سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرباز ولایت

نظر

به نام او که شکافنده ی دل هاست...

رضاخان بدان که زنان پاک سرزمینم نجابتی دارند

فراتر از جبر و طغیان تو

حیایی که ریشه اش فاطمی ست

و چادری که نه یک پارچه بلکه فرهنگی اصیل در ایرانی بودن است

یادت رفت که به جنگ با حجابی رفتی که یادگار مادر بود...یک یادگار زهرایی...

تو و همه ی هم اندیشانت بدانید که دعای مادر پشت گره چادر مان است

راه به جایی نمی برید....

بخواب رضاخان

زنان سرزمینم امروز محکم تر می جنگند با ریسمان پوسیده ارزش های تو...

 

.................................

 

یک روز با تاخیر !

17 دیماه 1314 :

بعضی فکر می کنند رضاخان آمد و یک شبه اعلام کشف حجاب کرد و بلوا به پا شد...

هر چند اقدام شوم او ناگهانی بود و زنان نجیب بسیاری را خانه نشین کرد اما همچین یکهویی هم وارد عمل نشد؛ زمینه های فرمان کشف حجاب از سال ها قبل در زمان قاجار و بخصوص ناصرالدین شاه، با آن سفرهای اروپایی اش و الگوگیری از زنان فرنگ ! وجود داشت...

حالا که گفتیم فرنگ خوب است توضیحی اجمالی دهیم من باب این واژه...

فرنگ به معنای یک بیماری انحراف گونه جنسی است...که خب آن زمان در غرب رواج داشت..سال ها پیش که حقیقتا تاریخ دقیق سالش را نمی دانم، به هر که سفری به غرب داشت لقب فرنگی می دادند که یعنی تو هم بله...!

رفته رفته مثل خیلی از واژه های دیگر معنای اصیلش از یاد رفت و فرنگ رفتن شد تجدد و فخر و مباهات...

بگذریم...

رضاخان با تمام پیش زمینه های موجود شاهکاری به خرج داد و در 17 دیماه 1314 برائتش از حجاب و پوشش و مانع بودن ابن امر برای رشد و پیشرفت زنان را ! علنی کرد..

و جالب است که هر چه چشم در تاریخ می اندازیم تا بلکه ذره ای، ردپایی از زشد زنان بعد از کشف حجاب پیدا کنیم حاصلی دست نیامد حالا اگر شما چیزی به گذرتان خورد اعلام کنید !

رضاخان زن را به جامعه کشاند...به بطن جامعه...به نمایش حضور....آن زمانی بود که اعتقادات همان زنان را آبستن فساد و بی حیایی کرده بود

نجابت را که از زن بگیری راحت می توانی در خیابان جولانش دهی تا درست مثل عروسک برایت ادا بیاید !

شاید منظور رضاخان از رشد، طنازی های کاباره بود و ...

بگذریم...

آذر 1314 قانون منع حجاب ثبت شد و اجرایی شدن آن به دیماه موکول شد

شاید کسی توجهی به ارتباط کشف حجاب و  فصل زمستان نداشته باشد

اما کمی دقت، بوی تلخ نیرنگ به مشام می رساند، پهلوی خوب می دانست که نجابت املای بی غلط زن مسلمان ایرانی ست پس خط زدگی آن به این آسانی ها هم امکان نداشت

یعنی نمی شد که زن را به یکباره عریان کرد

پس زمستان و استفاده از سرمای آن بهترین روش برای زمینه سازس حذف حیا و حجاب بود چرا که زن در ابتدای برکناری حجاب، زمانی که هنوز عفت در حیاتش جریان دارد، می تواند با پوشش های ضخیم زمستانه در جامعه جولان دهد تا شش ماه بعد که دیگر شرم کمرنگ شد و بعضا از میان رفت

با بی حیایی بیشتری در تابستانِ گرم عریان شود ..

همه مان پای خاطرات مادربزرگانی که آن سال ها را لمس کرده اند نشسته ایم...

پای حرف هایی که بوی حبس داشت..حبس سالیانه و چه مردان غیرت مندی بودند که آن سال ها حمام کوچک خانگی ساختند تا ناموسشان برای این امر هم پا به خیابانی که رنگ گناه گرفته بود، نگذارد

رضا خان که سخت تحت تاثیر آتاتورک و امان الله خان، پادشاه افغان قرار گرفته بود، فراموش کرده بود شعاع نگاهش را پرواز دهد سمت لطیفه خانمی که در تمام آن سال های برهنگی، با حجاب در کنار پادشاه ترکیه، آتاتورک، حاضر می شد...

صد رحمت به آتاتورک که لااقل غیرت وجودش کمی نبض داشت و نفس می زد چرا که وی در این موضوع همچون رضاخان با خشونت وارد عمل نشد و رنان قدرت انتخاب داشتند

اقدام نظامی و وحشیانه رضا خان باعث شد به محض تبعیدش در سال 1320 حجاب دوباره در حامعه تبلور پیدا کند..در سطح مدارس و دانشگاه ها و ...

شاید بتوان محمدرضا را از پدر زیرک تر خواند و الببته شاید دیگری هم مطرح است....تجربه

محمدرضا شاه اقدام فرهنگی  را خوب یاد گرفت از سرمشق قرار دادن اقدام نظامی پدر و شکستش...

از آن پس ...هر چند منعی برای چادر و پوشش نبود اما آنقدر چادر به ذلت کشانده شد تا زن ایرانی خود از درون به پوچی برسد و نه با زور، بلکه این بار راغبانه به سمت مینی ژوپ کشیده شود..

