سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرباز ولایت

نظر

????

??ذکر روز شنبه موجب بی نیازی می شود

??ذکر روز یک شنبه موجب فتح و نصرت می شود

??ذکر روز دو شنبه موجب کثرت مال می شود

??ذکر روز سه شنبه موجب روا شدن حاجات می شود

??ذکر روز چهار شنبه موجب عزت دائمی می شود

??ذکر روز پنج شنبه موجب رزق و روزی می شود

??ذکر روز جمعه موجب عزیز شدن می شود
----------------------------


نظر

 

ریحانی معاون سیاسی سازمان بسیج دانشجویی در واکنش به حوادث پاراچنار و نیجریه:
در حالی که آقای روحانی در دو ساعت به حادثه تروریستی فرانسه واکنش نشان داد و اطلاعیه صادر کرد اما در حالی که  دو روز از حادثه نیجریه و یک روز از پاراچنار می گذرد همچنان نسبت به آنها واکنشی نشان نداده است و سکوت کرده است.


نظر

اندازه فونت

نسخه چاپی
ارسال به دوستان
گزارش وطن امروز/

  

وطن امروز نوشت: اکبر هاشمی‌رفسنجانی در تازه‌ترین توهین خود، در اظهاراتی به دور از ادب اسلامی، منتقدان سیاست‌های خود را به کلاغ تشبیه کرد!
منتقدان من کلاغ‌اند! به گزارش گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه وطن امروز در شماره امروز (دوشنبه 23 آذرماه) در گزارشی با عنوان "منتقدان من کلاغ‌اند" به موضوع استارت انتخاباتی آیت‌ا..هاشمی رفسنجانی پرداخته است.

در گزارش وطن امروز آمده است: در کنار برخوردهای تند، توهین به مخالفان و منتقدان نیز یکی از رفتارهایی بوده که همواره از حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی دیده شده است. اکبر هاشمی‌رفسنجانی در تازه‌ترین توهین خود، در اظهاراتی به دور از ادب اسلامی، منتقدان سیاست‌های خود را به کلاغ تشبیه کرد! به گزارش «وطن امروز»، وی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری حامی فتنه، با توصیف منتقدان خود به کلاغ گفت: فشار اینها روی من هیچ تأثیری ندارد و مثل کلاغ‌هایی هستند که از روی درخت‌ها می‌پرند. برای من اینگونه است و کاری با آنها ندارم. من همیشه فشار داشتم.

وقتی انقلاب پیروز شد، منافقین سخت‌ترین دشمن بودند، چون پیش از پیروزی انقلاب که مرتد شدند، ما با آنها مخالفت کردیم و همین طور ادامه داشت. در کنار این اظهارات بی‌ادبانه رفسنجانی نسبت به منتقدان خود، اظهارات او مبنی بر دشمنی منافقین با او نیز قابل تامل است.

براساس اسناد موجود در تاریخ انقلاب و به اذعان افراد مطلعی همچون حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدحمید روحانی، رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی، رفسنجانی از افراد بسیار نزدیک به منافقین بوده است و حتی خواستار آن بود تا بخشی از وجوهات سهم امام را برای اقدامات منافقین، به آنها بدهد که به‌رغم اصرار او، امام بشدت با این موضوع مخالفت کردند و اجازه ندادند از سهم وجوهات مبلغی در اختیار منافقین قرار گیرد.
حتی نقل قولی از شیخ محمد هاشمیان هست که امام درباره دلایل نزدیکی هاشمی و منافقین فرموده بودند: «هاشمی اغفال شده است.» در برخی روایت‌ها از مناسبات رفسنجانی با منافقین نیز ذکر شده او به دنبال جلب حمایت امام از منافقین بود که این خواسته او نیز از سوی امام اجابت نشد. 
اکنون آقای رفسنجانی که با آن خاطرات 2نفره‌اش نشان داده حافظه سیاسی عمومی را دست‌کم گرفته است، اگر می‌خواهد علیه منتقدان خود عقده‌گشایی کند، بهتر است منتقدان را با دوستان دیروزش مقایسه نکند! 
هاشمی در ادامه این گفت‌وگو همچنین در اظهاراتی دون شأن مجلس خبرگان رهبری گفت: تندروی‌های فعلی و جریان‌هایی که در دولت قبل به وجود آمدند، ریشه در نهادهای قدرت پیدا می‌کردند و از آنها هم استفاده می‌کنند که تندروی‌های خیلی مزاحمی هستند.
هاشمی که خود عضو مجلس خبرگان رهبری است با توهین به جایگاه کارآیی این مجلس می‌گوید: البته در مراسم افتتاح هر اجلاس دوره‌ای، خبرنگاران در حد سخنرانی رئیس می‌آیند و در آخر هم بیانیه‌ای می‌دهند که آن موقع هم خبرنگاران می‌آیند. معمولاً بین این دو فاصله‌ها سخنرانی‌هاست.
در هر جلسه‌ای 4 نفر و هر کدام به‌مدت یک ربع سخنرانی می‌کنند. 16 تا 17 سخنرانی است و حرف‌های دیگر داریم. برای دو موضوع هم مسؤولان می‌آیند و سخنرانی می‌کنند. دو نفر از مسؤولان را دعوت می‌کنند، علتش این است که کار خاصی ندارند. اصل کار خبرگان تعیین رهبری است که انجام دادند. نظارت بر رهبری است که این کارِ کمیسیون تحقیق است که آنها هم نظارت‌شان را می‌کنند و نهادهای زیرنظر رهبری را بررسی می‌کنند و به رهبری گزارش می‌دهند. اگر هم لازم باشد که لازم هم هست، در هر دوره‌ای کمیسیون‌ها گزارش‌شان را به جلسه خبرگان می‌دهند. کار‌هایشان همین است.

