سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سرباز ولایت

نظر

کاخ سفید در پایان مذاکرات لوزان، فکت شیتی حاوی جزئیات تفاهمات به دست آمده در سوئیس، منتشر کرد.

 

به گزارش جهان، کاخ سفید در پایان مذاکرات لوزان، فکت شیتی حاوی جزئیات تفاهمات به دست آمده در سوئیس، منتشر کرد. این فکت شیت تفسیر آمریکا از آن چیزی است که در لوزان به دست آمده است. فکت شیتی که از سوی ایران منتشر شده را اینجا بخوانید.

 

بندهای این فکت شیت در ادامه آمده است:


 

غنی‌سازی

 

- تعداد سانتریفیوژهای ایران از 19000 کنونی به 6104 دستگاه میرسد، که در 10 سال آینده تنها 5060 عدد از آن‌ها اورانیوم غنی‌سازی خواهد کرد. تمامی سانتریفیوژها از نوع IR-   1 خواهد بود.

 

- ایران موافقت کرده دستکم به مدت 15 سال، بالای 3.67درصد غنی‌سازی نکند.

 

- ایران موافقت کرده است که به مدت دستکم 15 سال، ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را از مقدار 10000 کلیوگرم کنونی، به 300 کیلوگرم کاهش دهد.

 

- تمامی سانتریفیوژهای اضافی ایران تحت نظارت آژانس ذخیره شده و تنها برای جایگزینی سانتریفیوژهای فعال مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

- ایران موافقت کرده است که تا 15 سال هیچ تأسیسات غنی‌سازی تازه‌ای نسازد.

 

- زمابندی گریز ایران (زمانی که طول می‌کشد ایران مواد غنی‌شده کافی برای یک سلاح داشته باشد) در حال حاضر بین 2 تا 3 ماه ارزیابی می‌شود. این زمانبندی ذیل این چارچوب، برای دستکم 10 سال، به دستکم یک سال افزایش می‌یابد.

 

ایران تأسیسات خود در فردو را تبدیل می‌کند، به نحوی که دیگر برای غنی‌سازی اورانیوم به کار نرود

 

- ایران موافقت کرده تا به مدت دستکم 15 سال در تأسیسات فردو غنی‌سازی اورانیوم انجام ندهد.

 

- ایران موافقت کرده تا تأسیسات فردو را به نحوی تبدیل کند که تنها برای اهداف صلح‌آمیز به کار گرفته شود (به مرکز تحقیقات هسته‌ای، فیزیک، فناوری)

 

- ایران موافقت کرده تا دستکم به مدت 15 سال در فردو تحقیقات و توسعه مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم انجام ندهد.

 

- ایران به مدت دستکم 15 سال هیچ مواد شکافت‌پذیری در فردو نخواهد داشت.

 

- تقریبا دو سوم سانتریفیوژها و زیرساخت‌های فردو حذف خواهد شد. سانتریفیوژهای باقی‌مانده نیز اورانیوم غنی نخواهد کرد. تمامی سانتریفیوژها و زیرساخت‌های مربوطه تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌گیرد.

 

ایران برای 10 سال، تنها در تأسیسات نطنز و با تنها 5060 سانتریفیوژ نسل اول (IR-1) اورانیوم غنی‌سازی می‌کند.

 

- ایران موافقت کرده تا برای 10 سال، تنها با استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول خود (IR-1) در نطنز غنی‌سازی کرده و تمامی سانتریفیوژهای پیشرفته خود را برمی‌دارد.

 

- ایران 1000 سانتریفیوژ IR-2M خود را که در حال حاضر در نطنز نصب شده، برداشته و به مدت 10 سال آن‌ها را در انبار تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌دهد.

 

- ایران برای دستکم 10 سال از مدل‌های IR-2، IR-4، IR-5، IR-6 یا IR-8 برای تولید اورانیوم غنی‌شده استفاده نمی‌کند. ایران بر اساس یک زمانبندی و مولفه‌هایی که با 1+5 مورد توافق قرار می‌گیرد، با سانتریفیوژهای پیشرفته خود، فعالیت‌های تحقیقات و توسعه خواهد داشت.

 

- برای 10 سال، غنی‌سازی و تحقیقات و توسعه غنی‌سازی محدود خواهد بود، تا از زمان گریز یک ساله اطمینان حاصل شود. پس از 10 سال، ایران به طرح غنی‌سازی و تحقیقات و توسعه غنی‌سازی که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده و مطابق با برنامه اقدام مشترک جامع و ذیل پروتکل الحاقی مقید خواهد بود،‌ که منجر به محدودیت‌های مشخص بر ظرفیت غنی‌سازی می‌شود.

 

بازرسی و شفافیت

 

آژانس بین‌المللی به تأسیسات هسته‌ای ایران، از جمله به تأسیسات غنی‌سازی این کشور در نطنز و تأسیسات غنی‌سازی پیشین آن در «فوردو» دسترسی منظم خواهد داشت و در این راستا از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین فناوری‌های نظارتی استفاده خواهد کرد.‎

 

- بازرس‌ها به زنجیره تأمین که پشتیبان برنامه هسته‌ای ایران است، دسترسی خواهند داشت. سازوکارهای بازرسی و شفافیت‌ جدید با نظارت دقیق بر اجزا و مواد هسته‌ای ایران از انحراف این برنامه به سمت برنامه‌ای مخفیانه جلوگیری خواهد کرد. بازرس‌ها به زنجیره تأمین که پشتیبان برنامه هسته‌ای ایران است، دسترسی خواهند داشت. سازوکارهای بازرسی و شفافیت‌ جدید با نظارت دقیق بر اجزا و مواد هسته‌ای ایران از انحراف این برنامه به سمت برنامه‌ای مخفیانه جلوگیری خواهد کرد.‎

 

- بازرس‌ها به معاون اورانیوم دسترسی خواهند داشت و در کارخانه‌های اورانیوم که ایران به مدت 25 سال اقدام به تولید کیک زرد کرده پایش مستمر انجام خواهد داد.‎

 

- بازرس‌ها از روتورهای سانتریفیوژ ایران نظارت مستمر به عمل خواهند آورد و تأسیسات تولید و ذخیره اورانیوم ایران را برای 20 سال در معرض نظارت قرار خواهند داد. پایگاه ساخت سانتریفیوژ ایران متوقف شده و تحت نظارت مستمر قرار خواهد گرفت.‎

 

- تمامی سانتریفیوژها و زیرساخت‌های برداشته شده از فوردو و نطنز تحت نظارت مستمر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار خواهند گرفت.‎

 

- یک کانال تدارکاتی انحصاری به منظور نظارت و تأیید تک تک موارد مربوط به تأمین، فروش و انتقال مواد و فناوری‌های هسته‌ای و مواد دارای استفاده‌های دوگانه به ایران ایجاد خواهد شد.‎

 

- ایران با اجرای پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کرده که به آژانس امکان اطلاعات و دسترسی بیشتر به برنامه هسته‌ای ایران، هم در تأسیسات اعلام شده و هم در تأسیسات اعلام‌نشده فراهم می‌آورد.‎

 

- ایران ملزم خواهد بود به آژانس دسترسی‌های لازم برای تحقیق درباره تأسیسات مشکوک این کشور یا تحقیق درباره ادعاهای وجود تأسیسات غنی‌سازی پنهان، تأسیسات تبدیل (اورانیوم)، تأسیسات تولید سانتریفیوژ یا تأسیسات تولید کیک زرد در هر نقطه از آن کشور فراهم کند.‎

 

- ایران موافقت کرده کد اصلاحی 3.1 که مستلزم اطلاع‌رسانی زودهنگام درباره ساخت تأسیسات جدید است را اجرا کند.‎

 

تحریم‌ها

 

- ایران در صورتی که به صورتی قابل راستی‌آزمایی به تعهدات خود پایبند باشد، تخفیف تحریمی دریافت خواهد کرد.

 

- آمریکا و اتحادیه اروپا زمانیکه آژانس تائید کند ایران تمام گام‌های کلیدی مرتبط با هسته‌ای را برداشته، تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را تعلیق خواهند کرد. در هر زمان که ایران به تعهدات خود عمل نکند، این تحریم‌ها فورا به جای خود باز می‌گردند.

 

- معماری تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایالات متحده در بخش اعظم دوره توافق حفظ شده و امکان بازگشت فوری آن‌ها درصورت بروز مورد جدی عدم-کارایی را فراهم می‌کند.

 

- تمامی قطعنامه‌های پیشین شورای امنیت سازمان ملل مرتبط با مسئله هسته‌ای ایران همزمان با تکمیل اقدامات مرتبط با هسته‌ای که نگرانی‌های کلیدی (غنی‌سازی، فردو، اراک، ابعاد احتمالی نظامی و شفافیت) را پاسخ دهد، برداشته می‌شود. ‎

 

- با این حال، مجوزهای اصلی در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل (آن‌هایی که مربوط به انتقال فعالیت‌ها و فناوری‌های حساس است)، با یک قطعنامه‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل که برنامه اقدام مشترک جامع را تائید می‌کند، بار دیگر برقرار می‌شوند. این (قطعنامه) همچنین کانال اکتساب فوق‌الذکر را ایجاد می‌کند، که یک تمهید شفاف‌سازی کلیدی به شمار می‌آید. در این قطعنامه، محدودیت‌های مهم بر تسلیحات متعارف و موشک‌های بالستیک و همچنین مجوزهایی که اجازه بازرسی محموله‌ها و بلوکه دارایی‌ها را می‌دهد، وجود خواهد داشت.

 

- یک روند حل مناقشه تعریف می‌شود که تمامی طرف‌های برنامه اقدام مشترک جامع را قادر می‌سازد برای حل اختلاف نظرها در مورد اجرای برنامه اقدام مشترک جامع، تلاش کنند.

 

- در صورتی که یک مسئله عدم-کارایی قابل توجه را نتوان از طریق آن روند حل کرد، آنوقت تمامی تحریم‌های پیشین سازمان ملل می‌توانند بار دیگر اعمال شوند.

 

- ذیل توافق، تحریم‌های ایالات متحده مرتبط با مسئله تروریسم، نقض حقوق بشر و موشک‌های بالستیک پابرجا خواهند بود.

 

زمابندی

 

- به مدت 10 سال، ایران ظرفیت غنی‌سازی و تحقیق و توسعه خود را محدود می‌کند، که این امر زمان گریز دستکم یک ساله را تضمین می‌کند. فراتر از آن، ایران به طرح‌های غنی‌سازی بلندمدت و تحقیق و توسعه غنی‌سازی که با 1+5 به اشتراک گذاشته شده، مقید خواهد بود.

