سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرباز ولایت

نظر
یکی از موضوعاتی که مستمسک برخی از رفتارهای «خارج از چارچوب قانون» در جامعه شده است، استناد به «بند میم وصیت نامه امام» است اما برای فهم دقیق‌تر از این توصیه باید به نکاتی توجه داشت.
معنای بند «میم» وصیت‌نامه امام چیست؟
به گزارش افکارنیوز، روزنامه خراسان طی یادداشتی نوشت: یکی از موضوعاتی که مستمسک برخی از رفتارهای «خارج از چارچوب قانون» در جامعه شده است، استناد به «بند میم وصیت نامه امام» است. حضرت امام در وصیت نامه خود در این فراز به مردم و جوانان حزب اللهی توصیه می کنند در صورت کوتاهی دستگاه های مربوطه، خودشان از انجام این امور جلوگیری کنند.(1) برای فهم دقیق تر از این توصیه باید به نکاتی توجه داشت که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

غرض تشکیل حکومت


ضرورت ایجاد حکومت برای اداره امور اجتماعی از جمله بدیهیات است که کمتر کسی را می توان یافت که این ضرورت را منکر شود. حکومت، آزادى هاى فردى را در چارچوب مصالح اجتماعى حفظ می کند و در پرورش استعدادها می کوشد و مردم را به وظایف خود آشنا و قوانین را اجرا می کند. حکومت اسلامی در دوران غیبت نیز به طور کلی با 2 ویژگی «اسلامی بودن قوانین» و «حاکم بودن ولی فقیه» اهداف فوق الذکر را دنبال می کند. فرضاً اگر بنا بود هر فرد یا گروهی قوانین مدنظر خود در جامعه را حاکم کنند، این غرض اساسی از تشکیل حکومت زیر سؤال رفته و «هرج و مرج» در جامعه حاکم خواهد شد.

نقش و وظیفه مردم در حکومت اسلامی


از سوی دیگر در حکومت اسلامی، وظیفه اساسی کارگزاران استخراج، تصویب و اجرای قوانین با استفاده از منابع الهی و اسلامی است و حق پیاده کردن قوانینی «برخلاف اسلام»را ندارند که این موضوع در قانون اساسی جمهوری اسلامی که با رأی قاطع اکثریت مردم نیز پذیرفته شده، تصریح شده است.(2) در راستای این هدف، علاوه بر نهادهای نظارتی حاکمیتی، مردم نیز نقش اصلی و محوری دارند و با رصد عملکرد نمایندگان خود در عرصه های گوناگون حکومت در همه قوا و مسئولیت ها، علاوه بر مطالبه «اجرای دستورات الهی» در قالب امر به معروف، بر عملکرد آنان نیز «نظارت» و در صورت تخلف در قالب نهی از منکر، انتقاد و اعتراض کنند.

ابزار نهی از منکر مسئولان


در مراتب مختلف نهی از منکر آنچه که ظهور و بروز دارد، 2 مرحله «تذکر لسانی» و «برخورد عملی» است. جدا از آنکه می توان برای اقدام عملی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر علاوه بر «گرفتن» و «بستن» و «زدن»، اقدامات عملی دیگری مانند تدابیر عملی تبلیغی و فعالیت های ایجابی فرهنگی نیز متصور شد(3) ، مراجع تقلید وظیفه مردم در «دوران حکومت اسلامی» را منحصر در تذکر لسانی می دانند و فراتر از آن را نه تنها لازم نمی دانند بلکه در برخی از موارد «حرام» می دانند.
رهبر معظم انقلاب در این خصوص می فرمایند: «بعضى خیال مى‏کنند تا منکرى دیده شد، باید با مشت به سراغش بروند! نه، ما سلاحى داریم که از مشت کارگرتر است. آن چیست؟ سلاح زبان. زبان از مشت خیلى کارگرتر و نافذتر و مؤثرتر است؛ مشت کارى نمی‏کند.»(4) اگر در مرحله ای هم نیاز به حضور فیزیکی و برخورد عملی به وجود آمد این مرحله نیز در اختیار نیروهایی است که قانون حکومت اسلامی به آنان این اجازه را داده است، نه هرکس براساس احساس تکلیفی که کرد به صورت خودسرانه اقدام به مجازات کردن شخص خاطی کند: « امر به‏ معروف‏، یک مرحله‏ گفتن و یک مرحله‏ عمل دارد. مرحله‏ عمل، یعنى اقدام با دست و با زور. این مرحله، امروز به عهده‏ حکومت است و باید با اجازه‏ حکومت انجام بگیرد و لا غیر.»(5)

حکم حکومتی رهبری در رابطه با حرمت اقدامات خودسرانه


در سال 78 یکی از نشریات در توهینی به ساحت یکی از ائمه(ع)، خشم مردم انقلابی را برانگیخت و راهپیمایی هایی در محکومیت در این خصوص برگزار شد که رهبر انقلاب ضمن قدردانی از اعلام اعتراض مردم، هشداری را نیز در خطبه های نمازجمعه به برخی از گروه ها دادند، ایشان فرمودند: «شنیده شده در گوشه و کنار راجع به همین مطلبى که نوشته شده است، بعضی ها گفته‏اند ما اقدام مى‏کنیم، مجازات مى‏کنیم؛ ابداً. در نظام اسلامى، این کار به مسئولان مربوط است.در نظام اسلامى، این کارها مربوط به حکومت است. اوّلًا دستگاه قضایی باید تشخیص دهد؛ چون یک‏وقت هست یک نفر از روى غفلت مى‏نویسد؛ یک‏وقت نمى‏داند توهین است؛ یک‏وقت مسامحه کرده؛ یک‏وقت تعمّد داشته است؛ این‏ها احکامش فرق مى‏کند.
این کسانى که در کار قضایی مسئول امورند، یقیناً علاقه‏شان به ولى‏عصر ارواحنا فداه، نسبت به اسلام و نسبت به این مسائل، از آن کسانى که این اظهارات را مى‏کنند، کمتر نیست. آن‏ها غیرت دینى دارند، این‏ها هم غیرت دینى دارند. این‏ها در نزد خداى متعال و پیش مردم، مسئول هم هستند. 

بنابراین، باید نگاه کرد و دید که چگونه بوده است. هر شکلى داشته باشد، حُکمى دارد. آن چیزى که مهم بود، انجام شد و آن، عکس‏العمل ملت ایران بود. ملت ایران نشان داد که در مقابل چنین چیزهایى این‏طور به خروش مى‏آید؛ این درست است. علماى بزرگ و شخصیت ها، همه نشان دادند که یکپارچه در مقابل چنین چیزى، احساسات و عقل و ایمانشان به جوش مى‏آید؛ این خوب است؛ اما اینکه حالا شخصى را که باید مجازات شود، چه مجازاتى بکنند، چطور مجازات کنند؛ چه کسى مجازات کند، این‏ها دیگر مربوط به آحاد مردم نیست؛ این مربوط به مسئولان است.
ما هم البته مراقب هستیم که از هیچ طرف نه کوتاهى شود، نه از آن طرف زیاده‏روى شود. این را شما بدانید که در اسلام، کوتاهى هم غلط است، زیاده‏روى هم غلط است. یک خطّ درست و صحیحى وجود دارد که خطّ اسلام است و باید بدون کم و زیاد اجرا شود.

.اگر کسى احساساتى هم دارد، خیلى خوب، آن احساسات پیش خداى متعال قطعاً اجر خواهد داشت؛ اما اگر عمل و اقدامى برخلاف موازین باشد، از آحاد مردم یقیناً پیش خدا هم اجرى ندارد. من هم که حالا نهى کردم؛ یعنى غیر از حرمت قانونى، حرمت شرعى هم پیدا کرد؛ مراقب باشید. اگر کسى به فرض از لحاظ تقلید، مقلّد کسى هم هست، بنده که نهى کردم، براى او حرام خواهد شد؛ این فتواى همه‏ علماست. کسى حق ندارد یک‏وقت کار نسنجیده‏اى انجام دهد»(6)

رهبر معظم انقلاب در این بیانات خود صراحتاً اقدام بالاتر از تذکر لسانی را برای گروه های مردمی حرام شرعی اعلام کرده اند و مخالفت خود با این حرکات را اعلام کرده اند.