انتهای پیام/

 

 


نظر

 

??یادی ازگذشته
               براى فریفتگان فرهنگ غرب??

??20 سال از جنگ و نسل کشی صربها علیه مسلمانان بوسنی درقلب اروپا گذشت. جنگی که در آن 300 هزار مسلمان شهید و 60 هزار زن و دختربچه را به زور ربودند، و یک و نیم میلیون نفر ناچار به مهاجرت شدند.
?آیا بیاد میاوریم؟ یا فراموش کرده‌ایم؟! یا چیزی درباره آن نمیدانیم؟!

?? گزارشگر شبکه CNN یادی میکند از کشتار مسلمانان بوسنی و از (کریستینا امان پور) خبرنگار مشهور میپرسد: آیا تاریخ بار دیگر تکرار میشود؟
امانپور تحلیلی بر واقعه بوسنی ارائه می‌کند: جنگی قرون وسطایی بود. قتل، محاصره، و گرسنگی مسلمانان؛ و اروپا دخالت برای پایان جنگ را رد کرد و گفت: این یک جنگ داخلی است. و این بهانه‌ی مسخره‌ای بود!

?? هولوکاست مسلمانان نزدیک به 4 سال در این سرزمین ادامه یافت. صربها بیش از 800 مسجد را منهدم کردند که بنای بعضی به قرن 16میلادى می‌رسید. کتابخانه تاریخی سارایبو را به آتش کشیدند. سازمان ملل بعد از مدتی دخالت کرد و نیروهای خود را در دروازه‌های شهرهای مسلمان نشین مستقر کرد. اما این شهرها در محاصره و آتش می‌سوخت و نیروهای سازمان ملل کاری نمی‌کردند.
صربها هزاران مسلمان را در اردوگاه‌ها زندانی کردند که بعلت گرسنگی و شکنجه مانند اسکلت شده بودند، و وقتی از فرمانده صربها پرسیده شد: چرا؟ جواب داد: چون آنها حاضر نبودند گوشت خوک بخورند.??

??در آن زمان روزنامه گاردین نقشه اسارتگاه زنان که 17 اردوگاه بود را منتشر کرد.
گاردین عکس دختر بچه‌ی اسیری را که خون از پاهایش سرازیر بود چاپ کرد و نوشت جرم این دختر این است که مسلمان است. ??

??رهبر صربها از رهبر مسلمانان منطقه زیبا جهت مذاکره دعوت کرد، و به او سیگار تعارف کرد و خندید و سپس دستور قتلش را داد، و سپس شنیع ترین کارها را با مردم این منطقه کردند.

?? اما بدترین جنایتها در منطقه سربنتیسا انجام شد درحالیکه این شهر در محاصره نیروهای سازمان ملل بود، این نیروها همراه صربها به عیش و نوش می‌پرداختند و بعضی از آنها از زنان مسلمان میخواستند در برابر لقمه‌ای نان شرفش را بدهد.
صربها منطقه سربنیتسا را دو سال محاصره کردند و یک لحظه بمباران متوقف نمی‌شد. صربها حتی کمکهای خیرخواهانه را هم می‌ربودند.
سپس غربیها تصمیم گرفتند که منطقه را به گرگهای تیپ هلندی که قرار بود حمایت کننده مردم باشند، تحویل دهند، ولی این تیپ بجای حمایت از مردم، با صربها دست به یکی کردند.

??به مسلمانان فشار آوردند که اسلحه خود را زمین بگذارند و امان نامه بگیرند. نتیجه‌ی تسلیم آنها، تصرف شهر سربنیتسا به دست صربها بود و صربها هم 12000 مرد جوان آنها را جدا کرده و سر بریدند و سپس اجساد آنها را تکه تکه کردند.
??صربها بر روی جسد مردان مسلمان میایستادند و بر چهره آنها با خنجر صلیب میکشیدند.
اما زنها، به شرف آنها تجاوز شد و برخی را کشتند و سوزاندند. ??

??کشتار مسلمانان روزها ادامه یافت تا اینکه سقوط این شهر درتابستان 1995 اتفاق افتاد، و این کشتار و نسل کشی بیرحمانه فقط بجرم مسلمانی اتفاق افتاد! ??

?? مادر دست سرباز صرب را می‌گرفت تا کودک خود را نجات دهد، ولی سرباز صرب دست مادر را قطع می‌کرد و سپس کودک را پیش چشمان مادرش سر می‌برید.
??بعد از کشتار سربنیتسا "رادوان کارادیو"ی آدمکش، فاتحانه وارد شهر شد و اعلام کرد که این شهر متعلق به صربستان بوده و خواهد بود. صربها زنان مسلمان را پس از تجاوزهای مکرر بمدت 9 ماه زندانی میکردند و می‌گفتند می‌خواهیم بچه صرب برایمان بزایند.قریب به ده هزار بانوی مسلمان جوان به این سرنوشت دچار شدند...??

??ما این جنایتها را بیاد می‌آوریم و می‌گوییم:
??ما فاجعه بالکان را فراموش نمی‌کنیم!
ما غرناطه‌ی اسپانیا را فراموش نمی‌کنیم!
??ما فلسطین را فراموش نمی‌کنیم!
و در برابر جنایات اروپاییان در بوسنی میگوییم:
??هرگز فراموش نمی‌کنیم! هرگز نمی‌بخشیم! و هرگز شعارهای فریبنده "حقوق بشری" آنها را باور نداریم. ??

?? در اینجا ناچارم یادی از آن پیر خرفت، یعنی (پطرس غالی، دبیر کل سازمان ملل) در آن زمان بکنم، که بیطرفی را کنار گذاشت و ننگِ همراهی با جبهه‌ی ظالم را تا ابد بر پیشانی خود نهاد.
??همیشه سازمان ملل همینجوریه. سازمانه 50 درصد بودجشو امریکا میده نماینده کی میتونه باشه?
           ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
 ??اما ما پس از 20 سال هنوز درس نگرفته‌ایم. صربها علما را می‌کشتند و مساجد را ویران میکردند. یکی از مسلمانان می‌گوید: هرگاه مسجد منهدم می‌شد مجبور بودیم که محل را ترک کنیم، زیرا مسجد همه چیزمان بود.??

