تا کنون ما چنین رفتاری نمی کردیم اجازه استفاده از تکنولوژی مدرن در نظارت هم آنها در این بیانیه گرفتند که حتی می توانند نیروگاه های ما را پلمپ لیزری کنند.

وی در خصوص تحریم ها گفت: تحریم ها به چند دلیل در ایران وارده شده است یکی تحریم هسته ای دیگری به خاطر موشک ها و حقوق بشر و تروریست بوده است تحریم کنندگان ما اتحادیه اروپا، کنگره امریکا، شورای امنیت و رئیس جمهور امریکا می باشد. تحریم های که قرار است برداشته شود این است که هر چهار مورد که ما را تحریم کرده اند فقط می خواهند تحریم های هسته ای را بردارند که تحریم های هسته ای تنها یک چهارم تحریم ها است.

نبویان به سخنان عراقچی اشاره کرد و گفت: طی جلسه من با عراقچی حرف جدیدی زده شد که قرار است تنها یک پنجم از همین یک چهارم تحریم ها برداشته شود مثلا ما در بخشی 17 تحریم داریم که فقط دو مورد آن مربوط به مسئله هسته ای است در این بیانیه فقط تحریم های مربوط به هسته ای برداشته می شود که دو شرط دارد که البته امریکا از لغت توقف استفاده کرده است.

وی به تحریم های اولیه و ثانویه اشاره کرد و گفت: این تحریم ها فرامرزی و درون مرزی است امریکا حرفی از مختومه کردن نزده و از توقف حرف زده است و از همین بخش هسته ای هم تنها تحریم های ثانویه را متوقف می کند.

نماینده مجلس شورای اسلامی به برگشت پذیری تعهدات اشاره کرد و گفت: اینکه آنها این تعهدات را برگشت ناپذیر می دانستند فاجعه ای بود که به غیرت ملت ایران برمی خورد و این سوال را به وجود می آورد که اساسا این مذاکرات به چه هدفی صورت گرفته است ما هسته ای نخواستیم امنیت کشور بر باد نرود اگر بیانیه امریکایی دروغ است باید بگویم که حتی اگر دورغ باشد باز هم کسی که می خواهد تحریم ها را بردارد که اگر بردارد امریکاست اما آنها در بخش تحریم ها همان نگاهی را دارند که بیانیه شان نشان می دهد.

نبویان به منشور سازمان ملل اشاره کرد و گفت: قرار است قطعنامه ای ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل قرار بگیرد در فصل شش آمده است که اگر اختلاف بین کشورهاست صلح آمیز حل شود ولی در فصل هفت و در بند 41 گفته شده اگر منازعه بین یک کشور با بقیه کشورها باشد می توان آن کشور را تحریم اقتصادی کرد و اگر تحریم اقتصادی اثر نکرد تصمیم به حمله نظامی گرفته می شود ما چرا تحریم شدیم چون ما را تحت بند 41 فصل هفت منشور سازمان ملل بردند.

وی به سخنان متناقض عراقچی و ظریف اشاره کرد و گفت: عراقچی به من گفت که نقش گروه مذاکره کننده ناجی کشور است چرا که می خواهند بدون جنگ ایران را از ذیل فصل هفت بیرون بیاورند اما ظریف گفت ما می خواهیم در فصل هفت قرار بگیریم بنابراین به کدامین سمت گرایش دارید و قرار است چه کاری برای ملت انجام دهید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قطعنامه 1929 یکی از قطعنامه های است که به صورت بین المللی صادر شده که البته برای تقدیر از فتنه گران بوده است و به بحث موشکی پرداخت است قرار است قطعنامه ای در خصوص تحریم های شورای امنیت صادر شود که شورای امنیت سازمان ملل همه تحریم های که آمده است و قطعنامه های قبلی را مختومه اعلام کند ولی در این قطعنامه جدیدمحدودیت های جدیدی برای ایران وضع خواهد شد و ما می خواهیم با دست خودمان قطعنامه ای صادر کنیم که هر آنچه می خواهند به ایران تحمیل کنند آنها می توانند بر زنجیره تأمین هسته ای ما کاملا نظارت داشته باشند و حتی کانالی را برای تأمین ایران و موادی که استفاده دو منظوره دارند تعیین کنند.


نظر
گفتگو با نفیسه سادات موسوی
وقتی خبر تفحص شهدای غواص پخش شد بسیاری از شعرا سعی کردند که شعر تازه شان را تقدیم به این شهدا کنند.
اما «نفیسه سادات موسوی» اولین شاعری بود که توانست شعرش را به سرعت به گوش مردم برساند.

مجله مهر- عطیه همتی:  «نصف تاریخ عاشقی آب است» همین مطلع کافی است که در یک ماه اخیر کاربران شبکه های اجتماعی این شعر را برای ادای احترام به شهدای تازه تفحص شده غواص، بارها بازنشر کنند تا این شعر و این شهدا این روزها حسابی باهم عجین شوند.

