سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرباز ولایت

نظر
رهبر انقلاب در جمع پرشور بسیجیان تشریح کردند
رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان گردان‌های بسیج تاکید کردند: تخطئه بسیج و اتهام تندروی به کسانی که بر اصالت‌ها و ارزش‌ها پای می‌فشرند تکمیل پروژه نفوذ است.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای صبح دیروز در دیدار دو هزار و پانصد نفر از فرماندهان بسیج، این نهاد را «نماینده‌ پُربرکت و بالنده‌ مجموعه‌ ملّت» خواندند و ضمن تبیین روش‌های دشمنی استکبار با ملّت ایران تأکید کردند: ملّت ایران در نزاع و جنگ واقعی «جبهه‌ استکبار» با «جبهه‌ هویت‌خواه و استقلال‌طلب»، به وظایفش در دفاع از مظلومان به‌ویژه ملّت شجاع فلسطین و انتفاضه‌ کرانه‌ باختری عمل خواهد کرد.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای با تبریک 5 آذر سالروز فرمان تشکیل بسیج، آن را هنر امام رحمهًْ‌الله‌علیه و پدیده‌ای ابتکاری و مبارک خواندند و گفتند: تشکیل گروه‌های مقاومت در برخی کشورها و در دوران مبارزه با اختناق، سابقه داشته است اما اینکه گروه‌های مقاومت بعد از مرحله‌ پیروزی باقی بمانند، بالنده‌تر شوند و از لحاظ کمیّت و کیفیّت توسعه یابند فقط مخصوص بسیج است.

رهبر انقلاب اسلامی در تعریف دقیق بسیج گفتند: بسیج برخاسته از متن مردم و نماینده‌ مجموعه‌ ملّت است و بسیجیان آحاد مردمی هستند که با هدف والای الهی و با روحیه‌ خستگی‌ناپذیر، در هر میدانی که لازم باشد، حضور پیدا می‌کنند و استعداد خود را بروز می‌دهند و از خطرات این راه نیز نمی‌هراسند.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای بروز و توسعه‌ استعدادهای مردمی در قالب بسیج را یکی از حقایق شگفت‌آور بسیج خواندند و خاطرنشان کردند: علاوه بر سرداران نام‌آور و بزرگ دفاع مقدس، افراد برجسته‌ای نیز که در عرصه‌ علم و فناوری همچون شهدای هسته‌ای، کارهای بزرگی انجام داده و می‌دهند، در واقع بسیجی بوده و هستند.

ایشان از جمله ویژگی‌های مهم بسیج را حضور در عرصه‌های مختلف نظامی، علمی، فناوری، هنری، فرهنگی و اقتصاد مقاومتی برشمردند و افزودند: به مسئولان دولت سفارش کرده‌ام که در اقتصاد مقاومتی از ظرفیت بسیج استفاده شود اما فرماندهان بسیج باید بسیار مراقب باشند زیرا مسائل مالی و اقتصادی از مواردِ بسیار لغزنده و از دام‌های دشمن است.

رهبر انقلاب اسلامی هدف بسیج از حضور در عرصه‌های مختلف را دفاع از آرمان‌ها، ارزش‌ها و هویت انقلابی و ملّی در مقابل دشمن «غدار، زرنگ، متقلّب و شیطان‌صفت» خواندند و گفتند: دولت آمریکا امروز مظهر دشمنی استکبار با ملت ایران است.

ایشان با تأکید بر اینکه اکنون درگیری اصلی در عرصه‌ جهانی میان جبهه‌ حرکت استکباری به سردمداری آمریکا و جبهه‌ حرکت ارزشی و استقلال ملی و هویتی با محوریت جمهوری اسلامی ایران است، افزودند: استکبار علاوه بر سازمان‌ها و دستگاه‌های سیاسی، از قدرت مالی و پشتوانه‌ کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ صهیونیستی برخوردار است و در واقع جبهه‌ استکبار با استفاده از مثلثِ زر و زور و تزویر در حال برنامه‌ریزی مستمر است.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: تزویر در عملکرد دستگاه‌های سیاسی و دیپلماسی استکبار یعنی در همان حالی که به شما لبخند می‌زنند و شما را در آغوش می‌گیرند، خنجر خود را در قلبتان فرو می‌کنند.
ایشان با اشاره به ضرورت هوشیاری دائم در مقابل شیوه‌های مختلف «دشمنی سخت و نرم استکبار» خاطرنشان کردند: از جمله موضوعات بسیار مهم در دشمنی نرم، استفاده از پروژه‌ «نفوذ» است.

رهبر انقلاب افزودند: برخی به طرح موضوع نفوذ واکنش نشان دادند و گفتند که از این موضوع، استفاده‌ جناحی می‌شود، البته اگر کسانی از آن استفاده‌ جناحی می‌کنند، کار اشتباهی است اما این حرف‌ها نباید موجب غفلت از اصل موضوع «نفوذ» و فراموشی آن شود.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای گفتند: مهم این است که بدانیم و باور کنیم که دشمن در حال طراحی و برنامه‌ریزی در این زمینه است.
رهبر انقلاب «نفوذ موردی» و «نفوذ شبکه‌ای و جریانی» را دو روش عمده‌ طراحان و برنامه‌ریزان این پدیده برشمردند.

ایشان در تبیین نفوذ موردی که نمونه‌های زیادی در گذشته و حال دارد خاطرنشان کردند: در این شیوه که در دستگاه‌های سیاسی، حکومتی و حتی دینی سابقه‌ای طولانی دارد، عناصر نفوذی با زدن ماسکِ رفتاری یا گفتاری و در چهره‌ دوست، در خانه‌ افراد مورد نظر یا دستگاه و تشکیلات فرد مسئول ورود می‌کنند.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای «جمع‌آوری اطلاعات» و «جاسوسی» را از جمله اهداف نفوذ موردی خواندند اما تأکید کردند: هدف مهم‌تری که در نفوذ موردی تعقیب می‌شود «تصمیم‌سازی» است.
ایشان افزودند: در روش تصمیم‌سازی، فرد نفوذی تلاش می‌کند نگاه مسئول یا شخص مؤثر در حرکت‌های جامعه و کشور را در قبال مسائل مختلف تغییر دهد تا او همان تصمیمی را بگیرد و حرکتی را انجام دهد که آنها می‌خواهند.

رهبر انقلاب «نفوذ جریانی و شبکه‌ای» را خطرناک‌تر از روش‌های دیگر خواندند و افزودند: در این روش، دشمن عمدتاً با دو وسیله‌ «پول و جاذبه‌های جنسی» در درون ملّت و در داخل کشور شبکه‌سازی می‌کند تا آرمان‌ها، باورها، و در نتیجه سبک زندگی را تغییر دهد.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای افزودند: در نفوذ بسیار خطرناک جریانی، مجموعه‌ای از افراد با هدفی دروغین، با روش‌های متفاوت با هم مرتبط می‌شوند تا نگاه آنها به مسائل مختلف به‌تدریج تغییر کند و شبیه نگاه دشمن شود.

رهبر انقلاب این تغییر نگاه را زمینه‌ساز تغییر آرمان‌ها، باورها و ارزش‌ها دانستند و گفتند: به این ترتیب بیگانگان، بدون شناخته شدن و به خطر افتادن، اهداف خود را محقق می‌کنند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مسئولان، مدیران، نخبگان و افراد مؤثر در تصمیمات کلان را هدف‌های مشخص پروژه‌ نفوذ خواندند و بار دیگر تأکید کردند: نباید با استناد به سوءاستفاده‌ احتمالی و جناحی برخی اشخاص، اصل قضیه‌ نفوذ و اهمیت این مسئله را کمرنگ جلوه داد.

ایشان «مسائل حاشیه‌ای» را مکمل جریان نفوذ خواندند و افزودند: در این قضیه، کسانی که بر ارزش‌ها و اصالت‌ها پای می‌فشرند به افراطی‌گری و تندروی متهم می‌شوند تا در سایه‌ سکوت آنها و تضعیف تدریجی ارزش‌ها و آرمان‌ها، زمینه‌ تحقق اهداف پروژه‌ نفوذ فراهم شود.

رهبر انقلاب در همین زمینه با انتقاد شدید از کسانی و جریان‌هایی که با اتهام افراطی‌گری، بسیج را تخطئه می‌کنند افزودند: نمی‌گوییم این افراد و جریان‌ها، این کار را آگاهانه انجام می‌دهند اما با این اتهامات، دانسته یا ندانسته، خاکریز مستحکمِ بسیج را تضعیف و پروژه‌ خطرناک نفوذ دشمن را تکمیل می‌کنند.

ایشان با توصیه و نصیحت به کسانی که از جایگاه‌ها و تریبون‌های مختلف، حامیان اصالت‌ها و بنیان‌های انقلاب را تضعیف و تخطئه می‌کنند افزودند: نباید هر کسی از ارزش‌ها و محکمات انقلاب و امام رحمه‌ًْالله‌علیه گفت با اتهام جناحی‌گری و افراطی‌گری روبه‌رو شود.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به رشد و بالندگی و «تأثیرگذاری و برکات مستمر بسیج» خاطرنشان کردند: آینده‌ بسیج درخشان است اما باید مراقب آفاتی بود که به‌ویژه از درون، درخت تنومند بسیج را تهدید می‌کند.

رهبر انقلاب «غرور»، «غفلت ناشی از غرور» و «ورود به مسابقه‌ زرق‌و برق دنیوی» را از جمله آفات درونی دانستند که بسیج و بسیجیان باید کاملاً مراقب آنها باشند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در تبیین اولویت‌های بسیج، تقوا و بصیرت را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: باید صحنه‌ داخلی کشور، رد پای دشمنان و نقاط استحکام درونی را خوب درک کنیم و جایگاه رفیع و پُرعزت ملّت ایران را در منطقه و جهان بشناسیم.

ایشان با انتقاد از کسانی که با احساس حقارت در مقابل غرب، توانایی‌ها و ظرفیّت‌های عظیم ملّت ایران را انکار می‌کنند افزودند: البته در داخل، ضعف‌هایی وجود دارد اما نباید با شیفتگی در مقابل بیگانگان و تحقیر ملّت، جایگاه مهم ایران در منطقه و جهان و دستاوردها و توانایی‌های این مردم «بزرگ، عزیز و شرافتمند» را نادیده گرفت.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای آمادگی روزافزون را از دیگر اولویت‌های بسیج خواندند و تأکید کردند: نمی‌توانیم در نزاع «جبهه‌ استکبار» با «جبهه‌ ارزش‌ها و استقلال‌طلبی» بی‌تفاوت باشیم و بر همین اساس مواضع جمهوری اسلامی ایران در قضایای مختلف منطقه به‌ویژه موضوع فلسطین و مسائل بحرین، یمن و سوریه و عراق کاملاً روشن و منطقی است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه هدف اصلی جبهه‌ استکبار به فراموشی سپرده شدن آرمان فلسطین است، گفتند: با وجود همه‌ تلاش‌های جبهه‌ استکبار و حتی همراهی دولت‌های عربی، انتفاضه‌ مردم فلسطین در کرانه‌ باختری آغاز شده است.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای  با اشاره به عملکرد ظالمانه‌ رسانه‌های استکباری درخصوص موضوع فلسطین خاطرنشان کردند: این رسانه‌ها، مردمی را که در اعتراض به اشغال سرزمین خود و نابودی خانه‌هایشان، سنگ پرتاب می‌کنند، تروریست می‌نامند! و در حمایت از گروهی که زندگی و آبروی فلسطینی‌ها را نابود کرده است می‌گویند «از خود دفاع می‌کند».