 

- به مدت 15 سال، ایران عناصر اضافی برنامه خود را محدود خواهد کرد. به عنوان نمونه، ایران تأسیسات غنی‌سازی جدید یا رآکتورهای آب سنگین نساخته و ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را محدود کرده و فرآیندهای پیشرفته شفافیت را می‌پذیرد.

 

- تمهیدات مهم بازرسی و شفاف‌سازی پس از 15 سال نیز ادامه خواهد داشت. پایبندی ایران به پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی انمی، از جمله دسترسی قابل توجه و تعهدات شفاف‌سازی، دائمی خواهد بود. بازرسی‌های قدرتمند زنجیره تأمین اورانیوم ایران برای دستکم 25 سال، ادامه خواهد داشت.

 

- حتی پس از دوره سخت‌ترین محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران، ایران همچنان عضوی از پیمان منع گسترش هسته‌ای است، که ایران را از توسعه و دستیابی به تسلیحات هسته‌ای منع کرده و اعمال پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر این برنامه را ضروری می‌کند.

منبع:فارس

 


نظر

1- توقف غنی‌سازی صنعتی، کاهش سانتریفیوژها از 19 هزار دستگاه به 5 هزار دستگاه

2- تعطیلی فعالیت هسته‌ای در تأسیسات عظیم فردو

3-تبدیل 10‌هزار کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده 5 درصدی به 300 کیلوگرم اورانیم 3.5 درصدی

4- پذیرش 25 ساله اجرای پروتکل الحاقی

5- مشروط شدن تعلیق- و نه لغو- تحریم‌ها به گزارش آژانس تحت فرمول   (راست آزمایی ) PMD 

6- دسترسی بازرسان آژانس به مراکز نظامی و غیر نظامی  کشور

7- تن دادن به توافق دو‌مرحله‌ای و اعلام آن به عنوان «بیانیه مطبوعاتی»

8-  محرومیت 10 ساله از تحقیق و توسعه

9- منحصر شدن غنی‌سازی اورانیوم به سانتریفیوژهای نسل اول    IR-1 با ظرفیت 1/7 سو،

10- از دست دادن  سانتریفیوژهای پیشرفته از نوع    IR-2   تا   IR-8  با ظرفیت غنی‌سازی 24 سو 

11- دادن امتیازات نقد و قابل اندازه‌گیری در مقابل  دریافت وعده‌های نسیه و چندپهلو و تفسیرپذیر 

 12- در توافقنامه سوئیس بیشتر از توافقنامه ژنو عقب نشینی کردیم

13- در توافقنامه ژنو از غنی‌سازی 20 درصد به غنی‌سازی 5 درصد رسیدیم 

14-  در توافقنامه سوئیس غنی‌سازی 5 درصد را به 3.5 درصد رساندیم

15- در فوردو فقط یک‌هزار ماشین سانتریفیوژ (بدون چرخش) باقی می‌ماند که فقط دو آبشار می چرخد آن هم فقط می‌چرخد و غنی‌سازی نمی کند.

16-  و.....حلوای نقد دادیم تا شاید آب نبات و شکلات چوبی نسیه بگیریم !!!!!!!!!!!

این دستاوردها پیروزی بزرگ است یا تحقیر و شکست ؟!!!! خود قضاوت کنید !!!!!

لطفا اطلاع رسانی و باز نشر نمایید 



نظر


 

به گزارش پارس به نقل از دیپلماسی ایرانی داعش در چند روز گذشته موفق شد بزرگترین پیروزی خود را از زمان سقوط موصل در سال گذشته، به دست آورد. این گروه تروریستی روز 15 ماه مه با استفاده از بمبگذاران انتحاری مسیر خود را به داخل مجموعه دولتی در شهر رمادی، مرکز استان الانبار گشود؛ شهر را محاصره کرد و پرچم سیاه خود را بر فراز مجموعه دولتی به احتزاز درآورد. جنگجویان قبایلی که با داعش مخالفت کرده بودند، اعدام شدند و این گروه یکی از پایگاه های عملیات نظامی را در غرب رمادی محاصره کرد.

داستان دو مرد از استان انبار چشم اندازی از علت شکست تلاش های کنونی برای متوقف کردن پیشروی های داعش در این استان ارائه می کند و اینکه رهبران قبایل محلی سنی چه واکنشی به ورود نیروهای شیعه داوطلب مردمی تحت حمایت ایران نشان خواهند داد. یکی از این مردان رهبر قبیله سنی بود که هسته مقاومت در برابر گروه جهادگرای داعش محسوب می شد. دومین نفر نیز یک شورشی پیشین بود که در گذشته در مقابل نیروهای آمریکایی و دولت شیعه در بغداد جنگیده و مدت زمانی نیز متحد داعش شده بود؛ این مرد حدود چهار ماه پس از پیوستن به داعش این گروه را با نفرت ترک کرد.

شیخ خمیس الفهداوی رهبر قبیله البوفهد در ماه فوریه از من در خانه خود در امان (اردن) استقبال کرد. به گفته فهداوی، قبیله وی که حدود 160 هزار نفر جمعیت دارد در منطقه ای واقع در 20 مایلی شرق رمادی تا پایگاه نظامی در حبانیه در مقابل داعش ایستادگی کردند. در تاریخی که ما گفتگو کردیم، جنگجویان البوفهد نیروهای داعش را در خارج از منطقه ای به وسعت 13 مایل مربع که خانه شان بود، نگه داشته بودند و تلفات در میان آنها به 100 نفر نمی رسید. امروز، بسیاری از مردان این قبیله در میان 500 نفری بودند که در حمله داعش برای اشغال رمادی کشته شدند.

فهداوی تصریح کرد: «اولین مرتبه ای که داعش وارد انبار شد، قبیله البوفهد از اولین کسانی بودند که با آنها مبارزه کردند. برای اینکه در سالهای 2006 و 2007 که القاعده استان انبار را اشغال کرد، به مردم گفت برای جنگ با آمریکایی های اشغالگر وارد منطقه شده است. اما پس از آن، آنها شروع کردند به کشتن عراقی ها.»

قبیله البوفهد در میانه سال های 2000 تا 2010 به عنوان بخشی از «بیداری انبار» تحت حمایت نظامی آمریکایی ها قرار گرفت؛ بر مبنای بیداری انبار نیروهای آمریکایی برای بیرون راندن القاعده عراق از استان انبار با قبایل سنی محلی متحد شدند. جنگ در رمادی در ذهن نیروهای آمریکایی و متحدان محلی آنها خاطره ای تلخ محسوب می شود؛ حدود 100 نیروی آمریکایی جان خود را در این منطقه از دست دادند؛ اما پس از پیروزی، شمار حملات در یکی از ناآرام ترین مناطق در عراق به شدت کاهش یافت.

با این حال، این مرتبه نه آمریکایی ها و نه دولت عراق حمایت قابل توجهی از جنگجویان فهداوی نکردند. اگرچه بغداد به طور لفظی در مورد افزایش قدرت قبایل استان انبار حمایت کرده بود، اما این قبایل تامین تسلیحاتی نشدند و طبق مشاهدات خبرنگار فارن پالسی، بسیاری از نیروهای جدید قبایلی در اردوگاهی در حومه فلوجه هنوز با اسلحه های قدیمی آموزش می دیدند.

فهداوی گفت: «به نظر می رسد دولت مرکزی از ارائه تسلیحات به ما هراس دارد. آنها همیشه ادعا می کنند که قبایل استان انبار به داعش سلاح خواهند فروخت. اما چنین چیزی غیرممکن است؛ این قبایل اکنون در حال جنگ هستند و به اسلحه نیاز دارند.»

با این حال، در نهایت نیروهای کمکی به سمت فهداوی می آیند؛ نیروهای شیعه داوطلب مردمی که در تلاش های دولت برای عقب راندن داعش در دیگر مناطق در عراق نقشی کلیدی داشتند. به گفته شورای استانی انبار، گروهی متشکل از 3000 نیروی شیعه داوطلب مردمی به انبار رسیده است و رهبران این گروه خود را برای اعزام نیروهای بیشتر آماده می کنند.

شورای استانی انبار در 17 ماه مه به اعزام نیروهای داوطلب مردمی رای مثبت داد، اما استفاده از نیروهای شیعه تحت حمایت ایران در استانی با اکثریت سنی همچنان موضوع مناقشات بسیار است. فهداوی از دریافت کمک از این نیروها استقبال کرده است، اما همچنان این نیروها را به مثابه شمشیری دو لبه می بیند.

وی گفت: «ما نگران این مسئله هستیم که این افراد مشکلاتی برای مردم ما ایجاد کنند و مردم ما را بکشند. اما خود را جای آنهایی که برای یک سال است با داعش مبارزه کرده اند بگذارید: آنها هیچ چیزی دریافت نکردند. احتمالا احساس می کنند در حال غرق شدن هستند و آنها به هر کمکی که وجود داشته باشد، نیاز دارند.»

اگرچه فهداوی از همان ابتدا با داعش مخالفت کرده بود، اما سران قبایل دیگر سنی اعتراف کردند که دیگران در تلاش برای مقابله با نوری المالکی نخست وزیر عراق، در ابتدا داعش را همانند یک متحد پذیرفتند و تنها زمانی علیه این گروه بسیج شدند که داعش سرکوب دیگر گروه های غیردولتی در استان انبار را آغاز کرد.

ابوقاسم یکی از جنگجویان پیشین با سن حدودا 50 سال، یکی از این افراد است. وی که ساکن یکی از شهرهای نزدیک فلوجه است، می گوید از زمانی که به خاطر دارد شاهد بی عدالتی بوده است. وی از اینکه چظور ملتزمین صدام حسین سرمایه های عظیم نفتی کشور را به باد دادند، به تلخی یاد می کند؛ از سوی دیگر، وی بر این باور است که دولت شیعه ای که پس از سقوط صدام در بغداد روی کار آمده عراق را به ایران تحویل داده و سنی ها را تسلیم کرده است. وی می خواهد «رابین هود» دوران باشد.

اما هرچقدر هم که ابوقاسم فردی احساساتی به نظر برسد، تا کنون دو مرتبه مسیر را برای اشغال استان محل زندگی خود توسط گروه های تروریستی هموار کرده است. وی اندک زمانی پس از حمله نیروهای آمریکایی در عراق، به شورشی ها پیوست و در جنگ اول فلوجه در بهار سال 2004 سرکردگی گروهی متشکل از 150 جنگجو را علیه نیروهای آمریکایی بر عهده گرفت. گروه وی در تلاش برای تشکیل جبهه مشترک با زرقاوی، نفوذ خود را از دست داد.