یکی از این اقدامات اجبار کردن پوشش چادر برای زنان خراب خیابانی بود

این توهین و جسارت به چادر و نشانه قرار داده آن برای زنان پست جامعه, موجب کشش بسیاری از  زنان حتی مومن و محجبه به سمت مانتوهای بلند شد 

و بماند که در این میان چندین نفر آنقدر از ان طرف پرتاب شدند که می شد در صحنه های ناهنجار فیلم های آن زمان پیدایشان کرد

اگر نگاهی گذری به فیلم های زمان محمد رضا شاه داشته باشیم، سخره گرفتن حجاب را به عینه می توانیم حس کنیم..

یک زن.....موهای افشان.....دامن کوتاه.....چادر حریر.....و دستی که مدام کنار می رود و جلوه گری می کند

.

این سکانس روتین فیلم های فاخر !! آن زمان به شدت هدف ذلیل کردن چادر را به تماشا می گذارد...

بعضی امروز خرده می گیرند که اگر رضاشاه  به زور چادر از سر زن مسلمان ایرانی برداشت امروز حکومت اسلامی هم به  زور حجاب سر زن مسلمان ایرانی می کند !

اولا پارادوکس موضوع آنقدر واضح است که نیازی به توضیح ندارد...

بر داشتن چادر از سر زن مسلمان ایرانی

حجاب بر سر زن مسلمان ایرانی ....

!!

حال اگر روی واژه اجبار بخواهیم تمرکز کنیم می توانیم از متن کتاب فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگ غلامعلی حداد عادل استفاده کنیم

آنجا که می گوید شاید ظاهر دو عمل شبیه هم باشد اما باید نیات را دید

همانطور که نمی توان عمل چاقو زدن پزشک به شکم بیمار را به مثابه چاقو زدن یک قاتل جانی به شکم یک انسان دانست

هر چند ظاهر شباهت دارد اما اختلاف نفس عمل ...از زمین است تا آسمان....

هر چند تبعات شوم رضاخانی تا امروز هم کشیده شده اما....

 

رضاخان بدان که زنان پاک سرزمینم نجابتی دارند

فراتر از جبر و طغیان تو

حیایی که ریشه اش فاطمی ست

و چادری که نه یک پارچه بلکه فرهنگی اصیل در ایرانی بودن است

یادت رفت که به جنگ با حجابی رفتی که یادگار مادر بود...یک یادگار زهرایی...

تو و همه ی هم اندیشانت بدانید که دعای مادر پشت گره چادر مان است

راه به جایی نمی برید....

بخواب رضاخان

زنان سرزمینم امروز محکم تر می جنگند با ریسمان پوسیده ارزش های تو...


نظر

( با احترام به همه اون هایی که فراتر از ما هستن و ظاهر و باطنشون نفاقی نداره....این نوشته برای منافق هاست ! حالا نفاق کم رنگ یا پررنگ...مهم بودنشه...

نفاق یعنی جمع دعای کمیل و نماز مسجد و چادر و تسبیح ...و نگاه و خنده با نامحرم و کمی قضاوتو اون هم از نوع زودرس، با چاشنی غیبت ! و البته از اون طرف هم میشه نگاه کرد...نفاق یعنی جمع مانتوی کوتاه و موی بلوند و لاک قرمز و بی غیرتی مرد از نمایش همه این ها و یک خط در میانِ نمازها....و مهربانی قلب و دوری از حسد و داشتن یک دست پر از بخشش )....فی المثل بود ..

قرار نیست تو این نوشته خدای ناکرده به قشر خاصی جسارتی بشه که چه بسا خودم هم جزو اون قشر خاص هستم !

زیاد نوشتم از بوی عطر یاس چادر سیاه ...امن بودنش..آرامشش...نجابتش...

زیاد گفتم از تسبیح سُر خورده ی بین انگشت ها...لباسِ روی شلوار و دکمه های تا ته بسته شده و خوبیِ دل این مردها !

اما این بار قراره عینک رو عوض کنم و بعُدی از همین اقشارِ به ظاهر مذهبی رو بررسی کنم.

مذهب...

این مفهوم یک برداشت ظاهری در جامعه داره...با معیارهای ظاهری...و کاریش هم نمیشه کرد...

عوامل ظاهری این واژه مثل ریش و چادر و نماز و خصوصا احیا به جماعت و...

و قصه " از کوزه همان برون تراود که در اوست " رو هم همه حفظیم و واقف به فلسفه ش...

اما نکته اینجاست که هممون دین رو " پازل وار" برداشت کردیم !

هر کی به سلیقه و مزاج خودش، به علاقه و دوست داشتن هاش اومد و چند اسلایسی از دین رو برداشت...

برای همین هیچ کدوممون بازتاب زیبایی از دین رو نداریم...

واسه همین یک دختر چادری شاید تو طی عمرش نتونه به تعداد انگشتای دستش هدایتی رو تو زمینه حجاب ایجاد کنه ....وقتی از ارزش و محتواهای دیگه خالیه، جاذبه ی چادر به منفی گرایش پیدا می کنه..

و همینطور یک پسر هیئتی...مدام مسجد و صل علی و ....ولی هنوز بعد چند سال هیچ مانور مثبت و امیدوار کننده ای روی بچه محله ی خود انجام نداده...

علت همونه که گفتم ! ( البته از نگاه حقیر و خب گاهی می شه سختی دل رو هم از علل دونست یعنی مشکل گیرایشی نه ارسالی )

عفت یعنی کارناوال حیای نگاه / رفتار و عمل / صحبت / پوشش / شنیدن ها / اندیشه 

جای یکی که در وجودِت خالی شد، دیگه نمی تونی خودت رو مومن بخونی، بلکه صرفا درجه ای از مذهب رو دارایی و همین خلاء کار تاثیرگذاریت رو سخت می کنه و گاهی حتی فراق دهنده هم می شی از بس که ناهمخون می شه نگاه و رفتار و صحبت و پوشش و شنیدن و اندیشه ت.