ایشان افزودند: آیا چنین برخورد و نگاهی به موضوع فلسطین، خطا و ظلم کوچکی است که بتوان از کنار آن به‌راحتی گذشت و بی‌تفاوت بود.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: ما از حرکت مردم فلسطین با همه‌ وجود و هرگونه و تا هر زمان که بتوانیم دفاع خواهیم کرد.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به موضوع بحرین نیز اشاره کردند و گفتند: گناه مردم بحرین چیست؟ آیا آنها خواهان چیزی جز حق رأی برای هر یک از مردم هستند؟ آیا این، دموکراسی نیست!؟ مگر غربی‌ها مدعی حمایت از دموکراسی نیستند؟

ایشان با اشاره به فشار و اهانت به مردم بحرین و تحقیر آنها از جانب یک اقلیت ظالمِ صاحب قدرت افزودند: کار این اقلیت ظالم به جایی رسیده است که به مقدسات و عزاداری محرم مردم بحرین توهین می‌کند.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین به ماه‌ها حملات بی‌وقفه به مردم مظلوم یمن اشاره کردند و گفتند: در چنین شرایطی دستگاه‌های مدعی دموکراسی و حقوق بشر، از کسانی که مردم یمن را آماج حملات قرار داده‌اند حمایت می‌کنند.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در مورد مسائل سوریه و عراق نیز خاطرنشان کردند: جبهه‌ استکبار در این دو کشور از خبیث‌ترین و شقی‌ترین تروریست‌ها حمایت می‌کنند و در سوریه اصرار دارند که نحوه‌ تشکیل حکومت از طرف آنها مشخص شود. ایشان گفتند: شما چکاره هستید و چه حقی دارید که از آن طرف دنیا، برای مردم سوریه تعیین تکلیف می‌کنید. هر ملتی باید حکومت خود را، خودش تعیین کند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: بسیج می‌تواند تبیین کند که مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال فلسطین، سوریه، عراق، یمن و بحرین، منطقی‌ترین مواضعی است که یک انسان منصف و عاقل می‌تواند اتخاذ کند.
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پایان، بسیج را یک ذخیره و گنج بی‌پایان خواندند و تأکید کردند: به توفیق الهی، ملت ایران این گنج با  ارزش را حفظ و بیشتر استخراج خواهد کرد و به کمک این همت‌ها و اراده‌ها و بصیرت‌ها، به اوج تعالی و ترقی مورد نظر خود خواهد رسید و کاری هم از دست دشمنان برنخواهد آمد.

پیش از بیانات رهبر معظم انقلاب، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج را مولود معنوی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی خواند و گفت: بسیج در حال مهیاسازی خود برای به‌عهده گرفتن نقش‌های جهانی در مسیر نیل به آرمان‌های انقلاب اسلامی و تغییر موازنه به سود مستضعفان و مسلمانان است.

سردار سرتیپ محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین نیز در سخنانی با اشاره به تحقق خواسته‌ امام‌راحل مبنی بر گسترش بسیج در همه‌ اقشار خاطرنشان کرد: بسیجیان تا آخرین قطره‌ خون پای عهدی که با شهیدان بسته‌اند ایستاده و تا نابودی ظلم از پای نخواهند نشست.

نظر

 

آقای پورعطار حرفهای شما را باور کنیم یا هوای اراک را؛

شهر آلوده زیر سایه اصلاح طلبان سودجو/آلودگی دنباله دار هوای اراک تحفه تغییرات اصلاح طلبی

در حالی که جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک سه ماه در تعطیلی به سر می برد امروز چهارشنبه این کارگروه در سالن جلسات استانداری مرکزی تشکیل جلسه داد و بدون اینکه رهاوردی برای کاهش آلودگی هوای شهر داشته باشد به پایان رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب،کلانشهر اراک جزء یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است، به همین منظور طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک از طرح‌های ملی است که در راستای کاهش آلودگی هوای آن در سال 1386 در جلسه هیات وزیران به تصویب رسید.

 


طی این سال ها هرچند جلساتی برای رفع معضل آلودگی هوای اراک برگزار شده و در این خصوص مصوباتی را نیز به همراه داشته است اما تنها تعدادی از این مصوبات اجرایی و برخی دیگر هم هنوز در حد مصوبه باقی مانده اند و اجرایی نشده اند.


جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا در حالی روز چهارشنبه برگزار شدکه اولین دستورکار جلسه پیگیری مصوبات مربوط به ایرالکو در خصوص تعطیلی خطوط چهار و پنج تولیدی و بحث انتقال آند سازی به شهرک صنعتی خیر آباد بود.


این در حالی است که در ماه های گذشته شاهد تغییراتی در مدیریت شرکت ایرالکو بوده ایم که البته به گفته ابراهیمی مدیرکل محیط زیست استان این یکی از دلایلی عنوان شد که برگزاری کارگروه را به تعویق انداخته بود.


در این جلسه مدیر ایرالکو به همراه تعدادی از معاونین در جلسه کارگروه حضور داشتند.

 

مدیر ایرالکو: ایرالکو آنقدر که می گویند آلایندگی ندارد

پور عطار مدیر ایرالکو در این جلسه با اشاره به اینکه ایرالکو نسبت به مسائل زیست محیطی دغدغه دارد و برنامه های شرکت را در این راستا به پیش می برد گفت:ایرالکو به اندازه ای که مطرح شده است آلودگی ندارد؛در اراک خیلی ها می خواهند کم کاری های خودشان در حوژه بهداشت و درمان و مبلمان شهری و ... را بر سر ایرالکو خرد کنند.

 وی ادامه داد: البته همین مباحث باعث شده که ایرالکو نتواند همزمان با صنایع بزرگ کشور رشد کنن و تولیداتش نسبت به قبل چندان رشدی نداشته است.

 

مدیر ایرالکو با تاکید بر اینکه شرکت بر اساس استانداردهای زیست محیطی عمل می کند ادامه داد: در صورتی که نتواند به تعهدات خود در زمینه مسائل زیست محیطی عمل کند واحدهای آلاینده را تعطیل خواهد کرد.

 

تعطیلی خطوط آلاینده 2 هزار کارگر را بیکار می کند
در حالی که قرار بوده است بر اساس مصوبات قبلی کارگروه خطوط چهار و پنج خط تولید تا اواخر آذر ماه امسال از مدار تولید خارج شود ولی مدیر ایرالکو معتقد است حدود دو هزار نفر در خطوط چهار و پنج مشغول به فعالیت هستند و تعطیلی این دو خط  بیکاری کارگران را به همراه دارد.

 

واکنش اعضای کارگروه به تعلل در اجرای مصوبات مربوط به ایرالکو
این صحبت مدیر ایرالکو ابراهیمی مدیرکل محیط زیست استان مرکزی را به واکنش واداشت که اگر بخواهد به این موضوع به این نحو توجه شود نمی توان شاهد اجرای کامل مصوبات کارگروه بود.

تاج آباد رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک هم در این جلسه با اشاره به اینکه باید در خصوص اجرای مصوبات عدالت رعایت شود گفت: چرا کارخانه تولید آسفالت اراک را به راحتی تعطیل می کنید ولی در خصوص ایرالکو حدود 30 سال است که اقدامات مناسب صورت نگرفته است.

 امیر انصاری مدیرکل سابق محیط زیست استان و نماینده دانشگاه اراک در این جلسه گفت: عدم رشد ایرالکو را باید خودشان بررسی کنند و ربطی هم به کارگروه ندارد.


وی ادامه داد: قرار بوده است تا سال 88 بهینه سازی و آند سازی به خارج شهر منتقل شود که تا کنون انجام نشده است.


انصاری به آلوده بودن خطوط چهار و پنج خط تولید ایرالکو هم اشاره کرد و ادامه داد: تمام مدیران قبلی با امضاء خودشان قبول کرده اند که این خطوط آلوده هستند.


  مدیرکل سابق محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: بر اساس مطالعات علمی که صورت گرفته است مناطق زیستی هم آلایندگی ایرالکو را ثابت می کنند.
 

محمود زمانی قمی استاندار مرکزی نیز در این جلسه گفت: باید قبل از برگزاری جلسات روی مباحث بحث و بررسی شود و در جلسات تصمیم گیری نهای صورت گیرد.


در حالی که دستور اول جلسه پیگیری مصوبات کارگروه کاهش آلودگی اراک در خصوص تعهدات ایرالکو بود و حدود 70 دقیقه از وقت جلسه را به خود اختصاص داد ولی استاندار مرکزی بدون اینکه ابتدا به این موضوع بپردازد عنوان کرد که استانداری بر اساس مصوبات هیات وزیران و دولت در خصوص کارگروه کاهش آلودگی هوا اقدام می کند.


در ادامه به سراغ سوخت نیروگاه رفت، در ادامه به بحث آبگرم محلات اشاره کرد.


زمانی که رشته کلام استاندار به بحث اصلی جلسه(مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا در خصوص شرکت ایرالکو)رسید در حالی که این شرکت چندین سال است که به تعهدات خود عمل نکرده بحث تشکیل کمیته ای را برای پیگیری مسائل ایرالکو مطرح کرد.


سیاوش آقاخانی مدیرعامل سازمان مردم نهاد استان مرکزی در این جلسه گفت:این نهاد به دنبال حقوق مردم در خصوص آلودگی است در صورتی که ایرالکو تا 30 آذر ماه به تعهدات خود عمل نکند از ابزار قانونی خود در این خصوص استفاده خواهد کرد.


استاندارمرکزی در حالی که جلسه کارگروه ادامه داشت جلسه را ترک کرد و رفت و گفت جلسه را خودتان ادامه دهید.
 

با خروج استاندار مرکزی از جلسه عملا از موضوع ایرالکو فاصله گرفت و دیگر مصوبات کارگروه توسط پیگیری شد.

 

انتهای پیام/


نظر


*  امحای 1700 تن سییب زمینی  تنها به دلیل نفع شخصی و نه ملی عده‌ای فرصت طلب در داخل انجام می‌شود که سعی در حفظ قیمت آن کرده‌اند و این جای بحث است که اقتصاد اسلامی بر پایه انسانیت و اقتصاد لیبرال بر پایه منفعت شخصی بنا شده است و دولتمردان باید بی‌اندیشند که در کدام سوی جریانند.


*  این اقدامات زشت و به دور از منطق فقط در میان برخی از سرمایه‌داران کلان پول‌پرست آمریکایی نمونه دارد.


نظر

روزنامه فرهنگی هنری صبا که با مدیرمسئولی محمدرضا شفیعی منتشر می‌شود، شماره امروز دوم آذرماه خود را به مناسبت سالمرگ غلامحسین ساعدی به این نویسنده ضددین و  عضو سازمان منافقین تقدیم کرده است.
توصیفی که از ساعدی در یکی از گزارشات ساواک موجود است به خوبی معرف او است: «غلامحسین ساعدی به لحاظ اخلاقی بسیار فاسد و در ارزیابی‌ها فردی زن‌باره مریض، دائم‌الخمر، خیالباف، حراف، اغراق‌گو، دروغ پرداز و… توصیف شده است.»
محمدرضا شفیعی یکی از تهیه کننده‌های پرکار تلویزیون است که این روزها طولانی‌ترین سریال تاریخ تلویزیون ایران یعنی کیمیا را روی آنتن دارد.
.............


نظر
عضو عیئت رئیسه انجمن ملی سیب زمینی ایران با بیان اینکه دفن 1700 تن سیب زمینی در کشور قانونی است، گفت: این حجم سیب زمینی که حذف شده قانونی بوده و درواقع دولت به وظیفه خود عمل کرده است.