حالا نفیسه سادات موسوی پیش از آنکه به اسم و فامیلی و افتخارات شاعری اش شناخته شود.

به نام دیگری معروف شده تا هرجا بخواهند از او تجلیل کنند او را « شاعر غواص ها» بخوانند.

 2 روز مانده به مراسم تشییع شهدای غواص خانم شاعر و پسرش «محمد‌مهدی» میهمان ما شد تا  درباره این شعر و حال و هوای شاعرانه خانم موسوی بیشتر بدانیم:

نصفِ تاریخ عاشقی «آب» است
قصه‌هایی عمیق و پراحساس

قصه‌هایی پر از فداکاری
قصه‌هایی عجیب، اما خاص

 

قص? آبِ چشم? زمزم
زیرِ پاکوبه‌های اسماعیل

قص? نیل و حضرت موسی
قص? آن گذشتنِ حسّاس

 

قص? حفظِ حضرت یونس
توی بطن نهنگ، در دریا

یا که نفرینِ نوحِ پیغمبر
بر سرِ مردمِ نمک نشناس

 

قص? ظهر روز عاشورا
بستنِ آب روی وارثِ آن

کربلا بود و یک حرم، تشنه
کربلا بود و حضرتِ عباس

 

بین افسانه‌های آب و جنون
قص? تازه‌ای اضافه شده :

قص? بیست و هفت ساله‌ای از
صد و هفتاد و پنج تا غواص…

گفتگو با نفیسه سادات موسوی

 

غواص باید قافیه باشد

همه چیز از خبر ساعت 14 شروع شد. وقتی که گوینده خبر تفحص 175 شهید غواص را اعلام کرد. خودش می گوید همیشه کارهای یکهویی اش بیشتر گرفته است و این شعر هم یکی از همان کارهای یکهویی بوده است: « یادم نمی آید آن روز چه مناسبتی بود که می خواستیم شبش به هیئت برویم اما به همسرم گفتم من امشب نمی توانم با شما بیایم. یک بغض عجیبی گلویم را گرفته بود و حال و هوای شعر داشتم. گفتم دوست دارم بمانم خانه و یک شعر بگویم. همسرم به شوخی گفت یعنی توی این 2 ساعت می خواهی شعر بگویی؟

آنها که رفتند بعد نشستم و بسیاری از شعرهایی که برای شهدا سروده شده بود را خواندم. حس کردم بیشترشان را می شود با تغییر یک مصراع و حتی بدون تغییر برای هر شهیدی خواند. اما این شهدا خیلی خاص هستند.مخصوصا اینکه زنده به گور شدند. گفتم باید روی غواص بودنشان تاکید شود و این فقط روی قافیه ممکن است.

بعد قافیه هایش را بررسی کردم. بعد ذهنم را باز کردم و گفتم باید از زاویه ای نگاه کنم که کسی نگاه نکرده است. چون حتما همه به تعداد 175، دست بسته بودن و زنده به گور شدنشان بیشتر توجه می شود. من همه را کنار گذاشتم و گفتم غواص تناسبش با آب است.

تا اینکه این مطلع آمد که « نصف دوران عاشقی آب است» وقتی شعرش تمام می شود خانواده هم از راه می رسند و برای همسرش می خواند وقتی هم که تایید گرفت بلافاصله در اینستاگرامش منتشر می کند.« بعد از انتشار شعر وقتی صبح از خواب بیدار شدم دیدم چندین صفحه من را تگ کردند بعد هم دیدم که چه پوسترهای هنرمندانه ای برای این شهدا همراه با شعر من منتشر شده تا اینکه سه روز بعد آقای شهاب مرادی آن موج اینستاگرامی را با آن عکس راه انداخت.

گفتگو با نفیسه سادات موسوی

اسمم شد «شاعر غواص ها»

همین شعر کوتاه باعث شد تا نفیسه سادات موسوی در عرض چند روز تبدیل به شاعر شناخته شده تری میان مردم شود:« خیلی ها توی صفحه من آمدند و گفتند این شعر برای شماست؟ ما در این مدت زیاد این شعر را شنیدیم و حتی برای دیگران فرستادیم.

بعد از من بسیاری از شاعرها شعرهای به مراتب بهتر و قوی تری برای این شهدا گفتند. اما من حس می کنم چون من اولین کسی بودم که شعر گفتم و این شعر به سرعت پخش شد بهتر دیده شدم.» بعد ازآن، دنبال کننده های اینستاگرامی صفحه خانم موسوی دو برابر شد و شعرهای دیگرش هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت: «از حوزه هنری با من تماس گرفتند و ازمن دعوت کردند که در مراسمی شرکت کنم وقتی پرسیدم من را از کجا می شناسید گفتند از همان صفحه اینستاگرام شما را می شناسیم.

