سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرباز ولایت

نظر



قرآن کریم دستور داده تا مسلمانان نماز را به بهترین و زیباترین شکلش، که جماعت است بخوانند. روایات اسلامی در پاداش و ارزش نماز جماعت فراوان است. در حدیث معروفی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) از جبرئیل نقل کرده اند، می فرمایند: خداوند متعال وعده داده است که اگر عدد حاضران در نماز جماعت بیش از ده نفر باشد، اگر تمام دریاها مرکب و درخت ها قلم و جن و انس و ملائکه نویسنده شوند، نتوانند ثواب یک رکعت آن را بنویسند.
 مستدرک الوسائل، ج 1 ص 487

 
اهمیت نماز جماعت از دید گاه پیامبر اعظم(صلّی اللّه علیه وآله وسلّم)
هرکس به قصد شرکت در نماز جماعت به سوی مسجد حرکت نماید، خداوند برای هر قدمی که بر میدارد هفتاد هزار حسنه به او عطا می کند وبه همان اندازه بر درجات او می افزاید چنانچه در مسیر رفت وبرگشت از دنیا برود خداوند هفتاد هزار فرشته را مامور می کند تا در روز قیامت مونس او باشند و فرمودند:در نماز جماعت حاضر شوید، اگر چه با دشواری و سختی باشد.
مکارم الاخلاق ج2 ص 375


 رسول اعظم الهی فرمود:هر کس در هر کجا که باشد اگر بر جماعت مداومت کند،مانند برق سریع و درخشان همراه نخستین گروه بهشتیان از روی صراط میگذرد.
ثواب الاعمال ، ص 343


 تحقیر نماز جماعت،به منزله تحقیر خداوند بشمار آمده است.
من لا یحضره الفقیه،ج 1 ص 377.


 پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
هنگامی که اذان نماز را شنیدی- هر چه سریعتر- به مسجد بیا، گر چه سینه خیز باشد.
«کنز العمال/ج 7/ ص 578/ حدیث 20337


 پیامبر خدای تعالی فرموده است:اگر نماز صبح را به جماعت بخوانم،در نظرم محبوب تر از عبادت و شب زنده داری تا صبح است.
کنز العمال،ج 8 حدیث 22792.


 رسوا خدا: نماز خواندن انسان در جماعت بهتر است از نمازی که چهل سال در خانه خوانده شود. عرض کردند:یا رسول الله ! نماز یک روز؟ حضرت فرمود: بلکه یک نماز.
( وسائل الشیعه ، ج 5، ص 374 )

 

در نتیجه از آنجا که زندگی ابدی و همیشگی ما در آخرت است نباید از این نکته غافل شد که دنیا با نقش مقدمه ای خود از چنان جایگاه و ارزشی برخوردار است که می توان گفت آخرت و همه چیز آن در توسط همین دنیا ساخته می شود؛ از این رو در بیانی زیبا، دنیا به عنوان کشتزار و مزرعه آخرت معرفی شده است. این بدان معناست که هر آن چه در آخرت نصیب و بهره انسان می شود،در همین دنیا ساخته و تأمین می گردد بنابراین، فرصت کوتاه عمر و زندگی دنیا تنها جایی است که انسان می تواند زندگی ابدی خود را بسازد و این فرصت بی بدیل و بی نظیر هرگز تکرار نخواهد شد و نماز جماعت یکی از بهترین و مؤثرترین کارها در دنیا برای ساختن آخرت و ابدیت و همچنین تقرب و نزدیک شدن به خدا هست و بهتر است هنگامی که شیطان ما را نسبت به این امور بی میل و بی توجه میکند،این حقایق را مرتب به خود یادآوری کنیم تا ان شاءالله دچار غفلت نشده و در آخرت حسرت نخوریم.

 إن شاء الله همیشه یعی کنیم تمام نماز های واجب خود را با جماعت بخوانیم.