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:ابولقاسم سوزنچی، در گفت‌وگو با تسنیم با اعلام این مطلب، اظهار کرد: این حجم سیب زمینی که حذف شده قانونی بوده و درواقع دولت به وظیفه خود در این زمینه عمل کرده است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورزی ادامه داد: این سیب زمینی‌ها برای تعادل و جلوگیری از افت قیمت این محصول دربازار به صورت تضمینی  خریداری شده بود، بنابراین توزیع دوباره آن دربازار منطقی نبود.
سوزنچی گفت: 15 درصد از این سیب زمینی‌ها خرید تضمینی شده  که قابلیت مصرف داشتند و به صورت رایگان به کمیته امداد تحویل شد و مابقی آن دفن شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا از این سیب زمینی‌ها به عنوان بذر استفاده نشده است، تصریح کرد: این سیب زمینی ها بذری نبوده و قابلیت استفاده به عناون بذر برای تولید آتی را نداشتد.
سوزنچی گفت: سیب زمینی‌های بهاره ماندگاری کمی دارند، به هیمن منظور این سیب زمینی‌ها نیز در مدت زمان کمی شرایط مصرف خود را از دست دادند.
وی یاد آورشد که تا زمانی که راهکار صاردات سیب زمینی فراهم نشود و تولید مازاد باشد، راهکار دیگری به غیر از دفن وجود ندارد.

سوزنچی با اشاره به اینکه قیمت فعلی فروش هرکیلوگرم سیب زمینی درب انبار 400 تا 550 تومان است، گفت: درحالی این محصول به قیمت کمی از کشاورزان خریداری می‌شود که صنایع تبدیلی سیب زمینی، کاهشی در قیمت های خود نداشته اند و کماکان قیمت محصولات خود را بر اساس قیمت سیب زمینی 2 هزار تومانی محاسبه می‌کنند.

نظر

این روند با روی کار آمدن دولت جدید تغییری نکرد؟
وضعیت با تغییر دولت بد‌تر شد. چون آن موقع بحث آمریکا ستیزی وجود داشت اما الآن دیگر بحث دوستی و آشتی و... هست و دیگر این مسائل جایگاهی ندارد. اندکروزنه امیدی که آن موقع داشتیم که حداقل به واسطه منافع شاید یک کارهایی صورت بگیرد امروز از بین رفته و الآن دیگر اصلا پیگیری قضایا نیستند. ما گفتیم اشکالی ندارد حداقل با آمریکا دوست می‌شوید، دوستانه مشکل ما را حل کنید!!  افرادی مثل من که همچنان پرونده‌های باز دارند 10 نفر بیشتر نیستند اما هیچ پیگیری صورت نمی‌گیرد. در دولت قبل به آقای مشایی گقتم که اگر من را در فرانسه دستگیر کردند به اتهام همکاری با این نظام دستگیر کردند؛ یعنی به عنوان جاسوس نظام. اگر  من واقعا اینطور بودم و خدمت کردم مزدم را بدهید و این هزینه‌هایی را که کردم به من پرداخت کنید، فاکتورهایش هم موجود است. حالت دوم هم این است که من این کار را نکردم و به اتهام همکاری با شما قربانی شدم حالا شما باید بروید و از حق من در مجامع بین الملل دفاع کنید.
 یعنی شما دنبال بازپس گیری هزینه‌های پاریس هستید؟
خیر. بحث من این نیست که شما بیایید به من پول بدهید. بحث من این است که شما بیایید پرونده من را در دادگاه بین المللی مطرح و بر علیه آمریکا اقامه دعوی کنید چون درخواست آمریکا مبنی بر استرداد من از‌‌ همان ابتدا غیر قانونی بوده. من مدارک خیلی محکم و مثبتی دارم که بتوانم این را اثبات کنم. از ابتدای امر با وکیلم در فرانسه صحبت کردم و حتی گفتم دولت ما متأسفانه خیلی منفعل است و هیچ حرکتی نمی‌کند و من خودم شخصاً می‌خواهم علیه آمریکا در دادگاه بروکسل اقامه دعوی کنم. گفتند همچین چیزی نمی‌شود و شخص بر علیه دولت نمی‌تواند اقامه دعوی کند. بلکه دولت برای یک شخص یا تبعه‌اش علیه کشور دیگر وارد دعوی می‌شود. من دیدم تنها راه این است که از طریق سیستم حقوقی خودمان جلو برویم. پیگیری‌های خیلی زیادی کردم و متأسفانه همه‌اش به بن‌بست خورد. حتی گفتم این آمریکایی‌ها بهتر از خودمان هستند و بروم با آن‌ها معامله کنم. با وکیل خودم در آمریکا مکاتبه کردم و گفتم که به هر حال من زندان رفتم و آمریکایی‌ها هم آن بلایی که می‌خواستند سر من بیاورند را آوردند و بهره‌برداریشان را کردند. مقاصدشان این بود که تجار زیادی را از معامله با ایران منصرف کنند و بالاخره من یکی از آن افرادی بودم که سبب شده تجار بسیاری با ایران کار نکنند. حالا بیایند حداقل آن کیفرخواستشان را لغو کنند تا ما بتوانیم به زندگیمان برسیم و رفت و آمد داشته باشیم و از نو خومان را پیدا کنیم.
واکنش طرف آمریکایی چه بود؟
آمریکایی‌ها استقبال کردند و گفتند که چون کاکاوند زندان بوده، مشکل خاصی ندارد و ما می‌توانیم این کیس را از بین ببریم. ولی ایشان بیاید در یک کشور بی‌طرف با همدیگر مذاکره کنیم. این‌‌ همان کلک‌هایی است که آمریکایی‌ها معمولاً متأسفانه می‌زنند. خانم "شهرزاد میر قلی‌خان" را با همین کلک کشاندند و در آمریکا زندانی‌ کردند. آقای اردبیلی را با همین کلک کشیدند به گرجستان و آنجا دستگیرش کردند و الآن در آمریکا زندانی است. این حقه را می‌خواستند سر من پیاده کنند و این دفعه نه از طریق سیستم قضایی بلکه از طریق آدم‌ربایی.  بالاخره خیلی راحت می‌توانند در یک کشور طرف را دستگیر کنند و ببرند. من زیر بار نرفتم. البته این مسئله با مشورت وکیلم در فرانسه صورت گرفت و گفت که این کار صلاح نیست و صبر کن تا این کار از طریق قضایی حل شود.
در این نامه نگاری‌های زیادی انجام دادم و تمام مدارک لازم ارائه شده و کارهای که لازم بوده را انجام دادیم تا مسئولین کمی حرکت کنند. ولی متأسفانه کوچک‌ترین حرکتی در این راستا برای احقاق حقوق من انجام ندادند. البته من تنها نیستم، همه ما به جرم همکاری با این نظام دستگیر شدیم. اگر الآن آقای ظریف رفته، مذاکره کرده و توانسته به قول خودشان برجام را به فرجام برساند، افرادی بودند که هزینه‌هایش را پرداخت کرده‌اند و ایران به جایی رسیده که بنشیند پشت میز مذاکره و حرف برای گفتن داشته باشد.
 پیگیری‌هایتان در وزارت امور خارجه به کجا رسید؟
با افراد مختلفی در وزارت خارجه صحبت کردم. نگاهی که در وزارت خارجه وجود دارد این است که که ما زورمان به آمریکا نمی‌رسد و به خودم بار‌ها این مسئله را گفتند. در حالی که من مدرکی دارم  که می توان در دادگاه بروکسل و لاهه علیه آمریکا شکایت کنیم. مدارک متقن و مستند است اما در بدترین حالت بالاخره خودنمایی کردیم و جار و جنجال سیاسی راه می‌اندازیم. بار‌ها گفتم که بیایید از من استفاده سیاسی و  ابزاری بکنید. من را ببرید جلو و به بهانه من علیه آمریکا تبلیغات کنید. اما متأسفانه هیچ همتی در وزارت خارجه چه زمان آقای متکی و آقای صالحی و چه همین الآن اصلاً نیست. یعنی آن بدنه یک همچین چیزی را قبول ندارد و وقتی که یک بدنه کار‌شناسی چنین چیزی را قبول ندارد عملاً کاری از پیش نمی‌رود.
یعنی وزارت امور خارجه هیچ ترتیب اثری به خواسته شما برای احقاق حقوق‌تان نداد؟
ببینید؛ آن‌ها نمی‌گویند نه، می‌گویند چشم شما نامه بنویسید. و من شاید صد‌ها نامه به جاهای مختلف نوشتم. مثلاً به معاونت حقوقی ریاست جمهوری "خانم امین‌زاده". هر نامه‌ای که به وی برسد به بایگانی فرستاده می‌شود و اصلاً یک همچین چیزی را قبول ندارد که بر علیه آمریکا اقدامی بکند. می‌گوید ما با آمریکا دیگر دوستیم. من هم می‌گویم اشکالی ندارد که دوستیم ما هم دوستیم بیایید حداقل بگویید آقای آمریکا حالا که دوست شدیم این کیفرخواست بر علیه این آقا را حذف کنید و این پرونده‌هایی که به واسطه تحریم وجود دارد را حداقل ببندید.

به نظر شما، ریشه این بی تفاوتی در کجاست؟ در حالی که طرف مقابل حساسیت زیادی روی موارد مشابه مانند جیسون رضاییان نشان می‌دهد.
متأسفانه دولت خیلی منفعل عمل می‌کند. مجلس در این زمینه دو قانون تصویب کرده که یکی از آن دو، "قانون حمایت از شهروندان آسیب دیده از اقدامات اشغالگرانه دول خارجی به خصوص آمریکای جنایتکار" است. این عنوان قانون مجلس است که به دولت ابلاغ شده. این‌ها باید از این افراد حمایت می‌کردند. خانم "ریس" از اینجا آزاد شد و به فرانسه برگشت. وقتی به کشورش رسید به الیزه رفت و از ایشان استقبال رسمی کردند؛ به عنوان شخصی که به خاطر کشورش مثلا "صدماتی" را در ایران دیده بود. در صورتی که اینجا زندانی نبوده و داخل سفارت خودشان بود و فقط اجازه خروج از ایران نداشت.


دولت جدید کار ویژه‌ای برای شما انجام داد؟ با وجود شعارهایی مانند بازگرداندن عزت به پاسپورت ایرانی‌ و امثال آن؟
زمان اقای احمدی‌نژاد به دلیل وجود جوّ آمریکا ستیزی، پیگیری‌هایی وجود داشت اما  الآن اگر نامه‌ای هم ارسال کنیم از‌‌ همان اول یا سر از خُردکن در می‌آورد یا به بایگانی می‌رود و هیچ نامه‌ای به هیچ جایی نمی‌رسد.
مشکل ما این است که دولتمردان ما اصلاً به اتباع خودشان هیچ توجهی ندارند.  وقتی شما از تبعه خودت تمام قد دفاع کنید، نشان می‌دهد که در سیستم بین الملل حرفی برای گفتن دارید. یکی از نشانه‌های انفعال دولت این است که عربستان شهروندان ما را آنجا اعدام می‌کند، بدون اینکه اطلاعی به ما بدهد؛ حتی اگر به جرم مواد مخدر باشد. ولی در مقابل، دولتی‌ها هیچ کاری انجام نمی‌دهند مثلاً یک کاردار را احضار می‌کنند و می‌گویند که این رفتار نا‌مناسب بود و مثبت نبوده و حتی محکوم هم نمی‌کنند. این‌ها همه مسائلی هست که متأسفانه در سیستم ما وجود دارد.
وقتی یک شهروند آمریکایی اینجا دستگیر می‌شود، آن فرد می‌شود مسئله کل دنیا و روزی نیست که راجع به آن صحبت نشود. مانند مورد "جیسون رضائیان". یعنی جار و جنجال سیاسی راه می‌اندازند. در حالی که مسئله پرونده من در ایران تا پنج ماه مسکوت بود. زمانی که خانم ریس در ایران دستگیر شد‌‌، همان روز سارکوزی فوراً موضع‌گیری کرد. در صورتی که جالب است شاید خیلی‌ها فکر کنند که این شخص یک دانشجو بوده یا یک استاد دانشگاه بوده در اصفهان زبان فرانسه درس می‌داده است اما مدتی بعد دستگاه اطلاعاتی فرانسه اعلام کرد که وی برای آن‌ها کار می‌کرده  و ایران هم بیهوده دستگیرش نکرده بود. بعد از این اتفاق، ایران هم در مورد پرونده من جار و جنجال کرد. 