اینه مفهوم پازل وارِ برداشتِ دین

برای همین پشتت می گن "نمی دونیم حجابش رو باور کنیم یا نگاهش ! "

عفت ""الزاما "" پشت تار ریش های یک مرد و پودهای چادر یک زن نیست...

اما بپذیریم که هرچه پازل هامون نمود بیرونی تری پیدا می کنه، مذهبی تر خونده میشیم

مگه غیر از اینه که ظاهر،  نخستین تجلی درون معنا می شه؟؟

این روزها سخت از این تناقض ها در عجبم...

خیلی سخته فهمیدن پشت حجاب و ریش بعضی آدم ها

خدایا کمی از ستارالعیوب بودنت به ما هم ببخش...

و ما رو هم هم دستگیر

مومن بودن سخت شده ....سخت....

 

پ.ن:

آقا بیا تا این چشم های ما کمی تقوا بگیرد

پایین بیا ای خورشید غیبت

تا قبل از اینکه کار ما بالا بگیرد

 آقا بیا تا زندگی معنا بگیرد

شاید دعای مادرت زهرا بگیرد

من گریه میریزم به پای جاده ات

تا آیینه کاری کرده باشم جای قدم هایت

اول ضمیر غایب مفرد کجایی ؟

ای پاسخ آدینه های پرمعما

حتمیِ بی چون و چرا

برگرد شاید

راحت شویم از دست اما و اگرها

آقا نماز جمعه این هفته با تو

پای برهنه آمدن تا کوفه با ما

 


نظر

 

خبرگزاری تسنیم: حمل اشیا و لوازم مورد نیاز انسان یا حمل ونقل افراد اغلب با روشهای متعارف و به صورت استاندارد صورت می گیرد اما دیدن این تصاویر که درآنها حمل و نقل به صورت خنده دار صورت می گیرد خالی از لطف نیست.



نظر

خبرگزاری تسنیم: نهاد ریاست جمهوری، افتتاح رسمی فاز 12 پارس‌جنوبی که قرار بود نیمه نخست امسال به بهره‌برداری برسد را لغو کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هنوز افتتاح نمایشی فاز 10 و 9 پارس‌جنوبی از خاطر صنعت نفت زدوده نشده بود که خبر افتتاح مگاپروژه این میدان مشترک از سوی سایت رسمی وزارت نفت با عنوان "جشن تولید فاز 12 پارس جنوبی"  توسط رئیس جمهور در نیمه نخست اسفند ماه منتشر شد.

در حالی مراسم افتتاح رسمی فاز 12 برنامه‌ریزی شد که هنوز تولید کامل - روزانه 76 میلیون متر مکعب- از سکوهای این مگافاز عملیاتی نشده است؛ در واقع هم‌اکنون نیمی از این رقم از مخزن فاز 12 در حال تولید است و باقی گاز پالایش شده از فازهای 6، 7 و 8 دریافت می‌شود. همچنین واحدهای تصفیه گوگرد و جداسازی گازهای اِتان و ال.پی.جی پالایشگاه نیز تاکنون ساخته نشده است.

همین امر موجب شد در روزهای اخیر به افتتاح‌ نمایشی فاز 12 پارس جنوبی انتقاداتی وارد شود؛ البته معاون وزیر نفت در امور مهندسی طی نشستی با خبرنگاران با اظهار اینکه "در روزهای اخیر شائبه‌های مختلفی درباره صنعت نفت و عملکرد آن مطرح شده است که درست نیست" سعی بر این داشت تا وزارت نفت دولت یازدهم را از برگزاری یک شو تبلیغاتی مبرا کند.

سید عماد حسینی گفته بود: "در روزهای آینده شاهد گشایش فاز 12 پارس جنوبی هستیم که بر خلاف افتتاحیه دولت گذشته نمایشی نخواهد بود. وزارت نفت تا زمانی که از پایان کار یک پروژه مطمئن نشود به یقین آن را افتتاح نمی کند."

اما اکنون نهاد ریاست جمهوری، افتتاح رسمی فاز 12 پارس‌جنوبی را به دلیل کامل نبودن طرح توسعه لغو کرد تا دوباره یک افتتا‌ح‌ نمایشی در تاریخ صنعت نفت کشور و بزرگترین میدان گازی جهان به ثبت نرسد.

انتهای پیام/


نظر

خبرگزاری تسنیم: حدادعادل گفت:دعوت مقام معظم رهبری از مسلمانان برای بازگشت به سبک زندگی اسلام جدای از دعوت به سمت تمدن اسلامی نیست. تمدن اسلامی یک جنبه نرم‌افزاری دارد که همان فرهنگ اسلامی است و ریشه آن قرآن است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم افتتاحیه مسابقات قرآنی «تسنیم» و «تلاوت» شب گذشته 29 بهمن‌ماه در تالار سوره حوزه هنری با حضور غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی وجمعی از مدیران دستگاه های فرهنگی و قرآنی کشور برگزار شد و در این مراسم از تعدادی از موسسات و خانه های قرآنی روستایی و شهری و دو تن از مدیران قرآنی برتر تقدیر به عمل آمد.

حدادعادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلام و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به عنوان سخنران این مراسم با تبریک حضور حماسی مردم در یوم الله 22 بهمن و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدای انقلاب و دفاع مقدس، گفت: این حرکت ها و برکت ها که امروز در کشورمان شاهدیم نتیجه بینش و همت و تقوای امام عزیزمان است که وقتی حکومت جمهوری اسلامی ایران را انتخاب کردند، فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم؛ و با این کار تعهد سنگینی را برعهده گرفتند که آن، ایجاد و احیاء حکومت دینی و اسلامی در جهان بود.

