سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرباز ولایت

نظر

 

#باقر_حکیم

بحران سیاسی و امنیتی همچنان بر روی کشور عراق خیمه زده است و  در ماه های اخیر شاهد کاهش بحران امنیتی و آزاد سازی مناطق زیادی در عراق بودیم اما در مقابل بحران سیاسی روز به روز در کشور عراق افزایش پیدا کرده است . 

??بحران شیعی – شیعی : بحران شیعه – شیعه را می توان در بیانیه های تند بین سیاستمداران و رهبران  سیاسی شیعه عراق دید.  برخی از کارشناسان معتقدند اختلافات بین رهبران حزب الدعوه( مالکی و عبادی ) ، تظاهرات های اخیر  اصلاحات به رهبری سید مقتدی صدر  و پیامدهای آن بر احزاب شیعه ، استمرار تنش های سیاسی و رسانه ای بین سید مقتدی صدر و نوری مالکی، برکناری برخی وزراء شیعه ، عدم تبعیت احزاب شیعه از مرجعیت و ...  از برجسته ترین شاخص های این موضوع می باشد .  

??بحران سنی – سنی : در سال های گذشته رسانه های مختلف همیشه عادت داشتند تا تنش های بین احزاب شیعه در عراق  را برجسته کننند و این گروه را یک گروه ناموفق در سیاست معرفی کنند بطوری که برخی سیاستمداران کشورهای عربی اهل سنت، احزاب و رهبران شیعه عراقی را غیر سیاسی و بی تجربه خواندند و عدم موفقیت کشور عراق را مدیریت ناموفق شیعیان در این کشور معرفی کردند  اما تنش ها و اختلافات سیاسی در بین اهل سنت نیز برجسته شد بطوری که این تنش ها در سال های گذشته در بین اهل سنت بی سابقه بوده است . رسوایی فساد رهبران اهل سنت ( سلیم الجبوری و محمد الکربولی ) توسط خالد العبدی وزیر دفاع عراق باعث شد تا اختلافات اهل سنت نیز علنی شود . اهل سنت اعلام کردند این اختلافات شکاف عمیقی را در بین احزاب سنی ایجاد کرده است. 

??بحران کردی – کردی : از آنجا که کردها در شمال عراق در سال های گذشته از استقلال و اتحاد خود سخن می گفتند و خود را حکومتی موفق و  پیشرفته معرفی می کردند اما بحران سیاسی نیز شامل آن ها شد و تاثیر به سزایی در سیاست های اقلیم کردستان داشت . گروه های معارض( التغییر – اتحادیه میهنی کردستان _ جماعت اسلامی – اتحاد اسلامی ) که به دنبال جلوگیری از قدرت نمایی خاندان بارزانی هستند امروز با هم متحد شدند و با سیاستی واحد مقابل خاندان بارزانی ایستادگی کردند. می توان گفت امروز شکاف بسیار عمیقی نیز در بین حکومت اقلیم کردستان ایجاد شده است بطوری که تعطیلی پارلمان در اقلیم کردستان به بیش از یک سال رسیده است .