فرض ما بر این هست که بالاخره کسانی که در وزارت خارجه هستند کار‌شناس این حوزه محسوب می‌شوند شما هم می‌گویید اسنادی که در این زمینه دارید اسناد کاملاً قوی هست، چرا وزارت خارجه با اینکه شما اسناد قوی دارید، کاری نمی‌کند؟
برای خود ما هم سوال است که وزارت خارجه چرا کاری نمی‌کند! ولی در بدنه کار‌شناسی وزارت خارجه چنین دیدگاهی وجود ندارد. این پرونده در معاونت حقوقی ریاست جمهوری زمان  آقای "مجید جعفرزاده" و بعد هم آقای محبی که امروز عهده‌دار ریاست مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری  هستند، بررسی شد  و کارشناسان گفتند پرونده شما تنها موردی هست که قابل مطرح شدن دارد و قول هم دادند که حتماً کاری انجام بدهند. ولی متأسفانه هیچ کاری نکردند. متأسفانه من با یکی دو تا کار‌شناس صحبت کردم متوجه شدم که خیلی نا‌امید هستند و می‌گویند ما چکار می‌توانیم بکنیم؛ ما که زورمان به آمریکا نمی‌رسد. یعنی به صراحت چنین کلامی را ابراز می کنند.
چون پرونده‌ام در آمریکا باز است، ممکن است با خروج از مرزهای کشور دستگیر شوم
وکلا می‌گویند به خاطر اینکه پرونده‌ام در آمریکا باز است و سخنگوی دادگستری آمریکا رسماً اعلام کرده که ما همچنان به تلاشمان برای دستگیری کاکاوند و محاکمه‌اش در آمریکا ادامه می‌دهیم من نمی‌توانم فعالیت بازرگانی و تردد به خارج از کشور داشته باشم.


 سفارت ایران در پاریس به عنوان نمایندگی دیپلماتیک تهران، چه کمک‌هایی به شما کرد؟
سفارت ایران در فرانسه از‌‌ همان بدو دستگیری من توسط همسرم در جریان امر قرار گرفت. چون اولین چیزی که به همسرم گفتم این بود که به سفارت اطلاع بدهد. در زندان به ملاقات من آمدند و به من وعده دادند که نگران نباش و ما پیگیر هستیم؛ اما هیچ اقدام عملی صورت نگرفت؛ همه این کار‌ها نظیر وکیل گرفتن و پیگیری ها را همسرم انجام داد و تمام هزینه‌های سنگین وکلا به عهده خودم بود.
هزار یورو هزینه وکلای من در آمریکا و فرانسه شد چون باید وکلای خبره‌ای می‌گرفتیم. اگر کسی پول نداشته باشد تا از جیب خود هزینه کند و چنین مشکلی برایش پیش بیاید، باید مثلا20 سال زندانی بکشد و متأسفانه هیچ حمایتی هم از وی نخواهد شد.


دیپلمات‌های ایران در جلسات دادگاه بودند؟
خیر آنجا نبودند. ولی یک نفر از دادستانی آمریکا و دو نفر از سی آی‌ای و نمایندگانی از سفارت آمریکا در فرانسه به جلسات می‌آمدند و خیلی پیگیر بودند. این قضیه هم خیلی برایشان حیثیتی شده بود به خاطر اینکه اگر نمی‌توانستند در فرانسه که نوعی حیات خلوت خودشان بود یک نفر را دستگیر و به آمریکا منتقل کنند برایشان خیلی سنگین تمام می‌شد. در آخر هم همین اتفاق افتاد.
 ایالات متحده چطور فعالیت‌های بازرگانی شما را ردیابی کرد؟
بیشتر از طریق ایمیل‌هایی که ارسال یا دریافت کرده بودیم مورد ردیابی قرار گرفتم. بحثی که آن‌ها داشتند این بود که من به صنایع نظامی کالا فروختم. عبارتی وجود دارد تحت عنوان کالاهایی با کاربردهای دو گانه (Dual use goods)، یعنی کالاهایی که هم می‌تواند کابرد نظامی داشته باشد و هم کاربرد غیرنظامی. این‌ها می‌گویند که کالاهایی که من فروخته بودم این مشخصات را داشته است. در صورتی که اثبات کردم تمام کالاهایی را که ما از آمریکا خریده بودیم و به صنایع نظامی ایران فروخته بودیم دارای کاربرد دوگانه نیستند. کالاهایی که روی آن دست گذاشتند یک سری قطعات الکترونیک تجهیزات اندازه‌گیری بود. قطعات الکترونیک کاربرد‌های مختلف می‌تواند داشته باشد؛ مثلاً من یک قطعه الکترونیک به شما می‌فروشم شما در موبایل استفاده می‌کنید و ممکن است که کس دیگری در موشک استفاده کند. این دلیل نمی‌شود که آن کالا کاربرد دوگانه داشته باشد. کالا با کاربرد دوگانه مفهوم فنی خاص خود را دارد. کالاهایی هستند با یک سری استانداردها و تلرانس‌های مهندسی خاص. کالاهای دوگانه یعنی فقط صرفاً شما می‌توانید در یک اپلیکیشن خاص از آن کالا استفاده کنید و جالب است یک سری از آن قطعات خازن و مقاومت بود که در اسباب‌بازی بچه‌ها هم پیدا می‌شود. 


با توجه به تعریف‌های شما، باید نظارت خاصی روی این کالا‌ها باشد.
ما هم همین را می‌گفتیم که اگر این حساسیت وجود دارد باید از طرف آمریکایی باشد تا این کالا‌ها را به طرف مالزیایی یا هر کس دیگری نفروشد و بگوید این کالا کاربرد دوگانه دارد. وقتی چنین بحثی نیست  از طرف فروشنده آمریکایی نیست، باشد پس طبعاً مشکلی وجود نداشته. ولی متأسفانه آن‌ها در آن زمان هدفشان محدود کردن فعالیت‌های تجاری با ایران بود و افرادی که به نوعی داشتند با آمریکا کار می‌کردند را تحت نظر داشتند. در نهایت هم توانستند صدماتی به برخی افراد بزنند. ما هم از طریق ایمیل‌ها درگیر شدیم البته بعداً در اسناد ویکی لیکس فاش شد که در یک سری از معاملاتی که ما می‌خواستیم انجام بدهیم با یک سری از شرکت‌های اروپایی، آمریکایی‌ها مداخله کرده و نگذاشته بودند که انجام شود. مثلاً یک مرتبه قصد خرید سنسورهای فشار داشتیم که آن موقع سفارت آمریکا در برلین به شرکت "اچ پی‌ام" آلمان نامه زده بود که جلوی این معامله را بگیرید چون کالاها برای تاسیسات موشکی استفاده می‌شود.
کار ما مخفی نبود، که بخواهیم چیزی را محرمانه نگهداریم ولی  پیش آمده بود که کالاهایی را درخواست کنیم و معامله صورت نگیرد. نمی‌دانستیم علت چیست تا  این که متوجه شدیم آمریکایی‌ها فشار می‌آورند که کار انجام نشود.


مستنداتی ارائه می‌دادند؟
مستندات شاکیان "ایمیل‌های یاهو و جیمیل" بود
بله، آن‌ها تمام مکاتبات ما را داشتند. ما هم به فکر این نبودیم که بخواهیم مکاتباتمان محرمانه باشد. از ایمیل‌های شرکت یا ایمیل‌های عمومی مثل یاهو و جی‌میل استفاده می‌کردیم. همه مکاتبات ما را داشتند ولی مهم این بود که کالاهایی که این‌ها می‌گفتند هیچکدام کالایی نبود که کاربرد دوگانه باشد. من به همه آن‌ها می‌گفتم که انکار نمی‌کنم به ایران کالا فروختم؛ من به صنایع الکترونیک ایران (صا‌ایران) که جزو صنایع دفاع هست کالا فروختم ولی هیچکدام کاربرد دوگانه نداشته است. از زمانی که صنایع نظامی و دفاعی ما در لیست سیاه شورای امنیت قرار گرفت، یعنی از سال 2008 دیگر شما حتی میز و صندلی هم نباید به این‌ها می‌فروختید ولی من هر چی کالا فروخته بودم قبل از زمان تحریم شورای امنیت بود.

گفتید اموال شما مسدود شده، آیا با توافق هسته‌ای این اموال مسدود شده شما آزاد می شود؟
این مورد را ما بار‌ها از آن‌ها خواستیم که در قضیه برجام باید یک بندی مربوط شود به افرادی که در این قضیه تحریم توسط آن‌ها آسیب دیدند.متأسفانه چون به اتهام نقض قوانین شورای امنیت و به خاطر کمک به تاسیسات نظامی بلوکه شدند، اصلاً مشمول ما نمی شود. من برجام را هم می‌خواندم هیچ چیزی در رابطه با این افراد یا اینکه کالا‌هایشان و خودشان رفع توقیف شوند قید نشده است.


شما با تیم وزیر امور خارجه جلسه داشتید؟
نه متأسفانه نتوانستم. فقط توانستم با زحمت یک نامه به دست ایشان برسانم. الآن تیم آقای ظریف و تیم فعلی دولت ما را حتی به حضور نمی پذیرند که صحبت کنیم. زمان دولت قبلی بالاخره می‌توانستیم دیدارهایی داشته باشیم ولی الآن اصلاً. ما می‌خواهیم مقامات پرونده های ما را بررسی کنند و حداقل در برجام و یا در توافقاتی که با آمریکا می‌کنند این کیس‌ها لحاظ شود، همانطور که طرف آمریکایی می گوید در همه جلسات با تیم ایرانی مواردی مانند جیسون رضاییان را مطرح کرده است. حداقل اتهامات بین المللی را بردارند تا امثال من به تجارت خودشان بازگردند.


با سایر دوستانی که وضعیتی مشابهی مثل شما داشتند به صورت دسته‌جمعی اقدام نکردید؟
ما کمپینی داریم به نام "کمپین دفاع از ایرانیان خارج از کشور" و آقای پیرزاده هم آن را اداره می‌کنند. به طرق مختلف پیگیری می‌کنیم ولی حقیقتاً من خیلی به این موضوع امیدوار نیستم. به خاطر اینکه انفعال دولت بسیار بالا است. پرونده حداقل پنج نفر از ما در شورای صیانت در جلساتی مطرح شد که نمایندگانی از  از وزارت اطلاعات و صنایع دفاع و از وزارتخانه های مختلف در آن حضور داشتند و بررسی می‌کردند که آیا این افراد، افرادی هستند که به خاطر نظام آسیب دیده‌اند یا اینکه خودشان مشکل داشتند و آسیب دیدند. همه آن‌ها هم در آن جلسات تایید کردند که ما مشکل شخصی نداشتیم. قرار بود که در شورای صیانت این موارد را ببرند و پس از تخصیص بودجه در دادگاه بین‌المللی اقامه دعوی کنند.

م


نظر

دولت یازدهم اجازه اقامه دعوی علیه آمریکا را نمی‌‌دهد?/متأسفانه دولت خیلی منفعل عمل می‌کند

Share/Save/Bookmark
دولت یازدهم اجازه اقامه دعوی علیه آمریکا را نمی‌‌دهد?/متأسفانه دولت خیلی منفعل عمل می‌کند
 
گرچه کارشناسان وزارت خارجه تایید کرده‌اند مدارک من متقن و قابل طرح است اما برای شکایت از دولت آمریکا اقدام نمی‌کنند. انتظار داریم همانطور که طرف آمریکایی از جیسون رضاییان اهرمی فشاری ساخته، دولت هم پرونده امثال من را بررسی کرده و در توافقاتی که با آمریکا دارند، مطرح کنند.