البته باید توجه داشت که «تذکر لسانی»منحصر به گفت وگوی فردی نیست و قالب های مختلفی می تواند داشته باشد که از جمله آن ها می توان به استفاده از رسانه های مختلف، اعلام موضع، تجمع، راهپیمایی، مطالبه از مسئولان ذی ربط و نمایندگان مجلس و... در «چارچوب قانون»اشاره کرد و اساساً در نظام جمهوری اسلامی بعید است امری مشروع تبدیل به مطالبه عمومی بشود و مسئولان قادر به تخطی از آن باشند به خصوص اگر این مطالبه «اجرای قوانین الهی» باشد.

تعیین تکلیف از سوی رهبر


در برخی از موارد نیز که نیاز به حضور عمومی مردم برای مقابله با یک منکر باشد و استفاده از ظرفیتهای گوناگون قانونی نیز امکان پذیر نباشد، مردم باید مستقیماً از ولی فقیه کسب تکلیف کنند: «جلوگیری قهرآمیز از کارهای خلاف و تخریبی این احزاب باید صرفاً به وسیله نهادهای قانونی و حکومت صورت گیرد، زیرا اگر افراد و نهادهای غیرحکومتی بخواهند با آنها برخورد قهرآمیز داشته باشند، کار به هرج و مرج خواهد کشید و این برخلاف مصلحت کل جامعه و برخلاف تعالیم اسلام است. 

در مواردی که نهادهای قانونی مسئول، توانایی لازم را برای این جلوگیری نداشته باشند یا در ایفای وظایف قانونی خود در برابر اعمال تخریبی یا نظایر آن کوتاهی کنند، افراد و سازمانهای اسلامی به حکم وظیفه عمومی امر به معروف و نهی از منکر باید از مسئولان بخواهند که به وظایف قانونی خویش عمل کنند و آنها را در این راه یاری دهند و اگر این اقدام آنها هم بی نتیجه بماند و نگران شوند که کارهای خلاف و تخریبی سازمانهای ضداسلامی، موجودیت و مصالح عالیه اسلام و امت اسلامی را تهدید می کند ، همه افراد و احزاب و سازمانهای مسلمان و متعهد وظیفه دارند از رهبری مستقیماً کسب تکلیف کنند و طبق دستور مستقیم ولی امر عمل نمایند، تا بدین ترتیب، هم واجب مهم نگهبانی از جمهوری اسلامی زمین نماند و هم به راه هرج و مرج و خودسری کشانده نشوند.»(7)

رهبر معظم انقلاب نیز خود در این رابطه فرموده اند: «هیچ چیزی مجوّز این نیست که بگویند چون نیروی انتظامی و قوه قضاییه عمل نکردند، خودمان وارد میدان شدیم؛ نخیر، آن روزی که لازم باشد مردم برای حادثه‌ای خودشان وارد عمل شوند، رهبری صریحاً به آنها خواهد گفت.»(8)

معنای «بند میم وصیت نامه امام»


براساس توضیحات فوق بعید است که حضرت امام منظورشان از «دعوت مردم به انجام تکلیف» اقدامات خودسرانه و خارج از چارچوبهای قانونی باشد.

باید به این نکته نیز توجه کرد که بیانات امام و هر فرد متفکری دارای محکم و متشابه، عام و خاص و مطلق و مقید و... است و برای فهم مراد کلام ایشان در ابتدا باید به بستر متنی کلام (قبل و بعد جملات تقطیع شده) توجه داشت و سپس با رجوع به مبانی اندیشه و سایر بیانات، مقصود ایشان را دریافت.
به عنوان مثال این فراز از بیانات امام (ره)شاید به نوعی در تفسیر این بند از وصیت نامه ایشان کمک کند: «همه شما، هر کس به کشورش اعتقاد دارد، هر کس به دیانتش اعتقاد دارد، به خدا اعتقاد دارد، امروز باید این را حفظش بکند و اختلافات جزئى که بین افراد هست اینها را کنار بگذارند و آن طور نباشد که تمام همِّ ما صرف این بشود که او را عقب بزنیم؛ خودم جلو بیایم و آن چه بشود، آن آلوده بشود، آن چه بشود، این نباشد.
همه ما همّمان صرف این باشد که اگر یک کسى هم خطا مى‏کند برادرانه بروند بهش حالى کنند که این کار درست نبوده است، تو باید چه بکنى، اگر باورش نیامد و دیدید که آدم صحیحى نیست، آن وقت باید به مراکزى که هستش گفته بشود تا جلویش را بگیرند.»(9) 

شاید بتوان از این عبارت و مبانی امام در خصوص وظایف حکومت اسلامی و نقش مردم در آن، ضرورت عمل به تکلیف در چارچوب قانون را برداشت کرد. البته امکان وجود تفاوت دیدگاه میان رهبر معظم انقلاب و حضرت امام در این خصوص که البته ممکن است به خاطر تفاوت شرایط زمانی نیز بوده باشد، را منکر نمی شویم، که در صورت وجود این تفاوت نیز، عمل به نظر ولی فقیه فعلی بر افراد جامعه واجب است.
قدر دانستن احساسات پاک جوانان غیور

البته باید توجه داشت توضیحات فوق به معنای سرکوب انگیزه مقدس و شور انقلابی جوانان و افرادی که با مشاهده منکرات و زشتی ها اقدام به موضع گیری (ولو با افراط در نوع عمل و اشتباه) می کنند، نیست و اساساً حمایت های رهبری از این جوانان نیز به دلیل خطر محافظه کار شدن و سکوت جامعه اسلامی در برابر منکرات است که البته باید مقابل زیاده روی و تندروی آنان ایستاد و آنان را آگاه کرد: «حالا این حرف من بهانه‌اى نشود براى اینکه یک عده‌اى بروند جوانهاى انقلابى را به عنوان جوانهاى تند، مورد ملامت و شماتت قرار بدهند؛ نه، من همه‌ جوانهاى غیور کشور را، جوانهاى مؤمنِ انقلابى کشور را فرزندان خودم می دانم و پشت سر آنها قرار می گیرم؛ من از جوانان انقلابى و مؤمن و غیور حمایت می کنم؛ منتها همه را توصیه می کنم به این که در رفتار خود، با اخلاق اسلامى رفتار کنند؛ قانون را مراعات کنند. همه باید قانون را مراعات کنند. تجسم انقلاب در قانون جمهورى اسلامى است.»(10)
ارجاعات:

1 - اکنون وصیت من به مجلس شورای اسلامی در حال و آینده و رئیس جمهور و رؤسای جمهور ما‌بعد و به شورای نگهبان و شورای قضایی و دولت در هر زمان، آن است که نگذارند این دستگاه های خبری و مطبوعات و مجله‌ها از اسلام و مصالح کشور منحرف شوند. و باید همه بدانیم که آزادی به شکل غربی آن، که موجب تباهی جوانان و دختران و پسران می‌شود، از نظر اسلام و عقل محکوم است. و تبلیغات و مقالات و سخنرانی ها و کتب و مجلات برخلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور حرام است. و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگیری از آنها واجب است. و از آزادی های مخرب باید جلوگیری شود. و از آنچه در نظر شرع حرام و آنچه برخلاف مسیر ملت و کشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است، به طور قاطع اگر جلوگیری نشود، همه مسئول می‌باشند. و مردم و جوانان حزب‌اللهی اگر برخورد به یکی از امور مذکور کردند به دستگاه های مربوطه رجوع کنند و اگر آنان کوتاهی کردند، خودشان مکلف به جلوگیری هستند . خداوند تعالی مددکار همه باشد.