در سال 2014 تاریخ بار دیگر تکرار شد. وقتی دولت مالکی و سران قبایل سنی استان انبار در مقابل یکدیگر قرار گرفتند، ابوقاسم بار دیگر برای مسلح شدن و آغاز یک «انقلاب» از طریق حمله به نیروهای عراقی آموزش دیده توسط آمریکایی ها، تلاش کرد. وی گفت: «با نیروهای عراقی قرار گذاشتیم که حمله علیه آنها را صحنه سازی کنیم. ما فقط تیرهای هوایی شلیک کردیم. آنگاه افسران به فرماندهان خود گزارش دادند که در این درگیری اسلحه های خود را از دست داده اند؛ اما در واقعیت، آنها تسلیحات را به ما فروختند.»

بار دیگر جهادگرایان علیه دشمن مشترک خود که این مرتبه دولت مرکزی در بغداد بود، متحد شدند. به گفته ابوقاسم، داعش روز 9 ژانویه سال 2014 برای اولین مرتبه وارد فلوجه شد. نیروهای داعشی وعده دادند در کنار جنگجویان سنی علیه دولت مرکزی مبارزه کنند. به گفته ابوقاسم، اتحاد میان داعش و نیروهای قبایلی یک ماه طول کشید و پس از آن داعش از منابع مالی گسترده خود برای از بین بردن رقبا استفاده کرد.

پس از سقوط موصل در ماه ژوئن، داعش دیگر از قبایل سنی درخواست نمی کرد که به این گروه بپیوندد، بلکه آنها را وادار می ساخت. ابوقاسم گفت: «آنها جنگجویان قبایل سنی را پس از رژه در خیابان ها به مدرسه ای بزرگ می بردند؛ افراد را در دو صف تقسیم می کردند و از آنها می خواستند که سرهای خود را به دیوار بکوبند؛ هیچ کسی را تا وقتی خون از سرش جاری نمی شد، آزاد نمی کردند.»

ابوقاسم به امان گریخت و اکنون منتظر است تا جامعه بین المللی تسلیحات و منابع مالی را برای مبارزه علیه داعش در اختیار وی بگذارد. اما در حقیقت افرادی همانند ابوقاسم بودند که سبب شدند مقامات عراقی از مسلح کردن جنگجویان سنی در هراس باشند. دست کم فهداوی از همان ابتدا با القاعده و داعش جنگیده است؛ اما ابوقاسم دو مرتبه علیه دولت مرکزی با جهادگرایان افراطی متحد شد و اکنون مقامات عراقی از این مسئله نگرانند که بار دیگر اقدام مشابهی انجام دهد.

در حالی که سنی ها با داعش مخالف هستند و سران سیاسی شیعه در بغداد برای حل اختلاف نظرها تلاش می کنند، داعش در انبار پیشروی می کند. اما فهداوی و ابوقاسم به دنبال دریافت کمک از جنگجویان و یا دولت مرکزی در عراق نیستند؛ آنها از آمریکا کمک می خواهند.

فهداوی داستانی را که در دیدار خود با جورج دبلیو بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا در کاخ سفید نقل کرده بود، بازگو می کند: «دو تفنگدار با یکدیگر دوئل می کنند و یک دیگری را زخمی می کند. تفنگدار پیروز کشتن مرد زخمی را خارج از شان خود می بیند و تصمیم به ترک زمین مبارزه می گیرد. اما مرد زخمی وی را صدا می کند و از او می خواهد به رنجش پایان دهد؛ یا وی را بکشد و یا درمان کند.» فهداوی افزود: «عراق و آمریکا همان تفنگدارها بودند و عراق اکنون زخمی است. از نظر اخلاقی این وظیفه آمریکا است که عراق را بکشد و یا نجات دهد.»


نظر


مرجع : تسنیم
یک متخصص طب سنتی نکاتی درباره نوشیدن آب و نکاتی درباره مصرف آب گرم را تشریح کرد.
نکاتی درباره مصرف آب گرم
به گزارش افکارنیوز، آب ارزش غذایی ندارند ولی برای هضم, جذب غذا و رساندن مواد غذایی به همه نقاط بدن نیاز است. اگر آب به اندازه کافی مصرف نشود نشاط, شادابی و طراوت پوست بدن از بین خواهد رفت.

نکاتی درباره نوشیدن آب


-ضرورت آب برای بدن بعد از هواست و انسان بدون آب نمی‌تواند زنده بماند.

-مصرف آب بین غذا یا بلافاصله بعد از غذا به خصوص برای معده سرد و کسانی که شکم بزرگ دارند, مضر است.

-مصرف آب بلافاصله بعد از غذا در هضم اختلال ایجاد می‌کند.

-مصرف آب بسیار گرم برای شست‌و‌شوی معده مفید است.

-مصرف آب بسیار گرم برای رفع دردهای سینه و ریه مفید است.

-مصرف آب بسیار گرم برای تحریک داروی مسهل موثر است.

-مصرف آب بسیار گرم ادرار و مدفوع را احریک می‌کند.

-زمان در دوران قاعدگی خود از مصرف آب سیرد باید پرهیز کنند چرا که مصرف آب سرد به رحم آسیب وارد می‌کند.

-مصرف آب نیم گرم موجب حالت تهوع می‌کند.

-شست‌و‌شو با آب دریا برای بیماری‌های سرد و ورم بدن مفید است.

-شست‌شوی بدن با آب‌های گوگردی برای رفع خارش, تیره شدن پوست و اگزما مفید است.

-ژاله علی اصل متخصص طب سنتی عقیده دارد: مصرف آب‌های کدر موجب بروز سنگ و گرفتگی در بدن می‌شود.

نظر


 

به گزارش پارس به نقل از دیپلماسی ایرانی سربازان عراقی برای دومین بار در کمتر از یک سال به طور عمومی پست های خود را در مواجهه با پیشروی نیروهای داعش رها کردند. سقوط رمادی مرکز استان الانبار بدون شک نشان دهنده قابلیت های این گروه جهادگرای افراطی است: به رغم تلاش های آمریکا برای به نمایش گذاشتن چهره ای ضعیف از داعش، این گروه همچنان در قدرت است و به تهاجمات خود در بسیاری از جبهه های کلیدی در سوریه و عراق ادامه می دهد.

رمادی تنها جبهه ای نیست که داعش در آن پیشروی داشته است. این گروه هفته گذشته عملیاتی تهاجمی را همراه با چندین عملیات انتحاری در شهر دیرالزور واقع در شرق سوریه و علیه پایگاه های دولت بشار اسد در پایگاه نیروهای هوایی انجام داد. داعش همچنین در شهر پالمیرا در مرکز سوریه به مواضع دولت اسد در نزدیکی خرابه های شهر باستانی حمله کرد. نیروهای داعش اخیرا در حومه شهر حلب در استان حمص و در شهر قنیطره واقع در جنوب سوریه در نزدیکی مرز اسرائیل با شورشی های سوری و نیروهای وابسته به دولت بشار اسد درگیر شدند.

پیشروی های داعش در عراق نیز به رمادی محدود نمی شود. این گروه تا پالایشگاه نفتی بیجی، بزرگترین پالایشگاه نفت در عراق، پیشروی کرده است. داعش همچنین از رمادی فراتر رفته و به شهر خلیجیه در همان نزدیکی حمله کرده است؛ اگر نیروهای داعش در حملات اخیر خود موفق شوند، این موفقیت می تواند زمینه اشغال اراضی و پیشروی تا بغداد را برای آنها فراهم آورد.

بر خلاف اشغال شهر موصل و دیگر مناطق در عراق در سال گذشته، پیشروی داعش در رمادی برای جهانیان غیرمنتظره نبود. این بار آمریکا اعلام کرد در تلاش برای جلوگیری از سقوط رمادی 7 حمله هوایی انجام داده است. در عین حال، مقامات محلی در رمادی مکررا هشدار داده بودند اگر نیروهای کمکی وارد عمل نشوند، شهر اشغال خواهد شد. اما حمایت های بین المللی و دولت عراق عملا برای نجات شهر کافی نبود.

از این رو، به نظر می رسد اظهارات در مورد اینکه سرنوشت داعش سقوط است، چندان صحیح نیست. داعش به جای اینکه از کمبود منابع مالی و کاهش شمار نیروهای خود رنج ببرد، عرصه را برای جمعیت محلی در شهرهای موصل در عراق و رقه در سوریه تنگ می کند؛ این گروه همچنین نیروهای جدید بسیاری را به ویژه از میان نوجوانان اجیر می کند.

همانند اشغال موصل، سقوط رمادی نیز بر همه صحنه های نبرد در سوریه و عراق تاثیر خواهد گذاشت. در سوریه، نیروهای شیعه عراقی که در کنار نیروهای دولت بشار اسد مبارزه می کنند، به بازگشت و دفاع از وطن خود ترغیب خواهند شد و این مسئله بدون شک بر قابلیت های کنونی دولت اسد در جلوگیری از پیشروی های اخیر داعش تاثیر خواهد گذاشت. البته نشانه هایی از وقوع این مسئله قابل مشاهده است: رهبر یکی از گروه های شبه نظامی شیعه در دمشق اعلام کرد به «عراق زخمی» باز می گردد.

شکست در نجات رمادی همچنین زمینه را برای تشدید تنش ها میان واشنگتن و بغداد بر سر استفاده از نیروهای شیعه داوطلب مردمی در عقب راندن داعش، تشدید می کند. این دومین مرتبه است که این مسئله به موضوع مناظرات تبدیل می شود: در جنگ تکریت دولت عراق شاخه ای از نیروهای شیعه داوطلب تحت حمایت ایران را به منطقه اعزام کرد و این مسئله سبب شد آمریکا تا زمان خروج نیروهای غیرمتداول از حملات هوایی علیه داعش خودداری کند.

طبق گزارش های منتشر شده، آمریکا عراق را برای خودداری از اعزام نیروهای داوطلب مردمی به رمادی تحت فشار گذاشته و اصرار کرده بود نیروهای محلی و ارتش عراق در این شهر سنی نشین مبارزه کنند. اکنون که نیروهای شیعه برای مقابله با تهدید داعش به سمت استان الانبار می روند، احتمال درگیری دیگری میان بغداد و واشنگتن وجود دارد؛ واشنگتن از این مسئله بیم دارد که حضور نیروهای شیعه در استان سنی نشین به درگیری های فرقه ای دامن بزند.

سران قبایل محلی در رمادی در شورای بیداری تحت حمایت آمریکا در یک سال گذشته شجاعانه در مقابل داعش جنگیدند؛ این افراد در سال های 2006 و 2007 نیز در مقابل القاعده جنگیده بودند. با این حال، سقوط رمادی تلاش های آمریکا را برای جذب نیرو و آموزش نیروهای سنی برای جنگ با داعش زیر سوال می برد.