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:"مجید کاکاوند" متولد سال 1351 در تهران، مهندس ایرانی است که چند سال پیش به اتهام دور زدن تحریم‌های شورای امنیت از سوی آمریکا، به دست نیروهای امنیتی فرانسوی در فرودگاه پاریس بازداشت شد. دولت آمریکا با دعاوی سنگین تلاش داشت دولت فرانسه را تحت فشار بگذارد تا کاکاوند را به واشنگتن تحویل دهد اما وی  توانست پس از طی شدن مراحل قضایی بی گناهی خود را اثبات و ادعاهای بی اساس طرف آمریکایی را اثبات کند. کاکاوند و دیگر افرادی که شرایطی مشابه وی دارند، تلاش می‌کنند تا حقوق ازدست رفته خود را به دست بیاورند. این مهندس ایرانی درگفتگو با «نسیم»، از رنج‌هایش برای اثبات بی گناهی خود و کم لطفی مسئولین سخن گفت.
 لطفا در خصوص دستگیری‌تان در کشور فرانسه توضیح بدهید.
نوروز 88، طی یک سفر توریستی به کشور فرانسه در بدو ورود به خاک آن کشور دستگیر شدم.  علت دستگیری من درخواست دولت آمریکا از فرانسه برای دستگیری و استرداد من به ایالات متحده بود. در کیفرخواست ارسالی آمریکا برای پاریس، جرائمی که برای من در نظر گرفته بودند انتقال فناوری و تجهیزات به تأسیسات نظامی، هسته‌ای و موشکی ایران، کمک به توسعه این سیستم‌ها از لحاظ تکنولوژیک و پولشویی بود. جرایم قید شده در کیفرخواست خیلی بزرگ بود، چیزی که اصلاً من فکرش را نمی‌کردم.
چرا پای آمریکایی‌ها به موضوع تجارت شما باز شد؟
زمینه این اقدام آمریکایی‌ها برمی‌گشت به شرکتی که من در مالزی داشتم. من از طریق شرکتم در مالزی، در زمینه بازرگانی قطعات الکترونیک و ابزار دقیق فعالیت می‌کردم. کالا‌هایمان را هم به اکثر کشورها از جمله سنگاپور و البته به ایران می‌فروختیم.
ما چون یک شرکت مالزیایی بودیم این آزادی عمل را داشتیم که بتوانیم از همه جای دنیا خرید کنیم و به همه جای دنیا هم بفروشیم. طبیعتا ما هم از آمریکا و کشورهای اروپایی خرید داشتیم و فروشمان هم به کشورهای مختلف از جمله ایران بود. چون  ایرانی بودیم شاید حجم زیادی از تجارتمان با کشور خودمان بود. به این دلیل که هم بازار ایران را بهتر می‌شناختیم و هم ارتباطاتی داشتیم.
آمریکا با دستگیری من میخواست قدرت‌نمایی کند
در خلال این مبادلات، به خاطر کالاهایی که از آمریکا خریداری کرده و  به شرکت‌های ایرانی فروخته بودیم، به نوعی تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران نقض شده بود. از نظر ما این قضیه به هیچ وجه مهم نبود، چون شرکت مالزیایی بودیم و اصلاً ملزم نبودیم که قواعد آمریکا را رعایت کنیم. آمریکایی‌ها به خاطر اینکه در آن زمان می‌خواستند به نوعی اعمال قدرت کنند و به نوعی به تمام دنیا بقبولانند که قوانین آن‌ها باید رعایت شود سلسله اقداماتی برای دستگیری افراد داشتند تا قدرت نمایی کنند. اشخاص مختلف را در کشورهای مختلف را تحت پیگرد قرار می‌دادند و اگر امکانش بود دستگیر می‌کردند. من جزء اولین افرادی بودم که قربانی این توطئه آمریکایی‌ها شدم.
آمریکایی‌ها نمی‌توانستند قید کنند که علت دستگیری من فقط دور زدن تحریم‌های آمریکا بر علیه ایران است، بنابراین باید من را یک مجرم بین‌المللی نشان می‌دادند. به همین خاطر در کیفرخواستشان ارسال تجهیزات و ادوات تکنولوژیک به صنایع نظامی هسته‌ای و موشکی را قید کردند که یک جرم بین‌المللی است و از این طریق می‌شود افراد را در کشورهای مختلف تحت پیگرد قانونی قرار داد. دلیل آن هم این است چون  بود تحریم‌های آمریکا علیه ایران یک جانبه‌ بود و در مناطق دیگر دنیا به آن‌ها بهایی داده نمی‌شد. ولی اگر تحریم از جانب شورای امنیت سازمان ملل باشد و کسی آن را نقض کند، در هر جای دنیا می‌تواند قابل پیگرد باشد و تحت تعقیب قرار بگیرد. آمریکایی‌ها از این حربه استفاده کردند و جرائمی که برای من در کیفرخواستشان به دولت فرانسه قید کرده بودند جرائمی از این دست بود.

نحوه بازداشتتان چطور بود؟
زمانی که به همراه همسرم به فرودگاه "شارل دوگل" رسیدیم و از هواپیما پیاده شدیم، دیدم که پلیس فرانسه یک گیت بازرسی پایین پله‌ها مستقر کرده است و افراد را چک می‌کنند. برای من خیلی عجیب بود که چرا در‌‌ همان خروج هوایی این کار را انجام می‌دهند. موقعی که نوبت به من رسید یک سری سوالاتی پرسیدند و بعد از من خواستند که با آن‌ها به ایستگاه پلیس بروم. در آنجا متوجه شدم که هدفشان از این گیت دستگیری من بود. من به همراه همسرم بودم و شرایط خیلی سخت و ناهنجار بود. نوروز 88 بود، یک مسافرت توریستی برنامه‌ریزی کرده بودیم و می‌خواستیم سال تحویل را جشن بگیریم و یک دفعه دیدیم که کلاً قضایا 180 درجه برعکس شد و با یک مشکل خیلی بزرگ روبرو شدیم.
وقتی در ایستگاه پلیس کیفرخواست را خواندند گفتم این شخصی که شما دنبال آن هستید من نیستم چون جرائمی که اینجا قید شده مربوط به من نمی‌شود. ولی آن‌ها گفتند شما طبق مشخصات قید شده در پاسپورت و مشخصات فیزیکی همان شخصی هستید که آمریکا خواسته است. دیگر هیچ کاری نمی‌شد کرد و عملاً به یک دردسر خیلی بزرگی افتاده بودیم. گفتم که الآن چکار باید بکنیم؟ آن‌ها گفتند که از طریق سیستم قضایی مشکل شما حل می‌شود و تنها کاری که ما می‌کنیم این است که شما را تحویل سیستم قضایی فرانسه می‌دهیم و آن‌ها در مورد شما تصمیم‌گیری می‌کنند.
برخورد آن‌ها با شما چطور بود؟ همسرتان در چه وضعیتی قرار داشت؟
با شرایط خیلی بدی من را منتقل کردند. این موضوع را در مصاحبه‌های مختلف گفتم و کتابی در خصوص ان شرایط نوشته‌ام که به زودی چاپ می‌شود. آن‌ها حتی اجازه ندادند همسرم را ببینم تا سفارشاتی که لازم بود را بدهم. دست آخر،‌ اجازه دادند در حد یک دقیقه فقط به زبان انگلیسی صحبت کنیم. تمام پول سفر پیش من بود و حتی این اجازه را ندادند که من یک مبلغی به همسرم بدهم. بالاخره این زن در یک کشور غریب چکار کند؟  من گفتم اینکه دم از حقوق بشر می‌زنید همین هست؟ عصبانی شدند و گفتند که اینجا نه ایران است و نه آمریکا؛ اینجا فرانسه است و قوانین خاص خودش را دارد و شما هر کاری که ما می‌گوییم انجام بدهید. بالاخره با یک شرایط سختی ما را جدا کردند و من از همسرم خواستم سفارت را در جریان بگذارد و به ایران برگردد..  همسرم هم برای پیگیری کارها و گرفتن وکیل و کارهایی از این دست از من جدا شد.
سه ماه انفرادی بودم
من را هم‌‌ همان روز منتقل و تفهیم اتهام کردند. شش ماه زندان بودم و نیمی از آن را در انفرادی گذراندم. سه ماه دیگر را در یک سلول سه نفره با افرادی دیگری که جرائمشان اغلب جرائم معمولی از قبیل قاچاق مواد مخدر و سرقت بود، هم سلول بودم. بعد از شش ماه تقاضای آزادی موقت کردم و مقام قضایی با قید وثیقه با آزادی‌ام موافقت کرد. هشت ماه بعد از زندان را نیز در در  پاریس بودم و اجازه خروج نداشتم تا مراحل دادگاهی من طی شود.
 مراحل قضایی به چه صورت بود؟ چرا فرانسوی‌ها از استرداد شما به ایالات متحده خوددداری کردند؟
مراحل دادگاهی به این شکل بود که دولت فرانسه داشت بررسی می‌کرد آیا در قالب قانون استردادی که بین دو کشور وجود دارد می‌تواند من را به دولت آمریکا تحویل دهد یا خیر و اصلاً به جرائم و آن مواردی که آمریکا قید کرده بود کار زیادی نداشتند. خوشبختانه نتوانستند طبق قراردادشان من را به آمریکا تحویل دهند؛ به این خاطر که طبق قوانین بین‌المللی و قوانین استرداد، افراد و مجرمینی که بخواهند مسترد کنند باید مرتکب جرمی شده باشند که در هر دو کشور جرم محسوب شود. آمریکایی‌ها نتوانستند اتهامات خود را ثابت کنند و به طرف فرانسوی بقبولانند که من قوانین شورای امنیت را نقض کرده‌ام. در فعالیت‌های بازرگانی‌ من، فقط قوانین داخلی آمریکا نقض شده بود به همین خاطر نتوانستند از دولت فرانسه بخواهند که من را تحویل بدهد.