الان هم هرجایی بخواهند مرا معرفی کنند بگویند نفیسه سادات موسوی کسی تحویل نمی گیرد بلافاصله پشتش می گویند "شاعر غواص ها"»

گفتگو با نفیسه سادات موسوی

استعدادم را کشف کردند

نفیسه سادات موسوی متولد مرداد سال 69 است. به این مردادی بودن خیلی حساس است آنقدر که در معرفی صفحه اینستاگرامش هم این موضوع را نوشته است. شاعر شدنش هم از همین شبکه های مجازی شروع می شود. وقتی در یکی از گروه های شعری عضو بوده جرقه های شاعری اش روشن شده و بعدها به پیشنهاد یکی از دوستانش به شعر جدی تر فکر کرده: « در آن گروه مجازی یک بیتی را قرار می دادند بعد ما باید روی آن بیت تلاش می کردیم که بیت دیگری هم وزن و هم قافیه بگوییم آنجا بود که حس و حال شاعری زنده شد بعد به تشویق یکی از دوستان یک بار که ماه رمضان افطار تا سحر بیکار بودم اولین شعرم را نوشتم. از همان موقع عادت داشتم  هرچیزی  که می نوشتم بلافاصله زنگ می زدم و برای خواهرم می خواندم. خواهرم هم تاییدم و یا رد می کرد. خیلی ها به من می گویند استعداد شاعری داشتی اما خودت کشف نکرده بودی این گروه مجازی باعث شد که بتوانم این استعداد را درون خودم کشف کنم.» خانم موسوی ترم آخر زبان چینی است. خودش می گوید که از بچگی همیشه دنبال چیزهای خاص می رفته  به خاطر همین با یکی از دوستانش تصمیم می گیرند زبان بخواهند و به همین خاطر سراغ زبان های چینی و ژاپنی می روند. « استاد ما می گفت زبان چینی سخت ترین زبان دنیا است. شما وقتی سراغ این زبان می روید ذهنتان خیلی باز می شود و می توانید کارهای فکری سنگین را کنارش انجام دهید. مثلا شعر بگویید. الان که نگاه می کنم می بینم استادمان راست می گفت.»

گفتگو با نفیسه سادات موسوی

 

برای همسرم صدقه می گذارم

خانم موسوی 17 سالگی ازدواج کرده و حالا در آستانه 25 سالگی یک پسر 6 ساله دارد. در طول مصاحبه بارها اسم پدر و همسرش را می آورد آنقدر که می گوید بیشتر صدقه هایش به خاطر داشتن چنین همسری است.

« تا چندسال پیش به خاطر پسرم مدام مشغول بچه داری بودم اما همیشه همسرم مرا تشویق به حضور در اجتماع می کرد. به خاطر مسائلی از دانشگاه زده شده بودم اما به زور مرا دانشگاه می فرستاد و می گفت بگذار حضور زنان چادری در اجتماع دیده می شود. اگر کسی تو را اذیت می کند تو خوب باش و کاری به کار دیگران نداشته باش.»

حالا محمد مهدی کوچک همیشه کنار مادر است و در تمام مراسمی که مادرش می رود شرکت می کند. گاهی هم خسته می شود و به رویمان می آورد که چقدر مصاحبه می کنید؟ خانم موسوی دستی هم در شعر طنز دارد و هراز چندگاه یکی را برایمان می خواند.« خیلی ها اوایل به من خرده گرفتند که وارد طنز نشوم و زبانت خراب می شود. اما آقای بیابانکی که چند تا از شعرهایم را شنید گفت به این حرفها توجه نکن شعر طنز بگو»

گفتگو با نفیسه سادات موسوی

ساعت ها به یک بیت فکر می کنم

وقتی دلش می گیرد یا سراغ پدرش می رود یا سراغ کتابخانه اش تا آرام بگیرد. می گوید حرف پدرش برایش سند است آنقدر که پدرش گاهی اوقات خواسته از چیزهایی که دوست داشته دست بکشد اما قول داده که دعایش کند و حالا معتقد است هرچه دارد از همان دعاهای پدرانه است.

کتابخانه پرو پیمانش هم پر است از کتاب شعرهایی که همه شان را با خودکارهای رنگی به سبک خودش حاشیه نگاری کرده است: « شعرهای فاضل نظری که جای خودش را دارد. اما هر وقت که دلم بگیرد می روم سراغ شعرهای «مهدی فرجی» و « حسین زحمتکش» اما هراز چندگاه هوس خواندن شعرهای یک شاعر را می کنم.

گاهی اوقات هم آنقدر به یک مصراع یا یک بیت خاص فکر می کنم و هیجان زده می شوم که دیگران تعجب می کنند اما ساعتها می توان به آن تیکه از شعر فکر کنم و حتی گریه کنم.» وقتی می پرسیم که دوست دارد روزی کتاب منتشر کند می گوید: « اینکه دلم بخواهد شعرهایم را در قالب کتاب منتشر کنم که طبیعی است اما شما با شعرای خوب که حرف بزنید یک کتابشان حدود 40 غزل از بهترین شعرهای 5 سال اخیرشان است. غیر از این باشد زود فراموش می شوند وسر زبان ها نمی افتند. من هنوز راه زیاد دارم.»