سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرباز ولایت

نظر

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس نظامی سوریه با اشاره به آخرین تحولات امنیتی و نظامی در «حلب» تاکید کرد که راه‌های امداد رسانی به گروه‌های مسلح در حد فاصل مرزهای ترکیه قطع شده است.

سرتیپ «علی مقصود» کارشناس نظامی سوریه در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم با اشاره به تحولات میدانی نبرد ارتش سوریه با تروریست‌ها در حومه شمالی حلب گفت: نیروهای ارتش در حال تکمیل کردن دایره کنترل امنیتی خود بر این شهر هستند.

تغییر حالت اهالی نبل و الزهراء از حالت دفاعی به هجومی

وی یادآور شد: در این میان، اهالی شهرک های نبل و الزهراء از مرحله دفاع به هجوم منتقل شده و در حال بیرون راندن گروه‌های تروریستی هستند.

مقصود در مورد عملیات نظامی گسترده ارتش سوریه در ریف شمالی حلب تصریح کرد: این عملیات در چارچوب طرح «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در قبال راه حل ابتکاری بین المللی که دی‌مستورا فرستاده سازمان ملل در مورد حلب ارائه کرده است،جا دارد.

قطع راه‌های امداد رسانی به گروه‌های مسلح در حد فاصل مرزهای ترکیه

وی در توضیح این مطلب افزود: ارتش سوریه در صدد پیشروی و تثبیت دستاورد نظامی دیگری برآمده و تلاش دارد حلب را کاملا تحت کنترل خود در آورد؛ زیرا منطقه «ریتان» در فاصله سه کیلومتری شهرک الزهراء تا شهرک «ظهره عبد برو» و «المعصرانیه» هنوز پاکسازی نشده است به اضافه اینکه روستای «کفر صهیر» در محور «البریج» که محور ارتباطی با منطقه «بنی زید» و «بستان پاشا» است، هنوز تحت کنترل در نیامده است.

این کارشناس نظامی سوری در ادامه گفت‌وگو در مورد حومه جنوبی و شرقی حلب نیز اظهار داشت: ارتش سوریه «الراموسه» و«مارع» در ریف جنوبی حلب را تحت کنترل در آورده است و از محور شرقی منطقه «السفیره» نیز بر آن تسلط یافته است و به این ترتیب تمام گذرگاه‌ها ی ارتباطی این مناطق را مسدود کرده و راه کمک رسانی به گروه‌های مسلح در حد فاصل مرزهای مشترک با ترکیه را سد کرده است.

دو محور  غربی و شرقی حلب در آستان کنترل کامل از سوی ارتش سوریه

چنانچه ارتش بتواند منطقه «کفر صهیر» در نزدیکی روستای البریج و سپس منطقه «رتیان» و کشتزارهای «الملامح» و «حریتان» و «حیان » را تحت کنترل در آورد در واقع محورغربی حلب تا شرق آن را تحت اختیار خود در آورده است و به این ترتیب این محور به طور کامل تا جبهه شمالی مسدود خواهد شد و در نتیجه حلب کاملا به طور کامل تحت کنترل ارتش خواهد بود زیرا نیروهای ارتش پیش از این تروریست ها را از منطقه «تل رفعت» و مناطق متعدد دیگری از ریف شمالی حلب بیرون رانده بودند.

مقصود در مورد اوضاع میدانی شهرک نبل و الزهراء نیز تاکید کرد: بیش از یک ماه پیش نیروهای دفاع مردمی در نبل و الزهراء در برابر تلاش‌های جبهه النصره برای ورود به این دو منطقه مقاومت کردند و با رسیدن نیروهای گارد ریاست جمهوری نیروهای مقاومت مردمی از مرحله دفاعی به مرحله هجومی منتقل شده و گروه‌های تروریستی را از مناطق اطراف بیرون راندند.

این کارشناس نظامی سوریه افزود: نکته قابل ملاحظه اینکه گروه‌های تروریستی پس از ناکامی داعش برای تسلط بر عین العرب به سمت نبل و الزهراء که شمالی ترین شهرک‌های حلب و درمرز ترکیه است حرکت کردند.

تسلط کامل ارتش سوریه بر محورهای اطراف حلب و حومه آن

مقصود  تاکید کرد: ارتش سوریه محورهای اطراف حلب را به طور کامل تحت محاصره خود در آورده است و حومه حلب نیز تحت کنترل آنان است.

در مورد سرنوشت راه حل دی مستورا در پرتو تحولات میدانی ریف حلب گفت: این طرح درواقع یک برون رفت برای کشورهایی است که از مخالفان سوریه حمایت می کردند؛ مخالفانی که  توان خود را در جبهه نبرد از دست داده‌اند.

به گفته مقصود این طرح به این دلیل مطرح شد که زمینه‌ای برای گفت‌وگو فراهم شده و مخالفان نیز به عنوان شرکای راه حل سیاسی یا همان توقف درگیری ها در حلب مشارکت داشته باشند اما باید پرسید وقتی مخالفان در میدان نبرد با شکست روبه رو می‌شوند، چه چیزی برای آنان باقی مانده است؟

طرح دی‌مستورا برای حفظ آبروی آمریکا و متحدان این کشور است

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد در این شرایط دی مستورا با طرح این راه حل در صدد است فرصتی برای حضور مخالفان فراهم کرده و در ضمن  آبروی آمریکا و متحدان آن را نیز حفظ کند، زیرا آنان تمام برگ‌های برنده خود را از دست داده اند بدون اینکه دستاوردی داشته باشند، بنابراین به نظر من طرح موضوع عملیات تعلیق درگیری در حلب خارج از چارچوب عرف قانونی و نظامی است، زیرا در علم نظامی چیزی تحت این عنوان وجود ندارد، بلکه توقف خشونت و یا آتش بس مطرح است.

این کارشناس سوری در ادامه گفت: تسلیم شدن مخالفان در برابر این طرح و نیز موضع سوریه در کنفرانس مسکو به این معنی برقرار شدن نوعی توازن بین میدان نبرد و مواضع سیاسی است، بنابراین درگیری‌ها به زودی متوقف خواهد شد؛ زیرا با تکمیل کنترل امنیتی ارتش بر ریف شمالی حلب عملا درگیری‌ها به پایان رسیده است.

عملیات ارتش سوریه در حلب برای ممانعت از ورد نیروهای بین المللی است

مقصود تاکید کرد: ارتش سوریه با دستاوردی که در حلب محقق ساخت، پشتوانه دیگری را برای فرماندهی سیاسی فراهم کرد تا از تلاش برای بین المللی کردن بحران حلب و فراخواندن نیروهای غیرعربی و بین المللی جلوگیر کرده و نیز تکاپو برای شرکت دادن برخی مخالفان موسوم به مخالفان میانه رو و سایر گروهها در حل و فصل بحران حلب را بی‌نتیجه بگذارد، زیرا نه نیازی به مخالفان موسوم به ارتش آزاد است و نه هیچ گروه دیگری، چرا که ارتش سوریه که حلب را تحت محاصره امنیتی خود در آورده قادر است این گروه‌های تروریستی را ریشه کن کند.

انتهای پیام/ع