کاکاوند در جمع خبرنگاران حین فرایند دادرسی
 
 پس آزادی شما، رسانه‌ها از معاوضه شما و خانم "کلوتید ریس" صحبت کردند. این موضوع چقدر حقیقت دارد؟
پرونده من به دلیل همزمانی با حوادث سال 88 جنبه سیاسی خیلی زیادی پیدا کرده بود. آن موقع یک خانم فرانسوی به جرم جاسوسی در ایران دستگیر شده بود و مطبوعات فرانسه خیلی این دو قضیه را همدیگر ارتباط می‌دادند. می‌گفتند ایران این کار را کرده که بتواند نفر خود را آزاد کند. ولی واقعیت قضیه اینطور نبود؛ در اصل من از طریق سیستم قضایی خود فرانسه توانستم تبرئه شوم. البته تبرئه نه به طور کامل چون که هنوز پرونده من در آمریکا باز است اما در هر صورت نتوانستند من را به ایالات متحده تحویل دهند و در اردیبهشت 89 به ایران بازگشتم.
بعد از اینکه به ایران برگشتید دنبال پیگیر شکایت از فرانسه و آمریکا در دادگاه‌های بین‌المللی شدید؟
بعد از اینکه سیستم قضایی فرانسه رأی آزادی من را صادر کرد، سخنگوی دادگستری آمریکا دقیقاً‌‌ گفت ما از تصمیم پاریس بسیار ناراحت هستیم ولی همچنان به پیگیری خودمان ادامه می‌دهیم که ایشان را دستگیر و در داخل خاک آمریکا محاکمه کنیم. یعنی پرونده من هنوز در آمریکا باز هست و آن‌ها هم هنوز از جرائم و کیفرخواستشان کوتاه نیامده‌اند و کیفرخواست هنوز وجود دارد. به محض اینکه به ایران برگشتم پیگیری حقوقی این قضیه را شروع کردم. با وکلای خودم در فرانسه و آمریکا صحبت کردم که به چه طریق می‌شود این قضیه را پاک کرد. یکی از بحث‌هایمان این بود که از دولت فرانسه شکایت کنیم که قابل انجام نبود. وکیل من در فرانسه گفت نمی‌شود این کار را کرد؛ به خاطر اینکه دولت فرانسه شما را بر اساس قرارداد استرداد بین دو کشور دستگیر کرده و وظیفه داشته که این کار را انجام دهد. همیشه این معاهدات بین‌المللی بالا‌تر از قانون اساسی کشور‌ها هستند به من گفت شما باید از آمریکا شکایت بکنید. به خاطر اینکه درخواست آمریکا مبنی بر استرداد من از‌‌ همان ابتدا غیر قانونی بوده و آن‌ها در کیفرخواستشان جرائمی را قید کرده بودند که حقیقت نداشت.
من از آمریکا کالا خریداری کردم و به ایران هم فرستادم. قوانین داخلی و تحریم‌های آمریکا علیه ایران  نقض شده بود ولی قوانین شورای امنیت را نقض نکردم. من اگر آمریکایی بودم مجرم محسوب می‌شدم. چون آمریکایی‌ها می‌دانستند با این حربه نمی‌توانند دولت فرانسه را مجاب به استرداد من کنند این مسئله را به تجهیزات نظامی ربط دادند و بزرگ‌نمایی کردند. اگر من چنین قوانینی را نقظ کرده بودم برای تعطیلات نوروز به پاریس می‌رفتم؟ در حالی که خوب می‌دانستم چنبن افرادی می‌توانند همه جا تحت پیگرد باشند.
آمریکایی‌ها آن موقع می‌خواستند تمام تجاری که با ایران کار می‌کنند را تحت فشار بگذارند و جو رعب و وحشتی ایجاد کنند. وقتی که یک نفر مثل نفر دستگیر می‌شود خود به خود 50 نفر دیگر از کار کردن با ایران عقب می‌کشند که البته همین اتفاق هم افتاد.  من آن زمان دیدم خیلی از کسانی که داشتند کار می‌کردند، تجارت با ایران را کات کردند و گفتند دیگر خطرناک شده. آمریکایی‌ها هدفدار این کار‌ها را انجام می‌دادند. می‌خواستند انزوای ایران را بیشتر کنند. البته خیلی در این زمینه موفق هم بودند چون خیلی از شرکت‌ها کار کردن با ایران را کنار گذاشتند و خیلی از تجار دیگر نتوانستند ادامه بدهند.  شرکت من در مالزی تعطیل، دفا‌تر و حساب‌هایم مسدود و اموالم در آمریکا بلوکه شد. حدود یک میلیون و صد هزار دلار کالاهای من آن زمان بلوکه شد.
بعد از بازگشتتان به ایران، مساله را از چه نهادهایی پیگیری کردید؟
من بعد از اینکه وارد ایران شدم قضیه را به معاونت حقوقی نهاد ریاست جمهوری بردم که البته خودشان از ابتدای قضیه درگیر این مسئله بودند. چون ابعاد رسانه‌ای پرونده من خیلی گسترده بود و اخبار مربوط به آن در رسانه‌ها وجود داشت. البته دولت هم در آن زمان حمایت‌های سیاسی لازم را اعمال می‌کرد چون به هر حال در یک مقطع، منافع من و منافع دولت در یک راستا قرار گرفته بود و آن هم آمریکا ستیزی بود. در آن مقطع چون منافع ما در یک راستا بود دولت حمایت‌های سیاسی خود را داشت و وزارت خارجه کار‌ها را پیگیری می‌کرد و به دولت فرانسه فشار می‌آورد که البته این فشار‌ها بسیار موفقیت آمیز بود چون از‌‌ همان اول که من را دستگیر کرده بودند سارکوزی به آمریکایی‌ها گفته بود که ما این را تحویل شما خواهیم داد. آن‌ها گذاشتند سیر طبیعی مراحل قضایی طی شود. البته سیستم قضایی آن‌ها خیلی مستقل عمل می‌کند و می‌شود گفت بالاخره تمام قوانین خوب قضایی را فرانسوی‌ها دارند و خیلی از جاهای دنیا از آنجا اقتباس کردند این بود که ما به هر حال در آن سیستم قضایی ما موفق شدیم و توانستیم آمریکا را در آن دادگاه شکست بدهیم و به نظر من این مسئله یک پیروزی خیلی بزرگی بود. همه این‌ها همه با هزینه مادی و معنوی شخصی خودم بود. اینکه الآن پرونده من هنوز باز است و از آن موقع من نمی‌توانم به هیچ کشوری بروم، تمام فعالیت‌های تجاری من عملاً مسدود و متوقف شده است.
بعد از اینکه آمدم افراد مختلفی را رفتم دیدم. توانستم با مسئولین دولت قبل ملاقات‌هایی داشته باشم. همه این‌ها به نوعی آن موقع اذعان داشتند که شما به گردن این نظام حق دارید و دست شما هم درد نکند. شما مکاتبه کنید و ما سعی می‌کنیم که این حقوق شما به نوعی استیفاء شود اما هیچ حرکتی در این چهار پنج ساله و کوچک‌ترین حرکتی از طرف دولت متأسفانه انجام نشده است.


نظر

اژه‌ای: رهبر انقلاب اجازه ورود دستگاه قضا به مساله بورسیه‌ها را صادر کردند/

Share/Save/Bookmark
اژه‌ای: رهبر انقلاب اجازه ورود دستگاه قضا به مساله بورسیه‌ها را صادر کردند/ در سال94بدهی دولت به بانک مرکزی افزایش یافته که آثارخوبی ندارد
 
سخنگوی دستگاه قضا در هشتاد و هشتمین نشست خبری به سئوالات خبرنگاران درباره پرونده بورسیه‌ها، وضعیت سعید مرتضوی، پرونده‌های محیط زیست و دستگیری تیم‌های تروریستی پاسخ داد.

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در هشتاد و هشتمین نشست خبری ضمن تبریک هفته بسیج اظهار داشت: بسیج یکی از نهادهای پرخیر و برکت و یک یادگار ماندنی از حضرت امام خمینی(ره) است.


وی ادامه داد: بسیج لشکر مخلص خداست و از مجموعه نهادهای پرثمر و کم‌هزینه نظام محسوب می‌شود.
غلامحسین اژه‌ای بیان داشت: ان‌شاءالله همه بسیجی باشیم و در پیشبرد اهداف نظام‌ انقلاب‌مان تأثیرگذار باشیم.
وی خاطرنشان کرد: در آستانه اربعین حسینی نیز هم‌نوایی می‌کنیم با سالار این قافله اربعین حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س) و امیدوارم عزاداری خوبی شایسته اربعین داشته باشیم.


صدور قطعنامه علیه ایران بسیار مضحک بود/کشف 2 تن تریاک و 350 کیلو هروئین در ماه گذشته
سخنگوی قوه قضائیه در خصوص صدور قطعنامه علیه ایران گفت: اخیراً قطعنامه غیرالزام‌آور علیه جمهوری اسلامی ایران صادر کردند که بهانه آنها نیز عدم حقوق بشر در ایران است، که این قطعنامه خیلی مضحک و شرم‌آور برای سازمان‌های بین‌المللی است.


وی افزود: سازمان‌های بین‌المللی برای آمریکا و اسرائیل را که ادعای حقوق بشر دارند، قطعنامه‌ای صادر نمی‌کند، ولی برای ایران قطعنامه صادر کرده است در صورتی که برای همه دنیا روشن شده که چه کسانی تروریست را ایجاد و از داعش حمایت می‌کنند.


معاون اول قوه قضائیه بیان داشت: مشخص است کشورهایی چون آمریکا و اسرائیل، داعش را مسلح کردند و از آن نفت می‌خرند و حتی در استخراج و فروش نفت نیز کمک می‌کنند و چه ظلم‌هایی که در حق مردم عراق و سوریه نکردند.


سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد: تروریست و داعش مورد حمایت غرب، آمریکا و اسرائیل است. موزه‌های عراق را سرقت کردند و آنچه را که سرقت شده و دارای شناسنامه است به کشورهای اروپایی فروخته و علی‌رغم اینکه می‌دانند سرقتی بوده، خریداری و نگهداری می‌کنند.


وی گفت: اخیراً نیز اتفاقی در فرانسه افتاد که از نظر ما محکوم است، اما از همین اقدامات بعد از حادثه فرانسه می‌بینید که چگونه مردم را بدون حکم قضایی دستگیر و یا تیراندازی می‌کنند و یا افرادی را بدون حکم حبس و نگهداری می‌کنند و بسیاری از اقدامات غیرقانونی انجام می‌دهند.


سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: در طول سنوات گذشته، پرونده اسرائیل و آمریکا از نقض اولیه حقوق بشر آنقدر پر است و حال به مثال آمریکا و اسرائیل ادعای حقوق بشر می‌کنند.

 


وی گفت: می‌گویند چرا قاچاقچیان مواد مخدر را مجازات می‌کنید. یک محموله در استان یزد دارای 2 هزار کیلو تریاک و 350 کیلو هروئین کشف و ضبط شده و اگر این تعداد مواد امحاء نمی‌شد، چند نفر در سراسر کشور بدبخت می‌شدند. آنچه علیه ایران مطرح می‌کنند نقض حقوق بشر کرده، این است که امثال قاچاقچیان را مجازات می‌کنند، ولی خودشان تروریست‌ها را کمک مالی و تسلیحاتی می‌کنند.
محسنی اژه‌ای افزود: جمهوری اسلامی ایران براساس قوانین داخلی خود، قاچاقچیان را مجازات می‌کند.


معاون اول قوه قضائیه بیان داشت: کسانی که 17 هزار نفر از مردم ما را شهید کردند و تعدادی را معلول و مجروح کردند را در کشور خود پناه می‌دهند و به آنها تجهیزات و امکانات می‌دهند، حال این کشورها ایران را ناقض حقوق بشر می‌دانند.


وی تصریح کرد: از فرمانده نیروی انتظامی نیز تشکر می‌کنم که با جرایم مشهود برخورد جدی می‌کند و درخواست دارم این اقدامات قاطعانه دنبال شود و هرگونه کمکی را از قوه قضائیه بخواهند انجام می‌دهیم.


دستور رهبری مبنی بر رسیدگی به پرونده‌های بورسیه/ آمادگی دستگاه قضا برای وصول مطالبات بانکی
غلامحسین اژه‌ای در ادامه این نشست گفت: قوه قضاییه آمادگی دارد تا از هر نوع فعالیت سالم اقتصادی و همچنین از فعالان اقتصادی که فعالیت سالم دارند به خصوص در امر تولید حمایت کامل داشته باشد.
وی ادامه داد: همچنین از بانک‌ها در جهت وصول مطالباتشان از بانک مرکزی برای ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری حمایت خواهیم کرد.

 

اژه‌ای ضمن آمادگی برای حمایت همه‌جانبه از دولت برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم گفت: آمادگی همکاری و حمایت با دولت در زمینه رفاه مردم و تحقق وعده‌هایشان را داریم و در چارچوب وظایف و اختیاراتمان به دولت کمک خواهیم کرد لازم است در این خصوص دولت و بانک‌ها قدم اول را بردارند.


وی گفت: بر اساس گزارش‌های رسیده بدهی‌های دولت به بانک مرکزی نسبت به سنوات گذشته افزایش داشته است و همچنین بدهی‌های بانکی نیز به بانک مرکزی روند صعودی دارد که این در زمینه رفع نیازها و رفاه مردم صورت خوشی نخواهد داشت.