2 - اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: کلیه‏ قوانین‏ و مقررات‏ مدنی‏، جزایی‏، مالی‏، اقتصادی‏، اداری‏، فرهنگی‏، نظامی‏، سیاسی‏ و غیر اینها باید بر اساس‏ موازین‏ اسلامی‏ باشد. این‏ اصل‏ بر اطلاق‏ یا عموم‏ همه‏ اصول‏ قانون‏ اساسی‏ و قوانین‏ و مقررات‏ دیگر حاکم‏ است‏...

3 - ک: کتاب ده گفتار، گفتار امر به معروف و نهی از منکر، شهید مطهری

4- بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان 15/8/70

5- بیانات در دیدار مردم قم 19/10/68

6- بیانات در خطبه‌های نمازجمعه 9/7/78

7-مواضع ما،مواضع تفصیلی حزب جمهوری اسلامی، ص 68و69

8- بیانات در مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری‌ سال80، 11/5/80

9- 20/3/1359

10- بیانات در حرم رضوی در آغاز سال 91، 1/1/91

نظر
ترقی در گفت و گو با افکارنیوز با اشاره به تشییع شکوهمند شهدا:
حضور با شکوه مردم و مداومت حضورشان از ظهر تا اواخر شب بار دیگر عطر شهادت و جبهه و جنگ و مقاومت و فداکاری و ایثارگری را در کشور ما پراکند و نشان داد ملت ما ملت مقاومت و ایثار و شهادت هستند.
مردم اجازه کوتاه آمدن جلوی دشمن را نمی دهند
گروه سیاسی- حمیدر رضا ترقی رئیس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با افکارنیوز با اشاره به حضور بی سابقه مردم در مراسم تشییع شهدا اظهار داشت: ملت ایران دست از آرمانهای خود بر نداشته و مهمترین چیزی که در ذهن مردم ما ارزش دارد واز آن پاسداری می کرده و ارزش و تکریم قائل هستند در واقع مقاومت و ایثار رزمندگان کشورمان هستند که در برابر دشمن ایستادند و این روحیه در واقع حقیقت دیگری را برای مسئولین روشن کرد که مردم از مبارزه و جهاد و شهادت در راه آرمانهایشان نه تنها خسته نشده اند بلکه محکمتر از گذشته در این راه حرکت می کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: پیامهای مردم به صورت خودجوش در راهپیمایی بسیار مهم بود که نشان می داد مردم از مسئولینشان خواستار مقاومت در برابر استکبار جهانی هستند و مردم حاضر به از دست دادن عزتشان نیستند و اجازه نمی دهند مسئولانشان به خاطر حقوق ملت شرف مردم را زیر پا بگذارند و جلوی دشمن کوتاه بیایند و برخوردی ضعیف و منفعلانه داشته باشند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بیان داشت: پیام دیگر این شوق و حضور گسترده مردم این بود که مسئولانی که سعی می کنند با تکیه بر بیرون و اتکا به ظرفیت های خارجی بخواهند مشکلات را بر طرف کنند پی ببرند که ظرفیت داخلی اگر در مسیر آرمانها و اعتقادات مردم قرار بگیرد چه ظرفیت عظیم و بزرگی است.

ترقی تاکید کرد: ارزشها برای مردم شهدا و رزمندگان و ایثارگران هستند نه کنسرت و مسائل ترویج هنرمندان که امروز به مساله اصلی دستگاه فرهنگی کشور قرار گرفته است.

وی افزود:مردم برای دفاع از ارزشها و پاسداشت این شهدا اینگونه حضور پیدا می کنند و این نشان می دهد که راه مردم از راه کسانی که فکر می کنند نیاز مردم گوش دادن به کنسرت و از این قبیل مسائل است جداست و ارزشها نزد مردم متفاوت از کسانی است که دستگاه فرهنگی را می گردانند.

ترقی با اشاره به ایستادگی برخی در مقابل فرهنگ مقاومت و شهادت گفت: هر کس در برابر فرهنگ شهادت که فرهنگ مقاومت و ایستادگی است بایستد ذلیل و منفور مردم است.

نظر
مرجع : جام نیوز
عده ای دختر و پسر عمدتا زیر 20 سال در پاسخ به فراخوان شبکه های اجتماعی به تجمع در دو پارک عمومی در فردیس و کرج با آب بازی مختلط و روزه خواری در ملا عام حرمت نخستین روز ماه مبارک رمضان را شکستند

به گزارش افکارنیوز، عده ای از دختران و پسران عمدتا زیر 20 سال در پاسخ به فراخوان شبکه های اجتماعی به تجمع در دو پارک عمومی در فردیس و کرج با آب بازی مختلط و روزه خواری در ملا عام حرمت نخستین روز ماه مبارک رمضان را شکستند و این درحالی است که نهادهای مسئول علیرغم اطلاع قبلی از این تجمع، به هیچ وجه اقدام پیشگیرانه و قاطعی انجام ندادند و تنها نظاره گر این فضا بودند.

این همایش هنجارشکنانه در پارک ایران زمین کرج و پارک تندرستی فردیس با حضور عده ای دختر و پسر شکل گرفت و خانواده های بسیاری در پارک شاهد این رفتار نامناسب بودند و بعضأ مورد مزاحمت و نا امنی قرار گرفتند.

این گزارش حاکی است تعداد زیادی از اراذل و اوباش با شرکت در این تجمع و با سوء استفاده از اختلاط موجود و عدم برخورد قاطع، تقریبا فضا را در دست گرفته و اقدام به اعمال منافی عفت و هنجار شکنانه کردند. سیگار کشیدن و آب خوردن در میان مردم روزه دار که در اطراف برنامه نظاره گر بودند بسیار نمود داشت.

نکته قابل تامل و سوال برانگیز اینجاست که چرا یک همایش هنجارشکنانه اینچنینی به راحتی و با یک فراخوان شبکه اجتماعی با این گستردگی و جمعیت 700 تا 1000 نفری در استان شکل می گیرد و هیچ مانعی برای برگزاری آن به وجود نمی آید.

با توجه به اینکه استاندار و فرماندار کرج از روزها قبل در جریان این اجتماع در پارک ایران زمین بودند و با سابقه ای که طی سالهای گذشته  در این پارک وجود داشت و احتمال گستردگی آن به شدت وجود داشت حتی در یک اقدام ابتدایی اقدام به قطع آب پارک و جلوگیری از این تجمع هنجارشکنانه آنهم در ابتدای ماه رمضان نیز ننمودند؛ حال آنکه هفته گذشته برای مجوز همایش مردمی “به غرب باج نمیدهیم”  سنگ اندازیهای بسیاری را شاهد بودیم؛ طوری که مسئولین اجرایی این همایش هفت خان رستم را گذراندند تا بتوانند آن را برگزار کنند.

مصاحبه های برخی مدیران استانداری و موضع گیری های رسمی و غیر رسمی استانداری البرز و فرمانداری کرج موید این موضوع است.

البته ذکر این مطلب هم ضروری است که در همایش مشابه در پارک “تندرستی” فردیس که همزمان برگزار می شد با دخالت مستقیم و قاطع ناجا از گستردگی و ادامه آن جلوگیری به عمل آمد، ولی در پارک “ایران زمین” عظیمیه وضعیت کاملا متفاوت بود و در عین شگفتی هیچ اقدام عاجل و بازدارنده ای انجام نشد.

با توجه به اتفاقات پیش آمده منتظر پاسخ مسئولین ارشد استانی به این قبح شکنی آشکار هستیم.

 

منبع : افکارنیوز

نظر
معاون وزیر اقتصاد دولت اصلاحات:

معاون وزیر اقتصاد دولت موسوم به اصلاحات تاکید کرد دولت عمدا ارزش بورس را پایین آورده است.