?? این پیامی است برای فریفتگان فرهنگ غربیان.??

 


نظر

 

??متن کامل پیام ویدیویی مهم  اسماعیل هنیه به رهبری و ملت ایران

  بسم الله الرحمن الرحیم

??از سرزمین مبارک فلسطین، از بیت المقدس و اطراف و اکناف آن به ملت برادر و مسلمان ایران سلام و درود می فرستم و پیام انتفاضه را خدمت شما تقدیم می کنم.

??این انتفاضه مبارک ـ انتفاضه قدس ـ از صحن های مسجد الاقصی آغاز شد و از روح ایمان، روح جهاد و روح مقاومت مردان و زنان مدافع مسجد الاقصی در قدس، کرانه باختری انقلابی و تمامی سرزمین مبارک فلسطین نشات گرفت.

??انتفاضه در حالی وارد سومین ماه از عمر خود می شود که قوی، شکست ناپذیر، مهار ناشدنی و در ایجاد وسایل و ابزارهای مقاومت، خلاقیت و نوآوری دارد؛ آن هم از طریق قهرمانی ها و دلاورمردی هایی که مردان و زنان فلسطین رقم زدند. این انتفاضه با هدف دفاع از میراث امت اسلامی در قدس و مسجد الاقصی، مقابله با دسیسه های دشمن صهیونیستی برای تقسیم زمانی و مکانی اولین قبله مسلمانان و سومین حرم شریف الهی و معراجگاه پیامبر مکرم اسلام (ص) شکل گرفت.

??بنده کاملا از جایگاه قدس و فلسطین در قلوب رهبری و مردم ایران آگاه هستم و از این رو، درخواست می کنیم تا عمق و چتر حمایتی راهبردی ملت ایران و تمامی ملت های عربی و اسلامی ـ در هر جای دنیا ـ به منظور پشتیبانی از این انتفاضه با شکوه تامین گردد تا انتفاضه تداوم یابد و به راه خود ادامه دهد؛ تا اینکه بتواند در مقابل دسیسه ها و نقشه های دشمن بایستد؛ تا اینکه بتوانیم ـ به یاری و اذن الهی ـ به اهداف انتفاضه در حمایت از قدس و مسجد الاقصی، متوقف کردن عربده کشی های شهرک نشینان صهیونیست و آزادی سرزمین و ملت فلسطین جامه عمل بپوشانیم.

??برادران و خواهران گرامی! ملت مسلمان ایران! ما به این نکته واقف و آگاه هستیم که فلسطین از چه جایگاه والایی نزد رهبری، رئیس جمهور، دولت، پارلمان و ملت ایران، برخوردار است و قدس چقدر در نگاه شما عزیز و ارزشمند است.

??این انتفاضه ادامه خواهد یافت و استمرار خواهد داشت. این انتفاضه ادامه می یابد تا این سرزمین آزاد گردد. با توجه به این موضوع، همه باید در راه حمایت از انتفاضه و در مسیر تامین تمامی مقتضیات تداوم و استمرار آن گام برداریم تا این انتفاضه پویا و قوی باقی بماند.

??ملت بزرگ فلسطین با خون و جان خود از سرزمین، آبرو و مقدسات مسلمانان دفاع می کند و در راه فلسطین و قدس از هیچ چیزی دریغ نمی کند. امید زیادی به امت اسلامی مان داریم. امید فراوانی به ملت ایران داریم. ان شاء الله، پیروزی و آزادی از آن ملت فلسطین و امت اسلامی خواهد بود و با هم در صحن های مسجد مبارک الاقصی نماز خواهیم گذارد.

??«ویقولون متی هو قل عسی أن یکون قریبا.» (سوره اسراء آیه 51) (به تو می گویند که این اتفاق چه زمانی روی می دهد؟ بگو که شاید وقوع آن نزدیک باشد)

سلام علیکم ورحمة الله و برکاته


??برادر شما اسماعیل هنیه

??نخست وزیر سابق فلسطین
 
از غزه عزتمند ـ

 فلسطین اشغالی

#بادی_گارد
@nabjahadi

 


نظر


گفت: یکی از روزنامه‌های زنجیره‌ای با تیتر درشت در صفحه اول خود نوشته بود «خطر سونامی لیست اصلاحات»!


گفتم: سونامی؟ خطر؟ لیست اصلاحات؟!... منظورش چی بود؟


گفت: منظورش این است که اصلاح‌طلبان با لیست انتخاباتی خود یک «سونامی» تولید می‌کنند که همه لیست‌های دیگر را غرق می‌کند!


گفتم: ولی جبهه اصلاحات که به قول خودشان اندک پایگاه قبلی خود را از دست داده و در پیوند با

دولت آقای روحانی هم دستاوردی نداشته که برای انتخابات به مردم ارائه کند و این روزها درگیری

کارگزاران و اصلاحاتی‌ها و اعتدالی‌ها از پرده بیرون افتاده و...


گفت: عجب قمپزی در کرده؟!  و یک جوی باریک را «سونامی» جا زده!


گفتم: یارو تصمیم گرفت دست به یک عملیات انتحاری بزند و با کایت خودش را به یک برج 30 طبقه بکوبد

و همین کار را هم کرد و در این عملیات انتحاری 101 نفر کشته شدند.

یکی خودش که درجا، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد و 100 نفر دیگر هم که از خنده روده‌بر شده بودند، جانشان را از دست دادند!