وائل عصام خبرنگار کهنه کار که پس از جنگ سال 2003 با شورشی ها در عراق متحد شده بود، گفت: «پس از رمادی، داعش می تواند خود را به عنوان تنها نیروی سنی که در مقابل نیروهای شیعه ایستادگی کرده است، معرفی کند. نیروهای سنی که با دولت متحد شدند در دستیابی به خواسته های جامعه سنی ناموفق بودند.»

بر خلاف سال 2006 که قبایل سنی همه علیه القاعده در عراق متحد شدند، اکنون اختلاف نظر شدیدی در مورد مقابله با داعش در میان آنها وجود دارد. با سقوط رمادی، قبایلی که با داعش متحد شده بودند با اشاره به شکست قبایل طرفدار دولت در سرتاسر استان الانبار، موقعیت بهتری برای جذب اقوام خود به سمت این گروه می یابند.

اما سقوط رمادی در خارج از استان الانبار نیز طنین انداز خواهد بود. در واشنگتن، باید (برای مقامات) مشخص شده باشد که راهبردها در جنگ علیه داعش شکست خورده است. تمرکز کاخ سفید بر حملات هوایی در عراق در حالی که پیشرفتی در آموزش نیروهای سنی مخالف داعش چه در عراق و چه در سوریه نداشته، فضای کافی را برای برنامه ریزی، عملیات و اعزام مجدد نیروهای داعشی فراهم آورده است.

به رغم تلاش های مقامات آمریکایی برای بی اهمیت جلوه دادن سقوط رمادی، پیشروی داعش در منطقه آغاز مرحله جدید و خطرناکی در جنگ بود. به رغم حملات هوایی آمریکا و به رغم حمایت ایران از ده ها هزار نیروی شیعه و کرد، داعش همچنان در حال پیشروی است. تفکر در مورد اینکه داعش شکست می خورد و یا رو به زوال است، تفکر بی معنایی است.


نظر

پل

خبرگزاری تسنیم: طراحی این پل از پل خواجوی اصفهان الهام گرفته شده و یک سازه کاملا سازگار با محیط‌ زیست و طبیعت است که نمونه مشابه آن در پارک‌های ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا ساخته شده است.

 به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم،قرار است عصر یکشنبه بزرگ ترین پل سه طبقه غیر خودرویی  به بهره برداری برسد . «پل طبیعت»  در نقطه‌ای واقع شده که محل تلاقی شریان‌های اصلی پایتخت مانند بزرگراه‌های مدرس، همت، حقانی و رسالت است. پل طبیعت نمونه‌ای است بی‌نظیر در خاورمیانه، بزرگ‌ترین پل عبور و مرور غیرخودرویی کشور با 7000 مترمربع مساحت با شرایطی منحصر به‌فرد، یکی از مقاصد گردشگری شهر تهران و دست آخر هم نماد جدیدی برای پایتخت. وقتی زمین‌های عباس‌آباد طراحی می‌شد دو پل به‌عنوان گذرگاه پیاده برای اتصال دو جبهه شرقی و غربی بزرگراه مدرس در نظر گرفته شده بود. این دو پل با یکدیگر تلفیق و به صورت یک پل در چند سطح در آمد و به این ترتیب پل طبیعت شکل گرفت.

بازگشت دوباره معماری ایرانی

در طراحی این پل از معماری پل‌های ایرانی مانند پل خواجو الهام گرفته شده و یک سازه کاملا سازگار با محیط‌ زیست و طبیعت است که نمونه مشابه آن در پارک‌های ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا ساخته شده است.

سفر بر بلندای مهمترین شاهراه های تهران

پل طبیعت در نقطه‌ای واقع شده که محل تلاقی شریان‌های اصلی پایتخت است و بزرگراه‌های مدرس، همت، حقانی و رسالت در تیررس آن قرار دارد.

پازل 14 هزار قطعه ای پل طبیعت

فعالیت‌های عمرانی و شیوه اجرایی این پل با توجه به فرآیند برشکاری، مونتاژ قطعات، نصب و جوشکاری در کنار بهره‌مندی از سازه‌های فضایی در ارتفاع 40 متری در کل کشور منحصربه‌فرد است که در نهایت موجب شده سازه‌ای بزرگ در پهنه فضای سبز میانی بزرگراه مدرس نمایان شود.
وزن کل سازه فلزی پل بیش از 2000 تن بوده و در ساخت آن بیش از 14 هزار قطعه فولادی با بیش از 102 کیلومتر جوشکاری به هم متصل شده است. در مجموع وزن کل بتون‌ریزی انجام شده حدود 15 هزار تن است.

آرامش در ارتفاع 40 متری زمین

پل طبیعت یک پل سه پایه برای تردد پیاده از بالای بزرگراه مدرس، مکث و دیدار از مناظر پیش‌رو و همچنین تجربه آرامشی فوق‌العاده در ارتفاع 40 متری از سطح زمین است. مساحت این پل 7000 مترمربع است که 720 متر آن به فضای سبز و 480 متر آن به رستوران‌ها، کافی‌شاپ و دیگر فضاهای فرهنگی و تفریحی اختصاص خواهد داشت. شهروندان می‌توانند روی کفپوش‌های چوبی پل با مساحتی حدود 5100 متر مربع پیاده روی کرده یا از مسیرهای دوچرخه‌سواری و کالسکه‌سواری لذت ببرند.

شروع ساخت پل

سال 89 شرکت نوسازی عباس‌آباد مسابقه‌ای برگزار کرد که در آن از همه طراحان داخلی و خارجی دعوت شد تا ایده‌های خود را درباره بزرگ‌ترین پل عبور و مرور غیرخودرویی کشور، رو کنند.در این مناقصه ده شرکت طراحی داخلی و خارجی شرکت کرده بودند که در نهایت پس از بررسی طرح‌ها، یک شرکت طراحی داخلی که هم طرح و هم از لحاظ اجرا با شرایط ما سازگار بود، انتخاب شد.

مقاوم در مقابل زلزله 7 ریشتری

به گفته اردشیر نوریان مدیر عامل شرکت نوسازی اراضی عباس آباد، برای ساخت پل از مصالح ویژه و لوله‌های خاصی استفاده شده و بالاترین استانداردها و ضریب ایمنی برای آن در نظر گرفته شده و براساس قولی که پیمانکار اجرایی طرح داده پل طبیعت از زمان بهره‌برداری صد سال عمر خواهد کرد و در برابر حوادث و بلایای طبیعی حتی زلزله بالای هفت ریشتری تهران که سال‌هاست انتظارش را می‌کشیم، مقاوم است.

پیچیدگی های ساخت پل طبیعت

علاوه بر پیچیدگی‌های اجرای طرح، تحریم‌هایی که کشور درگیر آن بوده، دامنگیر پل طبیعت هم شد به‌طوری که گاهی برای واردات برخی قطعات که امکان تولید آن در داخل کشور هم وجود نداشت طرح با مشکلات جدی مواجه می‌شد که کمترین تاثیر آن از دست رفتن زمان بود.

اول ساخت – بعد انتقال

نمی‌شد به بهانه ساخت این پل، یکی از پرترددترین بزرگراه‌های شهر (مدرس) را بست و گره ترافیک را کور کرد، پس چاره‌ای نبود جز این‌که همه سازه در جای دیگری ساخته شود و سپس با انتقال به زیر پل از اینجا با جرثقیل‌های بزرگ در ارتفاع 40 متری از سطح زمین نصب شود. این مشکل بزرگ را بگذارید کنار باران پاییزی و سرمای چند درجه زیر صفر زمستان گذشته که کار در ارتفاع 40 متری را برای کارگران و مهندسان این مجموعه شبیه کار با اعمال شاقه کرده بود.

سه طبقه پل برای گذشتن، ایستادن و به خاطر سپردن زیبایی پایتخت

پل طبیعت سه طبقه دارد، طبقه اول 1450، طبقه دوم 2870 و طبقه سوم 571 متر مربع است. همچنین قرار است در طبقه سوم انواع فضاهای تفریحی از نمایشگاه و کافی‌شاپ گرفته تا گالری و رستوران‌های متنوع به‌عنوان یک مقصد گردشگری جذاب ایجاد شود. روی پل به تفکیک سه مسیر مشخص اسب‌رو و کالسکه‌رو، دوچرخه‌رو و انسان‌رو در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی فضاهای مکث روی پل و طراحی مبلمان شهری مناسب و هماهنگ با ویژگی‌های این سازه از نکاتی است که در طراحی این پل مد نظر بوده است.

از کجا برویم؟

اگر می‌خواهید از بوستان آب و آتش از پل طبیعت گذر کنید باید از معابر فرعی ضلع شرقی خیابان آفریقا استفاده کنید یا بعد از گذشتن از چهارراه جهان کودک وارد خیابان دیدار جنوبی شده و به بوستان آب و آتش وارد شوید.

اگر هم بوستان طالقانی را برگزیده‌اید باید از ایستگاه مترو حقانی استفاده کنید یا از محور غرب به شرق بزرگراه حقانی به این بوستان جنگلی وارد شوید و پس از عبور از مسیرهای پیاده راه طراحی شده در این بوستان به پل طبیعت قدم بگذارید.
 

منبع:مهر

انتهای پیام/


نظر

سقوط شهر رمادی در حدود 100 کیلومتری بغداد از بدترین اتفاق‌های این روزها بود. از امروز از روی نبود هیچ امید دیگر، دوباره دولت مرکزی عراق تصمیم گرفته است که شبهه نظامیان همسو با ایران را وارد جنگ علیه داعش کند. 

جنگ با داعش تبدیل به یک موش و گربه بازی شده است که وقتی‌ از یک سمت پیشرفتی حاصل می‌‌شود، از طرف دیگر پسرفت به وجود می‌‌آید. 

 مردی

به نظر می‌‌رسد دلیل اصلی‌ این امر وجود مأمن سوریه برای داعش است. یعنی در صورت شکست در عراق، نیرو‌های داعش در سوریه تجدید نیرو و آرایش می‌‌کنند و با تاکتیک جدید حمله می‌‌کنند. 

بین عراق و سوریه هم در عمل مرز وجود ندارد، اما در سوریه خطری داعش را تهدید نمی کند. تا وقتی‌ که داعش در سوریه آسوده است، جنگ با داعش در عراق مزمن خواهد بود و پیروزی‌ها مقطعی خواهد بود.

نمی دانم مخالفان اسد کی‌ این نکته را درک خواهند کرد که شکست داعش جز با کمک به اسد در سوریه امکان ندارد. 