حیدر مستخدمین حسینی با انتقاد از وضعیت فعلی بازار بورس خاطرنشان کرد: دولت در بورس چیزی که تحویل گرفت 150 میلیارد دلار بود، ولی در حال حاضر ارزش بورس 95 میلیارد دلار است، یعنی دولت 55 میلیارد پول را از مردم گرفت، و ابطالش کرد.

معاون وزیر اسبق اقتصاد عنوان کرد: یعنی اگر شما یک میلیون تومان سرمایه در آن برهه می‌خریدید، در حال حاضر سرمایه شما زیر 500 هزار تومان می‌شد و قسمت زیادی از آن از بین رفته بود، بنابراین دولت به این صورت نقدینگی را جمع کرد یعنی بازار سرمایه را عمدا با سیاست‌های اقتصادی به این جا کشاند.

حیدر مستخدمین حسینی همچنین گفت: دولت یک برنامه منسجم اقتصادی ندارد و نقشی در کاهش تورم نداشته است و در واقع کاهش تورم به دلیل کارکردهای خود اقتصاد است.

معاون وزیر اقتصاد دولت موسوم به اصلاحات در گفت‌وگو با نسیم در تشریح دلایل افزایش نقدینگی در دولت یازدهم اعلام کرد: یکی از دلایل آن کاهش ارزش پول ملی بوده که باعث شده تورم خودش را در جامعه تخلیه کند، زیرا وقتی دلار 3500 تومان شد، آثار تورمی خود را بر همه کالاها برجای گذاشت.

وی افزود: چون کاهش ارزش پول ملی در یک مقطعی ثابت مانده و آثار تورمی خود را قبلا پیاده کرده، بنابراین تورم در حال حاضر یک حالت ثابتی است.
این اقتصاددان بیان کرد: هدفمندی یارانه‌ها که تزریق پول نقد در جامعه بود، هم آثار تورمی خود را تخلیه کرده است، بنابراین قیمت‌ها دیگر به واسطه تزریق یارانه نقدی به جامعه افزایش نمی‌یابد.

مستخدمین حسینی با تاکید بر تلاش دولت در عدم سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی گفت: شما امروز در هیچ کجا نمی‌توانید سرمایه‌گذاری کنید، که بازار بورس یکی از این موارد است که به وضعیت فعلی دچار شده است.

مستخدمین حسینی عنوان کرد: در حال حاضر این سؤال مطرح است که این وجوه نقدینگی کجا باید بیاید سرمایه‌گذاری شود، نه در حوزه تولید سرمایه‌گذاری می‌شود، نه در حوزه مسکن می‌تواند سرمایه‌گذاری شود، چون بازار مسکن راکد است، و نه در حوزه بازار سرمایه سرمایه‌گذاری می‌شود، تنها به بانک‌ها می‌رود، بدون این‌که زحمتی صرف شود و مالیاتی گرفته شود.

وی در تشریح وضعیت فعلی نقدینگی در نظام بانکی کشور هم تصریح کرد: در بانک‌ها هم اگر 700 هزار سپرده‌ای که در بانک‌ها قرار دارد را بررسی کنیم، بخش عمده‌ای از این سپرده‌ها که در قالب تسهیلات درآمده، قفل است.

نظر
یک اقتصاددان:

یک اقتصاددان گفت: سلطان‌های واردات شکر، لوازم خانگی و میوه، به ازای هفتاد یا هشتاد درصد از سهم بازار که در اختیار دارند مالیات نمی‌دهند.


بیژن عبدی، اقتصاددان در گفت‌وگو با «نسیم» با انتقاد از نپرداختن مالیات توسط ثروتمندان تصریح کرد: وقتی بخش اعظم اقتصاد ما با واسطه‌گری اداره می‌شود، میزان خرده‌فروشی هم در کشور افزایش پیدا می‌کند.

عبدی گفت: حجم خرده‌فروشی در کشور ما با استناد به آمارهای دولت‌های گذشته، 5 برابر نیاز مردم است، و این فعالیتها شغل محسوب می‌شود، اما در جایی ثبت نمی‌شد  در همه رشته‌ها از لبنیات و خوراک تا رشته‌های دیگر وجود دارند.
وی تصریح کرد: دولت برنامه‌ای برای ثبت اعداد به عنوان ورودی و خروجی در این مشاغل ندارد.

عبدی خاطرنشان کرد: تلاش برای افزایش درآمدهای مالیاتی دولت حرف قشنگی است، ولی ما آخرش سراغ چه کسی می‌رویم؟ سراغ شرکت‌هایی که در دفاتر ثبت می‌شوند و تلاش می‌کنند که قانونی کار کنند یا معاملاتی که ثبت می‌شود که این نوع نگاه خود یک خسران است.

وی افزود: دولت از یک طرف می‌خواهد با مالیات درآمدهایش را تامین کند و از طرف دیگر می‌خواهد برای اشاعه عدالت در جامعه از کسانی که از خدمات استفاده بیشتری می‌کنند، مالیات بیشتری بگیرد، ولی در نهایت کسانی که شفاف زندگی می‌کنند، چوب شفافیتشان را می‌خورند.
دولت نمی‌خواهد از برخی مالیات بگیرد!

این اقتصاددان در ادامه گفت: همه می‌دانیم که اقتصاد ما حالت سلطانی دارد و سلطان واردات شکر، گوشت، لوازم خانگی، میوه در کشور وجود دارد، حالا این سوال مطرح می‌شود که این سلطانها چقدر مالیات می‌دهند؟ آیا این سلطانها به ازای هفتاد و یا هشتاد درصد از سهمی که از بازار در اختیار دارند مالیات می‌دهند؟

وی خاطرنشان کرد: وضعیت مالیات این افراد مشخص نیست، زیرا دولت حواسها را پرت می‌کند تا اقشار ضعیف و متوسط مالیات دهند.
این اقتصاددان با انتقاد از حمایت از انحصار در کشور گفت: اگر واقعا انحصار در کشور ما به رسمیت شناخته شده است که البته من بعید می‌دانم که در نظام اسلامی انحصارگری به رسمیت شناخته شود و مردم نادیده گرفته شوند، به دلیل سیاست‌های غلط بوده که از قبل بنا نهاده شده است.
چرا از رانت‌خوارها مالیات نمی‌گیرند؟

عبدی گفت: چرا کسی نمی‌پرسد که رانت‌خوارها چقدر مالیات می‌دهند؟ اصلاح نظام مالیاتی حرف غلطی نیست، اما نباید در مرحله اجرای آن به سراغ ضعفا رفت، وقتی تولیدی در کنار نباشدمالیات باید از چه چیزی به دست بیاید.

وی افزود: هرچقدر پول به اقتصاد کشور تزریق می‌شود دولت بازهم ادعا می‌کند منابعش کم است، اما باید از دولتمردان این سوال را پرسید که مگر قرار است چه اتفاقی را با این پول رقم بزنند که به این شکل حرف می‌زنند و مگر 700 تا 800 هزار میلیارد تومان پول کمی است؟

این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: همین 700 یا 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی با سرعت گردش پول در شبکه بانکی، مبلغ به شدت عظیمی می‌شود، بنابراین اینکه با وجود این ارقام، ما بازهم کمبود نقدینگی داریم، بسیار نامشخص است.

عبدی با بیان این که «بخشی از اقتصاد و یا صنایع کشور ما وابسته به دلارهای نفتی است» گفت: هرچقدر هم ریال به جامعه تزریق کنید بالاخره برای خرید و واردات مواد اولیه ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های مورد نیاز به دلار احتیاج دارید، بنابراین شاید منظور دولتمردان از نداشتن منابع، منابع ارزی باشد که فعلا در این زمینه به دلیل تحریم‌ها محدودیت‌ وجود دارد که این مسئله همواره وجود داشته است و چیز جدیدی نیست.

بیژن عبدی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر پیدا کردن راهکاری از سوی دولت برای جبران کمبود منابع اظهار کرد: نکته‌ای که مقام معظم رهبری روی آن تاکید داشتند صرفه‌جویی در ریخت‌و‌پاش‌ها بود که دولتمردان باید به آن توجه کنند.

