سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرباز ولایت

نظر

خبرگزاری تسنیم: حدادعادل گفت:دعوت مقام معظم رهبری از مسلمانان برای بازگشت به سبک زندگی اسلام جدای از دعوت به سمت تمدن اسلامی نیست. تمدن اسلامی یک جنبه نرم‌افزاری دارد که همان فرهنگ اسلامی است و ریشه آن قرآن است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم افتتاحیه مسابقات قرآنی «تسنیم» و «تلاوت» شب گذشته 29 بهمن‌ماه در تالار سوره حوزه هنری با حضور غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی وجمعی از مدیران دستگاه های فرهنگی و قرآنی کشور برگزار شد و در این مراسم از تعدادی از موسسات و خانه های قرآنی روستایی و شهری و دو تن از مدیران قرآنی برتر تقدیر به عمل آمد.

حدادعادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلام و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان سخنران این مراسم با تبریک حضور حماسی مردم در یوم الله 22 بهمن و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدای انقلاب و دفاع مقدس، گفت: این حرکت ها و برکت ها که امروز در کشورمان شاهدیم نتیجه بینش و همت و تقوای امام عزیزمان است که وقتی حکومت جمهوری اسلامی ایران را انتخاب کردند، فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم؛ و با این کار تعهد سنگینی را برعهده گرفتند که آن، ایجاد و احیاء حکومت دینی و اسلامی در جهان بود.

وی گفت: امام هدفشان از نهضت تنها سرنگونی شاه نبود بلکه هدف ایشان برچیدن حکومت طاغوت و ایجاد حکومت اسلامی بود و به این خاطر معنا و مفهوم بسیار پیچیده‎ای در عنوان جمهوری اسلامی نهفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که مقام معظم رهبری بعد از استقرار پایه‎های حکومت اسلامی افق آینده را برای ما ترسیم کردند، گفت: ایشان فرمودند که مقصود اصلی ما رسیدن به تمدن اسلامی است. یعنی هدف نهایی ما از انقلاب و برپایی جمهوری اسلامی و نظام و انقلاب و جامعه اسلامی این است که در نهایت به ایجاد تمدن اسلامی منجر شود و این هدف، تشریح مقصود از جمهوری اسلامی است.

حداد عادل خاطرنشان کرد:امروز در دنیا یک تمدن سیطره دارد و آن متاسفانه تمدن غربی است. به طوریکه حتی در برخی از کشورهای اسلامی تقویمشان براساس تقویم غربی است و تعطیلاتشان هم اسلامی نیست. متاسفانه تمدن غربی همه شئون زندگی مسلمانان و غیرمسلمانان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان این که متاسفانه امروز تمدنی به نام تمدن اسلامی شکل نگرفته است که در این دنیا بتواند اثرگذار باشد، تصریح کرد: کشوری همچون بوسنی و هرزگوین در اروپا می‌خواست با اکثریت مردم مسلمان کشوری اسلامی تشکیل دهد اما آمریکایی‌ها اجازه ندادند و دیدید که چه بر سر مردم این کشور آوردند و 50 کشور اسلامی در مقابل آن سکوت کردند و نتوانستند کاری برای مردم مظلوم این کشور انجام دهند و درنهایت آمریکایی‌ها طرح خود را اجرا کردند.

حدادعادل ادامه داد:جهان اسلام امروز با این وسعت و امکانات از نظر تمدنی تاثیری در دنیای معاصر ندارد. اگر انقلاب اسلامی ایران نبود چقدر بیشتر از این اتفاق متاثر می‌شدیم که همه چیز دنیای اسلام تحت تاثیر تمدن غربی آسیب دیده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه دعوت مقام معظم رهبری از مسلمانان برای بازگشت به سبک زندگی اسلام جدای از دعوت به سمت تمدن اسلامی نیست، گفت: تمدن اسلامی یک جنبه سخت‌افزاری دارد و یک جنبه نرم‌افزاری، که این بخش از اهمیت بیشتری برخوردار است که همان فرهنگ اسلامی محسوب می‌شود و مهم‌ترین سند آن نیز قرآن است.

وی افزود: مقصد اعلای ما رسیدن به تمدن اسلامی است و نرم افزار و نظام فکری و ارزشی آن فرهنگ اسلامی است که ریشه آن قرآن است و قرآن کریم از دو جهت در ایجاد تمدن اسلامی محوریت دارد. یکی از جهت ایجاد جهان‌بینی الهی و معنوی و همچنین گشودن آفاق ملکوتی نامتناهی بر روی مسلمانان و دیگری از جهت هویت‌بخشی و متحد و همسو کردن مسلمانان برای نیل به تمدن اسلامی است.