وی گفت: امام هدفشان از نهضت تنها سرنگونی شاه نبود بلکه هدف ایشان برچیدن حکومت طاغوت و ایجاد حکومت اسلامی بود و به این خاطر معنا و مفهوم بسیار پیچیده‎ای در عنوان جمهوری اسلامی نهفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که مقام معظم رهبری بعد از استقرار پایه‎های حکومت اسلامی افق آینده را برای ما ترسیم کردند، گفت: ایشان فرمودند که مقصود اصلی ما رسیدن به تمدن اسلامی است. یعنی هدف نهایی ما از انقلاب و برپایی جمهوری اسلامی و نظام و انقلاب و جامعه اسلامی این است که در نهایت به ایجاد تمدن اسلامی منجر شود و این هدف، تشریح مقصود از جمهوری اسلامی است.

حداد عادل خاطرنشان کرد:امروز در دنیا یک تمدن سیطره دارد و آن متاسفانه تمدن غربی است. به طوریکه حتی در برخی از کشورهای اسلامی تقویمشان براساس تقویم غربی است و تعطیلاتشان هم اسلامی نیست. متاسفانه تمدن غربی همه شئون زندگی مسلمانان و غیرمسلمانان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان این که متاسفانه امروز تمدنی به نام تمدن اسلامی شکل نگرفته است که در این دنیا بتواند اثرگذار باشد، تصریح کرد: کشوری همچون بوسنی و هرزگوین در اروپا می‌خواست با اکثریت مردم مسلمان کشوری اسلامی تشکیل دهد اما آمریکایی‌ها اجازه ندادند و دیدید که چه بر سر مردم این کشور آوردند و 50 کشور اسلامی در مقابل آن سکوت کردند و نتوانستند کاری برای مردم مظلوم این کشور انجام دهند و درنهایت آمریکایی‌ها طرح خود را اجرا کردند.

حدادعادل ادامه داد:جهان اسلام امروز با این وسعت و امکانات از نظر تمدنی تاثیری در دنیای معاصر ندارد. اگر انقلاب اسلامی ایران نبود چقدر بیشتر از این اتفاق متاثر می‌شدیم که همه چیز دنیای اسلام تحت تاثیر تمدن غربی آسیب دیده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه دعوت مقام معظم رهبری از مسلمانان برای بازگشت به سبک زندگی اسلام جدای از دعوت به سمت تمدن اسلامی نیست، گفت: تمدن اسلامی یک جنبه سخت‌افزاری دارد و یک جنبه نرم‌افزاری، که این بخش از اهمیت بیشتری برخوردار است که همان فرهنگ اسلامی محسوب می‌شود و مهم‌ترین سند آن نیز قرآن است.

وی افزود: مقصد اعلای ما رسیدن به تمدن اسلامی است و نرم افزار و نظام فکری و ارزشی آن فرهنگ اسلامی است که ریشه آن قرآن است و قرآن کریم از دو جهت در ایجاد تمدن اسلامی محوریت دارد. یکی از جهت ایجاد جهان‌بینی الهی و معنوی و همچنین گشودن آفاق ملکوتی نامتناهی بر روی مسلمانان و دیگری از جهت هویت‌بخشی و متحد و همسو کردن مسلمانان برای نیل به تمدن اسلامی است.

حدادعادل در ادامه با اشاره به هجمه ها و توطئه های دشمنان در اهانت به مقدسات اسلامی اظهار کرد: بی جهت نیست که در سال‌های اخیر به همان اندازه که با شخص پیامبر (ص) دشمنی می‌ورزند با قرآن و آموزه‌های الهی نیز دشمنی می‌کنند چرا که قرآن ادامه وجود پیامبر در تاریخ اسلام و حقیقت وجود ایشان در گذر زمان و معجزه باقی رسول مکرم اسلام است.

وی به وظیفه مسلمانان برای استفاده از آیات الهی در زندگی اشاره کرد و گفت: در جمهوری اسلامی همه ما وظیفه داریم قرآن را از حاشیه زندگی به متن بیاوریم تا تمامی افراد جامعه با قرآن انس داشته باشند زیرا برای رسیدن به اسلام راستین باید از مسیر قرآن آغاز کنیم که مفسران حقیقی قرآن نیز اهل بیت(ع) هستند.

این نماینده مجلس همچنین با بیان اینکه تمامی تحولاتی که در 36 سال اخیر پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بودیم مصداقی از سوره مبارکه فتح است، افزود: امروز ما باید از اینکه بیش از 4 هزار خانه قرآن شهری و روستایی در کشور داریم خوشحال باشیم و بدانیم توسعه این برنامه‌ها آغاز راهی برای رسیدن به آینده‌ای روشن است و می‌تواند ما را به سوی تمدن اسلامی هدایت کند.

حداد عادل با تاکید بر اینکه هر کاری که به توسعه فرهنگ قرآنی و ترویج آن بینجامد شایسته تقدیر است، گفت: در این زمینه باید نسبت به کم کاری هایی که کرده ایم نیز استغفار کنیم. بنابراین همه افراد جامعه موظف هستند برای توسعه فرهنگ قرآنی کمک کنند تا جامعه‌ای برپایه قرآن و موازین الهی داشته باشیم به شرطی که یادمان نرود در هیچ یک از این مراحل نباید توقف کنیم و آنها را مقدمه ای برای رسیدن به حقیقت قرآنی و زندگی و اخلاق و کردار قرآنی قلمداد کنیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به ترجمه‌خوانی قرآن را یکی از خواسته ها و انتظارات مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: بیایید ترجمه خوانی قرآن کریم را در ایران مرسوم و متداول و تبدیل به سنت و فرهنگ کنیم و بپذیریم که بسیاری از مستمعان با زبان عربی آشنایی کاملی ندارند و نمی‌توانند بدون ترجمه آیات الهی معنای آن را درک کنند، لذا باید ترجمه‌خوانی قرآن در ایران را نهادینه کنیم.