نظر
گزارش خبری تحلیلی کیهان
وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: ایران بداند که آمریکا قاطعانه تصمیم می‌گیرد و اگر توافق هسته‌ای شکست بخورد یا ایران آن را نقض کند، گزینه نظامی روی میز می‌آید.



«هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نشست «سابان» در موسسه بروکینگز گفت: توافق هسته‌ای توافق کاملی نیست ولی اگر آن را تهاجمی اجرا کنیم، از دستیابی ایران به بمب جلوگیری می‌کند!
کلینتون افزود: ایران میزان جدیت ما را می‌آزماید و این کار را با اقدامات تحریک‌آمیز خود شروع کرده است.
وی مدعی شد: هر جای خاورمیانه که نزاع و درگیری است، رد پای ایران را می‌بینیم.


وزیر خارجه سابق آمریکا در ادامه گفت: سپاه پاسداران (انقلاب اسلامی) با تسلیح حزب‌الله سعی می‌کند از بلندی های جولان، اسرائیل را تهدید کند.
کلینتون افزود: ایران بداند که آمریکا قاطعانه تصمیم می‌گیرد و اگر توافق هسته‌ای شکست بخورد یا ایران آن را نقض کند، گزینه اتمی روی میز می‌آید.


یکی از حضار روی سن که از مقامات بلندپایه دستگاه قضایی آمریکا بود به هیلاری 68 ساله گوشزد کرد که اشتباه کرده؛ هیلاری کلینتون گفته خود را تصحیح کرد و گفت منظورم گزینه نظامی بود.
به گزارش فارس، وزیر خارجه سابق آمریکا در اظهارنظری گستاخانه گفت: باید به ایران بگوییم که حتی نقض جزئیات برجام هم برای آنها عواقبی ناگوار در بر خواهد داشت.
اظهارات گستاخانه کلینتون در حالی است که مقامات وزارت امور خارجه کشورمان همواره با نگاهی خوشبینانه به رفتار طرف مقابل می نگرند.


گفتنی است، گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی با استقبال گسترده رسانه‌ها و مقامات آمریکایی و اروپایی و همچنین مقامات رژیم صهیونیستی روبرو شد که این گزارش را تائیدی بر ادعاهای پیشین خود علیه برنامه هسته‌ای کشورمان دانسته و ایران را به «دروغ‌گویی»! و «فریب‌کاری‌چند‌ساله»! متهم کردند.


با اینحال مقامات وزارت امور خارجه تاکید کردند که گزارش مذکور بیشتر به سفید گرایش دارد!
حال سوال اینجاست که با توجه به فهرست بلند بالایی که از غیرقابل اعتماد بودن، حیله‌گری و قانون‌شکنی آمریکا در جریان چالش 12 ساله هسته‌ای وجود دارد، آیا برخورد منفعلانه در مقابله با گستاخی حریف می تواند ما را به نتایج مطلوب در راستای منافع ملی برساند؟!


بخش هایی از گزارش آژانس، ناقص، غیر قابل قبول و مردود است
«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با «علی حسن خلیل» وزیر دارایی لبنان گفت: بخش هایی از گزارش آمانوناقص، غیر قابل قبول و مردود است.
شمخانی افزود: با انتشار این گزارش، هیچ دلیل حقوقی، فنی و قانونی برای بسته نشدن مسایل گذشته مربوط به برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.


 برگزاری دومین نشست کمیسیون مشترک برجام

دومین نشست کمیسیون مشترک برجام روز گذشته(دوشنبه) در وین پایتخت اتریش برگزار شد.
در این نشست، پیش نویس قطعنامه 1+5 به شورای حکام در خصوص بستن PMD مورد بحث قرار گرفت.
«عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه در این خصوص گفت: بخش مهمی از مذاکره با «هلگا اشمید» به بررسی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی 1+5 به شورای حکام گذشت و تصمیم هایی گرفته شد که همه چیز به سمت اجرایی شدن برجام پیش برود.


عراقچی افزود: به هر حال قطعنامه را باید1+5 به شورای حکام ارائه کنند ولی با ایران در این زمینه مشورت می‌کنند. در این جلسه مشورت‌های خوبی در خصوص نحوه برداشته شدن تحریم‌ها، دستور العمل‌ها و آیین نامه‌هایی که آنها باید تهیه کنند داشتیم.


وی در ادامه گفت: درباره سایر مراحل اجرایی شدن برجام و قدم‌هایی که باید تا قبل از روز اجرایی شدن برداشته شود لازم بود هماهنگی‌ها و بحث‌هایی صورت می‌گرفت.
عراقچی فضای جلسه را خوب توصیف کرد و افزود: به نظرم هم فضای جلسه فضای خوبی بود و هم اینکه اراده و تمایل همه طرف‌ها مبنی بر پیشرفت فعالیت‌ها و اجرای برجام بود.


رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اظهار داشت: البته مسائل دیگری باقی مانده که امیدواریم در جلسه بعدی به یک جمع بندی برسیم و بتوانیم برجام را اجرایی کنیم.
عراقچی خاطرنشان کرد: گزارش آمانو درباره مطالعات نظامی در برنامه هسته‌ای را قبول نداریم.

 پیشنهاد پول در برابر اطلاعات ایران
«رایان زینک» نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی طرحی را پیشنهاد داده که در صورت تصویب، ارائه کمک‌های مالی این کشور به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ارائه اسناد محرمانه توافقات این نهاد و جمهوری اسلامی ایران منوط خواهد شد.


این طرح برای تصویب می‌بایست پس از اخذ رأی مثبت اعضای کمیته روابط خارجی مجلس، نظر مثبت اعضای صحن اصلی مجلس و سنا را نیز جلب کند و آنگاه نوبت اوباما خواهد بود که آن را امضا یا وتو کند.
در همین حال، «واشینگتن اگزمینر» در گزارشی نوشت: قانونگذاران آمریکا به دنبال سنگ اندازی در روند لغو تحریم های ایران هستند.