وی با بیان این مطلب که «باید سرفصل هزینه‌های جاری دولت جدا شود» به نسیم گفت: مقام معظم رهبری ضمن تاکید بر لزوم یافتن راهکاری برای جبران کمبود منابع دولت به چند نکته هم در این زمینه اشاره کردند که یکی از آنها تکیه دولت به کالاهای تولید داخل است.

این کارشناس اقتصادی افزود: خیلی از کالاهای وارداتی نمونه داخلی دارد، اما تولیدکنندگان ما به دلیل شرایط رکود یا مقدار خیلی کمی تولید می‌کنند که بنابراین یا در آستانه ورشکستگی قرار دارند یا ورشکست شدند.

عبدی گفت: دولت باید به جای تمایل برای واردات کالاهای مشابه، جهت‌گیری خود را به سمت استفاده از کالاهای داخلی سوق دهد، زیرا این راهبرد به رونق اقتصادی و اشتغال کمک می‌کند و همچنین باعث می‌شد که ارز کمتری از کشور خارج شود یا اگر ارزی هم قرار است خارج شود به سمت نیازهای اساسی‌تر برود.

جلوی ریخت و پاش‌و پاداش‌های عجیب و غریب دولتی گرفته شود
وی خاطرنشان کرد: نکته دوم ریخت و پاش‌هایی است که در محاسبات خیلی روی آن حساب نمی‌کنیم، مثل همایش‌هایی که در طول سال برگزار می شود و کسی نمی‌داند که در طول سال چند صد همایش توسط دستگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی برگزار می‌شود و هزینه‌های سرانه آنها چقدر می‌شود و در نهایت خروجی این همایش‌ها چیست؟

این اقتصاددان با انتقاد از برخی از پاداش‌هایی که در برخی از شرکت‌های دولتی و شبه دولتی پرداخت می‌شود، تاکید کرد: باید جلوی پاداش‌های عجیبی که در برخی از شرکتهای دولتی، شبه‌دولتی، بانکها و به خصوص در شرکتهای حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و فولاد پرداخت می‌شود گرفته شود، چون هم به بی‌عدالتی دامن می‌زند و هم مصرف را بالا می‌برد.

نظر
گفت: یکی از شبه روشنفکران غرب‌زده در مصاحبه با روزنامه شرق گفته است؛ ما باید نهایت تلاشمان را بکنیم که با عربستان همکاری داشته باشیم، آنها
احساس می‌کنند ما حاضر نیستیم شریکشان باشیم!

گفتم: یعنی با آل‌سعود در جنایات وحشیانه عربستان در قتل عام مردم مظلوم یمن، حمایت از تروریست‌های وحشی داعش، کاهش قیمت نفت به نفع
آمریکا، همکاری با اسرائیل و صدها جنایت دیگر شرکت داشته باشیم؟!

گفت: ایشان به جای محکوم کردن آل‌سعود، فرهنگ مردم ایران را مورد هجوم قرار داده است و تازه ادعای ایران‌دوستی هم دارد!

گفتم: چه عرض کنم، این قماش از وطن و مردم‌دوستی و اینجور چیزها چه می‌دانند؟! به یارو گفتند با «کشور» جمله بساز! گفت؛ با «کش» ور رفتم، خورد
توی چشمم!




نظر
سکوت معنادار مرکز آمار درباره رشد اقتصادی مورد ادعای دولت انتقاد رسانه حامی دولت را برانگیخت.


اخیرا بانک مرکزی، رشد تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1393 نسبت به سال 1392 را 3 درصد اعلام کرد، اما سکوت مرکز آمار به عنوان تنها نهاد رسمی اعلام نرخ رشد اقتصادی در قبال این عدد، باعث انتقاد رسانه حامی دولت شد.

ایسنا در گزارشی نوشت: «این سکوت مرکز آمار از سال گذشته آغاز شد که نوبخت - معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور- رشدی 4/6 درصدی را برای سه ماهه اول این سال اعلام کرد، نرخی که از سوی کارشناسان اقتصادی به سختی قابل پذیرش بود و از سوی دیگر در حدود یک ماه قبل از این، گفته‌های نوبخت حاکی از رشدی مثبت نیم درصدی طبق آخرین آمار و داده‌های مرکز آمار بود.

آخرین آمار مرکز آمار حاکی از رشد اقتصادی در پایان سال 1392 و منفی 2/2 درصد با احتساب نفت بوده‌است، البته بعد از آن نوبخت نیز به نقل از این مرکز به آمار رشد مثبت نیم درصدی اشاره کرد که فاصله زیادی با رشد 4/6 درصدی بانک مرکزی داشت، پس از آن دیگر نام نرخ رشد اقتصادی در لیست آمارهای مرکز آمار دیده نشد.»

با این حال سخنگوی دولت در حالی از نرخ بالای 4 درصد دفاع می‌کرد که این آمار با توجه به ادعای دولت مبنی بر رشد منفی 5 درصدی در سال قبل از آن بسیار عجیب به نظر می‌رسید. در واکنش به این خبر بود که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با «افسانه ای» خواندن این نرخ، آن را «به شدت غلط انداز» دانست!

مرکز آمار هم که تا آن زمان یکی از دو نهاد معتبر اعلام آمار اقتصادی به شمار می‌رفت، با خودداری از تأیید نظرات دولت، شائبه مخدوش بودن این داده‌ها را بیشتر کرد و با ادامه پیدا کردن این سکوت، در پی اعلام نرخ رشد اقتصادی سال 93 از سوی بانک مرکزی، بالاخره صدای اعتراض این رسانه حامی دولت بلند شد.

این اختلاف نظرها در شرایطی است که طبق مصوبه اخیر شورای عالی آمار تنها مرجع رسمی انتشار آمارهای اقتصادی مرکز آمار است. در جلسه خرداد ماه 94  این شورا که به ریاست نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و با حضور نمایندگانی از نهادهای اقتصادی دولت به عنوان اعضای شورا برگزار شد، انتشار آمار واطلاعات برای کلیه دستگاه های اجرایی ممنوع اعلام شد و تنها متولی انتشار آمار، مرکزآمارایران معرفی گردید.

رئیس مرکز آمار هم در این رابطه گفته بود:  براساس ماده 54 قانون برنامه پنجم توسعه، مرجع رسمی تهیه، تولید و انتشار آمارهای رسمی از جمله نرخ رشد و تورم مرکز آمار ایران است و اگر دستگاه دولتی بخواهد آمار رسمی تهیه کند باید از مسیر مرکز آمار ایران و با مصوبه شورای عالی آمار این کار را با نظارت مرکز آمار ایران اجرا کند.

عادل آذر در آذر ماه سال قبل، اعلام کرد برای اعلام نرخ رشد نیمه اول سال، منتظر به دست آمدن نتایج مقدماتی سرشماری کشاورزی است، بنابراین قرار است نرخ رشد بعد از به دست آمدن نتایج سرشماری محاسبه و اعلام شود، اما با گذشت نزدیک به 6 ماه از این وعده، نرخ رشد اقتصادی در ردیف آمارهای این مرکز قرار نگرفته‌است.

حال باید منتظر ماند و دید که از تیرماه که قانونا مرکز آمار تنها مرجع صدور آمار اقتصادی خواهد شد، واکنش این نهاد نسبت به روایت دولت از رشد اقتصادی چه خواهد بود؟ نرخ رشد مثبتی که به اعتقاد کارشناسان حتی در صورت صحت آن، عمدتا مربوط به شرکت‌های دولتی بوده است و نه بخش خصوصی که از حمایت دولت محروم مانده است.

نظر
سایت افشاگر ویکی‌لیکس نیم میلیون قطعه سند از مکاتبات و پیام‌های رد و بدل شده وزارت خارجه سعودی را منتشر کرد که برخی از این اسناد حکایت از ارتباطات گسترده اصلاح طلبان با عربستان دارد.