این روز‌ها آمریکا و شیوخ خلیج فارس در حال آموزش مخالفین غیر داعشی اسد هستند، اما آیا نتیجه جز به وجود آمدن یک گروه تروریستی دیگر است؟ مگر خود داعش همین گونه به وجود نیامد؟ مگر همین گروه‌های فعلی مثلا میانه رو با داعش علیه اسد همکاری نمی کنند؟ 

هر چه زمان بیشتری هم می‌‌گذارد، شکست داعش سخت تر می‌‌شود، چون داعش در سوریه متشکل تر و سازمانی تر می‌‌شود و بیش از پیش به یک دولت شبیه می‌‌شود. 

بیچاره مردم سوریه که کشورشان به اندازه چند دهه خراب شده و عقب رفته است و اگر همین امروز جنگ پایان یابد، خوش شانس باشند سال 2040 تازه کشورشان تبدیل می‌‌شود به آن چه در سال 2010 بود.


نظر

 

به همه کسانی که عاشق مسافرت هستند سلام عرض می‌کنم. تأثیر روشنگر سفر بر روی ذهن و نگرش ما فوق‌العاده است، این طور نیست؟ لحظه‌ای که از روال معمول زندگی‌تان خارج می‌شوید و از مکان‌های جدید بازدید می‌کنید، با افراد جدید ملاقات می‌کنید، با فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌شوید – این‌ها همگی تجربیاتی شگفت‌انگیز و با ارزش هستند که هرگز نمی‌توان آن‌ها را با چیز دیگری عوض کرد. خواه یکی از طرفداران اماکن تاریخی، مناظر زیبای طبیعی یا استراحت بر روی شن‌های ساحلی و حمام آفتاب گرفتن باشید، فرقی نمی‌کند، به هر حال تصاویر ارائه شده در این مقاله شما را برای چند لحظه به این مکان‌های زیبا می‌برد. خب، اگر قرار باشد این ماه مسافرت بروید، کدام یک از این مکان‌ها را انتخاب می‌کنید؟

در این کره‌ی خاکی 196 کشور، 5 اقیانوس، 85 دریا، رودخانه‌های متعدد، شهرها و کوه‌های مختلف وجود دارد. هر کدام از این مکان‌ها جذابیت و فرهنگ منحصر به فرد خود را دارند. در واقع جهانی که در آن زندگی می‌کنیم به قدری زیباست که اگر بیگانگان و موجودات فضایی واقعاً وجود داشته باشند از تماشای زیبایی و تنوع خیره‌کننده‌ی موجود در کره‌ی زمین حیرت‌زده خواهند شد.

در این مقاله با 10 مکان زیبا آشنا خواهیم شد. به عنوان مثال، یکی از این مکان‌های دیدنی و شگفت‌انگیز پترا (به عربی: البتراء) شهری تاریخی در کشور پادشاهی اردن است. پترا شهری است کامل که همه‌ی آن در کوه و در تخته سنگ‌هایی به رنگ گل سرخ یا رنگ صورتی تراشیده شده است. از اینجاست که نام این شهر زیبا پترا نهاده شده است. کلمه پترا به زبان یونانی به معنی صخره است و چون این شهر باستانی تماماً در سنگ (صخره) کنده شده است آن را پترا نامیده‌اند. این شهر به دلیل سیستم کانال آب و طراحی فوق‌العاده‌اش مشهور است.

امیدوارم از دیدن این تصاویر لذت ببرید.

آنتلوپ کنیون (Antelope Canyon) پارکی طبیعی در ایالت آریزونا در ایالات متحده آمریکا

Antelope Canyon, Arizona- USA

ایسلند

Iceland

ماچو پیچو، شهر گمشده‌ی اینکاها، پرو

Machu Picchu,Peru

جزیره زیبای سانتورینی، یونان

Santorini, Greece

دیوار بزرگ چین، یکی از هفت اعجاز جهان

Great Wall of China

پترا (به عربی: البتراء)، شهری تاریخی در کشور پادشاهی اردن

Petra, Jordan

بورا بورا، یکی از جزایر بادپناه جزیره‌های سوسایتی پلینزی فرانسه

Bora Bora

جزیره فی فی، پوکت، تایلند- این جزیره یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری تایلند است