 مسکو: تبادل اورانیوم ایران تا پایان سال 2015 تکمیل می‌شود
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: «ولادیمیر ورونکوف» نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌گوید انتظار می‌رود تبادل اورانیوم ایران تا پایان سال 2015 تکمیل ‌شود.
این مقام روسی همچنین تاکید کرد که انتظار می‌رود که روز اجرای توافق هسته‌ای ایران و 1+5 که مرحله سوم برجام است، در ماه ژانویه باشد.


نظر
روحانی در دانشگاه شریف:
رئیس‌جمهور در مراسم 16 آذر دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: راه دولت یازدهم نسبت به دانشگاه، وزارت علوم و دانشجو تغییر نکرده و از فرجی دانا تا فرهادی این راه نباید تغییر کند.




حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، شانزده آذر را روز دانشجو، دانشگاه، استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی و ایستادگی نخبگان ملت و دانشجویان در برابر استعمار و استبداد دانست و خاطرنشان کرد: 16‌ آذر سال 32 به هیچ مقطع زمانی محصور نخواهد شد و 16 آذر روز تاریخی برای دانشگاه‌ها و دانشجویان ملت بزرگ ایران است..


وی ضمن گرامیداشت 16 آذر و یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این روز را به همه دانشجویان عزیزی که با قامتی استوار و با زبانی منتقدانه برای دفاع از کشور خود ایستادگی می‌کنند تبریک گفت و اظهار داشت: بر همه شهیدانی که دانشگاه را متحول کردند، طالقانی‌ها، بهشتی‌ها، مفتح‌ها، بازرگان‌ها و شریعتی‌ها و همه کسانی که برای دانشگاه علم، آزادی در برابر استبداد و استعمار ایستادگی کردند، درود و سلام می‌فرستیم.

هیچ مقامی در جمهوری اسلامی نداریم که مقام انتخابی نباشد
روحانی با تشکر از همه تشکل‌های دانشجویی که در مراسم 16 آذر به سخن پرداخته‌اند، تصریح کرد: از همه تشکل‌های دانشجویی که در پشت این تریبون نقد کردند، انتقاد کردند و برخی نقاط ضعف و نقاط قوت دولت را برشمردند تشکر می‌کنم چرا که شاید بهترین جایی که باید قدرت نقد شود دانشگاه است و اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سوال قرار نگیرد به انحراف و استبداد کشیده خواهد شد.


وی افزود: تمام مسئولین کشور این افتخار را دارند که مستقیم یا غیرمستقیم که منتخب ملت بزرگ و از طریق آرای مردم بر مسند قدرت تکیه زدند. هیچ مقامی در جمهوری اسلامی نداریم که مقام انتخابی نباشد.
رئیس‌جمهور اینکه برخی می‌گویند در ایران مقامات بر دو دسته انتخابی و انتصابی هستند را تهمت دانست و گفت: همه مقامات در ایران یا مستقیم با آرای ملت و یا غیرمستقیم انتخاب می‌شوند.


روحانی با بیان اینکه همه باید مورد سوال قرار گیرند، گفت: هیچکس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند و همه باید به سوال مردم و پاسخگویی در برابر آن افتخار کنند.البته نقد برخی قوا و برخی نهادها کمی سخت و مشکل است. فعلا از دولت و رئیس‌جمهور شروع کنیم.


در نقد هم باید اعتدال رعایت شود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در نقد هم باید اعتدال رعایت شود، گفت: هم در انتقاد و هم در تعریف نباید افراط باشد باید معتدلانه باشد. باید فرصت‌هایی فراهم شود تا نقد و انتقاد را هم من و هم مسئولین بشنوند تا اشکالات‌مان را اصلاح کنیم.


روحانی با بیان اینکه ما باید در برخی مفاهیم و موضوعات به اجماع نظر برسیم، اظهار داشت: این سخن حتی در موضوعات و مفاهیمی که به نظر ساده می‌آید نیز صدق می‌کند. ما باید راجع به عدالت، مبارزه با استعمار،‌منافع ملی، حاکمیت ملی و حتی خود دانشگاه به وحدت نظر برسیم.


دولت یازدهم دولت لبخند و گفت‌وگو است

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود گفت: اینکه ما باید در برابر دیگران بایستیم حرف درستی است، اینکه باید به توان ملی تکیه کنیم و مشکلات کشور را با امکانات داخلی حل کنیم نیز درست است. حالا یا معنی این حرف این است که نباید با دنیا حرف بزنیم و یا اگر مشکلی داریم باید تا مرز جنگ برویم؟


روحانی اضافه کرد: اگر توطئه علیه کشور ما باشد ما می‌ایستیم و پیروز می‌شویم اما آیا جنگ نباید آخرین راه‌حل باشد؟ اختلاف نظر در این موارد است. اینکه باید قدرت نظامی را افزایش دهیم بحثی نیست اما برخی فکر می‌کنند دولت یازدهم دولت لبخند، منطق، مذاکره و گفت‌وگوست اما در ساخت سلاح و بنیه دفاعی کمتر است.


وی افزود: من این موضوع را یکبار پاسخ دادم که این دولت در طول دو سال در بنیه دفاعی در سلاح‌های راهبردی کاری که انجام داده به اندازه 10 سال قبل بوده است. پس معنایش این نیست که ما داریم مذاکره می‌کنیم، بنیه دفاعی‌مان را قوی نکنیم و هیچ وقت به فکر جنگ نباشیم.


از فرجی دانا تا فرهادی این راه نباید تغییر کند

رئیس جمهوردر بخشی دیگر از سخنان خود یادآور شد: من حس می‌کنم فضای دانشگاه 94 نسبت به 92 زمین تا به آسمان فرق کرده است. البته ممکن است هنوز هم فضا امنیتی باشد ولی من این را نمی‌پسندم ما فضای امن می‌خواهیم نه فضای امنیتی.