بنا به اعلام ویکی‌لیکس این اسناد پیامهای محرمانه‌ای را شامل می‌شوند که از سفارتخانه‌های عربستان سعودی در سرتاسر دنیا مخابره شده است.
به دنبال انتشار اسناد محرمانه وزارت خارجه سعودی توسط ویکی‌لیکس دولت عربستان این پایگاه اینترنتی را فیلتر کرده و به شهروندان این کشور هشدار داد که به سایت های منتشر کننده اسناد فوق مراجعه نکنند!

وزارت خارجه عربستان سعودی به جای پاسخ و یا هرگونه واکنشی نسبت به محتوای اسناد منتشر شده شهروندان خود را از ورود به هر وبگاه خبری به منظور آگاهی از اسناد افشا شده توسط ویکی‌لیکس برحذر داشت.
یکی از سندهای منتشر شده ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که سفارت عربستان سعودی در لندن هزینه تحصیل پسر عطا الله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات و از فعالان فتنه 88 را تامین کرده‌ است . 

این سند به تاریخ10 اکتبر سال 2011 میلادی نشان می دهد که به درخواست عطاالله مهاجرانی این بورس تحصیلی در مقطع دکترا برای پسر وی توسط سفارت عربستان تامین شده است.
بر اساس سند منتشر شده ویکی لیکس سفارت عربستان در لندن هزینه بیش از 12 هزار پوندی برای هرسال تحصیلی(4 سال_از 2011 تا2015) و مبلغی بالغ بر 4256 پوند برای هزینه‌های زندگی آقازاده مهاجرانی را تامین می‌کند.

سند محرمانه از سفر فائزه هاشمی به ریاض 
در یکی از اسناد منتشر شده ویکی لیکس با عنوان «زیبای صورتی» به سفر فائزه هاشمی رفسنجانی برای شرکت در ضیافت شامی در ریاض پرداخته شده است.
 این سند در رده اسناد محرمانه ویکی لیکس قرار دارد و مربوط به سال 1999است. 
در بخشی از این سند آمده است: فائزه رفسنجانی، دختر رئیس جمهور سابق ایران، به عنوان معاون رئیس کمیته ملی المپیک ایران ... در ضیافت خصوصی شام در ریاض در تاریخ 13 ژوئن، که توسط همسر ولیعهد تدارک دیده شده بود، او به مدت 30 دقیقه برای میزبانان سخنرانی کرد آن هم درحالی که تغییرات فائزه، او را غیرقابل شناسایی ساخته بود. او با کت و شلوار ملروز و مویی کوتاه در این مراسم حاضر شده بود.

آل سعود به دنبال تفرقه میان شیعیان و اهل سنت عراق 

بر اساس سند دیگر منتشر شده از سوی ویکی لیکس آل سعود با تلاش جهت ایجاد تفرقه میان اهل سنت و شیعیان عراق درصدد بوده است اهل سنت این کشور را علیه دولت نوری مالکی تحریک کند. 
بر اساس گزارش تسنیم در اسناد جدیدی که پایگاه افشاگر ویکی‌لیکس از وزارت خارجه سعودی منتشر کرده، آمده است: در مورد وضع عراق حمایت کامل از جریان‌های سنی تأثیرگذار و رهبران ملی که موضعی مخالف با طرح طایفه‌ای نوری المالکی دارند می‌تواند مفید باشد.

ایران و حزب‌الله محور مکاتبات وزارت خارجه عربستان 

روزنامه لبنانی الاخبار نیز در گزارشی در باره این اسناد تاکید کرد:  ایران و حزب‌الله لبنان در کانون مکاتبات دیپلماتیک سری سعودی‌ها قرار داشته است.
بر اساس این گزارش «آل سعود برای تحقق اهداف و برنامه‌های خود سیاست مهار و بی‌طرف‌سازی رسانه‌ها و سیاستمداران از طریق خریدن، وسوسه، جذب و یا تهدید کردن و باجگیری را در دستور کار قرار داده بود.»

الاخبار افزوده است: نامه‌هایی که ویکی لیکس منتشر کرده نشان می‌دهد رژیم سعودی درصدد سیطره بر رسانه‌ها و ایجاد ترس و خوف در میان مخالفان و حتی همراهان خود است و این موضوع شایعه و اتهام نیست.
بر این اساس سعودی‌ها تلاش می‌کنند تا رسانه‌ها و اصحاب رسانه و نویسندگان را تحت کنترل درآورده، آنها را مهار کرده و به زرادخانه رسانه‌ای سعودی ملحق کنند.

زیر نظر گرفتن مخالفان بحرینی 
در انگلیس توسط سعودی  

همچنین یکی از اسناد منتشر شده در پایگاه اینترنتی ویکی لیکس از تلگرام‌های سری سفارت عربستان سعودی در لندن به وزارت امور خارجه این کشور نشان می‌دهد این سفارتخانه فعالیت مخالفان بحرینی در انگلیس را زیر نظر دارد.
به گزارش «البحرین الیوم» ، بر اساس این سند، محمد بن نواف بن عبدالعزیز آل سعود سفیر عربستان در لندن گزارش‌هایی را درباره فعالیت مخالفان بحرینی مقیم لندن برای وزارت امور خارجه این کشور ارسال می‌کند.

یکی از این اسناد به فعالیت علی مشیمع و موسی عبدعلی دو مخالف بحرینی مقیم لندن می‌پردازد. سفیر عربستان در تلگرام خود مدعی شد علی مشیمع با حزب الله و دیگر گروه‌های «افراطی شیعه» در ارتباط است.
سفیر سعودی همچنین ادعای ارتباط موسی عبدعلی با گروه‌های تروریستی مخالف نظام بحرین را مطرح می‌کند.
بر اساس یک سند دیگر « پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس فاش کرد که قطر برای شکست انتخابات ریاست جمهوری در یمن و انتقال قدرت به منصور هادی 250 میلیون دلار هزینه کرده است.»
276 هزار سند جدید از هک شدن سونی
ویکی‌لیکس اسناد جدیدی را در وب‌سایت خود منتشر کرده است که حاوی اطلاعات حساسی در خصوص هک‌شدن شرکت سونی پیکچرز است.
به گزارش تسنیم به نقل از اسپاتنیک، ویکی لیکس بیش از 276394 سند جدید در خصوص حمله هکری به شرکت سونی پیکچرز را منتشر کرده است.
اسناد جدید مربوط به هک شرکت سونی پیکچرز همراه با اسناد قبلی که در ماه آوریل منتشر شده بود، در وب‌سایت ویکی لیکس قابل دسترس است.
ویکی لیکس اعلام کرده است که انتشار این اسناد منافع عمومی دارد چرا که سونی شرکت بزرگی است که با کاخ سفید مرتبط بوده و قادر است بر قوانین و سیاست‌ها تأثیر بگذارد. شرکت سونی همچنین با مجتمع‌های صنعتی نظامی آمریکا نیز در ارتباط است.

سونی پیکچرز بخشی از شرکت بزرگ سونی مستقر در ژاپن است که نوامبر سال گذشته با حمله هکری روبه‌رو شد. بخش زیادی از شبکه‌های رایانه‌ای شرکت سونی در پی این حمله از کار افتاد و هکرها توانستند به اطلاعات حساسی دست پیدا کنند.
در حالی که کاخ سفید کره شمالی را مسئول اصلی حمله هکری به سونی پیکچرز اعلام کرده است ولی پیونگ‌یانگ این اتهامات را رد کرده و در مقابل خواستار همکاری واشنگتن برای تحقیق در خصوص این مسئله شده است.