وی ادامه داد: در هر محفل  و مجلسی پس از تلاوت قرآن ترجمه کوتاهی از آیات الهی را نیز قرائت شود تا همه با جان و دل آیات الهی را درک کرده و در زندگی خود دخیل کنند.

حداد عادل در این باره به توصیه و سفارش و دغدغه مقام معظم رهبری اشاره و با ذکر مطلبی به نقل از ایشان، گفت: حدود 10 سال پیش در یک سفر محضر آقا بودم، در هواپیما بودیم، صحبت از ترجمه قرآن و این مباحث بود، ایشان به بنده فرمودند چرا در محافل ترجمه قرآن خوانده نمی شود؟ عرض کردم برای من هم این سوال مطرح است و خوشحالم که از زبان شما می شنوم. از این ماجرا مدتی گذشت تا وقتی که اداره مجلس برعهده بنده بود، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس که به تصویب دو سوم نمایندگان رسیده جلسات رسمی مجلس شورای اسلامی باید با تلاوت قرآن آغاز شود، برهمین اساس تصمیم گرفتیم پس از تلاوت آیات الهی توسط قاریان ممتاز، ترجمه‌ای از کلام‌ وحی نیز در برنامه بگنجانیم و این اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: به یاد دارم زمانی که مجلس هفتم به پایان رسید در اولین دیدار نمایندگان مجلس هشتم با مقام معظم رهبری ایشان اولا نمایندگان مجلس را به خواندن روزانه قرآن توصیه کردند و تصریح کردند کاری که در زمان فلانی شروع شده بود مبادا متوقف شود و ترجمه قرآن را فراموش نکنید.این سخنان از سوی شخصیتی همچون مقام معظم رهبری بیان می‌شود که انس دائمی با قرآن دارند و ایشان تاکید و توصیه موکد بر ترجمه خوانی قرآن دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان با تأکید بر اهمیت توسعه ترجمه‌خوانی قرآن ، گفت: امیدواریم با توسعه برنامه‌های قرآنی و توجه به ترجمه آیات الهی بتوانیم فرهنگ ترجمه‌خوانی آیات را توسعه دهیم چرا که تلاوت و سایر فعالیت‌های ظاهری قرآن مقدمه‌ای برای رسیدن به انس و درک عمیقی از آیات الهی است.

انتهای پیام/


نظر

خبرگزاری تسنیم: یک کارشناس نظامی سوریه با اشاره به آخرین تحولات امنیتی و نظامی در «حلب» تاکید کرد که راه‌های امداد رسانی به گروه‌های مسلح در حد فاصل مرزهای ترکیه قطع شده است.

سرتیپ «علی مقصود» کارشناس نظامی سوریه در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم با اشاره به تحولات میدانی نبرد ارتش سوریه با تروریست‌ها در حومه شمالی حلب گفت: نیروهای ارتش در حال تکمیل کردن دایره کنترل امنیتی خود بر این شهر هستند.

تغییر حالت اهالی نبل و الزهراء از حالت دفاعی به هجومی

وی یادآور شد: در این میان، اهالی شهرک های نبل و الزهراء از مرحله دفاع به هجوم منتقل شده و در حال بیرون راندن گروه‌های تروریستی هستند.

مقصود در مورد عملیات نظامی گسترده ارتش سوریه در ریف شمالی حلب تصریح کرد: این عملیات در چارچوب طرح «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه در قبال راه حل ابتکاری بین المللی که دی‌مستورا فرستاده سازمان ملل در مورد حلب ارائه کرده است،جا دارد.

قطع راه‌های امداد رسانی به گروه‌های مسلح در حد فاصل مرزهای ترکیه

وی در توضیح این مطلب افزود: ارتش سوریه در صدد پیشروی و تثبیت دستاورد نظامی دیگری برآمده و تلاش دارد حلب را کاملا تحت کنترل خود در آورد؛ زیرا منطقه «ریتان» در فاصله سه کیلومتری شهرک الزهراء تا شهرک «ظهره عبد برو» و «المعصرانیه» هنوز پاکسازی نشده است به اضافه اینکه روستای «کفر صهیر» در محور «البریج» که محور ارتباطی با منطقه «بنی زید» و «بستان پاشا» است، هنوز تحت کنترل در نیامده است.

این کارشناس نظامی سوری در ادامه گفت‌وگو در مورد حومه جنوبی و شرقی حلب نیز اظهار داشت: ارتش سوریه «الراموسه» و«مارع» در ریف جنوبی حلب را تحت کنترل در آورده است و از محور شرقی منطقه «السفیره» نیز بر آن تسلط یافته است و به این ترتیب تمام گذرگاه‌ها ی ارتباطی این مناطق را مسدود کرده و راه کمک رسانی به گروه‌های مسلح در حد فاصل مرزهای مشترک با ترکیه را سد کرده است.