روحانی خطاب به دانشجویان گفت: من از شما می‌پرسم آیا سال 90، 91 و 92 برای 16 آذر می‌توانستیم به این راحتی اجتماع داشته باشید؟ حالا که سال 93 و 94 است همه دنبال 16 آذر هستند. یک زمانی بود که کسی جرات نمی‌کرد بگوید جنبش دانشجویی.


گفتنی است به نظر می‌رسد منظور رئیس‌جمهور  از دورانی که کسی جرات نداشت بگوید جنبش دانشجویی، دوران کارگزاران و اصلاحات باشد. هاشمی‌رفسنجانی در دوره خود معتقد بود دانشگاه نباید سیاسی باشد و اصلاح‌طلبان نیز جنبش دانشجویی را حرف مفت می‌دانستند!


رئیس‌جمهور تصریح کرد: راه دولت یازدهم نسبت به دانشگاه، وزارت علوم و دانشجو تغییر نکرده و از فرجی دانا تا فرهادی این راه نباید تغییر کند. البته از زمان میلی‌منفرد.
روحانی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس در سال جاری افزود: دانشگاه باید حضور فعال‌تر در انتخابات داشته باشد. خیلی مهم است مجلس آینده چگونه باشد. از نظر دولت این جناح و آن جناح ندارد. افرادی که به منافع ملی فکر می‌کنند و منافع حزبی و شخصی خود را به منافع ملی ترجیح نمی‌دهند و دلسوز مردم هستند باید وارد مجلس شوند.
نظر من نسبت به شورای نگهبان نظر قانون اساسی است


به گزارش فارس رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: یکی می‌گفت من نظر خاصی نسبت به شورای نگهبان دارم. نظر من نسبت به شورای نگهبان نظر قانون اساسی است. قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند ما هم این شورا را ناظر می‌دانیم.


همچنین حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشستی با اعضای هیئت امنا و هیئت رییسه این دانشگاه، دانشگاهها و از جمله دانشگاه صنعتی شریف را افتخار ملی توصیف کرد و گفت: دانشگاههای کشور با خدمات و دستاوردهای علمی خود، افتخارات بزرگی را در عرصه جهانی برای کشور به ارمغان آورده‌اند که البته در این میان نقش دانشگاه صنعتی شریف ویژه است.


وی همچنین با اشاره به بخشهایی از سخنان رئیس و چند تن از اعضای هیئت امنای دانشگاه شریف درباره نیازمندی‌ها و چشم‌اندازهای این دانشگاه گفت: با تداوم روند و مسیری که این دولت پیگیری کرده است، و با رفع تحریم‌های ظالمانه، مسیر پیشرفت ایران اسلامی با سرعت بیشتری طی خواهد شد.


گفتنی است 10 تشکل دانشجویی دانشگاه شریف در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور اعلام کردند: شیوه دعوت از مهمانان و تمهیدات در نظر گرفته‌شده برای روز دانشجو این پرسش اساسی را ایجاد کرده که رئیس‌جمهور میهمان شریف است یا شریف مهمان رئیس‌جمهور؟


حاشیه‌هایی از مراسم روز دانشجو در شریف

مراسم روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد که با حاشیه‌هایی نیز همراه بود.
در این مراسم نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به بیان نظرات خود در رابطه با مهمترین مسائل کشور همچون موضوعات اقتصادی، سیاسی و مطالبات دانشجویی پرداختند، در روز برفی پایتخت 11 نماینده از طرف تشکل‌های دانشجویی به مدت 4 دقیقه صحبت کردند که البته این زمان کوتاه از دید این نمایندگان دانشجویی پنهان نماند و یکی از آنها خطاب به آقای رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی بعد از 800 روز 4 دقیقه به ما وقت رسید!


مسئول بسیج دانشگاه شریف که یک جاکلیدی را هم به رئیس‌جمهور هدیه داد اولین کسی بود که پشت تریبون رفت و در سخنان خود ضمن گلایه از برخی اظهارات مشاوران رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیس‌جمهور وقتی مشاور ارشد شما که خود فارغ‌التحصیل این دانشگاه است مزیت رقابتی تولید صنعتی کشور را تنها در آبگوشت و قرمه‌سبزی می‌پندارد و علنا هم اعلام می‌کند آیا  امیدی برای دانشجوی جوان و مشتاق این کشور باقی خواهد ماند؟


نماینده انجمن دانشجویان مستقل نیز انتقاد خود را از دولت آقای روحانی این گونه عنوان کرد که آقای رئیس‌جمهور 8 برابر آن صد روزی که گفته بودید می‌گذرد اما آش همان است و کاسه همان و امروز اگر نگاهی به شرایط کنونی داشته باشیم شما خود از دولت قبل انتقاد می‌کردید اما امروز احمدی‌نژادی‌ترین فرد در سپهر سیاسی کشور هستید.


دبیر دفتر تحکیم وحدت نیز دانشجوی دیگری بود که پشت تریبون رفت و گفت: اگر در حافظه تاریخی ملت ایران، دولت‌ آقای هاشمی، دولت اقتصاد تکنوکراسی، دولت اصلاحات دولت سقوط فرهنگ و دولت احمدی‌نژاد، دولت اقتصاد تورمی ثبت شده است، اگر سفره معیشت مردم در وضع کنونی باقی بماند، دولت روحانی نیز دولت رکود لقب خواهد گرفت.


اما شعار مرگ بر فتنه ‌گر دانشجویان زمانی در دانشگاه شریف طنین انداخت که نماینده انجمن اسلامی به پشت تریبون رفت و سخنانی را مبنی بر آزادی سران فتنه گفت و دانشجویان حاضر در این مراسم یک صدا شعار مرگ بر فتنه‌گر را سر دادند..