Phi Phi Island, Thailand

جزایر زیبای مرجانی، مالدیو – این مجموعه جزیره بزرگ‌ترین جزایر مرجانی جهان هستند

The-Coral-islands-maldives

موج، آریزونا – ایالات متحده آمریکا


نظر
محمد مرادخانی

امام‌حسین(ع) در میان اهل بیت عصمت و طهارت از جایگاه بس ویژه‌ای برخوردار است. جایگاه ایشان در اسلام چنان والاست که حضرت را میزان خوشبختی و بدبختی دانسته‌اند و یکی از درهای بهشت بشمار می‌رود. نویسنده در مطلب حاضر جایگاه و نقش آن حضرت(ع) در سعادت و شقاوت بشر را تبیین کرده است.
***
امام‌حسین(ع) فرزند امیرمؤمنان علی(ع) و فاطمه زهرا(س) و نوه پیامبر(ص) است. خداوند به صراحت در آیه 61 سوره آل عمران، امام حسین(ع) را به همراه برادرش امام حسن مجتبی(ع) به عنوان فرزندان پیامبر(ص) معرفی می‌کند و این معنا را برخلاف باورهای جاهلی به اثبات می‌رساند که فرزند دختر نیز همان فرزند پسر است و تفاوتی میان آن دو نیست؛ از همین‌رو است که حضرت عیسی(ع) را به حضرت ابراهیم و حضرت اسحاق(ع) و آل‌عمران نسبت می‌دهد با آن که تنها از مادر یعنی حضرت مریم(س) نسب انسانی دارد و خداوند از طریق روح‌القدس ایشان را در رحم حضرت مریم(س) ایجاد کرده است. (آل‌عمران، آیه59؛ نساء، آیه171؛ مریم، آیه 17)
این نسب حضرت امام حسین(ع) که در قرآن فرزند رسول‌الله(ص) خوانده شده، خود بیانگر امور بسیاری است؛ ولی وقتی به آیات و روایات نیز می‌نگریم درمی‌یابیم که نسب ایشان نیز در جایگاهی بس والا قرار دارد؛ چرا که ایشان به عنوان خمسه طیبه و اهل بیت عصمت و طهارت در آیه 33 سوره احزاب معرفی می‌شود و در آیاتی از جمله آیات سوره انسان یا دهر، به عنوان یکی از کسانی معرفی می‌شود که به عنوان اسوه و اهل بهشت است و خداوند در این آیات از ایثار و احسان آن حضرت(ع) به یتیم و اسیر و مسکین سخن گفته و وضعیت ایشان را در بهشت ترسیم و تصویر کرده است.
در روایات بسیاری از پیامبر(ص) امام حسین(ع) به عنوان نفس پیامبر(ص) معرفی شده و آن حضرت(ص) درباره ایشان می‌فرماید: حسین منی و انا من حسین؛ من از حسینم و حسین از من است.
احمد‌بن حنبل و ترمذی و ابن‌ماجه از طریق سعید بن راشد از یعلی‌بن مره نقل کرده‌اند که یک روز حضرت پیامبر(ص) به مهمانی تشریف می‌بردند، در راه به امام‌حسین(ع) برخورد کردند که با جمعی از کودکان سرگرم بازی بود. حضرت(ص) با مهربانی و خوشروئی او را دنبال کردند تا سرانجام در آغوشش گرفتند، بعد یک دست زیر چانه و دست دیگر به پشت سر او گذارده چهره او را بین دو دست بالا برده، بوسیدند و سپس فرمودند: «حسین منی و انا من حسین، احب الله من احب حسینا، حسین سبط من الاسباط»، «حسین از من است و من هم از حسینم، هر که حسین را دوست بدارد خداوند دوست او باد، حسین فرزندزاده‌ای است از فرزندزادگان انبیاء». (بحارالانوار، ج43، ص261؛ فضائل الخمسه من الصحاح السته، فیروزآبادی، ج3، ص262؛ سنن ترمذی، ج5، ص324؛ الأدب المفرد بخاری، صفحه85؛ مسند احمد، جلد4، صفحه172، سنن ابن ماجه، جلد1، صفحه 85، المستدرک علی الصحیحین، حاکم نیشابوری، جلد3، صفحه 177؛ مجمع الزوائد هیثمی، جلد9، صفحه181)
پیامبر(ص) درباره اهل بیت(ع) می‌فرماید: مثل أهل بیتی کمثل سفینه نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها هلک؛ مثل اهل بیت من همانند مثل کشتی نوح است که هر کس بر آن سوار شد نجات یافت و هرکسی تخلف ورزید هلاک می‌شود. (بحارالأنوار، 23، ص124)
اهل‌بیت(ع) معیار و میزان الاعمال هستند؛ به این معنا که ترازویی که خداوند در قیامت می‌گذارد تا حقیقت هرکسی را بسنجد، اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است. لذا در روایات و ادعیه مأثور، از امیرمؤمنان علی(ع) به عنوان قسیم‌النار و الجنه؛ یعنی تقسیم‌کننده بهشت و دوزخ یاد شده است.
پیامبر(ص) در وصف اهل بیت(ع)، ایشان را ثقل اصغر در کنار ثقل اکبر یعنی قرآن معرفی می‌کند و ملاک هدایت و ضلالت آدمی را در دنیا و آخرت برمی‌شمارد و در ضمن سفارشی می‌فرماید: انی تارک فیکم الثقلین ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا کتاب الله و عترتی أهل بیتی و انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض؛ من درحالی از دنیا می‌روم که میان شما دو ثقل کتاب الله (قرآن) و عترتم یعنی اهل بیت خودم را جا می‌گذارم که هر کسی بدان‌ها تمسک جوید هرگز گمراه نمی‌شود. این دو هرگز از هم جدا نمی‌شوند تا بر من در حوض کوثر وارد شوند. (ارشاد شیخ مفید، ج1، ص233)
این بدان معناست که تنها راه رهایی، تمسک همزمان به هر دو است و اینکه تمسک به هر یک بی‌دیگری معنایی ندارد؛ چرا که اهل‌بیت(ع) حقیقت قرآن و تفسیر تجسمی آن هستند و هرکسی که می‌خواهد قرآن را در قالب تجسمی آن ببیند می‌بایست به اهل بیت(ع) بنگرد.
اهل بیت(ع) پس از پیامبر(ص) همان هادیان الهی هستند که خداوند در هر قومی در طول تاریخ قرار داده است. (رعد، آیه7) در حدیث قدسی نیز پیامبر(ص) از خداوند نقل می‌کند که خداوند فرمود: انی قد قضیت لکل قوم هادیا أهدی به السعداء و یکون حجه علی الأشقیاء؛ من برای هر قومی راهنمایی قرار دادم، که خوشبختان را به وسیله آن هدایت می‌کنم و حجتی برای بدبختان است. (الکافی، ج8، ص285، ح430)
پیامبر(ص) مبتنی بر این معیارهای الهی به صراحت درباره جایگاه و نقش امام حسین(ع) در مقام هدایت و سعادت و شقاوت آدمی می‌فرماید: بی انذرتم و بعلی بن ابی طالب اهتدیتم... و بالحسن اعطیثم الاحسان و بالحسین تسعدون و به تشقون الا و ان الحسین باب من ابواب الجنهًْ من عاداه حرم ا... علیه ریح الجنهًْ؛ به وسیله من هشدار داده شدید و به وسیلع علی‌ ابن‌ ابی‌طالب هدایت می‌یابد و به وسیله حسن احسان می‌شوید و به وسیله حسین خوشبخت می‌گردید و بدون او بدبخت. بدانید که حسین، دری از درهای بهشت است، هر کس با او دشمنی کند، خداوند بوی بهشت را بر او حرام می‌کند.(ماهًْ منقبهًْ، ص 22)
چرایی جایگاه ویژه امام حسین(ع)
البته همه اهل بیت(ع) چنانکه گفته شد از مقام میزان بودن یعنی همان «قسیم النار و الجنه» برخوردار هستند، اما برخی از امامان(ع) به سبب ویژگی‌های خاص در این میان بیش از پیش خود را نشان می‌هند؛ زیرا شرایطی که آنان دارند و یا به وجود می‌آورند با دیگران تفاوت دارد.
امام حسین(ع) در میان اهل بیت(ع) از ویژگی‌های خاصی برخوردار است. نهضت ایشان که برای بازگشت به مسیر پیامبر(ص) و سنت‌های ایشان  انجام گرفت، ملاکی برای انسان‌ها در طول تاریخ قرار گرفت که برای اصلاح امور امت حتی می‌بایست خود و خانواده را به مسلخ عشق برد. ایشان مهم‌ترین اصل اجتماعی و اصلاحات اجتماعی را به عنوان امام  مصلح به نمایش گذاشت و به مردم در طول تاریخ آموخت که اصلاحات اجتماعی یعنی اصلاح امت‌ها و جوامع، تنها با مجاهدت‌ها و شهادت‌ها تحصیل می‌شود و این گونه نیست که ستمگران به سادگی تن به اصلاحات بدهند.
با نگاهی به آموزه‌های قرآنی و جایگاه امر به معروف و نهی از منکر معلوم می‌شود که اصولا امت صالح در جامعه‌ای شکل می‌گیرد که امت مصلح نیز داشته باشد. به این معنا که انسان صالح تنها خود به عمل صالح نپردازد و راه رهایی و نجات خویش را در عمل فردی نداند، بلکه آن را مبتنی و مشروط به عمل اصلاحی نیز بداند و به عنوان مصلح نیز قیام کرده و دیگران را به سنت‌های پسندیده دعوت و از سنت‌های ناپسند و زشت پرهیز دهد. (سوره عصر)
خداوند جامعه نمونه را جامعه‌ای می‌داند که نه تنها خود اهل صلاح و درستی است، بلکه دیگران را نیز به اصلاحات دعوت می‌کنند و به معروف امر کرده و از منکر باز می‌دارند. چنین جامعه‌ای است که خود به خود می‌تواند سرمشق دیگر جوامع شود و امت‌های دیگر گرایش به جامعه صالح و مصلح پیدا کنند.(آل عمران، آیه 104؛ بقره، آیه 143)
امام حسین(ع) بر اسا همین الگوی قرآنی که رسول‌ا...(ص) در پی ایجاد آن بود، اقدام عملی برای اصلاح جامعه می‌کند. و از آنجایی که مردم تابع حاکمان و بر آئین آنان هستند (الناس علی دین ملوکهم)، اصلاحات را در امت از راس آن یعنی نظام سیاسی آغاز می‌کند و لبه تیز حملات عله نظام فاسد  اجتماعی و سیاسی را متوجه حاکمیت و نظام سیاسی می‌کند. این‌گونه است که در مقام انساین صالح مصلح قیام می‌کند و علیه دولت و نظام سیاسی فاسد وارد کارزار می‌شود تا الگوی عینی برای انسان‌ها در طول تاریخ ارائه دهد و چراغ روشن هدایت به سوی سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت شود.
از آنجایی که دو نظام حق و باطل، عدالت و ظلم هرگز در کنار هم نمی‌توانندت زیست کنند و هر جایی که عدالت آمد ظلم رفت و هر جایی که ظلم وارد شد عدالت رفت، (انبیا، آیه 18) نظام اجتماعی و سیاسی فاسد نمی‌تواند الگویی چون امام حسین(ع) را بپذیرد و می‌کوشد به هر شکلی شده با آن مبازه کند و الگوی مردم ذا حرف نماید. این گونه است که هم در حرف فیزیکی آن حضرت(ع) و قیام ایشان می‌کوشد و هم با تحریف مادی و معنوی تلاش می‌کند تا این الگو را از میان بردارد یا به مسیر ظالمانه خود هدایت کند.
چنانکه گفته شد اهل بیت(ع) همه الگوهای هدایت الهی و هادیان خداوند در میان مردم هستند. از این رو خداوند همواره بر محبت ایشان تاکید کرده و آن را پاداش و مزد رسالتی دانسته است که آثار و برکات آن نیز به خود مردم باز می‌گردد.(شوری، آیه 23؛ سباء، آیه 47) خداوند محبت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را عین پیروی از دین اسلام و اطاعت از خود و شقاوت را نیز در گرو آن می‌داند. حضرت زهرا نیز با توجه به همین معیار قرآنی، به محبت امیر مومنان علی(ع) اشاره می‌کند و می‌فرماید: ان السعید، کل السعید، حق السعید من احب علیا فی حیاته و بعد موته؛ همانا سعادتمند (به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دوران زندگی و پس از مرگش دوست داشته باشد( مجمع الزوائد علامه هیثمی، ج 9، ص 132)
پس سعادت و شقاوت آدمی در محبت و اطاعت اهل بیت نهفته است. کسی که می‌خواهد راه کمال را بپیماید و از همه رنج‌ها و سختی‌های دنیوی و اخروی که آرامش و آسایش را سلب می‌کند، رهایی یابد.(التحقیق، ج 6، ص 96، «شقی») ‌می‌بایست این مسیر را طی کند.
در این میان به سبب  همان ویژگی انحصاری در عرصه عمل اجتماعی و سیاسی که امام حسین(ع) دارد و به عنوان مصلح و ثارا... در این راه مطرح است، سعادت و شقاوت هر فرد و جامعه به مسیری برمی‌گردد که امام حسین(ع) نشان می‌دهد. پس امام حسین(ع) معیاری کامل در سعادت و شقاوت آدمی است. هر کسی که بخواهد بداند که اهل سعادت و یا شقاوت است می‌بایست به خود مراجعه کند و ببیند که محبت امام حسین(ع) و مسیری که ایشان مشخص کرده را تا چه اندازه دوست می دارد و می‌پیماید. پس به همان میزان نسبت به آن حضرت دور یا نزدیک است و به همان میزان نیز به سعادت نزدیک و یا از آن دور بوده و به شقاوت نزدیک است.
امام حسین(ع) تنها در زمان خود و عصر یزیدی، ملاک و معیار نیست، بلکه برای طول تاریخ یک کشتی نجات و چراغ هدایت به سوی سعادت و خوشبختی ابدی است. از این روست که حتی زیارت قبر ایشان به عنوان اعلام همبستگی و اطاعت و استمرار در راه ایشان به عنوان نشانه‌ای از سعادتمندی معرفی می‌شود و امام صادق(ع) در این باره می‌فرماید: لا تذع زیارهًْ الحسین بن علی علیه السلام و مر اصحابک بذالک، یمدا... فی عمرک و یزید‌ا... فی رزقک و یحییک‌ا... سعیدا و لا تموت الا سعیدا و یکتبک سعیدا؛ زیارت امام حسین(ع) را رها نکن و دوستان خود را هم به آن سفارش کن، که در این صورت، خداوند عمرت را طولانی و روزی‌ات را زیاد می‌کند و زندگی‌ات را همراه با سعادت می‌کند و جز سعادتمند نمی‌میری و نام تو را در شمار سعادتمندان، ثبت می‌کند. (کامل الزیارات، ص 286)

نظر
سیستم کمپلمان

سیستم کمپلمان مثل پادتن‌ها یکسری پروتئین هستند. میلیون‌ها پادتن در جریان خون وجود دارد که هرکدام به یک نوع آنتی‌ژن خاص حساس هستند. فقط چند نوع پروتئین در سیستم کمپلمان هستند و آزادانه در جریان خون شناورند. کمپلمان‌ها در کبد ساخته می‌شوند. پروتئین‌های کمپلمان  فعال شده و با پادتن‌ها عمل می‌کنند. آنها موجب ترکیدن سلول‌ها شده و به فاگوسیت‌ها پیام می‌دهند که سلول نیاز به خارج شدن از بدن دارد.

هورمون‌ها

هورمون‌های مختلفی توسط اجزای سیستم‌ایمنی بدن تولید می‌شوند. این هورمون‌ها به طور کلی لمفوکین نامیده می‌شوند. همچنین گفته می‌شود که بعضی هورمون‌های خاص در بدن سیستم‌ایمنی را سرکوب می‌کنند. استیروئیدها و کورتیکوستیروئیدها (اجزای آدرنالین) سیستم‌ایمنی را سرکوب می‌کنند.

تیموسین (که گفته می‌شود تیموس آن را تولید می‌کند) هورمونی است که تولید لمفوسیت را تقویت می‌کند (لمفوسیت نوعی گلوبول سفید خون است). اینترلوکین‌ها نوع دیگری هورمون هستند که توسط گلوبول‌های سفید خون تولید می‌شوند. بعنوان مثال، اینترلوکین-1 توسط ماکروفاژها بعد از اینکه یک سلول خارجی را خوردند، تولید می‌شوند. آنها عارضه جانبی جالبی دارند: وقتی به هیپوتالاموس می‌رسند، ایجاد تب و خستگی می‌کنند. بالا رفتن دمای بدن در تب باعث کشتن بعضی باکتری‌ها می‌شود.

عامل نکروز تومور

عامل نکروز تومور (TNF) نیز توسط ماکروفاژها تولید می‌شوند. می‌تواند سلول‌های تومور را کشته و کراتین رگ‌های خونی جدید را برای التیام افزایش دهد.