نظر
1- جامعه‌ای را در نظر بگیرید که تجربه زیست در یکی از پربرکت‌ترین روزگاران تاریخ را دارد. مردمانی که پیامبر اکرم(ص) را دیده‌اند، مواعظ او را از دو لب مبارکش شنیده‌اند، در رکابش جنگیده‌اند و زخم برداشته‌اند، دیده‌اند که او در باره علی (ع) چه گفته، حتی در رکاب علی (ع)هم جنگیده‌اند و پس از او با پسر ارشدش امام حسن (ع) بیعت کرده‌اند و... اما فرجام کار به اینجا می‌رسد که در روز تشییع جنازه او، پیکر مطهرش تیرباران می‌شود و هیچ‌کس چیزی نمی‌گوید! کار به آنجا می‌رسد که برادر دیگر او یعنی امام حسین (ع) در مقابل چشم مردمان و به دست مسلمانان! شهید می‌شود و باز هم کسی چیزی نمی‌گوید!
چه کسی یا کسانی و با چه ترفندی توانستند جامعه را به این مرحله از سقوط و پستی برسانند!؟ آیا این همان مدینه‌النبی و همان آرمان‌شهر پیامبر بود!؟ ظاهرا که همان است! نماز و روزه و حج و...برپاست! اما پسر پیغمبر هم قربانی می‌شود!
اینها تلخ‌ترین تجربیات بشری در کره خاک است و پس از آن هم بارها و بارها به طرق گوناگون تکرار شد. در همه این حوادث، از یک سو با جامعه‌ای روبرو هستیم که مسلمانند و از دیگر سو با افرادی که در آن جامعه مسلمان، خط و تحلیل خود را القا می‌کنند و آنگونه اسلامی را می‌سازند که  از دل آن هم کاخ سبز اموی قابل توجیه و پذیرش است و هم به شهادت رساندن فرزند رسول‌خدا! فرجام این مدل مسلمانی چیست و به کجا می‌انجامد!؟

2-«بنده در قضایای تاریخ اسلام این را مکرر گفته‌ام که چیزی که امام حسن(ع) را شکست داد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود. مردم تحلیل سیاسی نداشتند. چیزی که فتنه خوارج را به وجود آورد و امیرالمومنین(ع) را آن طور زیر فشار قرار داد و قدرتمند‌ترین آدم تاریخ را آنگونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود و الا همه مردم که بی‌دین نبودند؛ تحلیل سیاسی نداشتند.
دشمن یک شایعه‌ای می‌انداخت، فورا این شایعه همه‌جا پخش می‌شد و همه آن را قبول می‌کردند! چرا باید این‌طور باشد!؟ اگر ملت، هوشیاری لازم را داشته باشد، شایعه دشمن مثل برف و یخی زیر آفتاب است. چه کسی باید این کار را بکند؟ شما جوانان باید بکنید. بنده با شما جوانان عزیزمان، حجّت خدا را تمام می‌کنم. من به شما عرض کردم و گفتم».

این سخنان که به روشنی یک خطر تاریخی و تجربه شده  را برای ما بازگو می‌کند بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب  است و بر آن است تا خطر تلاش برای انحراف جامعه از مبانی اصولی انقلاب و بستن پیرایه به آرمان‌های نخستین آن را هشدار دهد. خطری که سال‌هاست با آن مواجهیم و باید گفت نسبت به اهمیت و خطیر بودن آن غفلت شده است. این روش که نهایتا به تخدیر جامعه و آمادگی آن برای پذیرش القائات و شبهات منتهی می‌شود، دو بخش مهم و تعیین‌کننده را در مقابل دیدگان مخاطب قرار می‌دهد.
حسب ظاهر، این مردم هستند که در این موضوع به خوابی خطرناک و رخوت‌آور فرو می‌روند. اما این همه موضوع نیست و بخش دوم که کم‌اهمیت هم نیست، کسانی هستند که دلشان می‌خواهد مردم در خواب غفلت و فراموشی فرو بروند تا بر سرشان آنچه می‌خواهند بیاورند. طبیعتا آن که می‌خواهد با این آفت خطرناک مبارزه کند هم باید به بیداری مردم اهتمام ورزد و هم به پاسخگویی به شبهه‌افکنی‌های دروغ‌‌زنان.

3- مردم در طول سال‌های پیش و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی دلدادگی و متابعت خود نسبت  به امام راحل و امام حاضر را بارها و بارها نشان داده‌اند و در عمل ثابت کرده‌اند که تا پای جان و فدا کردن عزیزان، پای آرمان‌های رهبر انقلاب ایستاده‌اند.
افتخارات پرشکوه دوران دفاع مقدس، همدلی در روزهای سخت، دفاع جانانه از انقلاب در جریان فتنه 78 و 88 و دهها نمونه دیگر، گواه بر این است که مردم در ادای دین خود کوتاهی که نکرده‌اند، هیچ بلکه از مسئولان و مدعیان هم پیش‌تر هستند. اما این سابقه و کارنامه درخشان و افتخارآمیز نباید ما را به خواب ببرد و از کید دشمن غافل کند.همان کیدی که به فرموده رهبر عزیز انقلاب، سبب تحمیل شکست به امام حسن و مظلومیت و غربت امیرالمومنین(ع) شد.
تزریق رخوت، تزریق آسایش و رفاه‌طلبی، سرکوب روحیه ایثار، زهد و ساده‌زیستی و الگو قرار دادن مترفین و اشراف و در یک کلام، ایجاد انحراف در باور عمومی نسبت به اصول مبنایی انقلاب و از آن بدتر انحراف در بنیانگذار انقلاب- که رهبر عزیز در سالگرد عروج امام راحل نسبت به آن هشدار داد- اموری است که  بی‌تردید به غفلت و تخدیر جامعه منتهی می‌شود و باید نسبت به آن به شدت هوشیار بود.

4- اما اینکه چه کسانی و با چه هدفی سعی در ایجاد انحراف در باور مردم دارند و با آنان چه باید کرد،مهمترین پرسشی است که در این مقال قابل بیان است وگرنه مردم که به فرموده رهبر انقلاب مسلمانند و امتحان پس داده.
انحراف در باور‌های عمومی از آنجا آغاز می‌شود که عده‌ای درصدد بقاء در قدرتند و برای آن، نیازمند بسط نفوذ خود در جامعه و کسب رای و موافقت بخش‌های وسیع‌تری از جامعه‌اند. همین جا باید گفت که معمولا کسانی به این روش متمسک می‌شوند که می‌دانند یارای رویارویی با اصل باور مردم را ندارند و به ناچار به انحراف و تغییر شکل آن روی می‌آورند.
در صدر اسلام نیز چنین بود. مشرکین ابتدا سالها با پیامبر جنگیدند و چون ناامید شدند، از در تظاهر به دینداری وارد شدند و به تدریج انحرافات را در دین مردم ایجاد کردند. البته بودند گروهی که از ابتدا اسلام آوردند و بعدها چرب و شیرین دنیا آنها را به خود مجذوب کرد. هردو گروه- که حالا دیگر دوتا نیستند و در پیوندی شوم یکی شده اند- برای بقاء در قدرت، آرمانها را دستخوش قلب و تغییر می‌کنند.
اگر پیامبر(ص) همانند فقیرترین مردم زندگی می‌کرد، آنها به سبک اشراف و پادشاهان زندگی می‌کردند! اگر پیامبر یار و حامی مظلومان و محرومان بود، آنها با حلقه‌های ثروت و قدرت سران قبایل پیوند داشتند!
اگر پیامبر برای خود و همه مسلمانان سهمی برابر از بیت‌المال قائل بود، آنها برای خود و فرزندان  خویشانشان، سهم ویژه‌ای از بیت‌المال در نظر داشتند و به ثروت‌اندوزی از آن طریق می‌پرداختند! و خلاصه هرچه او کرده بود، اینها در مسیری کاملا متضادش راه می‌پیمودند! اما اینها که تضاد آشکار با سیره او دارد و طبعا باید به مخالفت جامعه منجر شود! 