انتقاد از موضوع سیاست خارجی کشور و تمرکز تنها بر موضوع هسته‌ای و همچنین بحث اقتصاد و تحقق نیافتن شعارهای اقتصادی آقای روحانی از دیگر مطالبات دانشجویان بود که زمانی که نمایندگان تشکل‌های دانشجویی این عناوین را مطرح می‌کردند با تشویق ممتد دانشجویان حاضر همراه بود.


یکی دیگر از حاشیه‌های این مراسم 16 وعده تحقق نیافته روحانی بود که دانشجویان با در دست داشتن پوسترهایی آنها را مطرح کرده بودند و خواستار تحقق آنها شدند.
تصویر شهدای هسته‌ای کشورمان بر روی دیواره‌های این مراسم جلوه خاصی به مراسم 16 آذر امسال بخشیده بود.


نظر


بی‌اعتنایی دولت به کشاورزی در حد دفن و نابودی هزاران تن سیب‌زمینی انتقاد رسانه‌های حامی دولت را نیز برانگیخته است.
روزنامه شرق با اشاره به اختصاص بودجه هنگفت برای پرداخت وام خودروی 25 میلیون تومانی نوشت: به چه علت برای خرید اتومبیل‌های دپوشده در انبار کارخانجات ماشین‌سازی وام با بهره 16 درصد اختصاص دادید تا این کارخانجات مجددا به روش سابق و حال خود ماشین غیراستاندارد بسازند؟ چرا توجه نمی‌کنید بخش کشاورزی هم جزئی از مملکت است؟ بخشی که همه تولیدات آن ارزش افزوده است.

نه ارزی خارج می‌شود نه در عالم رقابت، محصول خارجی بهتر و مرغوب‌تر از تولیدات داخلی کشاورزی است. نمی‌دانم چه کسی برای تنظیم بازار سیب‌زمینی، هزار و 700 تن سیب‌زمینی را زیر خاک مدفون کرد؟ مگر آمار خانوارهای زیرپوشش کمیته امداد امام(ره) را ندارید؟ مگر نمی‌دانید همین 455 هزار ریال پول یارانه‌ای که به عده‌ای می‌دهید تنها نقدینگی‌ای است که وارد بسیاری از روستاهای ما می‌شود؟ نمی‌شد سیب‌زمینی را که به دلایل عجیب معدوم کردید، به این خانواده‌ها بدهید؟


نویسنده ادامه می‌دهد: نمی‌دانم با تولید هر اتومبیل داخلی چه میزان از خروج ارز جلوگیری می‌شود. اما این را می‌دانم که صنعت پسته ایران عمری به بلندای تاریخ ایران دارد و لب خندان یار را شعرا به پسته تشبیه کرده‌اند. این محصول در جهان با همین نام- پسته- شناخته می‌شود و سالانه 250 هزار تن تولید داخلی آن است.

اگر دولت نیم‌نگاهی به اندازه صنعت ارزبر خودروسازی، بلکه گوشه چشمی موقت و گذرا به این محصول بیندازند، می‌توان با توجه به قیمت جهانی 12/5 دلار در هر کیلو، سه میلیارد دلار ارز وارد کشور کرد که همه آن ارزش افزوده است. نه لازم است «موتور» برای درخت از چین، کره و فرانسه وارد کنیم و نه لاستیک برای حرکت درختان! همه مراحل کاشت، داشت و برداشت بدون دیناری ارز خارجی در داخل کشور تولید می‌شود و بازار متنوع اشتغال را هم در پی دارد.

کشاورزان آمریکایی که چند سالی است که از رقابت با ما جلو زده و بیشترین تولید را دارند با تکیه بر مدیریت صحیح صادرات و پشتوانه مالی و حضور سیستم بانکی قدرتمند که پول با بهره دو تا 2/5 درصد در اختیارتولیدکننده و صادرکننده می‌گذارند، محصول خود را کمتر از 12/5 دلار نمی‌فروشند. اما باغدار ایرانی به علت نیاز به نقدینگی و صادرکننده هم به علت نداشتن نقدینگی و اخذ نقدینگی از تجار هندی و چینی یا حضور تجار هندی و چینی در بازار پسته و خرید آن به زیر قیمت جهانی، متضرر می‌شوند و همه سود به جیب خارجی می‌رود.


این روزنامه خاطرنشان کرد: آیا نمی‌شد کمکی که به صنعت خودروسازی کردند و می‌دانیم و می‌دانید که انبوهی از دعاوی حقوقی از فردای روزی که شروع به پرداخت اقساط می شود، برای دادگستری درست کرده‌ایم. بخشی از همین ضرر 800 میلیون دلاری را برای جلوگیری از وقوع آن، نقدینگی در اختیار بخش صادرات پسته قرار می‌دادیم؟

زمانی طولانی نه فقط شش ماه به اندازه کافی نقدینگی در اختیار سازمان‌های مربوط به پسته- مثلا انجمن پسته یا تعاونی‌هایی که در این رشته فعالند- قرار می‌دادیم و پسته خریداری شده از باغداران، ضمانت بازپرداخت وام آنها می‌شد‍؟ ساده است! می‌شد و می‌شود این کار را کرد؛ خصوصا وقتی وزیر کشاورزی خود باغدار پسته و تولیدکننده آن است.
شاید وزیر محترم حرفه باغداری خود را میان دیگر مشاغل خود به چشم نمی‌بیند؛ چرا که اگر می‌دید، مانع از ضرر 800 میلیون دلاری صنعت پسته می‌شد.