اینترفرون

اینترفرون در ویروس‌ها مداخله می‌کند و توسط اکثر سلول‌های بدن ساخته می‌شود. اینترفرون‌ها مثل پادتن‌ها و کمپلمان‌ها، پروتئین هستند و وظیفه آنها این است که اجازه دهند سلول‌ها به هم پیام دهند. وقتی سلولی اینترفرون را از سلول‌های دیگر تشخیص می‌دهد، پروتئین‌هایی تولید می‌کند که از تکثیر ویروس در سلول جلوگیری می‌کند.

گلوبول‌های سفید خون

احتمالاً می‌دانید که در بدن شما گلوبول‌های «قرمز» و «سفید» وجود دارد. گلوبول‌های سفید مهمترین جزء سیستم‌ایمنی بدن هستند. آنها درواقع مجموعه‌ای از سلول‌های مختلف هستن که در کنار هم برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها عمل می‌کنند. در زیر به انواع مختلف گلوبول‌های سفید، اسامی و دسته‌بندی‌هایشان اشاره می‌کنیم:

- لوکوسیت‌ها
- لمفوسیت‌ها
- مونوسیت‌ها
- گرانولوسیت‌ها
- سلول‌های B
- سلول‌های پلاسما
- سلول‌های T
سلول‌های T کمک‌کننده
- سلول‌های T کشنده
- سلول‌های T سرکوب‌کننده
- سلول‌های کشنده طبیعی
- نوتروفیل‌ها
- ائوزینوفیل‌ها
- بازوفیل‌ها
- فاگوسیت‌ها
- ماکروفاژها
- لوکوسیت‌ها

یاد گرفتن همه این اسم‌ها و عملکرد هر نوع سلول کمی سخت است ولی با یادگیری آن مقالات علمی را بهتر متوجه خواهید شد. به همین دلیل در زیر به خلاصه‌ای از آن اشاره می‌کنیم.

به همه گلوبول‌های سفید خون لوکوسیت می‌گویند. گلوبول‌های سفید خون مثل بقیه سلول‌های نرمال بدن نیستند - آنها مثل ارگانیزم‌های تک‌سلولی زنده و مستقل عمل می‌کنند که می‌توانند حرکت کرده و به تنهایی چیزهای مختلف را بگیرند. گلوبول‌های سفید خون از نظر حرکت و گرفتن سلول‌های دیگر و باکتری‌ها، خیلی شبیه به آمیب‌ها رفتار می‌کنند. بسیاری گلوبول‌های سفید خون نمی‌توانند به خودی خود تکثیر شوند اما کارخانه‌ای در قسمتی از بدن وجود دارد که در آنها این گلوبول‌ها تولید می‌شوند. این کارخانه مغز استخوان است.

لوکوسیت‌ها به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

گرانولوسیت‌ها - گرانولوسیت‌ها 50 تا 60 درصد از لوکوسیت‌ها را تشکیل می‌دهند. آنها خودشان به سه دسته تقسیم می‌شوند: نوتروفیل‌ها، ائوزینوفیل‌ها و بازوفیل‌ها. گرانولوسیت‌ها به این دلیل این نام را گرفته‌اند که حاوی گرانول‌هایی هستند و این گرانول‌ها حاوی انواغ مختلفی موادشیمیایی می‌باشند.

لمفوسیت‌ها - لمفوسیت‌ها 30 تا 40 درصد از لوکوسیت‌ها را تشکیل می‌دهند و به دو دسته تقسیم می‌شوند: سلول‌های B (که در مغز استخوان رشد می‌کنند) و سلول‌های T (که در تیموس رشد می‌کنند).

مونوسیت‌ها - مونوسیت‌ها 7 درصد لوکوسیت‌ها را تشکیل می‌دهند و به کاکروفاژها تبدیل می‌شوند.

همه گلوبول‌های سفید خون بعنوان سلول بنیادین در مغز استخوان شروع می‌کنند. سلول‌های بنیادین سلول‌های مولدی هستند که می‌توانند به انواع مختلفی از لوکوسیت‌ها تبدیل شوند. سلول‌های بنیادین تکثیر شده و به انواع مختلف گلوبول سفید تبدیل می‌شود. پیوند مغز استخوان با تزریق سلول‌های بنیادین از یک فرد اهداکننده به جریان خون ایجاد می‌شود. سلول‌های بنیادین راه خود را پیدا کرده و به طرز معجزه‌آسایی به مغزاستخوان می‌رسند.

نقش‌های متعدد و مختلف

هر یک از انواع مختلف گلوبول‌های سفید نقش خاصی در سیستم‌ایمنی بدن ایفا می‌کنند و بسیاری از آنها می‌توانند خودشان را به طرق مختلف تبدیل کنند. در زیر به نقش‌های هرکدام از این سلول‌ها می‌پردازیم:

نوتروفیل‌ها متداول‌ترین نوع گلوبول‌های سفید هستند که در بدنتان وجود دارد. مغز استخوان شما میلیاردها از آن را در روز تولید کرده و وارد جریان خون می‌کند اما طول عمر آنها کوتاه است - تقریباً کمتر از یک روز. وقتی نوتروفیل‌ها وارد جریان خون می‌شوند، از دیواره‌های مویرگی عبور کرده و به بافت می‌رسند. نوتروفیل‌ها به مواد خارجی، التهاب و باکتری می‌چسبند.  وقتی دچار بریدگی پوست می‌شوید، نوتروفیل‌ها از طریق فرایندی به نام کموتاکسی به آن طرف کشیده می‌شوند. بسیار ارگانیزم‌های تک‌سلولی از همین فرایند استفاده می‌کنند - کموتاکسی به سلول‌های جنبنده امکان می‌دهد به سمت موادشیمیایی متمرکزتر حرکت کنند. وقتی نوتروفیلی یک ذره خارجی یا باکتری را قورت می‌دهد، از گرانول‌های خون آنزیم، پروکسید هیدروژن و موادشیمیایی دیگر تولید می‌کند تا باکتری را بکشد. در محل یک عفونت جدی (که باکتری‌های زیادی در آن محل تکثیر شده‌اند) کپک ایجاد می‌شود. کپک درواقع نوتروفیل‌های مرده‌ و سایر بقایای سلولی هستند.

ائوزینوفیل‌ها و بازوفیل‌ها کمتر از نوتروفیل‌ها هستند. ائوزینوفیل‌ها روی انگل‌های پوست ریه متمرکز هستند و بازوفیل‌ها هیستایمین با خود حمل می‌کنند و به همین دلیل برای ایجاد التهاب مهم هستند. از دیدگاه سیستم‌ایمنی بدن التهاب چیز خوبی است چون خون بیشتری داخل می‌آورد و دیواره‌های مویرگی را گشاد می‌کند تا سلول‌های ایمنی بیشتری بتوانند به محل عفونت بروند.

ماکروفاژها بزرگترین سلول‌های خونی هستند. مونوسیت‌ها توسط مغزاستخوان تولید می‌شوند، در جریان‌خون شناور شده، وارد بافت می‌شوند و به ماکروفاژ تبدیل می‌شوند. بیشتر بافت‌های مرزی ماکروفاژهای مخصوص خود دارند. بعنوان مثال، ماکروفاژهای حفره‌دار در ریه زندگی می‌کنند و (با جذب ذرات خارجی مثل دود و گرد و خاک) آنها را تمیز و (با جذب باکتری‌ها و میکروب‌ها) سالم نگه می‌دارند. ماکروفاژهایی که در پوست زندگی می‌کنند، سلول‌های لانگرهانس نامیده می‌شوند. آنها آزادانه شنا می‌کنند. یکی از کارهای اصلی آنها تمیز کردن نوتروفیل‌های مرده است.

لمفوسیت‌ها نقش عمده‌ای در عفونت‌های باکتریایی و ویروسی که دچار می‌شویم دارند. لمفوسیت‌ها در مغزاستخوان تولید می‌شوند. آنهایی که قرار بوده تبدیل به سلول‌های B شوند قبل از وارد شدن به جریان خون در مغزاستخوان رشد می‌کنند. اما سلول‌های T در مغزاستخوان تولید شده ولی از طریق جریان خون به تیموس رفته و در آنها رشد می‌کنند. سلول‌های T  و B معمولاً در جریان خون یافت می‌شوند اما بیشتر در بافت‌های لنفی مثل غدد لنفاوی، تیموس و طحال جمع هستند. مقداری بافت لنفی هم در دستگاه گوارش وجود دارد. سلول‌های B و T وظایف و عملکردهای مختلفی دارند.

سلول‌های B وقتی تحریک شوند به سلول‌های پلاسما تبدیل می‌شوند -- اینها سلول‌هایی هستند که پادتن تولید می‌کند. یک نوع خاص سلول B به یک میکروب خاص تبدیل می‌شود و وقتی آن میکروب وارد بدن شود، خود را تکثیر کرده و میلیون‌ها پادتن برای از بین بردن آن میکروب تولید می‌کند.

از طرف دیگر، سلول‌های T معمولاً به سلول‌ها چسبیده و آنها را می‌کشند. سلول‌های T کشنده می‌توانند سلول‌های ویروسی را در بدنتان شناسایی کرده و آن را بکشد. دو نوع دیگر سلول T، که کمک‌کننده و سرکوب‌کننده نامیده می‌شوند هم به سلول T کشنده برای کنترل واکنش ایمنی کمک می‌کنند.

سلول‌های T

سلول‌های T کمک‌کننده بسیار مهم و جالب هستند. آنها توسط اینترلوکین-1 فعال شده و توسط ماکروفاژها تولید می‌شوند. این سلول‌ها وقتی فعال شوند، اینترلوکین-2، سپس اینترفرون و سایر موادشیمیایی تولید می‌کنند. این موادشیمیایی سلول‌های B را فعال می‌کنند تا بتوانند پادتن تولید کنند. پیچیدگی و سطح ارتباط بین نوتروفیل‌ها، ماکروفاژها، سلول‌های T و سلول‌های B واقعاً شگفت‌آور است.

ازآنجاکه گلوبول‌های سفید خون اهمیت بسیار زیادی در سیستم‌ایمنی بدن دارند، بعنوان معیاری برای سلامت سیستم‌ایمنی استفاده می‌شوند. وقتی می‌شنوید که فردی یک سیستم‌ایمنی بسیار قوی دارد، یک روش که قدرت سیستم‌ایمنی او اندازه‌گیری شده است با شمارش تعداد گلوبول‌های سفید مختلف در نمونه خون او بوده است. شمارش طبیعی گلوبول‌های سفید خون باید بین 4000 تا 11000 سلول در هر میکرولیتر خون باشد. وجود 1/8 تا 2/0 سلول T کمک‌کننده به ازای هر سلول کمک‌کننده سرکوب‌کننده نرمال است. شمارش  مطلق نوتروفیل‌ طبیعی بین 1500 تا 8000 سلول در هر میکرولیتر است.