5- از اینجاست که آنها برای سرپوش گذاشتن به زشتی کار خود، سه روش را بکار بستند؛ نخست آنکه به جعل حدیث و روایت روی آوردند و کوشیدند پیامبری به مردم معرفی کنند که توجیه‌گر کار آنان باشد! پیامبری که توجیه‌گر اشرافیت و دست‌درازی به بیت‌المال باشد!
هزاران حدیث و روایت و خاطره، با همین هدف و با هدف تقدیس این افراد  ساخته و پرداخته شد! فضائل عجیب و غریبی در این روایات مجعول برای برخی افراد ذکر شد که آنان را هم رتبه با پیامبر اکرم(ص) و حتی بالاتر از او قرار می‌داد و اینگونه وانمود و نقل می‌شد که رسالت پیامبر بدون حضور و نقش اینان اساسا به جایی نمی‌رسید!
این راهکار، رخنه در دین و «انحراف عقیده » مردم بود. اما راهکار شوم دیگری هم در کار بود! منحرف کنندگان جامعه، در این مقطع کوشیدند گروه‌های ضعیف‌الایمان جامعه را در بخشی  از ثروت ناحق و برآمده از بیت المال خود، شریک کنند! چرا!؟ تا مزدوران و پیاده نظام وابسته به مال حرام را در جامعه تکثیر کنند! اینها همان‌هایی بودند که سالها بعد سید الشهدا (ع) در روز عاشورا درباره چرایی عدم تاثیر کلام حق در دلهایشان  فرمود:
«شکمهاشان از حرام پر شده» این روش «تغییر سبک زندگی » مردم بود. تغییر از یک زندگی ساده، توام با زهد و قناعت به یک زندگی مترفانه وتوام با زیاده طلبی و فزون خواهی. آنها برای تخدیر جامعه به یک عنصر دیگر نیز نیاز داشتند و آن «ماندن در گذشته» بود در آن زمان امام معصوم در جامعه بود و فریاد میزد و حقایق را به مردم یاد آور می‌شد اما منحرفین می‌گفتند ما به سنت و روش پیامبر عمل می‌کنیم و کاری به این حرفها نداریم! چرا!؟
چون پیامبر از دنیا رفته بود و می‌توانستند هر پیرایه‌ای به او ببندند و هرجور که می‌خواهند او را تفسیر و تاویل کنند و هر دروغی را  به او نسبت دهند! اما امام حی و زنده، با کژی‌ها و پلشتی‌ها مبارزه می‌کرد، پس طبیعی بود که او را قبول نداشته باشند و دم از پیشوای از دنیا رفته بزنند!
در باره صحابه نیز چنین بود. ابوذر، یار صدیق و زاهد پیامبر مورد خشم و کینه آنها بود اما همان زمان به شهدای بدر و احد افتخار می‌شد و بر سر اینکه اهل کدام قبیله بودند، دعوا می‌کردند! تغییر باورهای دینی، تغییر سبک زندگی مردم و نگه داشتن جامعه در گذشته، حربه‌هایی بود که کارگر افتاد و با اسلام عزیز آن کرد که کرد! 

اما در مقابل اینان چه باید می‌شد؟ برای مبارزه با «انحراف عقیدتی» تنها و تنها باید به امام حی -که ادامه‌دهنده راه امام و مقتدا سفرکرده است- اقتدا کرد و به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی اسیر دروغ زنانی که پیشوای سفر کرده را چراغ راه می‌دانند تا هرجور که دلشان خواست تفسیرش کنند، قرار نگرفت. و برای مبارزه با «انحراف در سبک زندگی» و اخلاق عمومی جامعه، باید ابوذروار،  در سادگی زندگی کرد و بر سر سفره شبهه ناک ارباب قدرت ننشست تا روز به روز پیاده نظام این سپاه پلیدی کم و کمتر شود.

فراموش نکنیم تاریخ در حال تکرار است. همانگونه که امروز ما گذشتگان را به ارزیابی و نقد می‌نشینیم، آیندگان نیز درباره ما چنین خواهند کرد و بالاتر از آن، باید روز باز پسین جوابگوی غفلت و کوتاهی خود در پاسداری از انقلاب باشیم. اگر می‌بینیم برخی از حضور مردم در تشییع شهدای گمنام و فریاد هیهات منا الذله آنان عصبانی شده‌اند، اگر می‌بینیم عده‌ای مدام شعار می‌دهند «بسیجی واقعی همت بود و باکری» و... برای آن است که رزمنده و انقلابی را فقط بعد از شهادتش می‌پسندند و از «نام آنها با حیله‌گری برای مقابله با «مرام» آنان بهره می‌گیرند. این جماعت سیره امام حسین(ع) و امام خمینی(ره)را نیز  با همین انگیزه تحریف می‌کنند و باید به یاد بیاوریم که اینها در تاریخ سابقه داشته است  و ما مکلف به ادای رسالت خویشیم.

حسین شمسیان

نظر

طبق پروتکل الحاقی، تأسیسات نظامی نیز مورد بازرسی قرار می‌گیرند و این موضوع صرفاً به نمونه‌برداری محیطی محدود نمی‌شود.


مارک فیتز پاتریک (مدیر برنامه خلع سلاح هسته‌ای در مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی) با اشاره به این مطلب تصریح کرد: ایران با اجرای پروتکل الحاقی در لوزان موافقت کرده؛ طبق این پروتکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حق نمونه‌برداری محیطی از هر منطقه‌ای از ایران برخوردار است که طبق ادله منطقی مشکوک به انجام فعالیت در زمینه مواد هسته‌ای یا چرخه سوخت هسته‌ای است. تأسیسات نظامی از شرط «هر منطقه» مستثنی نیستند. 


وی در وبسایت مؤسسه مذکور نوشت: پروتکل الحاقی امکان «دسترسی تکمیلی» بازرسان به تأسیسات را به منظور حل مسایل مربوط به درستی آنچه یک کشور درباره برنامه هسته‌ای‌اش اعلام می‌کند، فراهم می‌آورد. طبق بیانیه‌ای که ایران و 5+1 در دوم آوریل در لوزان سوئیس امضا کردند، حقوق مربوط به دسترسی آژانس به تأسیسات ایران تقویت شد.

براساس سندی که آمریکا منتشر کرد، ایران ملزم به دادن اجازه بازرسی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات مشکوک و یا ادعاها درباره وجود تأسیسات غنی‌سازی مخفی، تأسیسات تبدیل، تولید سانتریفیوژ یا تأسیسات تولید کیک زرد در  هر کجای این کشور خواهد بود.


فیتز پاتریک افزود: حسن روحانی رئیس جمهور ایران در کنفرانس خبری به این سؤال پاسخ نداد که آیا بازرسان مجاز به دسترسی به تأسیسات نظامی و دانشمندان هسته‌ای ایران خواهند بود بلکه گفت «ایران هرگز اجازه نخواهد داد خارجی‌ها به بهانه‌ای به اسرار کشور دسترسی پیدا کنند.»


فیتز پاتریک تصریح کرد: نمونه‌برداری از اطراف تأسیسات مورد نظر ممکن است امکان تشخیص انجام فعالیت با استفاده از مواد هسته‌ای را فراهم کند. اگر این فعالیت مورد نظر ارتباطی با مواد هسته‌ای نداشته باشد اما، به عنوان مثال، در ارتباط با اقدامات تسلیحاتی باشد، نمونه‌برداری محیطی کافی نیست.

نمونه‌برداری محیطی در مواردی که ایران اقدام به پاکسازی و از بین بردن نشانه‌ها و رد پای اورانیوم می‌کند نیز کافی نیست. در چنین مواردی آژانس باید بر ورود به تأسیسات پافشاری کند. مذاکرات باید موجب برخورداری از حقوق دسترسی فراتر از موارد ذکر شده در پروتکل شود.
ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در مصاحبه با پی‌بی‌اس تصریح کرد، که موضع آمریکا درباره دسترسی بر سایت‌های نظامی ایران تغییر نمی‌کند.