نظر

 
مشاوران اقتصادی رئیس جمهور گزارش اقتصادی سال 74 و 73 را بازخوانی کنند تا به باز تولید سیاست‌های تورم‌زا دست نزنند.
فرشاد مؤمنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی در تحلیلی نوشت: رکود موجود در اقتصاد باعث تحرک تیم اقتصادی دولت به ایجاد یک بسته اقتصادی شد. در شرایط فعلی برای توجیه بسته جدید این گونه توجیه شده بود که مردم برای تأمین نیازهای مورد تقاضای خود هیچ مشکل خاصی ندارند اما چون منتظر کاهش‌های معنی‌دار در قیمت کالاها پس از برجام هستند خرید نمی‌کنند، در صورتی که به نظر می‌رسد این یک خطای نابخشودنی و راهبردی بود.

بهتر بود به آقای رئیس جمهور صادقانه می‌گفتند که ماجرای اقتصاد ایران ماجرای بحران تقاضای مؤثر است و وقتی که در ادامه سیاست‌های دولت قبلی راهبرد افزایش هزینه‌های تولید را در دستور کار قرار داده‌اند درباره بخش اعظم کالاها و خدمات موردنیاز مردم به هیچ وجه کاهش قیمتی قابل تصور نیست و از آنجایی که نظام مالیات‌گیری کشور هم عمدتاً فشارهای خود را روی حقوق‌بگیران و تولیدکنندگان اعمال می‌کند اتفاقاً در شرایط کنونی با رویکردی که دولت در دستور کار قرار داده احتمال افزایش نابرابری‌ها به مراتب افزایش پیدا می‌کند. آنچه باید در حال حاضر آقای رئیس جمهور به آن توجه کند این است که چرا رئیس بانک مرکزی و بقیه مسئولان اقتصادی که کاهش 200 تومانی نرخ ارز را برنتافتند و حال که قیمت ارز بین 500 تا 700 تومان نسبت به آن نرخی که همراه نرخ ثبات اعلام کرده بودند تغییر می‌کند، چرا رئیس بانک مرکزی هیچ گونه حساسیتی به آن نشان نمی‌دهند و چرا رئیس بانک مرکزی نسبت به شرایط پیش آمده اظهار نارضایتی نمی‌کند.


وی در این یادداشت که از سوی روزنامه آرمان منتشر شده، خاطرنشان می‌کند: آنچه به نظر خیلی تکان‌دهنده‌تر است و شخصاً به تمامی مقامات سیاستگذار اقتصادی گوشزد می‌کنم این است که تیم اقتصادی دولت فکر می‌کند که از طریق بسترسازی برای افزایش قیمت ارز سودی از محل درآمدها نصیب دولت می‌کنند اما بارها و بارها گوشزد شده است و مجدداً تکرار می‌شود و این امید وجود دارد که مشاوران اقتصادی رئیس‌جمهور که صفحات 34 و 74 گزارش اقتصادی سال 1373 را مطالعه کنند در صفحه 34 به صراحت اعلام شده در حالی که مانده بدهی‌های شرکت‌های دولتی در سال 1367 حدود 128 میلیارد ریال بوده و کل بدهی‌های شرکت‌های دولتی در پایان جنگ حدود 102 میلیارد بوده طی دوره‌های 1367 و 1373 که شوک درمانی درباره نرخ ارز در ایران اجرا شده، مانده بدهی‌های شرکت دولتی به سیستم بانکی چیزی حدود 9 برابر افزایش پیدا کرده و به رقم 9734 میلیارد رسیده است.

منطق این ماجرا کاملاً روشن است؛ وقتی که دولت خودبزرگ‌ترین تقاضا کننده در اقتصاد است با اتخاذ سیاست‌های تورم زا و با منطق هر که بامش بیش برفش بیشتر، خود بیشتر آسیب می‌بیند و این دقیقاً مسئله‌ای است که در صفحه 74 این گزارش مطرح شده است.

در این صفحه تصریح شده که شاخص ضمنی هزینه‌های مصرفی دولت در سال 1372 نسبت به سال 1371 بالغ بر 70 درصد رشد داشته است. در این زمینه گزارش تصریح می‌کند که مهم‌ترین عامل افزایش شاخص ضمنی هزینه‌های مصرفی دولت در این سال فروش بخش بزرگ‌تری از درآمدهای ارزی دولت به نرخ شناور در این سال بوده است، یعنی به وضوح در این گزارش اعلام شده که دولت از طریق افزایش نرخ ارز زیان می‌کند.


در اتخاذ سیاست‌های تورم‌زا مانند دستکاری قیمت‌ارز و حامل‌های انرژی و نرخ بهره دولت، ملت و تولید کنندگان بیشترین آسیب را می‌بینند اما در طرف دیگر سوداگران و رباخواران با بیشترین و بی‌سابقه‌ترین رونق‌ها مواجه می‌شوند.
یادآور می‌شود نرخ تورم در سال 74 تا 49/4 درصد صعود کرد.


مؤمنی همچنین می‌نویسد: آقای رئیس‌جمهور باید از کارشناسان صاحب صلاحیت بازار کار و به ویژه از کارشناسانی که در معاونت اشتغال وزارت کار مشغول به کار هستند بخواهند که ایده اولویت شغل بر یارانه را برای ایشان صورت‌بندی دقیق و برنامه‌ای کنند و راه پیشرفت اقتصاد از طریق بازگرداندن اعتماد به تولیدکنندگان و بازآرایی ساختار نهادی در جهت مصالح تولید است و نه در جهت منافع کسانی که از طریق رانت و فساد و ربا منافع خود را حداکثر می‌کنند و با محور قرار دادن خلق فرصت‌های شغلی مولد راه پیشرفت اقتصاد ایران را دنبال کنند.

اگر این تغییر رویکرد اتفاق نیفتد با وجود آنکه شیب فشارهای وارده بر مردم کاهش نسبی پیدا کرده اما چون قدر مطلق این فشار همچنان با ابعاد بسیار سنگین‌تر در حال افزایش است بر مدار ترقی و پیشرفت قرار نمی‌گیرد.