سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرباز ولایت

نظر

 

 پرداخت های نجومی به مدیران دولتی در دولت عباسیان !

در دوره عباسیان تجمل گرایی و اسرافکاری بقدری شدت گرفت که از #شخص_خلیفه گرفته تا #زنان_مدیران تا #وزیران و #تجار و دیگر دست اندکاران اداره مملکت سرگرم تجمل پرستی گردیدند و گویا هدفی جز آن نداشتند.

با آنکه رهبران جامعه از لحاظ رفتار انسانی باید برای آحاد ملت «الگو» و «اسوه» باشند و اصلاحات را چنانکه امام علی(ع) فرمودند از خود شروع کنند با این حال خلفای بنی امیه و بنی عباس کارهایی می کردند که قلم از نگارش آن عاجز است. چه پول هایی آنها برای ساختن کاخ ها و #تجملات آن صرف کردند!؟ برای #تهیه_غذا_ها و نوشیدنی ها و پوشیدنی ها و عیاشی ها و #زنانشان چه مبالغ بهت آوری اختصاص می دادند !؟

اصولا چقدر از سرمایه_های_ملی را صرف تشریفات_بیجا و اسرافکاری هایشان می کردند !؟

1- خلفا برای ساختن کاخ ها و منظره ها و باغ ها #پولهای_گزاف خرج می کردند و از اطراف و اکناف گل و گیاه و درخت می آوردند و سالن های خود را با صورت های طلاکاری شده زینت می دادند و با نقش و نگارها می آراستند.

خلفا به محض اینکه به خلافت رسیدند شروع کردند به #تزیین_و_آرایش_کاخ_ها و برای این کار نهایت درجه ذوق و سلیقه بکار رفته بود. در #درون_کاخشان #استخر ها و #حوضهایی ساختند و با لوله های سربی از راه های دور و از کوه های بلند به این استخر ها آب می آوردند.

2- خلفای عباسی هم پس از اتمام دوران خلافتشان یعنی هنگام مرگ #لیست_اموال خود را منتشر می کردند ( مثل حالا ?? ) مثلا المکتفی بالله بعد از مرگ دارایی شخصی وی را 10میلیون دینار ذکر کرده اند. بعضی از خلفا قبل از رسیدن مقام خلافت #ساده_زیست بودند و بعد از رسیدن  به مقام خلافت هم ساده زیست ماندند اما خیلی های دیگر #خوی_اشرافی_گری یافتند.

3- در مقام #پرداخت_های_نجومی خلفا به مدیران خود :

چون خلفا و رجال دولتی دستشان از مال ملت پر بود گاهی برای پیشرفت مقاصد خود بذل و بخشش های بی حساب می کردند.
مثلا ، منصور ، در یک روز ده میلیون درهم به عموها و سران سپاه خود بخشید.

در جشن خصوصی #همسر هارون در کاخ ، تنها از ناحیه پدر هارون ( غیر از مخارجی که خود هارون نمود) معادل 50میلیون دینار خرج شد.

4- و اینک باید ببینیم که آیا همه مردم از این راحتی ها و خوشی ها و ثروت ها بهره ای داشته اند یا نه ؟! در همه شهرهای اسلامی هریک از طبقات #وزیران و ادیبان و #تجار بواسطه #تقرب به #دولت و بزرگان_ثروت و مالی فراهم می آوردند حتی بازرگانان غالبا در پناه نفوذ و قدرت بزرگان آسوده می زیستند البته این یکسوی قصه بود و در سوی دیگر #ده_نشینان همینقدر خوش بودند که می توانستند با کشت و کار زندگی بخور و‌نمیری داشته باشند

 بیشتر آنها در انتهای بی نوایی می زیستند و چه بسیار از #روستاییان که در همه دوره های زندگی خویش پول نمی دیدند و #دولتیان در شهر نشسته و از #دسترنج_آنان هزاران دینار بیهوده خرج می کردند.

آری ، تاریخ اینگونه تکرار می شود بدون اینکه بفهمیم ...

مقایسه را برعهده خوانندگان می گذارم که کار سختی نیست...

وقتی که پول از کیسه_ملت بود
حاتم طایی شدن آسان بود

میلاد ذوالقدر

دانشجوی دانشگاه بین المللی امام خمینی
@sarbazvelay