دو محور  غربی و شرقی حلب در آستان کنترل کامل از سوی ارتش سوریه

چنانچه ارتش بتواند منطقه «کفر صهیر» در نزدیکی روستای البریج و سپس منطقه «رتیان» و کشتزارهای «الملامح» و «حریتان» و «حیان » را تحت کنترل در آورد در واقع محورغربی حلب تا شرق آن را تحت اختیار خود در آورده است و به این ترتیب این محور به طور کامل تا جبهه شمالی مسدود خواهد شد و در نتیجه حلب کاملا به طور کامل تحت کنترل ارتش خواهد بود زیرا نیروهای ارتش پیش از این تروریست ها را از منطقه «تل رفعت» و مناطق متعدد دیگری از ریف شمالی حلب بیرون رانده بودند.

مقصود در مورد اوضاع میدانی شهرک نبل و الزهراء نیز تاکید کرد: بیش از یک ماه پیش نیروهای دفاع مردمی در نبل و الزهراء در برابر تلاش‌های جبهه النصره برای ورود به این دو منطقه مقاومت کردند و با رسیدن نیروهای گارد ریاست جمهوری نیروهای مقاومت مردمی از مرحله دفاعی به مرحله هجومی منتقل شده و گروه‌های تروریستی را از مناطق اطراف بیرون راندند.

این کارشناس نظامی سوریه افزود: نکته قابل ملاحظه اینکه گروه‌های تروریستی پس از ناکامی داعش برای تسلط بر عین العرب به سمت نبل و الزهراء که شمالی ترین شهرک‌های حلب و درمرز ترکیه است حرکت کردند.

تسلط کامل ارتش سوریه بر محورهای اطراف حلب و حومه آن

مقصود  تاکید کرد: ارتش سوریه محورهای اطراف حلب را به طور کامل تحت محاصره خود در آورده است و حومه حلب نیز تحت کنترل آنان است.

در مورد سرنوشت راه حل دی مستورا در پرتو تحولات میدانی ریف حلب گفت: این طرح درواقع یک برون رفت برای کشورهایی است که از مخالفان سوریه حمایت می کردند؛ مخالفانی که  توان خود را در جبهه نبرد از دست داده‌اند.

به گفته مقصود این طرح به این دلیل مطرح شد که زمینه‌ای برای گفت‌وگو فراهم شده و مخالفان نیز به عنوان شرکای راه حل سیاسی یا همان توقف درگیری ها در حلب مشارکت داشته باشند اما باید پرسید وقتی مخالفان در میدان نبرد با شکست روبه رو می‌شوند، چه چیزی برای آنان باقی مانده است؟

طرح دی‌مستورا برای حفظ آبروی آمریکا و متحدان این کشور است

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد در این شرایط دی مستورا با طرح این راه حل در صدد است فرصتی برای حضور مخالفان فراهم کرده و در ضمن  آبروی آمریکا و متحدان آن را نیز حفظ کند، زیرا آنان تمام برگ‌های برنده خود را از دست داده اند بدون اینکه دستاوردی داشته باشند، بنابراین به نظر من طرح موضوع عملیات تعلیق درگیری در حلب خارج از چارچوب عرف قانونی و نظامی است، زیرا در علم نظامی چیزی تحت این عنوان وجود ندارد، بلکه توقف خشونت و یا آتش بس مطرح است.

این کارشناس سوری در ادامه گفت: تسلیم شدن مخالفان در برابر این طرح و نیز موضع سوریه در کنفرانس مسکو به این معنی برقرار شدن نوعی توازن بین میدان نبرد و مواضع سیاسی است، بنابراین درگیری‌ها به زودی متوقف خواهد شد؛ زیرا با تکمیل کنترل امنیتی ارتش بر ریف شمالی حلب عملا درگیری‌ها به پایان رسیده است.

عملیات ارتش سوریه در حلب برای ممانعت از ورد نیروهای بین المللی است

مقصود تاکید کرد: ارتش سوریه با دستاوردی که در حلب محقق ساخت، پشتوانه دیگری را برای فرماندهی سیاسی فراهم کرد تا از تلاش برای بین المللی کردن بحران حلب و فراخواندن نیروهای غیرعربی و بین المللی جلوگیر کرده و نیز تکاپو برای شرکت دادن برخی مخالفان موسوم به مخالفان میانه رو و سایر گروهها در حل و فصل بحران حلب را بی‌نتیجه بگذارد، زیرا نه نیازی به مخالفان موسوم به ارتش آزاد است و نه هیچ گروه دیگری، چرا که ارتش سوریه که حلب را تحت محاصره امنیتی خود در آورده قادر است این گروه‌های تروریستی را ریشه کن کند.

انتهای پیام/ع


نظر

خبرگزاری تسنیم: عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی گفت: «تفاهم سیاسی» از واژه‌هایی است که تعریف مشخصی ندارد و توافق باید در یک مرحله و با برداشته‌ شدن تمام تحریم‌ها صورت گیرد.

مجتبی شاکری عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اظهارات دیروز سخنگوی وزارت امورخارجه درباره «تفاهم سیاسی» در مذاکرات هسته‌ای، گفت: یکی انتقادهای که درمورد تیم مذاکره‌کننده کشورمان وجود دارد، گنگ و غیرشفاف صحبت کردن در رابطه با جزئیات مذاکرات است.

وی غیرشفاف‌گویی تیم مذاکره‌کننده ایران را با اطلاع‌‌رسانی شفاف طرف غربی مقایسه کرد و افزود: این در حالی است که طرف مقابل ما در مذاکرات، جزئیات مطالب بحث شده را اطلاع‌‌رسانی می‌کند. طرف غربی حتی از رسانه‌ای شدن ارائه گزاراش خود به رژیم‌صهیونیستی نیز ابایی ندارد.

عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با بیان اینکه تیم مذاکره‌‌کننده ایران نیز باید در مذاکرات با شفافیت مطالب را به مردم عرضه کند، افزود: گنگ صحبت کردن‌ به نفع طرف مقابل و به ضرر منافع کشور ماست. تیم مذاکره‌کننده می‌تواند با تکیه بر حضور گسترده مردم در راهپیمایی "22بهمن"  با قدرت در مذاکرات هسته‌ای ظاهر شود.

شاکری خاطرنشان کرد: «تفاهم سیاسی» از واژه‌هایی است که تعریف مشخصی ندارد و معلوم نیست می‌خواهد چه چیزی را بیان کند. توافق باید در یک مرحله و با برداشته‌ شدن تمام تحریم‌ها صورت گیرد و به کار بردن اصطلاحات جدید و مبهم سودی برای ما ندارد. این قبیل اصطلاحات باعث سرگردانی مردم می‌شود و باعث می‌شود مردم متوجه نشوند چه اتفاقی در حال وقوع است.

انتهای پیام/


نظر

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس گفت: مطرح کردن تفاهم سیاسی بازی با کلمات است. آن توافق بوده، این تفاهم؛ فقط کلمات عوض شده مقصد و هدف یکی است و قطعا نه مردم و نه مجلس زیربار تفاهم و یا دو مرحله‌ای کردن مذاکرات نخواهد رفت.

سیدباقر حسینی عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به صحبت‌های افخم سخنگوی وزارت خارجه در نشست‌خبری مبنی بر انجام تفاهم با طرف‌های مذاکرات هسته‌ای، گفت: وقتی سخنگو این بیان را داشته باشد، یعنی اینکه موضع وزارت خارجه کشورمان نیز همین است.

وی افزود: فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم انجام توافق یک‌ مرحله ای حجت را بر همه تمام کرده و مطرح کردن تفاهم سیاسی بازی با کلمات است. آن توافق بوده، این تفاهم؛ فقط کلمات عوض شده و مقصد و هدف یکی است، یعنی طرف می‌خواهد وعده دهد و تحریم‌ها را نگه دارد و درمقابل ما را از پیشرف باز دارد و وابسته کند.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس با بیان اینکه قطعا هرگونه دستورالعملی برای دو مرحله‌ای کردن توافق شکست را برای ایران به همراه خواهد داشت، اظهار داشت: وقتی رهبر انقلاب خط قرمز را تعیین کردند و گفتند تنها در یک مرحله باید تواق کرد، یعنی احدی حق ندارد بر خلاف مصالح و منافع ملی به هر بهانه‌ای برای دو مرحله‌ای کردن توافق راهی را باز کند.

حسینی تصریح کرد: به هر حال هم در تفاهم و هم در توافق تعهداتی به وجود می‌آید، به عبارتی هر دو یکی است و فقط شکل نوشتار آن فرق می‌کند؛ تفاهم دو مرحله‌ای کردن است  و دو مرحله ‌ای کردن یعنی اینکه راهی برای سوء استفاده دشمنان باز می‌شود و این کاملا شفاف و روشن است.

وی خاطرنشان کرد: غربی‌ها که دیدند ایران تنها به دنبال فناروری صلح‌آمیز هسته‌ای بوده به دنبال محدود کردن این فناوری رفتند و باید هوشیاری لازم را داشته باشیم و قطعا نه مردم و نه مجلس زیربار تفاهم و یا دو مرحله‌ای کردن مذاکرات نخواهد رفت.

انتهای پیام/


نظر

جوکار در گفت‌و‌گو با تسنیم:

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت: تفاهم سیاسی با توافق سیاسی فرقی ندارد. با تفاهم سیاسی مسیر توافق به 2 یا چند بخش تقسیم می‌شود و این خیانت به کشور بوده و منافع ملی را زیر سوال می‌برد.

محمدصالح جوکار عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در واکنش به سخنان اخیر سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مبنی بر لزوم انجام تفاهم سیاسی برای ورود به جزئیات مذاکرات هسته‌ای، گفت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای توافق یک مرحله‌ای و رسیدن به یک توافق مشترک جامع و کامل است.

وی افزود: تفاهم سیاسی خواسته غربی‌هاست و با این کار می‌خواهند نقشه‌های خود را پیاده کنند. قطعا اگر مروری بر تاریخ داشته باشیم می‌بینیم جایی که آمریکایی‌ها به دنبال توافق کلی و کاغذی بودند هیچ‌گاه وارد جزئیات نشده‌اند و به نوعی با حیله‌گری به خواسته‌های خود رسیدند، بنابراین همانگونه که رهبر معظم انقلاب مقرر کردند توافق باید در یک مرحله صورت گیرد.

این عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس خاطرنشان کرد: لغو تحریم‌ها براساس همان توافق یک مرحله‌ای باید یکجا لغو شود؛ تفاهم سیاسی تضمینی برای حفظ منافع ملی ندارد و اساسا برای ما قابل قبول نیست و به هیچ عنوان راهگشا نبوده و خوب است مذاکره‌کنندگان ما این نیز هوشیارانه عمل کنند.

جوکار گفت: تفاهم سیاسی با توافق سیاسی فرقی ندارد. با تفاهم سیاسی مسیر توافق به 2 یا چند بخش تقسیم می‌شود و این خیانت به کشور بوده و منافع ملی را زیر سوال می‌برد.