یک سوال خیلی مهم که درمورد گلوبول‌های سفید خون می‌توانید بپرسید این است که، «یک گلوبول سفید خون از کجا می‌فهمد که به چه چیزی حمله کند و به چه چیزی حمله نکند؟ چرا گلوبول‌های سفید خون به همه سلول‌های بدن حمله نمی‌کنند؟» سیستمی در همه سلول‌های بدن شما وجود دارد که مجموعه سازگاری بافتی اصلی (MHC) (که آنتی‌ژن لیکوسیت انسانی (HLA) هم خوانده می‌شود) نام دارد که روی سلول‌های بدن شما علامت می‌زنند. هر چیزی که سیستم ایمنی پیدا کند که آن برچسب را نداشته باشد، متعلق به شما نیست و درنتیجه باید از بین برود. دانشنامه بریتانیکا مجموعه سازگاری بافتی اصلی را اینطور توضیح می‌دهد:

«به طور کلی دو نوع مولکول پروتئین MHC  داریم - دسته I و دسته II - که غشای تقریباً همه سلول‌های موجود در یک ارگانیزم را پوشش می‌دهد. در انسان‌ها این مولکول‌ها توسط انواع متعدد ژن که همه آنها در یک نقطه یکسان روی کروموزوم 6 جمع شده‌اندو کدبندی شده‌اند. هر ژن تعداد غیرطبیعی آلل (انواع دیگری از ژن) دارند. درنتیجه خیلی نادر است که دو نفر دسته یکسان مولکول MHC داشته باشند که به مجموع آنها بافت می‌گویند. مولکول‌های MHC اجزای مهمی در واکنش ایمنی بدن هستند. آنها به سلول‌هایی که توسط ارگانیزم عفونی مورد حمله قرار گرفته‌اند کمک می‌کنند که توسط سلول‌های سیستم‌ایمنی به نام لمفوسیت‌های T یا سلول‌های T شناسایی شوند. مولکول های MHC با ارائه ذرات پروتئین (پپتیدها) متعلق به مهاجم بر روی سلول این کار را انجام می‌دهند. سلول T پپتید خارجی که به مولکول MHC چسبیده است را شناخته، به آن می‌چسبد و این عمل باعث می‌شود یا آن را از بین برده و یا درمان کند.

واکسیناسیون

بیماری‌های متعددی وجود دارد که اگر یکبار به آن مبتلا شوید، دیگر مبتلا نخواهید شد. سرخک یکی از این بیماری‌هاست. اتفاقی که درمورد این بیماری‌ها می‌افتد این است که وارد بدن شما شده و شروع به تکثیر می‌کنند. سیستم‌ایمنی دست به کار می‌شود که آن را از بین ببرد. شما در بدنتان سلول‌های B دارید که می‌توانند ویروس را تشخیص داده و برای آن پادتن بسازند. اما فقط تعداد کمی از این سلول‌ها برای هر پادتن هستند. وقتی یک بیماری خاص توسط این سلول‌های B خاص شناسایی شوند، سلول‌های B تبدیل به سلول‌های پلاسما شده و شروع به تولید پادتن می‌کنند. این فرایند زمان می‌برد اما بیماری روند خود را طی می‌کند و بالاخره از بین می‌رود. اما در حین از بین رفتن، سلول‌های B دیگر برای بیماری تکثیر شده اما پادتن تولید نمی‌کنند. این دسته دوم سلول‌های B سال‌ها در بدن شما می‌ماند و به همین دلیل اگر دوباره به همان بیماری دچار شوید، بدن بلافاصله آن را از بین خواهد برد.

واکسن نوع ضعیف‌شده بیماری است، یا نوع کشته‌شده بیماری است و یا شبیه به آن اما با شدت کمتر است. وقتی سیستم‌ایمنی داخل بدنتان همان حالت دفاعی را پیش می‌گیرد، اما چون این بیماری متفاوت و ضعیف‌تر است، دچار علائمی نمی‌شوید. بعد وقتی که بیماری واقعی به شما حمله کند، بدنتان خواهد توانست که با آن مقابله کند.

برای همه انواع بیماری، چه ویروسی و چه باکتریایی، واکسن وجود دارد: سرخک، گوشک، سرفه، سل، آبله‌مرغان، فلج اطفال، حصبه و …

اما خیلی از بیماری‌ها را نمی‌توان با واکسن درمان کرد، سرماخوردگی و آنفولانزا دو نمونه خوب از این دسته بیماری‌ها هستند. این بیماری‌ها یا خیلی سریع تغییر می‌کنند و یا انواع بسیار متفاوتی دارند که دریافت همه آنها توسط بدن میسر نیست. هربار که دچار‌آنفولانزا می‌شوید، به یک نوع متفاوت آن مبتلا شده‌اید.

ایدز

ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) بیماری است که  با HIV (ویروس خودایمن انسانی) ایجاد می‌شود. این بیماری مشکل‌سازی برای سیستم‌ایمنی است زیرا ویروس به سلول‌های سیستم‌ایمنی بدن آسیب می‌زند. به ویژه داخل سلول‌های T کمک‌کننده تکثیر شده و طی این فرایند آنها را از بین می‌برند. بدون سلول‌های T کمک‌کننده برای هماهنگ‌کردن همه چیز، سیستم‌ایمنی در نهایت فرو ریخته و قربانی بخاطر یک نوع عفونت دیگر که سیستم‌ایمنی به طور معمول می‌توانست با آن مقابله کند، می‌میرد.

گاهی‌اوقات سیستم‌ایمنی بدن شما نمی‌تواند به خودی خود به اندازه کافی سریع فعال شود تا بتوند بر سرعت تکثیر یک نوع باکتری خاص غلبه کند یا اینکه باکتری آنقدر سریع سمی تولید می‌کند که قبل از اینکه سیستم‌ایمنی بتواند باکتری را از بین ببرد، آسیب دائمی ایجاد می‌کند. در این موارد، خوب است که با کشتن باکتری آسیب‌رسان، به سیستم‌ایمنی کمک کنیم.

آنتی‌بیوتیک‌ها درمورد عفونت‌های باکتریایی عمل می‌کنند. آنها موادشیمیایی هستند که سلول‌های باکتری را کشته ولی بر سلول‌های تشکیل‌دهنده بدن شما اثر نمی‌گذارند. بعنوان مثال، بسیری آنتی‌بیوتیک‌ها تشکیلات داخل سلول‌های باکتری که دیواره سلول‌ را می‌سازند اخلال ایجاد می‌کند. سلول‌های انسانی حاوی این تشکیلات نیستند به همین دلیل آسیبی به آنها نمی‌رسد. آنتی‌بیوتیک‌های مختلف روی تشکیلات مختلف باکتریایی عمل می‌کنند به همین دلیل هرکدام درمورد نوع خاصی باکتری اثربخش‌ هستند. و احتمالاً می‌دانید که ویروس‌ها چون زنده نیستند، آنتی‌بیوتیک‌ها اثری روی آنها ندارند.

یک مشکل آنتی‌بیوتیک‌ها این است که به مرور زمان اثربخشی خود را از دست می‌دهند. وقتی آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید، همه باکتری‌ها را طی یک هفته یا 10 روز می‌کشد. خیلی سریع (طی یک تا دو روز) حالتان بهتر می‌شود چون آنتی‌بیوتیک اکثر باکتری‌های هدف را خیلی سریع می‌کشد. اما وقتی یک باکتری شانس زنده ماندن پیدا کند، تکثیر شده و این بیماری دوباره برخواهد گشت. آنوقت دیگر آن آنتی‌بیوتیک قبلی اثری روی آن نخواهد داشت. این مسئله یکی از مشکلات موجود در جامعه پزشکی است.

اشتباهات سیستم ایمنی بدن

گاهی اوقات سیستم‌ایمنی اشتباهاتی مرتکب می‌شود. یک نوع از این اشتباهات، خودایمنی نامیده می‌شود: سیستم ایمنی به دلایلی درست همانطور که به میکروب‌ها حمله می‌کند، به بدن خودتان حمله می‌کند. دو نوع متداول از این بیماری‌ از اشتباه سیستم‌ایمنی اتفاق می‌افتد. دیابت جوانی با جمله سیستم‌ایمنی به سلول‌های لوزالمعده که انسولین تولید می‌کنند و از بین بردن آنها ایجاد می‌شود. آرتریت روماتوئید  هم با حمله سیستم‌ایمنی به بافت‌های داخل مفاصل ایجاد می‌شود.

آلرژی‌ها نوع دیگر اشتباه سیستم‌ایمنی بدن هستند. سیستم‌ایمنی در بعضی افراد که دچار حساسیت هستند، به طور شدیدی به یک محرک آلرژی‌زا که باید نادیده‌اش بگیرد، واکنش می‌دهد. این محرک می‌تواند یک ماده‌غذایی یا یک گرده یا یک نوع موی خاص حیوانات باشد. مثلاً شخصی که به یک گرده خاص آلرژی دارد، دچار آبریزش بینی و چشم، عطسه و علائمی از این قبیل می‌شود. این واکنش اصولاً توسط سلول‌های ماست در مجرای بینی ایجاد می‌شوند. در واکنش به این گرده‌ها، سلول‌های ماست هیستامین تولید می‌کنند. هیستامین موجب التهاب می‌شود که باعث می‌شود مایعات در رگ‌های خونی جریان داشته باشند. هیستامین همچنین موجب خارش می‌شود. برای از بین بردن این علائم، داروی تجویزی مطمئناً آنتی-هیستامین است.

نمونه آخر اشتباه سیستم ایمنی بدن تاثیر آن بر بافت‌ها پیوند خورده است. البته این واقعاً یک اشتباه نیست اما پیوند بافت یا عضو را تقریباً غیرممکن می‌سازد. وقتی بافت خارجی داخل بدن شما گذاشته می‌شود، سلول‌های آن تعریف و هویت درست را ندارند و به همین علت سیستم ایمنی به آن بافت حمله می‌کند. این مشکل قابل پیشگیری نیست اما می‌توان با هماهنگ‌کردن دقیق بافت اهداکننده با گیرنده و استفاده از داروهای سرکوب‌کننده ایمنی از این واکنش جلوگیری کرد. البته این داروها با سرکوب کردن سیستم‌ایمنی فرد را در معرض عفونت‌های احتمالی قرار می‌دهند.