سخنگوی دستگاه قضا افزود: همچنین درباره معوقات بانکی آمادگی همکاری کامل داریم ولی این در حالی است که بانک‌ها هم دقت لازم را داشته باشند تا این معوقات با نظارت‌های منظم و بازرسی‌های دقیق تکرار نشود.
وی با اشاره به پرونده بورسیه‌های اخیر و شکایت تعدادی از دانشجویان خاطرنشان کرد: در اوایل امسال مصوبه‌ای برای شورای عالی فرهنگی داشتیم که بر اساس این مصوبه اگر این کمیته تصمیماتی می‌گرفت دیگر کسی از رأی این کمیته به دیوان عالی نمی‌توانست شکایت کند که مشخصاً این فقره در خصوص موضوع بورسیه‌ها بود که تعدادی از اعضای شورای عالی فرهنگی نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه نوشتند که باید تجدیدنظری در خصوص این مصوبه صورت پذیرد.


اژه‌ای گفت: در این خصوص ریاست محترم قوه نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشتند که در آن ذکر شد که اگر در محکمه‌‌ای حکم قطعی صادر شده باشد اما در آن حکم گمان خلاف شرع صورت پذیرد می‌شود درباره آن تجدیدنظر کرد و حال اگر مقام معظم رهبری موافقت کنند اگر کسی به این کمیته شکایت یا اعتراض داشتند نیز همانند بقیه احکام قضا بشود به آن شکایت اعتراض زد و دوباره در دیوان عالی کشور به آن پرونده رسیدگی کرد.
سخنگوی قوه قضاییه افزود: مقام معظم رهبری در پاسخ به این نامه مشخصاً درباره بورسیه‌های اخیر دستور دادند که اگر کسی شکایتی داشت در دیوان عالی کشور به آن رسیدگی شود.


حکم جیسون هنوز ابلاغ نشده است/ پرونده‌ای درباره دلال نفتی جدید به قوه قضائیه نیامده است
وی درباره دلال نفتی دیگری که بابک زنجانی در دادگاه عنوان کرده است، گفت: در مورد این دلال نفتی، نه پرونده‌ای به قوه قضائیه آمده و نه از وزیر نفت بازجویی شده است.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر حکم جیسون رضائیان (چاسوس آمریکایی) اظهار داشت: حکم جیسون رضائیان صادر شده، اما به متهم و وکیلش ابلاغ نشده است.


پسر یکی از وزرای دولت اصلاحات در پرونده دکل گمشده بازداشت شده است
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر حمله به موسوی لاری در زمان سخنرانی در شهرستان قرچک گفت: هنوز تحقیقات در این خصوص تمام نشده و ابعاد اتفاقات نیز مشخص نشده است و همچنین به قوه قضائیه نیز گزارشی در این خصوص ارسال نشده است.


وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر بازداشت پسر یکی از وزرای دولت اصلاحات در جریان پرونده دکل گمشده اظهار داشت: این موضوع صحت دارد و در رابطه با همان پرونده مذکور بوده است اما هنوز میزان ارتباط این فرد با این پرونده مشخص نشده است.


اشرفی اصفهانی اگر مدرکی برای حرف‌هایش دارد ارائه کند/مرتضوی رها نشده و به پرونده‌هایش رسیدگی می‌شود
سخنگوی قوه قضاییه در واکنش به اظهارات اشرفی اصفهانی درباره زنجانی و مرتضوی گفت: اگر انسان بخواهد حرفی بزند باید مدرک خود را هم ارائه دهد و الان هم که پرونده این افراد در حال رسیدگی است باید مدارک خود را ارائه کند.


در ادامه نشست خبری امروز سخنگوی قوه قضائیه با اصحاب رسانه یکی از خبرنگاران خطاب به محسنی اژه‌ای گفت: حجت‌الاسلام اشرفی اصفهانی رئیس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری اخیراً در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها مدعی شده که سعید مرتضوی 60 میلیون تومان حقوق می‌گرفته، در کشتن عده‌ای دست داشته و جنایت و رسوایی به بار آورده اما رها شده است.

همچنین وی مدعی شده بابک زنجانی که امروز در دادگاه از موضع قدرت صحبت می‌کند از جایی حمایت می‌شود. آیا واقعاً قوه قضائیه به این نتیجه رسیده که بابک زنجانی به جایی متصل است و سعید مرتضوی رها شده است که اژه‌ای در پاسخ گفت: در مورد اینکه چه کسی چقدر حقوق گرفته نه خبر دارم و نه شاید موظف باشیم بگردیم و ببینیم مدیران دیروز و امروز چقدر حقوق می‌گیرند.


وی افزود: البته شاید دستگاه‌های نظارتی این موضوع را پیگیری کنند. اما اینکه سعید مرتضوی رها شده حرف صحیحی نیست چرا که پرونده‌هایی که وی دارد در حال پیگیری است و حتی برخی از آن‌ها منجر به حکم شده است.
معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: در مورد بابک زنجانی هم اگر کسی حدسی می‌زند من مسئول حدس دیگران نیستم و چنین چیزی را دستگاه قضایی نمی‌بیند اگر انسان بخواهد حرفی بزند باید مدرک خود را هم ارائه دهد و الان هم که پرونده در حال رسیدگی است باید مدارک خود را ارائه کند.


اژه‌ای خاطرنشان کرد: اینکه کسی بدون مدرک حرف می‌زند باعث صلب اعتماد مردم از خود می‌شود و به خودش ضرر می‌رساند چرا که بعدا مردم می‌گویند این همان فردی است که بدون مدرک حرفهای نادرستی زده است.


تلاش‌ همه دستگاه‌ها برای برگزاری انتخاباتی آرام با حفظ امنیت کشور/همه ملتزم به رعایت قانون و اخلاق باشند
وی با اشاره به اینکه احزاب،‌ تشکل‌ها، نامزدهای انتخاباتی و هوادارنشان باید ملتزم به رعایت قانون و اخلاق باشند، گفت: وزارت کشور، سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی و دستگاه قضایی در جهت برگزاری یک انتخابات آرام با حفظ امنیت کشور تلاش می‌کنند.


سخنگوی دستگاه قضا در خصوص برگزاری انتخابات مجلس و حفظ آرامش و امنیت در حین انتخابات تصریح کرد: لازمه برگزاری سالم و با آرامش انتخابات همکاری همه دستگاه‌ها و آحاد مردم است.
محسنی اژه‌ای افزود: همچنین احزاب،‌ تشکل‌ها، نامزدهای انتخاباتی و هوادارنشان و همچنین رقبای آن‌ها باید ملتزم به رعایت قانون و اخلاق باشند که قطعا به نفع کشور و خود نامزدهای انتخاباتی است.


معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: نتیجه انتخابات هرچه مردم رای دهند خواهد بود و طبق قانون باید به آن ملتزم بود، دستگاه‌های مربوطه همچون قوه قضائیه، دولت و وزارت کشور باید در زمینه یک انتخابات سالم تلاش کنند و قطعا هرجا ببینیم کسی خواسته یا ناخواسته امنیت را به هم بزند تدابیر لازم را می‌اندیشیم.


وی افزود: اگر کسی می‌خواهد از کسی دعوت کند باید از او شناخت داشته باشد، تجمع‌ها باید با مجوز باشد و اگر جایی سخنرانی می‌شود که پیش بینی می‌کنند قرار است نسبت به کسی توهین شود یا به مقدسات هتک حرمت شود اصلا آن فرد را دعوت نکنند.


معاون اول قوه قضائیه اگر چنانچه با رعایت موازین قانونی کسی خواست سخنرانی یا میتینگی داشته باشد کسی حق ندارد معترض شود و تنها می‌تواند نقد خود را بیان کد.
اژه‌ای خاطرنشان کرد: وزارت کشور، سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی و دستگاه قضایی در جهت برگزاری یک انتخابات آرام با حفظ امنیت کشور تلاش می‌کنند.


خبرنگاری در خصوص دستگیری عوامل آتش سوزی جایگاه کارتن خواب‌ها در میدان هرندی سوال کرد که اژه‌ای گفت: من اطلاعی ندارم که این موضوع به کجا رسیده است.
یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه بابک زنجانی در دادگاه به عده‌ای توهین می‌کند سوال کرد که اژه‌ای گفت: نه متهم حق دارد به کسی توهین کند و نه کسی به متهم اما متاسفانه ما از هر دو طرف شاهد توهین بوده‌ایم.
وی افزود: از بیرون متهم را توهین و تحقیر می‌کنند اما قانون اجازه نمی‌دهد کسی که بازداشت شده مورد توهین قرار گیرد.
اژه‌ای ادامه داد: همچنین رئیس دادگاه در اکثر جلسات به متهم تذکر داده است اما نمی‌شود وقتی متهم حرف می‌زند دهنش را بست.


رسیدگی ویژه به پرونده‌های محیط زیست/ لزوم کارشناسی و دقت بیشتر بانک‌ها در ارائه تسهیلات
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره ورود دستگاه قضا درباره پرونده‌های بورسیه فقط شامل شکایات دانشجویان اخیر است یا خیر، گفت: تا به امروز دستگاه قضا اجازه ورود نداشته، ولی با دستور اخیر مقام معظم رهبری از امروز به این پرونده‌ها رسیدگی و روند بورسیه‌ها را بررسی خواهیم کرد.


وی در پاسخ به سؤالی درباره پیگیری معوقات بانکی و وصول مطالبات بانکی گفت:‌ امیدواریم طبق زمان‌بندی که شورای عالی پول و اعتبار تعیین کرده است بانک‌ها نسبت به وصول مطالباتشان و برگردان پول به خزانه اقدام کنند که در این باره آماده همکاری همه جانبه بانک‌ها هستیم.


اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره صحبت‌های وزیر کشور و خبری مبنی بر ارائه گزارش پرونده شیراز قوه قضائیه گفت: این پرونده در روزهای اول پس از وقوع تشکیل شده است و تا به امروز پرونده در جریان بوده و در حال حاضر دادگاه در فرصت ارائه لوایح طرفین است.


وی در پاسخ به سؤال دیگری درمورد سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در باب مسئله محیط زیست گفت: این یک سیاست کلی است و باید قوانین آن نیز نوشته شود که طی آن ممکن است بعضی از اعمال که تا به امروز جرم نبوده، از این به بعد در حوزه محیط زیست، جزو عناوین مجرمانه محسوب شود و قطعاً اگر کسی از این حدود فراتر رود، دستگاه قضا به‌عنوان مدعی‌العموم وارد خواهد شد و به جرم صورت‌گرفته رسیدگی خواهد کرد، همچنین اگر از طرف سازمان محیط زیست شکایتی در این خصوص به دادگاه‌ها واصل شود، پرونده در مراجعی که اشراف به حوزه محیط زیست دارند، رسیدگی و بررسی خواهد شد.
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره لیست بدهکاران بانکی و روند رسیدگی به آن، گفت: اطلاعات بنده در این خصوص به روز نیست، اما طبق اعلام دادستانی کل کشور برخی از این بدهی‌ها با توافق بانک‌ها در حال پرداخت است و برخی افراد نیز در این باره بازداشت شده‌اند، اما اعداد و ارقام و میزان این بدهی‌ها در حال حاضر در دسترس بنده نیست، اما باید بگویم نظارت بانکی به هیچ عنوان کافی نبوده و باید کارشناسی های صحیح درباره تسهیلات صورت بگیرد و وثیقه‌های کافی گرفته شود.


وی ادامه داد: در بسیاری از این پرونده‌ها وثیقه‌ها به میزان بدهی اعتبار ندارد و گاهی نیز با تبانی قیمت ملک مورد وثیقه بیش‌تر اعتبارسنجی شده است.
اژه‌ای افزود: موردی داشتیم که با 20 برابر قیمت سند، ارزش‌گذاری شده است که باز هم تکرار می‌کنم، نظارت بانکی باید دقیق‌تر و بیش‌تر بشود.