حدادعادل در ادامه با اشاره به هجمه ها و توطئه های دشمنان در اهانت به مقدسات اسلامی اظهار کرد: بی جهت نیست که در سال‌های اخیر به همان اندازه که با شخص پیامبر (ص) دشمنی می‌ورزند با قرآن و آموزه‌های الهی نیز دشمنی می‌کنند چرا که قرآن ادامه وجود پیامبر در تاریخ اسلام و حقیقت وجود ایشان در گذر زمان و معجزه باقی رسول مکرم اسلام است.

وی به وظیفه مسلمانان برای استفاده از آیات الهی در زندگی اشاره کرد و گفت: در جمهوری اسلامی همه ما وظیفه داریم قرآن را از حاشیه زندگی به متن بیاوریم تا تمامی افراد جامعه با قرآن انس داشته باشند زیرا برای رسیدن به اسلام راستین باید از مسیر قرآن آغاز کنیم که مفسران حقیقی قرآن نیز اهل بیت(ع) هستند.

این نماینده مجلس همچنین با بیان اینکه تمامی تحولاتی که در 36 سال اخیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم مصداقی از سوره مبارکه فتح است، افزود: امروز ما باید از اینکه بیش از 4 هزار خانه قرآن شهری و روستایی در کشور داریم خوشحال باشیم و بدانیم توسعه این برنامه‌ها آغاز راهی برای رسیدن به آینده‌ای روشن است و می‌تواند ما را به سوی تمدن اسلامی هدایت کند.

حداد عادل با تاکید بر اینکه هر کاری که به توسعه فرهنگ قرآنی و ترویج آن بینجامد شایسته تقدیر است، گفت: در این زمینه باید نسبت به کم کاری هایی که کرده ایم نیز استغفار کنیم. بنابراین همه افراد جامعه موظف هستند برای توسعه فرهنگ قرآنی کمک کنند تا جامعه‌ای برپایه قرآن و موازین الهی داشته باشیم به شرطی که یادمان نرود در هیچ یک از این مراحل نباید توقف کنیم و آنها را مقدمه ای برای رسیدن به حقیقت قرآنی و زندگی و اخلاق و کردار قرآنی قلمداد کنیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به ترجمه‌خوانی قرآن را یکی از خواسته ها و انتظارات مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: بیایید ترجمه خوانی قرآن کریم را در ایران مرسوم و متداول و تبدیل به سنت و فرهنگ کنیم و بپذیریم که بسیاری از مستمعان با زبان عربی آشنایی کاملی ندارند و نمی‌توانند بدون ترجمه آیات الهی معنای آن را درک کنند، لذا باید ترجمه‌خوانی قرآن در ایران را نهادینه کنیم.

وی ادامه داد: در هر محفل  و مجلسی پس از تلاوت قرآن ترجمه کوتاهی از آیات الهی را نیز قرائت شود تا همه با جان و دل آیات الهی را درک کرده و در زندگی خود دخیل کنند.

حداد عادل در این باره به توصیه و سفارش و دغدغه مقام معظم رهبری اشاره و با ذکر مطلبی به نقل از ایشان، گفت: حدود 10 سال پیش در یک سفر محضر آقا بودم، در هواپیما بودیم، صحبت از ترجمه قرآن و این مباحث بود، ایشان به بنده فرمودند چرا در محافل ترجمه قرآن خوانده نمی شود؟ عرض کردم برای من هم این سوال مطرح است و خوشحالم که از زبان شما می شنوم. از این ماجرا مدتی گذشت تا وقتی که اداره مجلس برعهده بنده بود، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس که به تصویب دو سوم نمایندگان رسیده جلسات رسمی مجلس شورای اسلامی باید با تلاوت قرآن آغاز شود، برهمین اساس تصمیم گرفتیم پس از تلاوت آیات الهی توسط قاریان ممتاز، ترجمه‌ای از کلام‌ وحی نیز در برنامه بگنجانیم و این اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: به یاد دارم زمانی که مجلس هفتم به پایان رسید در اولین دیدار نمایندگان مجلس هشتم با مقام معظم رهبری ایشان اولا نمایندگان مجلس را به خواندن روزانه قرآن توصیه کردند و تصریح کردند کاری که در زمان فلانی شروع شده بود مبادا متوقف شود و ترجمه قرآن را فراموش نکنید.این سخنان از سوی شخصیتی همچون مقام معظم رهبری بیان می‌شود که انس دائمی با قرآن دارند و ایشان تاکید و توصیه موکد بر ترجمه خوانی قرآن دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان با تأکید بر اهمیت توسعه ترجمه‌خوانی قرآن ، گفت: امیدواریم با توسعه برنامه‌های قرآنی و توجه به ترجمه آیات الهی بتوانیم فرهنگ ترجمه‌خوانی آیات را توسعه دهیم چرا که تلاوت و سایر فعالیت‌های ظاهری قرآن مقدمه‌ای برای رسیدن به انس و درک عمیقی از آیات الهی است.

انتهای پیام/