انتهای پیام/


نظر

گزارش اختصاصی تسنیم از نبردهای حومه شمالی حلب/

خبرگزاری تسنیم: در حالی که تعداد بیشتری از نیروهای ارتش سوریه موفق شده‌اند به شهرک‌های نبل و الزهراء وارد شوند، ترکیه گذرگاه مرزی باب السلامه را برای ورود تروریست‌ها به سوریه باز کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم در سوریه، عملیات نظامی گسترده ارتش سوریه در حومه شمالی شهر حلب از دو روز پیش با هدف تنگ کردن حلقه محاصره گروه‌های تروریستی و شکستن حلقه محاصره شهرک‌های نبل و الزهراء که بیش از سه سال است که در محاصره تروریست‌ها قرار دارد، آغاز شده است. این شرایط در حالی است که ترکیه با باز کردن مرزهای خود به‌روی گروه‌های تروریستی مسلح‌ دخالت خود را آشکار کرده است.

ورود تعدادی از نیروهای ارتش سوریه به نبل و الزهراء

خبرنگار تسنیم در سوریه گزارش داد نیروهای بیشتری از ارتش و نیروهای دفاع مردمی سوریه توانستند به شهرک‌های نبل و الزهراء وارد شوند، این مناطق از جولای 2012 میلادی در محاصره گروه‌های تروریستی قرار دارند. نیروهای مردمی دفاع از شهرک الزهراء توانستند یک خودروی وابسته به گروه‌های مسلح را با موشک کورنت در منطقه حیان واقع در حومه شمالی حلب هدف قرار دهند که به انهدام آن و کشته شدن تمام سرنشینانش منجر شده است.

اسارت 80 تروریست به دست ارتش سوریه

همچنین در این حملات، سرکرده گروه تروریستی موسوم به "فرسان الخلافه" وابسته به جبهه تروریستی النصره در شهرک رتیان به هلاکت رسید،  درگیری‌های شدیدی اطراف این منطقه میان ارتش سوریه و گروه‌های تروریستی مورد حمایت ترکیه در جریان است به‌طوری که این گروه‌ها شب گذشته با حمایت ترکیه، حملاتی را به شهرک رتیان انجام دادند و توانستند چند نیروی ارتش سوریه را اسیر کنند. ارتش سوریه نیز روز گذشته موفق شد حدود هشتاد تروریست را پس از درگیری‌هایی که در شهرک‌های باشکوی و حردتین در حومه شمالی حلب رخ داد،‌ به اسارت خود درآورد.

در حال حاضر عملیات گفت‌و‌گو با افراد مسلح برای انجام عملیات مبادله اسیران و آزادی اسیران ارتش سوریه از چنگ تروریست‌ها ادامه دارد. یک افسر ارشد تونسی از جمله اسیرانی است که به اسارت ارتش سوریه در شهرک باشکوی درآمده‌اند.

شدت درگیری‌ها در شهرک رتیان روز گذشته به اوج خود رسید به‌طوری که گروه‌های تروریستی شامل جبهه النصره، الجبهه الشامیه و حرکة حزم و هم‌پیمانانشان، صدها فرد مسلح را برای جلوگیری از سیطره ارتش بر این شهرک جمع‌آوری کردند. ارتش سوریه برای شکستن حلقه محاصره نبل و الزهراء و قطع جاده بین المللی که حلب را به ترکیه از طریق اعزاز وصل می‌کند، تلاش می‌کند. هرچند سربازان ارتش سوریه هنوز وارد این جاده نشده‌اند،‌ اما این مکان از نظر نظامی سقوط کرده است، زیرا در تیررس آتش ارتش سوریه قرار گرفته است.

انتقال مجروحان جبهه النصره به ترکیه برای درمان

بستن جاده بین المللی نزدیک شهرک الزهراء به‌تنهایی مانع ورود کمک‌ها به گروه‌های تروریستی از سمت ترکیه نمی‌شود،‌ زیرا حومه شمالی حلب همچنان به‌روی مرزهای ترکیه باز است که این وضع زمینه رسیدن کمک‌های نظامی و غیرنظامی برای تروریست‌ها را در اطراف نبل و الزهراء و تخلیه تعداد زیادی از مجروحان جبهه النصره و هم‌پیمانانشان را از صحنه نبرد به بیمارستان‌های ترکیه از طریق گذرگاه باب السلامه فراهم کرده است.

منابع میدانی، نبردهای روز گذشته در حلب را بسیار شدید و سخت توصیف و خاطر نشان کرده‌اند که نکته قابل توجه در این درگیری‌ها، حمایت آشکار ترکیه از گروه‌های مسلح است که زمینه انتقال جنگجویان و کمکهای نظامی را از داخل ترکیه به حومه شمالی حلب فراهم کرده است که شامل ورود جنگجویانی از قفقاز هستند که سازمان اطلاعات ترکیه، مدیریت آنها را به‌طور مستقیم به‌عهده دارد. بر اساس اطلاعات دریافتی از شهر مرزی اعزاز، مقامات ترکیه، گذرگاه باب السلامه را به‌طرز بی‌سابقه‌ای به‌روی افراد مسلح باز کرده‌اند.

ادامه اختلاف گروه‌های تروریستی

دخالت آشکار ترکیه در سایه اختلافات میان گروه‌های مسلح و عقب‌نشینی گروه مسلح موسوم به حرکة حزم از جبهه‌های نبرد و دستور آشکار جبهه النصره به الجبهة الشامیه برای پایان دادن به حمایت از حرکة حزم صورت می‌گیرد. از سوی دیگر آنچه شورای نظامی انقلابی در حلب خوانده می‌شود، برخی گروه‌های مسلح را متهم به اقدام علیه حزم و افشای اطلاعاتی از این گروه کرده است که به ارتش سوریه اجازه داده است در سه محور در حومه شمالی حلب پیشروی کند. گروه موسوم به شورای نظامی انقلابی حلب اعلام کرده است با طرحهای نظامی جبهة الشامیه موافقت نمی‌کند.

انتهای پیام/*