تحقیقات درباره دستگیری دو تیم تروریستی ادامه دارد/دستگیرشدگان از یک گروه تروریستی نیستند
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به تحولات منطقه و ناامنی‌های اخیر، قوه قضائیه چه ارزیابی در وضعیت امنیتی کشور دارد، گفت: ارزیابی ما این است که امنیت کشور خوب است، اما به این معنا نیست که مراقب و مواظب نباشیم.


وی ادامه داد: سیستم اطلاعاتی و امنیتی ما هوشیار هستند و قرارگاه‌های استان و مرزهای کشور تقویت شده‌اند و جمهوری اسلامی ایران در امنیت بالایی به سر می‌برد، ولی نباید دشمن را کوچک بشماریم.
اژه‌ای گفت: درباره اقدامات اخیر نیز آنچه روز گذشته وزارت اطلاعات اعلام کرد و تیم تروریستی که در شهرستان ارومیه دستگیر کردند، از یک گروه خاص نبودند و از شاخه گروه‌های تکفیری بودند که از طرف آمریکا حمایت می‌شدند.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: تحقیقات درباره دو تیم تروریستی دستگیرشده ادامه دارد و در ابتدای تحقیقات اولیه هستیم.


پرونده برخی از خبرنگاران بازداشتی تکمیل شده است/36 سال است دشمنان قسم‌خورده داریم
وی پس از گلایه یکی از خبرنگاران مبنی بر برخورد نامناسب با اصحاب رسانه، در برگزاری دادگاه بابک زنجانی متهم نفتی اظهار داشت: بنده از خبرنگاران بابت این موضوع عذرخواهی می‌کنم.
وی ادامه داد: اما ظرفیت سالن‌های دادگاه مشخص و کم است، اگر این ظرفیت‌ها تکمیل شود، متقاضیان دیگر جایی پیدا نمی‌کنند. با توجه به اینکه سالن بعضی از شعب دادگاه کوچک است، بنابراین براساس ظرفیت افراد وارد دادگاه می‌شوند.


غلامحسین اژه‌ای افزود: پرونده‌ای که 8 وکیل، 3 متهم دارد و بعضاً تعداد زیادی از اقوام نیز قصد حضور دارند و همین‌طور پرسنل انتظامی دادگاه نیز باید حضور داشته باشند، دیگر نمی‌توان امکان حضور همه را در سالن دادگاه فراهم کرد.
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین وضعیت خبرنگاران دستگیرشده اظهار داشت: بنده اطلاعات جدیدی ندارم، ولی همه دستگیرشدگان رسانه‌ای و خبرنگار نیستند.
معاون اول قوه قضائیه گفت: پرونده بعضی از آنها تکمیل و در دادسرا آخرین بازپرسی‌ها در حال انجام است.
وی افزود: امکان جدا کردن پرونده این افراد وجود دارد تا سریع‌تر برای بررسی به دادگاه ارسال شود.


اژه‌ای در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر قطعنامه اخیر علیه ایران اظهار داشت: ما دشمن 36 ساله‌ای داریم که در رأس آن آمریکا و اسرائیل است و قطعاً هر کاری از دستشان بربیاید انجام می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه برای ما ارزش‌های الهی و دیگر معارف‌مان ملاک است، گفت: نباید ملاحظه آمریکا و اسرائیل را داشته باشیم.


دولتی‌ها اگر گم شدن 48 هزار سند تاریخی را گزارش نکرده‌اند تخلف کرده‌اند/بعید است محاکمه مدیران عامل بانک‌ها تمام شده باشد
سخنگوی قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده حادثه منا گفت: هنوز اتفاق جدیدی نیافتاده و وزارت خارجه پیگیر این حادثه است ضمن اینکه قبلاً هم گفته بودم کمیته مشترکی برای بررسی این مسئله ایجاد شده است.
وی افزود: دادستان کل کشور و وزارت امور خارجه پیگیر شکایت شکات هستند البته بحثی مطرح است که ممکن است عده‌ای زنده و ربوده شده باشند که نگرانی جدی را ایجاد کرده‌اند.


اژه‌ای تصریح کرد: وزارت خارجه باید نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای داشته باشد و اگر این موضوع صحت داشته باشد دیگر بحث تقصیر و کوتاهی حکام سعودی مطرح نیست.
سخنگوی دستگاه قضایی در خصوص آخرین وضعیت پرونده مدیران سابق بانک‌های ملی، مسکن و صادرات گفت: در حال محاکمه بودند و بعید می‌دانم محاکمه‌شان تمام شده و حکمشان صادر شده باشد چرا که اگر اینگونه بود به من اطلاع می‌دادند.


یکی از خبرنگاران گفت: برخی از افرادی که در فتنه 88 نقش داشتند جلساتی را برگزار کردند و از عوامل فتنه حمایت می‌کنند که اژه‌ای گفت: اگر کسی اهل فتنه بوده و الان هم بخواهد فتنه‌گری کنند نباید به او اجازه داد.
وی افزود: معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با همراهی وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی موضوع پیشگیری و برخورد را دنبال می‌کنند.


محسنی اژه‌‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بنیاد تعاون این همه درآمد میلیاردی خود را در کجا هزینه می‌کند که خانواده زندانیان و سازمان زندان‌ها با مشکلات مالی مواجه هستند، گفت: بخشی از درآمد این بنیاد صرف خانواده زندانیان می‌شود حتماً باید برای زندانیان ایجاد شغل کنند اما بنیاد تعاون به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.


وی افزود: نمی‌دانیم بنیاد تعاون چقدر سرمایه دارد و در کجا استفاده می‌کند که اگر بدانم قطعاً اطلاع می‌دهم. اعتقاد من این است سازمان زندان‌ها، بنیاد تعاون زندانیان، قوه قضاییه و حتی خود نظام باید ترتیبی دهند که زندانیان بیشتر حرفه‌آموزی کرده و مشغول به کار باشند که در این راستا می‌توانند با بخش خصوصی قرارداد ببندند.


یکی از خبرنگاران گفت: در دولت قبل گفته شده 15 هزار استخدام غیرقانونی صورت گرفته و معاون میراث فرهنگی هم اعلام کرده 48 هزار سند تاریخی در دولت قبل گم شده است که اژه‌ای در پاسخ گفت: موضوع اول به من ربطی ندارد و اگر کار خلاف قانونی صورت گرفته در دیوان عدالت اداری امکان بررسی وجود دارد اما در مورد دوم اگر چنین چیزی است باید حتماً به قوه قضاییه گزارش کنند تا دستگاه قضایی به عنوان مدعلی‌العموم وارد شود.
وی ادامه داد: اگر تاکنون گزارش نداده‌اند خود این گزارش ندادن هم یک تخلف است.


یکی از خبرنگاران در خصوص پرونده یک پسر با عکس‌های جنجالی سوال کرد که اژه‌ای گفت: متاسفانه هرکسی که موبایل به دست دارد بسیاری از عکس‌ها را برای گروه و افراد دیگر ارسال می‌کند که این خود می‌تواند مصوب فساد دیگری شود.
وی افزود: این کار اقدام بسیار قبیح و زشتی بوده و در مواردی قانونگذار حکم مفسد فی‌الارض را برای آن داده است.


سردفتر متخلف در پرونده زنجانی همان زمان بازداشت شد/اتهام سردفتر اخذ رشوه است
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آخرین وضعیت سردفتر متخلفی که از بابک زنجانی 8 میلیارد حق‌الثبت دریافت کرده بود به کجا رسید، گفت: اگر اشتباه نکنم این موضوع به ملک ایران‌زمین باز می‌گرد.
وی افزود: این زمین را ابتدا بیش از 700 میلیارد کارشناسی کرده بودند که با اعتراض متهم و یا وکیل وی روبرو شد به همین جهت به هیأت 3 نفره ارجاع شد و آنجا 1700 میلیارد تقدیم شد.
وی ادامه داد: تخلفی که صورت گرفته بود این بود که آنها 8 هزار میلیارد سند صوری نوشته بودند و زمین را قیمت گذاری کرده بودند و آن سردفتر هم بیش از 1.5 میلیارد در این رابطه دریافت کرده بود که بلافاصله بازداشت شد.
اژه‌ای تصریح کرد: از آنجایی که این سردفتر مبلغ مذکور را به عنوان رشوه دریافت کرده بود مجازات سنگینی دارد اما اینکه الان این فرد حکم گرفته و حکمش اجرا شده یا نه، اطلاعی ندارم.
م

 


نظر


 تدبیر دولت برای تنظیم بازار؛  خریداری و دفن  1700 تن سیب زمینی!!!

1.700.000 کیلو سیب زمینی در استان فارس از کشاورز
 به قیمت هر کیلو  360 تومان خریداری و امحا گردید
به مبلغ  612.000.000  تومان
 اما...
آب مورد نیاز برای تولید یک کیلو سیب زمینی
400 الی 860 لیتر
بهای هر لیتر آب 350 تومان

اگر میانگین میزان آب مورد نیاز برای تولید هر یک کیلو سیب زمینی را در نظر بگیریم می شود 
630 تومان

حالا ما سه عدد داریم :

1700000 سیب زمینی امحا شده
630 لیتر  آب مورد نیاز برای تولید یک کیلو
350 تومان بهای هر لیتر آب

محاسبه قیمت تمام شده  ??????????

1.700.000*630*350=
374.850.000.000
سیصدوهفتادو چهار میلیارد و هشتصدو پنجاه میلیون تومان ...

که اگر مبلغ 612.000.000 میلیون تومان را به آن اضافه کنیم می شود
375.462.000.000
????????????????????????

عنایت فرمایید
فقط یک نمونه کوچک بی تدبیری در بخش کشاورزی است .
داستان غم انگیز هندوانه و گوجه فرنگی و علوفه ای شدن سویا و . . .
@drsalaam


نظر

 

زن بی‌حجاب

رهروان ولایت ـ آقای کافی نقل می کردند:

داشتم میرفتم قم، ماشین نبود، ماشین های شیراز رو سوار شدیم. یه خانمی هم جلوی ما نشسته بود،اون موقع هم که روسری سرشون نمی کردن!

هی دقیقه ای یکبار موهاشو تکون می داد و سرشو تکون می داد و موهاش می خورد تو صورت من. هی بلند می شد می شست، هی سر و صدا می کرد.

می خواست یه جوری جلب توجه عمومی کنه.

برگشت، یه مرتبه نگاه کرد به منو خانمم که کنار دست من نشسته (خب چادر سرش بود و پوشیه هم زده بود به صورتش)

گفت: آقا اون بقچه چیه گذاشتی کنارت؟

بردار یکی بشینه.

نگاه کردم دیدم به خانم ما میگه بقچه!

گفتم: این خانم ماست.

گفت: پس چرا اینطوری پیچیدیش؟

همه خندیدند.

گفتم: خدایا کمکمون کن نذار مضحکه اینا بشیم.

یهو یه چیزی به ذهنم رسید.

بلند گفتم: آقای راننده!

زد رو ترمز.

گفتم: این چیه بغل ماشینت؟

گفت: آقاجون، ماشینه!

ماشین هم ندیدی تو، آخوند؟!

گفتم: چرا؟! دیدم.

ولی این چیه روش کشیدن؟

گفت: چادره روش کشیدن دیگه!

گفتم: خب، چرا چادر روش کشیده؟

گفت: من باید تا شیراز گاز و ترمز کنم، چه می دونم

چادر کشیدن کسی سیخونکش نکنن ،

انگولکش نکنن ،

خط نندازن روشو ...

گفتم: خب، چرا شما نمی کشی رو ماشینت؟

گفت: حاجی جون بشین تو رو قرآن.

این ماشین عمومیه!

کسی چادر روش نمی کشه!

اون خصوصیه روش چادر کشیدن!

"منم زدم رو شونه شوهر این زنه گفتم: این خصوصیه، ما روش چادر کشیدیم".

منبع : حجاب نیوز