سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرباز ولایت

نظر

فراتر از یک ترور؛

پشت پرده قتل سفیر روسیه در آنکارا چیست؟

1 ـ  عامل ترور، پس از شلیک گلوله به سفیر روسیه و قبل از آنکه خود توسط نیروهای امنیتی کشته شود انگیزه اش از این اقدام را «انتقام حلب» عنوان کرد.

2 ـ حداقلی ترین وجه مشترک عامل ترور سفیر روسیه و حامیان گروه های تروریستی و تکفیری در منطقه، نارضایتی ایالات متحده آمریکا، فرانسه، انگلیس، رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع عربی از شکست مفتضحانه در حلب است. این همان وجه اشتراکی است که نباید در محاسبات ما درباره ترور سفیر روسیه در آنکارا نادیده گرفته شود.

3 ـ  حادثه ترور سفیر روسیه در آنکارا، آن هم در حالی که حلب به تازگی از شر تروریست های تکفیری رهایی یافته، با هدف انتقال پیامی آشکار از سوی واشنگتن و متحدانش به مسکو صورت گرفته است. پیامی که این بار در بسته ای آغشته به چاشنی خشونت به کرملین مخابره شد. با این حال واکنش هوشمندانه ولادیمیر پوتین و تاکید وی بر ادامه مبارزه با تروریسم، این نقشه را بر هم زد.

4 ـ  ولادیمیر پوتین از رجب طیب اردوغان خواسته است تا دقیقا مشخص شود چه کسانی فرمان ترور سفیر روسیه در آنکارا را صادر کرده اند. کلیت این درخواست نشان می دهد که رئیس جمهور روسیه نیز فرضیه بسیار ضعیف و اساسا غیر قابل قبول «اقدام انفرادی» عامل ترور سفیر روسیه در آنکارا را قبول ندارد.

5 ـ به نظر می رسد که برنامه ریزی این سناریو با هدف بر هم زدن نشست سه جانبه مهمی میان ایران، روسیه و ترکیه در مسکو  بوده باشد، چرا که همه مردم دنیا فیلم ترور، شعار و تکبیرهای یک جوان ترک برای حلب را بالای جنازه آقای سفیر دیدند. بر این اساس؛ این اتفاق هم در تقویت روحیه تروریست های فراری از حلب بسیار موثر خواهد بود و هم در به هم زدن مناسبات حداقلی ایجاد در این سوی جبهه بین محور ایران و روسیه با ترکیه نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

6 ـ از سویی حدود یک ماه بعد، قرار است کنفرانس سوریه با دعوت «استفان دی میستورا» نماینده سازمان ملل متحد برگزار شود. بر این اساس؛ بدون شک این اقدام تروریستی در ترکیه، بی ارتباط با برگزاری این کنفرانس نبوده است و علی القاعده با هدف افزایش ضریب احتیاط مسکو در معادلات سوریه و وادارسازی کرملین به امتیازدهی بیشتر پای میز مذاکرات در این باره صورت گرفته است.

7 ـ نکته آخر اما؛ ضعف مفرط سیستم اطلاعاتی و امنیتی ترکیه است که به ویژه در ماه های اخیر توانایی حداقلی خود را در انجام وظایفش از دست داده است.

dileknews.ir/?p=20850